Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Upprättelse och revansch! Vilken comeback Poujeaux gjorde igår kväll. Ett dygn i den mindre flaskan uppfostrade vinet på ett exemplariskt sätt. Jag har kollat nätet för att se om det fanns någon omvandlingstabell från halvpannemagnod till karaffmognad men det var dåligt med det. På en höft skulle jag förmoda att vinet mår bra av en till två timmar i karaff innan det hälls i glasen.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Usch för det ordet! Jag får nog ta och skriva en rant om detta, men det blir ett eget ämne...

Prisvärt! Riktigt prisvärt! Jätteprisvärt! Fantastiskt prisvärt! Får inte missas! Fynd! Superfynd! Värt att köa för! Oslagbart pris! Fem plus! Sex getingar! Köp boxen! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Prisvärt! Riktigt prisvärt! Jätteprisvärt! Fantastiskt prisvärt! Får inte missas! Fynd! Superfynd! Värt att köa för! Oslagbart pris! Fem plus! Sex getingar! Köp boxen! ;D

Förbannade ingenjör!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll ska jag förbi Bolaget i Nordstan för deras champagneprovning.
Har inte särskilt stora förväntningar med tanke på att priset bara är 300 bagis.
Ska framföra att de borde inför prestige och superprestige provningar av champagne även i Göteborg.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug>> I din blogg har du använt ordet prisvärt vid minst ett tillfälle. Dags för lite självransakan kanske? ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Krug>> I din blogg har du använt ordet prisvärt vid minst ett tillfälle. Dags för lite självransakan kanske? ;D

Även solen kan ha fläckar. Betänk också att en del är återanvänt efter att tidigare ha publicerats, det kan vara någon ond redaktör som lagt in det för att jävlas med mig!

Men men, nu är nu och då är då och det är alltid skillnad på ett prisvärt vin för 1000 spänn och ett för 50.

(undanflykter, undanflykter, undanflykter) ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det som sagt var 4 stycken olika champagner:
- Baron Fuenté Galipettes
- André Clouet Grand Réserve
- R & L Legras Grand Cru
- Cuvée St-Vincent 2000

Detta va upplagt som en blindprovning. Det första vinet va riktigt menlöst med mycket gröna äpplen och en del citrus. Kort eftersmak. Det andra vinet, André Clouet va det enda jag tidigare provat och jag hittade även rätt med min gissning. Väldigt karaktäristisk med 100% PN. Personligen känner jag starka toner av anis, framför allt i doften. Uppskattades betydligt mer igår än första gången det dracks. Är kanske inte helt förlorad i Chardonny-träsket ändå.
Det tredje vinet har bra syra och ganska komplex smak. Det doftar ljust bröd, viss smörkola kanske ana lite svamp. Doften går igen i smaken. Blir tämligen förvånad över att detta är en 100% Chardonny. Än har man mycket var att lära.
I det fjärde vinet hittar jag tydliga mognadstoner. Rund och fyllig i både smak och doft. Krut och grädde går igenom i både smak och doft. Att även detta är en 100% chardonny forvånar. Tydliga mognadstoner i ett chardonnyvin är helt nytt för mig men uppskattades mycket.

Kvällens främsta vin är utan tvekan St-Vincent.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår undersökte jag Roda I 2004. Det första jag tänker på när jag sticker snabeln i glaset är cumberlandsås med en stickig ton a la lösningsmedel. Smaken är först en hästspark av alkohol (14,5% enligt etikett) som med tiden lugnar ner sig något. Det drivande i smaken tycker jag annars är rejält mogna hallon, den riktigt mörkröda varianten; bra, lite sötaktig frukt och ganska frisk syra mao. På det hela taget ett metal-vin; jag provade dock inte denna kombination.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår slank jag förbi vinbaren och tog ett glas Henriot vintage 1990 på Jero. Förvånansvärt bra om än inget stort vin.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag har civilisationen nått det Mysonska hemmet och jag har lyckats med konststycket att trassla upp det ormbo av sladdar till datorer, skrivare, tv-apparater, tangentbord, playstationspel, dvd:er, cd-spelare m.m. som min fru lyckades fixa i flytten.
Detta firas med att testa en av de Ch. Croix de Labrie 2003 jag köpte år 2005 i St Emilion.
Myson ska även grilla i sin nya Webergrill och till detta blir det någon av mina amerikanska zinfandel till (nån alkoholstark old school från deLoach troligen, min vinösa motsvarighet till Krugs Hofbuteljer...).
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Mmmmmmmmmmmmm!

Hehe, jag tänkte faktiskt på dina Hofvanor då jag bubbade möbler och monterade diverse tekniska saker i radhuset, så jag köpte två Hof och drack en av dem, sedan klämde jag en Hacker-Pschorr, en Löwenbräu Urtyp (jo det FINNS bra LB, denna är en öl med något högre alkoholhalt och bättre vörtstyrka än den vanliga, den kommer i bygelflaska, och jag kan rekommendera anders att inköpa några i München) samt en Augustiner Edelstoff (kanonöl!!!).

Tyvärr insåg man där det danska ölets begränsningar. Som att ställa en Gredos mot en Lafite, men den släcker i a f törsten på ett märkligt vis och är t.o.m. bättre än det kinesiska fulöl min fru förärade mig med i förrgår. Den duger inte ens att ha i sjömansbiffen...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Den ska drickas iskall som en törstsläckare, man behöver inte alltid överanalysera saker. Enkelt är gott för en okomplicerad människa som jag!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Den ska drickas iskall som en törstsläckare, man behöver inte alltid överanalysera saker. Enkelt är gott för en okomplicerad människa som jag!


Även jag kan skriva under på Hofen som törstsläckare! Man ska inte förakta ölen bara för att den är lättdrucken ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Den ska drickas iskall som en törstsläckare, man behöver inte alltid överanalysera saker. Enkelt är gott för en okomplicerad människa som jag!

Jo, jag har ju sett redovisningar av det plonk du häller i dig, detta i kombination med din avatar gör ju att man misstänker att det är pölsa med tillhörande Gredos som gäller dagligen i det Krugska hemmet ;)

(och det där var tredje gången på kort tid jag skrev Gredos, är det det enda skitvin jag vet namnet på? Men jag ska nog dessvärre få tid att förkovra mig i skräpdrickats värld likt ett luder som säljer sig för några glas förhoppningsvis himmelsk nektar, mer om detta då jag får tid...)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Andre Clouet Grande Reserve (gjord på ekfat) fyllig, komplex (ekens förtjänst) smak med viss mognad. Godkänd, klart bra standard Champagne

Beaucastel 2001 (dubbel dekanterad 2.5 tim innan) Tog ca 30 min i glaset inan det öppnade sig. Wow, fortfarande mkt ungt men vilket vin fylligt, med smak av mörka frukter och bär, körsbär och aningens chocklad (Valrhona) Ett måste i källaren! köpt för 30 pund/st net, kostar nu 40! men imorgon blir det mer av Beaucastel 2001 ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Var förbi hemma hos Krug88 igår och blev förnedrad i backgammon i vanlig ordning samtidigt som vi splittade på en ganska medioker rosé. Sen traskade vi upp till vinbaren och provade blandat med Rajsling från Rhingau (namnet på producenten var i vanlig ordning sinnessjukt långt och omöjligt att komma ihåg), en skvätt Mordorée 04 (pretty damn near undrinkable) och en omprovning av ett glas Enchenteleur 1990 på magnum som inte alls levde upp till förra gången den provades för några veckor sedan. Trist och tråkig vad bedomningen den här gången.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Var förbi hemma hos Krug88 igår och blev förnedrad i backgammon i vanlig ordning...

Med tanke på Krug88:s faiblesse för champagne, precis som Bond, skulle jag nog kolla om han lyckats fixa fram Kamal Khans tärningar också...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Var förbi hemma hos Krug88 igår och blev förnedrad i backgammon i vanlig ordning samtidigt som vi splittade på en ganska medioker rosé. Sen traskade vi upp till vinbaren och provade blandat med Rajsling från Rhingau (namnet på producenten var i vanlig ordning sinnessjukt långt och omöjligt att komma ihåg), en skvätt Mordorée 04 (pretty damn near undrinkable) och en omprovning av ett glas Enchenteleur 1990 på magnum som inte alls levde upp till förra gången den provades för några veckor sedan. Trist och tråkig vad bedomningen den här gången.
THE vintage for Enchanteleurs is 1988
 
Toppen