Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi skulle kunna träffas och köra en parallellprovning ;) jag har följande viner som matchar dina.

Meursault 1cru les tesson 2002 från Mchel Bouzerau / 2002 Meursault les Tesson 1er Cru Clos de Mon Plaisir, Domaine Roulot
Puligny montrachet cuvee des villes 2003 från maroslavac leger /2000 Puligny Montrachet 1er Folatieres, Domaine Leflaive
Nuit saint Georges Les Lavieres 2002 från Domaine Armelle et Bernard Rion/ 2000 Nuits st Georges 1er Clos de Forets St Georges Domaine L'Arlot

Tänk vad mysigt vi skulle ha det ;D
 
SV: Idag dricker vi

Korkade upp en Marc Hebrart 2002 Special Club igår. Är ingen stor fan av Special Club så här långt, men den här var riktigt bra faktiskt - och ännu bättre idag än igår. Är rätt kass på att beskriva smaker, men fruktig är den iallafall; persika och jordgubbe, blommig... Hyfsad syra. Lång smak, tyvärr med en liten beska på slutet som jag inte helt gillar. Ah, champagne och ljusa kvällar! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Gosset Celebris Extra Brut 1998 för första gången igår. Fantastisk doft, mycket torr smak och sedan en extremt lång eftersmak. Jag kunde inte känna någon direkt likhet med Gosset Grand Réserve, men måste säga att Celebris (också) är en fantastisk champagne.

Jag har ytterligare två flaskor hemma. Tror ni att den vinner mycket på att lagras?
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi var bortbjudna på middag i går och blev serverade ett rött vin till middagen som jag inte alls tyckte om, den var sträv och tung och borde ha blivit dekanterad i minst 5 timmar.
i dag fick jag reda på att det var en chateau Palmer 95a, och då skämdes jag lite över att jag inte kunde uppskatta detta vin.
Har någon druckit detta vin och vad tyckte ni om den?
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

De Palmer jag druckit (-81 och -83 såvitt jag minns) har varit äldre; minst 20 år vid konsumtion. Den kan helt enkelt ha varit i yngsta laget, men det beror ju också på vad som serveras till.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Åååh, 1983 Palmer! Den är ju sjukt bra. Mumsigt vin rent generellt!

Ang. 1995 så tror jag faktiskt att det beror på att vinet var för ungt. Jag provade 1996 för inte allt för länge sedan, eller jo, det är fan 6 månader sen, och den var vid tillfället väldigt ung och behövde verkligen sin tid i karaff.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fan vad det kan bli fel när människor som inte begriper sig på viner fördärvar omedvetet vinet.
Vad jag menar är att de som bjöd på middagen och palmern igår inte är så vinroade(fast de har en hel del bra viner). Tänk vad mycket godare vinupplevelsen hade blivit om de bara hade dekanterat vinet några timmar före servering.
Flaskan stod på bordet och då jag inte alls tyckte om vinet brydde jag mig inte om att se efter vad det var för vin, plus att jag hade fullt upp med att skölja munnen med vatten efter en väldigt stark kyckling med för mycket sambal oilec som vi blev serverade.
Jag tror att den starka kycklingen och palmern ej var en bra kombination.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade lite skumpa från en leverantör idag: Duval leroy brut, premier cru och rosé där egentligen premier cru var den enda som stod ut. Den vanliga brut kändes nästan lite kemisk i doften. Ayala Brut och Billecart brut som var ok bägge två, jag tyckte inte att bille kändes så söt men så var den väldigt kall också. Sen till kvällens bottennapp Lanson rose, jag vet inte vad jag ska säga men bra var den inte. Alldeles för påträngande syra (och då gillar jag syrarika viner) och inte alls i balans.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Langlois-Chateau -02, det är gott med chenin blanc. Betydligt mer öppen och utvecklad än när jag provade för något år sedan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag och gnällisen Krug88 var förbi Primewines vinbar och privade en Gonet 95, någon sliskig Pauly Bergweil och en underbar Usseglio standard CdP 05. Micket bra röding, helt ok standardskumpa och en trist Rajsling....

Men köttbiten på Longhorn var bra!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår provade jag en flaska Roederer Estate L Ermitage 2000 för första gången. Spännande doft med inslag av krondill, torr och fruktig smak med mycket citrus. Mycket gott mousserande vin. Jag drack det till räkor och det passade alldeles utmärkt.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

ikväll dracks en chateau de seguin -05:a. Är nybörjare på beskrivning av smaker och dofter, men ska göra mitt bästa! Tyckte doften direkt efter upphällning i karaff för dekantering, var lite unken..lite som omklädningsrumet i skolgympan. Allt eftersom utvecklades dofterna, och tyckte mig känna plommon, lite "hallon-ish" doft och mörka bär. Dekanteringen gjorde verkligen sitt jobb. Vinet känns "tjockt" och fylligt i doften.
Smaken då; Vinet dracks till en bruschetta lyxversion med parmaskinka och mozarella(förätt) och oxrullader fyllda med parmaskinka, en gnutta dijonsenap, potatis och gräddsås. Tyckte att vinet funkade ok med maten. Jämfört med dom få andra lite mer exklusiva bordeauxviner jag provat, var detta dock tunt, speciellt tillsammans med maten.
Nästan så att jag har tankar på att dra ner på allt drickande(speciellt nu är champ. L och alla fotbollsligor är slut), bara för att kunna köpa 1 bra vin i månaden(300kr+ vin).
Man får verkligen vad man betalar för. Utan tvekan. Fan vad jag lägtar till livet efter CSN-beroendet. Goodbye 20 kvadrat klaustrofobibur. Hello penthouse Manhattan!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
Hello penthouse Manhattan!

Även om nu System mot förmodan skulle öppna ett kontor på Manhattan så lär lönen inte räcka till ett penthouse. Du får nog snarare mentalt ställa in dig på en etta i en källare i Bronx. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Igår provade jag en flaska Roederer Estate L Ermitage 2000 för första gången. Spännande doft med inslag av krondill, torr och fruktig smak med mycket citrus. Mycket gott mousserande vin. Jag drack det till räkor och det passade alldeles utmärkt.

Kul! Jag måste erkänna att jag gillar Roederer Estate, men det har jag säkert sagt tidigare.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår drack vi en Dom Perignon rosé utan etikett...
När vi granskade korken var årtalet väldigt svårläst, vi kom fram till att det var en 81 eller 82:a.
Tror inte de gjorde en 81:a däremot, det gör ju det hela lite enklare!

Väldigt mogen och maffig, fortfarande bra syra.
Frukten började avvika lite så det var nog bra att dricka den nu, gott!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår drack vi en Dom Perignon rosé utan etikett...
När vi granskade korken var årtalet väldigt svårläst, vi kom fram till att det var en 81 eller 82:a.
Tror inte de gjorde en 81:a däremot, det gör ju det hela lite enklare!

Väldigt mogen och maffig, fortfarande bra syra.
Frukten började avvika lite så det var nog bra att dricka den nu, gott!

Fan... där fick jag för att jag drog hem och slaggade...
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igar drack jag en Chateau Ducru Beaucaillou 2001.
Riktigt trevlig med veldigt typisk St.Julien elegans. Relativt ung forstas men jag gillar Bordeaux ner dom e sa der. Mycket frukt, trevlig syra och balanserade om enn lite harda taniner. Mycket gott! Overlever massa ar till men veldigt god nu!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Funderar på att dricka upp en Chateau Musar 1999 som legat lite dåligt alldeles för länge, samt en Château Prieuré-Lichine 1999. Kanske äta nåt till dom också, men vet inte vad än.
 
Toppen