Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

jag har köpt från willys..satan va äcklig den var ;D..dock gör jag den överlägset bästa korvstroganoffen!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Sluta äckla er.

Stroganoff görs på naturligtvis på Oxfilé, tomatpuré, fond och grädde med lite röd paprika om man vill.

Det här är fortfarande idag dricker vi tråden.

Men starta gärna en tråd om "mat för ekonomiskt handikappade" i mat och dryck om ni vill! ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Sluta äckla er.

Stroganoff görs på naturligtvis på Oxfilé, tomatpuré, fond och grädde med lite röd paprika om man vill.

Det här är fortfarande idag dricker vi tråden.

Men starta gärna en tråd om "mat för ekonomiskt handikappade" i mat och dryck om ni vill! ;D

Vafan! Jag har iallafall pratat om falukorv från Willy Ohlson! ;D Finns ingen mat för ekonomiskt handikappade därifrån. Jag har ej heller sagt nåt om stroganoff, utan denna falukorv njöts rå på en bit bröd från Androuet samt lite (eller snarare mycket) smör från samma ställe. Helt fantastiskt var det iallafall.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vafan! Jag har iallafall pratat om falukorv från Willy Ohlson! ;D Finns ingen mat för ekonomiskt handikappade därifrån. Jag har ej heller sagt nåt om stroganoff, utan denna falukorv njöts rå på en bit bröd från Androuet samt lite (eller snarare mycket) smör från samma ställe. Helt fantastiskt var det iallafall.

Du lever uppenbarligen under vanföreställningen att det blir OK att köpa radhustournedos bara man köper den på hallen. ;)

Edit: La till en ironisk smiley.
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Du lever uppenbarligen under vanföreställningen att det blir OK att köpa radhustournedos bara man köper den på hallen.
Sa ja barn, lunga o fina nu!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag skulle kanske ha stoppat in en smiley i mitt förra inägg.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Idag dricker vi

Här blev det en Billecart-Salmon Brut Réserve, en Tommasi Amarone della Valpolicella Classico till lammchopparna och sen en annan viting som mitt korta minne inte kommer ihåg.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag ska jag dricka mängder med vatten efter att ha bubbat 75 kilo packning upp och ner för olika tåg.
Men till sena kvällen ska jag ta en Bordeaux av något slag från min nya vinkyl för att skämma bort mig. Jag kan behöva det då det blir dags att packa upp hela bohaget och flytta runt möbler imorgon - skittråkigt och jag antar att jag inte kan vara packad då heller då det behövs göras en massa "karlgöra" med borrmaskiner med skruvdragare, expanderskruvar m.m.

Min fru kan få en nagelfil i balsaträ att förströ sig med under tiden...
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har också packat, är på väg till hongkong, kina och japan, ska strax flyga på flyget och se vad som bjuds, jag flyger KLM Business, de har mest nya världen, sällan för roliga grejer, Malbec Argentina, Chardonnay Chile etc, mycket sämre än Air France , sist fick jag sörpla i mig piper rosé som var rätt god, givet omständigheterna, det röda som var drickbart var Castello di Brolio, vi får se vad jag får stå ut med idag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår var det middag igen, jag återkommer med en mer ingående sammanfattning av middagen och viner när jag lyckats hitta mina provningsanteckningar. De ligger kvar i lokalen där middagen genomfördes. Men jag kan ju slänga upp startfältet i alla fall:

Cuvée William Deutz 1998
R.H Coutier 1990, mgn
The Sadie Family, Palladius 2005
Chapoutier Hermitage Blanc "de l'Orée" 1999
Gulio Ferrari 1997
Louis Roderer Rosé 1974
Hochheimer Kirshenstüd Riesling Auslese (Kloster Eberbach) 1971
Volnay Champans, Marquis d'Angerville 2001
Louis Latour Aloxe Corton "Les Fourniers" 1986
Chapoutier Hermitage "Monier de la Sizeranne" 1990
Sonyridge Cabernet Sauvignon 1999
Lynch Bages 2002
Domaine du Pegau 2003, mgn
Quinta do Noval Colheita 1984
Luddite Shiraz 2004
Ch. Suduiraut 1986
Quinta do Vesuvio 1994

EDIT: Ändrade till rätt Hermitage
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Delade på en magnum André Clouet Grande Réserve igår tillsammans med ett par killkompisar. Tyckte att den var riktigt bra. För mig en klar kandidat som mest prisvärd champagne på Systembolaget. Den kommer jag att bjuda på igen!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Har också packat, är på väg till hongkong, kina och japan, ska strax flyga på flyget och se vad som bjuds, jag flyger KLM Business, de har mest nya världen, sällan för roliga grejer, Malbec Argentina, Chardonnay Chile etc, mycket sämre än Air France , sist fick jag sörpla i mig piper rosé som var rätt god, givet omständigheterna, det röda som var drickbart var Castello di Brolio, vi får se vad jag får stå ut med idag.

Det borde vid det här laget ha gått upp för dig att i detta forum kan du inte vänta dig något medlidande... Men det är för jävligt att man inte ska kunna packa med sig lite trevligheter i handbagaget. Jag har hört vissa rykten om att dessa restriktioner kommer att lättas vid halvårsskiftet. Någon som har något mer substansiellt än rykten på den punkten?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Upplyft av Grande Réserve provade jag ett glas André Clouet Brut Rose igår på Berns. Jag blev besviken. Den hade fin färg men en överdriven brödighet/ekighet som jag inte gillar alls. Nästa glas blev en Grande Réserve och den smakade lika bra som dagen innan.

Lite märkligt att en producent av en så god bland de noir inte lyckas bättre med sin rosé.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det en flaska Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs från 2000.
Ett bra vin men inte särskilt utmärkande. Tar ordet prisvärt i min mun :D
299:- på Bolaget.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
I fredags blev det en flaska Nicolas Feuillatte Blanc de Blancs från 2000.
Ett bra vin men inte särskilt utmärkande. Tar ordet prisvärt i min mun :D
299:- på Bolaget.

Usch för det ordet! Jag får nog ta och skriva en rant om detta, men det blir ett eget ämne...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Den gångna helgen hade jag planer på att vara nykter efter de senaste dagarnas frikostiga intag. Det höll till lördag eftermiddag.

Lördag eftermiddag fann jag mig sittandes på DP-haket med ett glas skumpa framför mig och menyn i högsta hugg. Skumpan var någon för mig okänd grej som till priset av 7 euro kändes ok. Efter maten så reparerade jag mitt och Mysons torra felsteg genom att beställa en halva av Ostertag Muenchberg Pinot Gris SGN 1990 och en halva av Willy Opitz Pinot Gris TBA 2006. Willy var ett riktigt sockerladdat krutpaket och det var nästan för höftigt att dricka solo. Satt dock riktigt finfint till den banantårta med chokladglass jag hade beställt. Ostertag var elegant så det förslår men hamnade tyvärr snabbt på långvården för att en stund senare sakta slumra in. Ostertags bestående intryck var en överraskande låg sötma i starten och att hela paketet snart började påminna om (en jäkligt dyr) Piggelin både till smak och doft. Gott men skulle ha behövt halsas.
Jag bjöd en kille som jobbar där på drickat och i gengäld fick jag dels ett glas bonusskumpa samt att han plockade fram en halva Ruinart Blanc de Blanc som vi delade på (han gick av sitt skift). Mycket trevligt att ha hittat ett ställe med gravt intresserade vindrickare. Münchens svar på PM?

På kvällen hittade jag i en bokhylla den andra halvan av Ch d'Armailhac 05 som jag inte drack för typ två veckor sedan. Trots den brutala misshandeln hade vinet klarat sig förvånansvärt bra. Fortfarande bra frukt och schysst syra och efter en stund kunde även tonerna av Cabbe skönjas i doften. Efter ett sådant kvalitetstest får man skriva under på att det finns riktigt bra viner från Bordeaux årgång 2005.

För att skaffa en liten referens till det glömda vinet så öppnade jag en Ch Poujeaux 05 igår kväll. Jag blev faktiskt besviken. Första intrycket var en ganska torr historia med en viss ihålighet. Det förbättrades med luft men jag tyckte inte att det nådde fram till det nästan 300 pix som slantades upp för vinet. Detta ska dessutom jämföras med d'Armailhac där det direkt efter öppnandet bara var att hälla upp i glas, sätta cocktailbären på kanten, trycka dit pappersparaplyet, skicka i sugrören och börja dricka. Omedelbart tillgängligt alltså. Jag har kvar andra halvan av Poujeaux så jag ska undersöka om det blivit bättre idag (vinet luftades medan jag hällde över det i en halvflaska).
 
Toppen