Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
THE vintage for Enchanteleurs is 1988

Jo, vi vet det. Men det hindrar inte att de producerat andra årgångar. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jo. vi vet det. Men det hindrar inte att de producerat andra årgångar. ;)
Haha, nä det är sant. Tycker dock att det är lite skumt, 88an är fantastiskt bra och väldigt jämn mellan flaskorna medans både 90 och 95 också kan vara bra men så otroligt ojämna. Förhoppningsvis blir 96an nästa stjärna ;D Deras standard 95a är lysande dock!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Haha, nä det är sant. Tycker dock att det är lite skumt, 88an är fantastiskt bra och väldigt jämn mellan flaskorna medans både 90 och 95 också kan vara bra men så otroligt ojämna. Förhoppningsvis blir 96an nästa stjärna ;D Deras standard 95a är lysande dock!

Ja, det är sjukt underligt det där med att grejerna är så pass ojämna, men sen är det den där jävla årgången, 1990 är bara besvikelse efter besvikelse. Världen är fetlurad och jag ser sanningen!

Jag och Krug88 stod och pratade om det igår, 96 enchenteleur, sen 02, sen 05.... Åh, denna väntan! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en flaska Pol Roger Brut Réserve till middagen igår. Åt på Brasserie Bobonne på Storgatan i Stockholm, en trevlig restaurang som varmt rekommenderas. Jag är väldigt svag för Pol Roger och den passade utmärkt till både pilgrimsmusslor med bönor och tryffel (rekommenderas också!) och lammet som jag åt till huvudrätt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Så äntligen var det dags att prova Bollinger 2003 och Enchanteleurs 1995 igen (haussad av en vän). När jag beställde B 2003 var mina förväntningar höga vilket flera här på forumet klarat av att minska,avsevärt. Det tragiska är att ni alla, enligt mig var allt för snälla med era kommentarer. Bollinger 2003 ÄR INTE BRA! tragiskt, vad är syftet?

Enchanteleurs 1995, provat flera ggr tidigare och har aldrig levt upp till förväntningarna (88an är en stor favorit till dess höjder når inte 95an) men kvällens flaska var den klart bästa hitintills, riktigt bra (chanslös mot 88an!) med luftning än bättre, nu finns här lite mognadstoner, smak av rostat rostat bröd, mandarin,grape , lång smak bra balans! köper mera!!!!

Prisvärdhet!? Bollinger 03 och Enchanteleurs 95 kostar samma pengar i Reims ca 54 Euro. för rättvisans skull bör 95 höjas till 200 eller 03 sänkas till 13!!
Henriot Vintage. 88an är OK men inget märkvärdigt, 95an lysande.!!!????
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en d'Ampuis 02. Detta var inget eget val utan ett val som mitt kylskåp gjorde åt mig. Låter märkligt? Förklaring kommer.
Förra veckan var det en värmebölja här i M, temometern rörde sig upp mot de 30 och över det. För att mina raringar skulle må bra slängde jag in dem i kylskåpet och vred igång det. Jag har normalt inte kylskåpet igång eftersom jag inte förvarar något i det och att ha det till att bara stå och dra ström och än värre brumma i natten när jag ska ha min skönhetssömn är inget bra alternativ.
När jag kom till lyan igår och skulle slänga in ytterligare några flaskor så noterade jag att det hängde liksom två röda rännilar av snor på en femåring från kapsylen på en av flaskorna. Som man säger: börjar ana oråd...
En snabb kontroll ger vid handen att flaskorna befinner sig i ett stadium farligt nära fryspunkten. Alla flaskor utom en har dock klarat sig från att frysa. Den sista flaskan är alltså den med snoret vilken är d'Ampuis. I den flaskan har det uppstått en märklig situation. I halsen, och endast i halsen, har vinet bildat en sorbet som har tryckt halva korken ur flaskan och skapat ett läckage, därav det röda snoret. Eftersom inte hela kylskåpet badar i vin så har det på något sätt ändå hållit i stort sett tätt. Troligen har vinet runt korken frusit och stoppat upp vidare läckage.
I alla fall: FAN OCKSÅ!!!!
Jag plockade ur samtliga flaskor och vred upp temperaturen i skåpet. Drog sedan på Fighting Fit. I mitt sinnestillstånd så ville jag HEMSKT gärna köra sparring men se det fick vi inte. Kanske lika bra det...
När jag så kom hem så var det dags att låta sanningens täckelse falla. Vinet skulle i alla fall provas innan det kasserades. Det visade sig dock att vinet hade överlevt denna kombinerade kryoextraktion och kylstabilisering, jag kunde i alla fall inte notera några bismaker som störde. Slutet gott, allting gott alltså.
Och för att riktigt understryka hur ödet gapskrattar oss i ansiktet så fick jag igår, innan jag kom till lyan, äntligen beställt ett vinskåp just för att undvika missöden av den typ som senare väntade på mig.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

sitter o dricker en redwood creek chardonnay tillsammans med lax potatis o hollandaisesås(tyvärr äcklig blå band, då jag fick hjärnsläpp och knäckte 3 hela ägg i den hemgjorda istället för bara äggulorna..jävla tv!).

vinet funkade ok, doften var ganska frånvarande, en aning gröna äpplen och ananas. Färgen ljus, och smak ganska rund med mycket ananas och tropisk frukt. konsistensen var dock lite skum..kändes seg på något konstigt sätt...
Tyckte vinet på det stora hela kändes lite för fruktigt, som gav en söt smak. Föredrar t ex graham beck som ligger i samma prisklass. Dock bättre än fläderbomben "L".
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Först ut idag Bonnaire 88/90 en Champagne man lätt kan ha både som välkomstdrink och förrätt!! Otroligt fyllig, mogen men fortfarande mkt viril. gulgrön färg, doft av blommor, brynt smör, honungsmättad fyllig lång smak, bra balans. Mycket njutbar, men mastig ;D
..och sen Roederer 2000 Blanc de blancs, blek gul färg med aninges grönt skimmer, klockren doft av, KORK!Faan! smakar lite ändå, hmm, ingen smak eller effekt av kork och efter ca 15 min är korkdoften också borta??.HURRA!!smakar som en fjällbäck med citrus. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Sir Winston skrev:
Har ett par Roederer 2000 Bdb, hur länge kan/bör man vänta med dessa tror du magnum?
Du kan dricka den nu, men skulle tro att det finns betydligt mera mognadstoner om 2-3 år håller nog 10 år till. Men har du flera, prova en nu, läcker Champagne ;D

Roederers 2000 är betydligt yngre än många andra Champagner, många 00or är sköna att dricka nu, medans Cristal tex är allt för ung för konsumtion nu!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag hade den på kylning i flera veckor, men igår blev det äntligen dags att prova Gosset Grand Rosé Brut. Jag är en stor vän av Grand Réserve och hade extremt höga förväntningar men blev tyvärr lite besviken. För mig en helt OK rosé men inte mer.

I kväll ska jag på champagneprovning hos en god vän. Vi är sex personer och alla ska ta med sig en flaska skumpa för under 500 kr och sedan provar vi blint till middagen och utser en vinnare. Själv tar jag med mig en dark horse: Roederer Estate l'Ermitage 2000. Vännen har en mycket imponerande vinkällare, så vem vet vad som korkas upp på nattkvisten...

Jag återkommer med en rapport.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag hade den på kylning i flera veckor, men igår blev det äntligen dags att prova Gosset Grand Rosé Brut. Jag är en stor vän av Grand Réserve och hade extremt höga förväntningar men blev tyvärr lite besviken. För mig en helt OK rosé men inte mer.

Den rosen är en liten mystisk historia. När man häller upp den så skummar den som en läsk eller en Spumante. Doften får man leta efter. Det är inte heller sådär mycket frukt i smaken. Men vad jag gillar med den och som slätar över de tidigare "skavankerna" är att den bara är. Den fyller munnen på ett härligt sätt.
När jag drack den senast påmindes jag om Krugs utflykt till Hultsfred och i synnerhet att de laddat på tåget med just Gosset Rose och tryffelsalami. Mina tankar vandrade och jag kom på att det hade varit ruskigt gott med en försvarlig hög med Parmaskinka eller liknande till skumpan. Fan vad jag blev sugen och allt var stängt!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack tillsammans med Krug en flaska Diebolt 97 och en Fleur de Champagne 00 igår.
Diebolten var en trevlig standard skumpa, inte bråkig eller stökig på något sätt.

Fleuren var inte riktigt som den ska, frukten var inte där och det fanns en märklig Whiskeyton i den också...
Förmodligen bara en dålig flaska, alla andra verkar tycka den är fantastisk!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Drack tillsammans med Krug en flaska Diebolt 97 och en Fleur de Champagne 00 igår.
Diebolten var en trevlig standard skumpa, inte bråkig eller stökig på något sätt.

Fleuren var inte riktigt som den ska, frukten var inte där och det fanns en märklig Whiskeyton i den också...
Förmodligen bara en dålig flaska, alla andra verkar tycka den är fantastisk!

Fleur du champagne?

jag tror att det var dina allergier som spökade, jag hittade inte whiskytonerna i den, däremot var det ocharmigt mycker champinjoner... Men det är ju en petitess i sammanhanget.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det grillning med lite kompisar och Clouet!

Clouet 2002, 2003, 2004
Clouet Grande Reserve, magnum
Clouet Silver, magnum
Clouet Blanc de blancs, magnum
Clouet Rose, magnum
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ikväll blir det grillning med lite kompisar och Clouet!

Clouet 2002, 2003, 2004
Clouet Grande Reserve, magnum
Clouet Silver, magnum
Clouet Blanc de blancs, magnum
Clouet Rose, magnum

Clouetmannen slår tillbaka!

Jag tror jag drar något vitt, oklart vad ännu, då jag inte vet vad jag har liggandes i kylen.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Den rosen är en liten mystisk historia. När man häller upp den så skummar den som en läsk eller en Spumante. Doften får man leta efter. Det är inte heller sådär mycket frukt i smaken.

Exakt! Ljusröd färg, nästan ingen doft, i och för sig mycket god smak men sedan inte mycket till eftersmak heller.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Den rosen är en liten mystisk historia. När man häller upp den så skummar den som en läsk eller en Spumante. Doften får man leta efter. Det är inte heller sådär mycket frukt i smaken. Men vad jag gillar med den och som slätar över de tidigare "skavankerna" är att den bara är. Den fyller munnen på ett härligt sätt.
När jag drack den senast påmindes jag om Krugs utflykt till Hultsfred och i synnerhet att de laddat på tåget med just Gosset Rose och tryffelsalami. Mina tankar vandrade och jag kom på att det hade varit ruskigt gott med en försvarlig hög med Parmaskinka eller liknande till skumpan. Fan vad jag blev sugen och allt var stängt!

Nu har jag inte provat den på ett par år iofs, men tidigare var den fan en stapelvara i min diet. Jag har alltid tyckt att den är lysande. Jag tycker alltid att den har haft en elegant, om än något knuten, doft. Jag får fan testa den igen snart!

Nästa helg är det hultsfred igen, dock inte för mig, även om det skulle vara fantastiskt med Gosset Rosé och Rage Against The Machine!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Fleur du champagne?

jag tror att det var dina allergier som spökade, jag hittade inte whiskytonerna i den, däremot var det ocharmigt mycker champinjoner... Men det är ju en petitess i sammanhanget.
Där har du en poäng, det var det ju inte alls...
Utan Fleur de Passion från Diebolt 00, och inget annat!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Där har du en poäng, det var det ju inte alls...
Utan Fleur de Passion från Diebolt 00, och inget annat!
Föreslår att ni provar en flaska till, "Whiskey" "champinjoner" i Fleur 00!!aldrig varit med om ???
 
Toppen