Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Ojdå, verkade visst som du trampade på en öm tå ;D
Härligt, nu börjar det likna något.
Jag har också massor med fördomar jag skulle kunna bidra med...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Krug, lägg ned och sluta sprid desinformation baserat på dina fördomar om frireligiösa.

Ok, då ska jag lägga mig i. Som uppvuxen i Smålands lilla Jerusalem så har jag åratals erfarenhet på området och jag kan i mångt och mycket skriva under på allt som Krug har basunerat ut.
 

admin99

Administratör
SV: Idag dricker vi

Vi lägger ner religionen och tar det i en annan tråd om någon känner att det behövs. - Admin
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Besökte Pontus (restaurangen i Stockholm) igår med några kolleger. Jag fick ansvaret att välja champagnen och valde en flaska Pol Roger Bland de Blanc 1999, ett säkert kort som jag drack hemma för ett par veckor sedan. På Pontus serverades den något för varm för min smak vilket gav ett ganska annorlunda intryck. Lite sötare/rundare i smaken men fortfarande väldigt bra. Däremot undrar jag om den inte bör lagras i några år till för att helt komma till sin rätt.

Till maten tog vi in en flaska vitt och en flaska rött. Vi avstod från sommelier och lät en vinintresserad kollega välja. Han valde en Gewurztraminer från Alsace som visade sig vara ett halvtorrt vin... Totalt misslyckat till nässelsoppan och det här kommer han att få höra länge ("intressant med ett efterrättsvin till förrätten" ;)).

Själv tog sedan in ett glas Diebolt-Vallois Blanc de Blancs till min sashimi. Den hade någon slags överdriven brödighet som störde mig. Det är en grupp champagner som alla har den här "bismaken" som jag inte gillar. Andra exempel är Henriot och Launois, och den finns även svagt i standard-Moët. Nu har ju Diebolt-Vallois Blanc de Blancs väldigt bra rykte, men den passar inte mig. Jag tycker bättre om Diebolt-Vallois Tradition.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Imorgon blir det intressant med en del viner som är helt nya för mig, så det ser jag fram emot!

1999 Pol Roger Blanc de Blanc
2002 Meursault les Tesson 1er Cru Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot
2000 Puligny Montrachet 1er Folatieres, Domaine Leflaive
2004 Volnay 1er Cru Champans, Domaine Marquis D'Angerville
2000 Nuits st Georges 1er Clos de Forets St Georges Domaine L'Arlot
2004 Chateau des Eyrins, Margaux
2003 Brunello di Montalcino, Gianni Brunelli
2001 Hattenheimer Nussbrunner Beerenausleese, Weingut Balthasar Ress
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Om jag inte missminner mig så är Diebolt-Vallois Blanc de Blancs utmärkt till Happy Meal. Prova det nästa gång.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Om jag inte missminner mig så är Diebolt-Vallois Blanc de Blancs utmärkt till Happy Meal. Prova det nästa gång.

Det tolkar jag som om vi är två som inte uppskattar den champagnen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det tolkar jag som om vi är två som inte uppskattar den champagnen.

Njae, anders brukar goffa "Happy Meal" nere på P.A (ligger visst någonstans söderut) och det är tydligen hemmagjorda pommes, tryffelbea och prylar. Till detta dricker han skumpa. Så jag tror att det ska utläsas som att han gillar det.

Det är dock svårt, när han använder ett USA-imperialistisk språkbruk framtaget av en ondskans hantlangtare med syfte att indoktrinera barn, att exakt veta vad han menar. ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Njae, anders brukar goffa "Happy Meal" nere på P.A (ligger visst någonstans söderut) och det är tydligen hemmagjorda pommes, tryffelbea och prylar. Till detta dricker han skumpa. Så jag tror att det ska utläsas som att han gillar det.

Det är dock svårt, när han använder ett USA-imperialistisk språkbruk framtaget av en ondskans hantlangtare med syfte att indoktrinera barn, att exakt veta vad han menar. ;D

PM min bäste herre, PM

Och ja, min version av Happy Meal ligger i alla fall ett halvt snäpp över vad McD åstakommer. Och för mig räcker det med pommesen, inget annat.
Det ska tydligen ligga ett riktigt berömt pommes-bygge på en tvärgata där jag bor i München, jag får ta och ge mig ut på jakt...
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kvällen började med en krug grand cuvee nv från tidigt 90tal, tyvärr har den legat förlänge i vinkällaren, den hade en väldigt vacker gyllengul färg och fina bubblor men hade en ton av madera, det var nog tur att vi öppnade den nu då den fortfarande var drickbar. Det blev en hummer och skagenröra och mycket smörstekt bröd (för kcaloriernas skull) till skumpan

Till osten blev det sedan en 93a Bourgogne Hautes Cotes de Nuits från Domaine Gros Frere et saur, underbar arom och vackert rostfärgad färg. Smaken var mycket bra och fyllig de första 15 minuterna sedan blev vinet platt. Men jag är väldigt nöjd med att den fortfarande gick att dricka.

Till de svenska jordgubbarna(jo, det finns faktist att köpa nu) blev det en Beerenauslese 2004 från Andert Josef, den var ok (vet inte riktigt hur jag ska beskriva den) men jag har svårt för dessa österrikare då jag helst vill ha en sautern. Sambon tycker den är toppen och han rekommenderar den varmt till gåslevern.
Den var god att dricka men gifte sig inte alls med jordgubbarna och grädden.

Kvällens vinnare blir Hautes cotes de Nuits.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Bruno Paillard Première Cuvée samt Bruno Paillard Assemblage Brut -96. Vi skulle egentligen tagit en Le Mesnil från -90 också men den får vänta.
Lär väl som vanligt avsluta med rom och cola :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Imorgon blir det intressant med en del viner som är helt nya för mig, så det ser jag fram emot!

1999 Pol Roger Blanc de Blanc
2002 Meursault les Tesson 1er Cru Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot
2000 Puligny Montrachet 1er Folatieres, Domaine Leflaive
2004 Volnay 1er Cru Champans, Domaine Marquis D'Angerville
2000 Nuits st Georges 1er Clos de Forets St Georges Domaine L'Arlot
2004 Chateau des Eyrins, Margaux
2003 Brunello di Montalcino, Gianni Brunelli
2001 Hattenheimer Nussbrunner Beerenausleese, Weingut Balthasar Ress

Kukars skymning!

Magen rasade ihop totalt igår och jag blev tvungen att skippa provningen. Jag hade sett fram mot de här rackarns vinerna!
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Kukars skymning!

Magen rasade ihop totalt igår och jag blev tvungen att skippa provningen. Jag hade sett fram mot de här rackarns vinerna!

Nej vad synd, jag som hade sett fram emot ditt omdömme på vinerna. Hoppas du blir bättre snart.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag ska försöka köpa loss flaskor av vinerna och prova dem ändå. De jag är speciellt intresserad av är Bg, Bx och den söta. Dvs alla egentligen minus Spaggen, och den kan man ju ta med bara för sakens skull. ;D
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Får man vara lite nyfiken och fråga vad flaskorna kostar? Finns de på beställningssortimentet?
2002 Meursault les Tesson 1er Cru Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot tror jag kommer att vara mycket god, jag har ett gäng av detta vin fast från en annan producent, och den är riktigt god nu.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Nej, det finns inte i beställning. Jag ska kolla om jag kan hitta priserna, men det är viner vi tagit in speciellt för ett event som vi hade i går.
 
Toppen