Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack btw 2002 Les Terres Blanches, Nuits-Saint-Georges 1er cru från Camille Giroud i helgen. Riktigt bra och önskar jag hade många fler. För er som har i källaren så behöver ni inte ha någon brådska med denna 10-åring men som sagt väldigt trevlig nu också.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Tråkigt, har haft en del kork på sistone men som tur är med flaskor som inte är så svåra att få tag i. Hade en period för ca 1,5 år sedan då vi drog en heö del rara viner som var korkade. Det verkar komma i vågor, surt när det händer


lite som att få ligga... fast tvärtom!
 

kayaker

Cyklist
SV: Sv: SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Välkommen till forumet och kul att du började skriva. Ser fram emot framtida inlägg. Tror att resten av forumets medlemmar kan ge dig vederbörliga varningar om vad det kan göra för dina dryckesvanor
Värre för plånboken än för dryckesvanorna! ;D
 
Selosse Initale degad 25/7-2012 . Sedan jag upptäckte att jag hade betydligt fler Initale än jag räknat med i källaren så har det blivit lite av en husskumpa. Med ett antal olika degdatum så är det intressant att prova olika och det som jag tycker framgår, dels efter att ha druckit en hel del tidigare , dels av dessa är att Selosse verkar ha gjort dem mer tillgängliga.

Fortfarande klart och tydligt en Initiale men rundare, lite mer avslipad. Är det en större andel reservvin, annan mix av druvor från olika vingårdslägen eller inbillar jag mig bara.

Helt klart är det ett gott vin dock och perfekt som husskumpa
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Selosse Initale degad 25/7-2012 . Sedan jag upptäckte att jag hade betydligt fler Initale än jag räknat med i källaren så har det blivit lite av en husskumpa. Med ett antal olika degdatum så är det intressant att prova olika och det som jag tycker framgår, dels efter att ha druckit en hel del tidigare , dels av dessa är att Selosse verkar ha gjort dem mer tillgängliga.

Fortfarande klart och tydligt en Initiale men rundare, lite mer avslipad. Är det en större andel reservvin, annan mix av druvor från olika vingårdslägen eller inbillar jag mig bara.

Helt klart är det ett gott vin dock och perfekt som husskumpa
Selosse Initial deg. 6 maj 2010. Upplever vinerna som tätare, tjockare nästan en oljig karaktär. Enorm smak rikedom. Ljuvlig dryck!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Selosse Initial deg. 6 maj 2010. Upplever vinerna som tätare, tjockare nästan en oljig karaktär. Enorm smak rikedom. Ljuvlig dryck!

Just 2010orna verkar Selosse lyckats riktigt bra med, dvs än bättre än vanligt :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Just 2010orna verkar Selosse lyckats riktigt bra med, dvs än bättre än vanligt :)
Ja, när det gäller Initial, VO som är deg. 2010 är klart svagare.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att den evighetslånga förkylningen äntligen börjat släppa och näsa och smaklökar börjat vakna till liv fick jag äntligen lite vin till livs häromdagen:

Raymond, reserve selection, Cabernet Sauvignon, Napa Valley,
2009 (gulaschgryta på högrev mer spätzle) I doften mycket tät frukt i form av svartvinbär och björnbär. En hel del ceder och lite rostade kaffebönor och pennväss. Kryddor i form av vitpeppar och lätt touch av vanilj. I munnen är det relativt fruktigt, pepprigt och det finns en lite omogen fatbeska. Medelhöga tanniner och en relativt lång eftersmak.

En riktigt trevlig Napa-cab som fungerade lysande till maten. Skulle väl helst låta den ligga åtminstone något enstaka år till så fatbeskan får lägga sig. Kanske har den t.o.m. mer lagringspotentialen än så. Bara de rätt snälla tanninerna som talar emot det.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Käkade också Gulasch men även cotte och egen bea. Chateau Camensac 2006 och Guigal CdP 2005 fick bidra. Bordeauxen var riktigt bra efter lång luftning.
 

Sundbom

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår så blev det lite smått och gott i form av:

2010 Schäfer-Fröhlich "Felseneck"
Selosse Initial Deg Sep-12
2006 Poggio di Sotto RdM
2006 Poggio di Sotto BdM
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sundbom skrev:
Igår så blev det lite smått och gott i form av:

2010 Schäfer-Fröhlich "Felseneck"
Selosse Initial Deg Sep-12
2006 Poggio di Sotto RdM
2006 Poggio di Sotto BdM

Du glömde visst skriva om vinerna var bra eller inte ;) Har själv några flaskor Poggio di Sotto BdM och väntar på rätt tillfälle att öppna första - har höga förväntningar om jag ska vara ärlig
 

Sundbom

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Du glömde visst skriva om vinerna var bra eller inte ;) Har själv några flaskor Poggio di Sotto BdM och väntar på rätt tillfälle att öppna första - har höga förväntningar om jag ska vara ärlig

Just ja! Brunellon hade jag två flaskor av. Så nu är det bara att beställa ett par till. Ett betyg så gott som något. Helt klart ett större vin än RdM även fast den också var underbar.

Annars så var det min första Selosse Initial, vilket gav mersmak. Felseneck var ungsåklart, men lovande.
 

ErikG

Trött...
SV: Idag dricker vi

Montes Folly 2010 chile: Lite av ett "ekfatsmonster". Mycket tanniner och mörka toner. Vinet känns tjockt att dricka. Jag har en flaska till som jag kommer att spara nått år eller så, men tror inte det blir bättre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Raymond, reserve selection, Cabernet Sauvignon, Napa Valley, 2009

...Skulle väl helst låta den ligga åtminstone något enstaka år till så fatbeskan får lägga sig. Kanske har den t.o.m. mer lagringspotentialen än så. Bara de rätt snälla tanninerna som talar emot det.

Har du alltså erfarenheten att beska i ett ungt vin försvinner med lagring? Det är inte riktigt min erfarenhet. Möjligen kan den maskeras av kryddighet i något skede av ett vins liv, men då tror jag vi i första hand pratar om vita viner. Annars tror jag att "åldersbeska" är ett vanligare omdöme i vinvärlden - "ungdomsbeska" tror jag faktiskt aldrig att jag har hört. Fattoner generellt integreras förstås med ålder i många fall (inte nödvändigtvis i överekade viner, dock), men då är det väl bl.a. vaniljaromer och fattanniner som inte gör sig lika påminda.
 
SV: Idag dricker vi

Ett planerat englasbesök på Eriks Vinbar blev något längre.

2009 Hudelot-Noellat Vougeot 1er Cru Les Petits Vougeots Snart ett år sedan jag drack denna och vinet har lugnat ner sig och blivit mer balanserat. Fortsatt kryddig doft med mineralitet och mörka röda körsbär. Fina tanniner och som sagt ganska balanserat. Finns plats för fortsatt utveckling. Gott vin som jag gärna återkommer till

2009 Château Rollan de By Skriker Bordeaux men skriker lite för mycket enlig min mening. Mycket kraftig doft med mylla , tobak och svarta vinbär. Bra integrerad ek. Smaken är kompakt, kraftig, jag vet att det är ungt men det för mycket frukt, tanniner. Vinet är påträngande. Känns lite som man försökt kräma ut allt av druvorna. Inte min typ av Bordeaux.

1981 Henriot Enchanteleurs Tog in en flaska som serverades blint till sällskapet och en i lokalen närvarande världsmästare. Degad April 2010. Det är alltid intressant att se andra gissa på viner och den här hamnade snabbt i sent 80-tal, tidigt 90-tal. Vinet var väldigt ljust, förförande doft av söt äppelpaj, nougat och kryddor. Rostad. Gissningen på Krug är som alltid med Enchanteleurs ganska nära sanningen och med lite hjälp på traven lyckades vinet plockas men inte årgång. 81an har en riktigt bra balans med fin syra och fina mognadstoner. Skön, lång eftersmak. Har druckit väldigt få dåliga 81or och det är en årgång som kommit lite i skymundan av de andra stora 80-talsårgångarna

En litet smakprov av 2007 Azienda Bricco Rocche Barolo Brunate Mörkt röd, rosenblad, blyerts, plommon,lite för ekig. Bråkiga tanniner och lite syrlig. Behöver tid för att utvecklas. Gott till mat men inget stort vin
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Har du alltså erfarenheten att beska i ett ungt vin försvinner med lagring? Det är inte riktigt min erfarenhet. Möjligen kan den maskeras av kryddighet i något skede av ett vins liv, men då tror jag vi i första hand pratar om vita viner. Annars tror jag att "åldersbeska" är ett vanligare omdöme i vinvärlden - "ungdomsbeska" tror jag faktiskt aldrig att jag har hört. Fattoner generellt integreras förstås med ålder i många fall (inte nödvändigtvis i överekade viner, dock), men då är det väl bl.a. vaniljaromer och fattanniner som inte gör sig lika påminda.

Skalbeska eller fatbeska på något för "råa" fat finns ju i unga viner. Vet inte om det kallas ungdomsbeska dock. Men å andra sidan skapas ju nya ord hela tiden. "Klunkabilitet" är ju exempelvis ett ord som vunnit terräng på bloggar. Själv är jag lite för traditionell och använder hellre begrepp som "lätt att dricka" .
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Har du alltså erfarenheten att beska i ett ungt vin försvinner med lagring? Det är inte riktigt min erfarenhet. Möjligen kan den maskeras av kryddighet i något skede av ett vins liv, men då tror jag vi i första hand pratar om vita viner. Annars tror jag att "åldersbeska" är ett vanligare omdöme i vinvärlden - "ungdomsbeska" tror jag faktiskt aldrig att jag har hört. Fattoner generellt integreras förstås med ålder i många fall (inte nödvändigtvis i överekade viner, dock), men då är det väl bl.a. vaniljaromer och fattanniner som inte gör sig lika påminda.

Det kanske är jag som drar felaktiga slutsatser. Har inte haft min vinintresse länge nog för att ha kunnat följa ett vin som jag upplevt fatbeska i från början. Dels baserar jag det på att jag helt enkelt trodde att det var på detta vis och dels på att jag oftare stör mig på unga viner med mycket fat än med äldre diton. Kan ju också hända att beskan inte kommer från faten alls (att jag bara förknippat beskans närvaro med andra tydliga fataromer - vinet kändes dock inte överekat) utan från druvan.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en Legras & Haas Pi i helgen och även om den behöver många års lagring innan den kommer till sin rätt så kommer det vara svårt att hålla fingrarna bort från de 2 som jag har kvar.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Blev en Legras & Haas Pi i helgen och även om den behöver många års lagring innan den kommer till sin rätt så kommer det vara svårt att hålla fingrarna bort från de 2 som jag har kvar.

Legras & Haas π är en riktigt bra champagne. Som tur är har jag något fler i källaren så hoppas att få följa den under en längre tid. Vad som är slående ör hur perfekt dosagen är vald till vinets profil. Sällan man ser sådan fingertoppskänsla :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Legras & Haas π är en riktigt bra champagne. Som tur är har jag något fler i källaren så hoppas att få följa den under en längre tid. Vad som är slående ör hur perfekt dosagen är vald till vinets profil. Sällan man ser sådan fingertoppskänsla :)
Får man gissa på att det är 3,1415g/l dosage ;)?
 
Toppen