Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Föreslår att ni provar en flaska till, "Whiskey" "champinjoner" i Fleur 00!!aldrig varit med om ???

Eller hur!? Det sjuka var att både jag och Krug88 plockade champinjontonerna. Varför och var de kom ifrån tvistar de lärde fortfarande om!

Men det ska inte finnas där. Visst kan det vara en suspekt autolyskaraktär, men nej. Den ska inte finnas där!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Eller hur!? Det sjuka var att både jag och Krug88 plockade champinjontonerna. Varför och var de kom ifrån tvistar de lärde fortfarande om!

Men det ska inte finnas där. Visst kan det vara en suspekt autolyskaraktär, men nej. Den ska inte finnas där!
By the way..Krug88 sitter väl på ett berg av Fleur 96or öppna en sån samtidigt och jämför ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
By the way..Krug88 sitter väl på ett berg av Fleur 96or öppna en sån samtidigt och jämför ;D
I wish...
Jag har fortfarande inte öppnat lådan med 6(allt jag har tyvärr :() jag fick tag på för ett gäng år sedan, när jag väl gör det så kommer de att försvinna i rasande fart!
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Radici riserva -99 har druckits under ett par dagar nu, vann helt klart på lite luftning. Btw apropå Diebolt, är den någon som har koll på hur den vanliga -96an är för tillfället?
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricker SYSTER och hennes kompisar, Gredos vitt på BiB. Fy Faan! Och flickvännen drack asti på studentflak...dessa kvinnor..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
Idag dricker SYSTER och hennes kompisar, Gredos vitt på BiB. Fy Faan! Och flickvännen drack asti på studentflak...dessa kvinnor..

Mmmmmm, studentflak....
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

alltså är myson i samma kategori som min syster och hennes lobotomigäng ;D(och hans kära "granne"/själsfrände) ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

hampus86 skrev:
alltså är myson i samma kategori som min syster och hennes lobotomigäng ;D(och hans kära "granne"/själsfrände) ;D

Var glad att jag köper skiten så du får din lön från den djävul du arbetar för. Skulle jag bara dricka det jag ville blev du snabbt arbetslös. ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Dejzan skrev:
Radici riserva -99 har druckits under ett par dagar nu, vann helt klart på lite luftning. Btw apropå Diebolt, är den någon som har koll på hur den vanliga -96an är för tillfället?
Fortfarande mkt ung, kan drickas nu men förmodligen mera kul om 2-4 år, en riktigt bra 96a ( för en standard skumpa!) har du flera öppna en nu, annars vänta! ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var hemma hos en kompis och åt middag ikväll, bara vi och hans 6 månader gamla grabb.

Till oxfilé di Manzo plockade han fram en Gruaud Larose 90, mycket elegant med inslag av mörka bär, jord och lite lakritstoner.
Riktigt skönt att dricka nu!!! Vet inte om den blir så mycket bättre, men lär nog hålla samma nivå de närmsta 5 åren.

Jag tog med mig en Salon 88(org deg) som var helt magisk! Samma toner den alltid haft med massor av mineraler, lite citrus, kaffe och nötter. Men nu fanns det även en massa mörk choklad också, lite som deras 85:a var för 5 år sedan ungefär...
Det var dags att dricka även denna anser jag, inte för att den inte var fantastisk, men den blev inte bättre en timma efter öppning utan började tappa lite smått ??? Den har varit perfekt lagrad, så det är inte en faktor.

Ska nog inte hålla på de som finns kvar alltför länge utan börja avnjuta dem de närmsta åren...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorgon kväll blir det lite gott även då!
Vi ska ut till en kompis ställe i skärgården för att basta, bada, åka vattenskoter, grilla lite lamminnerfilé och skicka i oss lite sköna flaskor dessutom. Vet inte riktigt allt men här är det jag vet:

Roederer rosé 02
Henriot 79 på magnum
Chapoutier Le Pavillon 98 på magnum

Fy fan vad skönt!!!!!

Kan även nämna att Krug ska till Utö med ett gång hårdrockare och dricka burkbärs och dricka hembränt :p
Som jag brukar säga, - Man får tillbaka det man ger. Vem har du varit elak mot Krug? :D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorgon kväll blir det lite gott även då!
Vi ska ut till en kompis ställe i skärgården för att basta, bada, åka vattenskoter, grilla lite lamminnerfilé och skicka i oss lite sköna flaskor dessutom. Vet inte riktigt allt men här är det jag vet:

Roederer rosé 02
Henriot 79 på magnum
Chapoutier Le Pavillon 98 på magnum

Fy fan vad skönt!!!!!

Kan även nämna att Krug ska till Utö med ett gång hårdrockare och dricka burkbärs och dricka hembränt :p
Som jag brukar säga, - Man får tillbaka det man ger. Vem har du varit elak mot Krug? :D

En hårdrockare. Det är bara jag och Å imorgon, sen dyker det ju upp barnfamiljer så det blir nog inte så farligt blodigt. Men jag var och handlade lite Heineken idag bara för att...

Tar med mig lite Rotwein också, tänkte att det kan vara läge att prova ABC (Au Bon Climat) Knox Alexander till lite grillat, antagligen imorgon så att man slipper att bjuda bort det till folk som inte har vare sig smak eller intresse. Sen blir det lite annat smått och gott, dock ingenting som är värt att nämna.

Den jag var elak mot var väl antagligen hon den rödhåriga på vinbaren(kommer aldrig ihåg vad hon heter. Å andra sidan kommer jag aldrig ihåg vad NÅGON heter...), men det är ju bara i utbildningssyfte, så det kan jag väl inte straffas för
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade en Mumm -82 på flygplatsbaren i helsinki. Mycket trevlig. Mumm är ju annars inget märke som brukar imponera, men tål man lite svamp i skumpan så var det här gott. Det var inte den vanliga årgångsvarianten (Grand Cordon) utan en märklig guldaktig etikett som jag alldrig sett förr.

Gick dock miste om mitt glas Pétrus -47 eftersom skurkarna i vinbaren inte öppnat flaskan och inte ville göra det för mindre än fem glas sålda. Till priset av 140 € per glas (4 cl) lät det lite styvt...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
I kväll ska jag på champagneprovning hos en god vän. Vi är sex personer och alla ska ta med sig en flaska skumpa för under 500 kr och sedan provar vi blint till middagen och utser en vinnare. Själv tar jag med mig en dark horse: Roederer Estate l'Ermitage 2000. Vännen har en mycket imponerande vinkällare, så vem vet vad som korkas upp på nattkvisten...

Jag återkommer med en rapport.

Vinerna vi provade blev:
  • Roederer Estate l'Ermitage 2000
  • Jacquesson Avize Grand Cru 1997
  • Launois
  • Dom Ruinart 1993
  • Pierre Peters Cuvée de Réserve
  • Palmer 1996

Jag tyckte att alla var bra utom Launois, som jag av någon anledning har väldigt svårt för. Samtidigt var det en som hade den som sin favorit i det här sällskapet. ???

Den enda av de här sex som jag inte provat förut var Jacquesson 1997, och den var riktigt bra. Den serverades tyvärr lite för varm, men den stack ändå ut och var min vinnare för kvällen. Dom Ruinart hade en underbar, nästan Krug-lik, doft men kunde inte matcha den med smaken/eftersmak. Roederer Estate behövde inte skämmas för sig ens i det här sällskapet och fick två röster som bäst "champagne" för kvällen.

För övrigt måste jag att det är väldigt trevligt att ha en hel champagnekväll som vi hade i torsdags. Vi satt ute på en altan, åt grillade fiskspett, ost, drack champagne och bara njöt av den varma sommarkvällen. Slutsumman blev elva flaskor champagne på sex personer -- därav de något torftiga beskrivningarna ovan. ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Provade en Mumm -82 på flygplatsbaren i helsinki. Mycket trevlig. Mumm är ju annars inget märke som brukar imponera, men tål man lite svamp i skumpan så var det här gott. Det var inte den vanliga årgångsvarianten (Grand Cordon) utan en märklig guldaktig etikett som jag alldrig sett förr.

Gick dock miste om mitt glas Pétrus -47 eftersom skurkarna i vinbaren inte öppnat flaskan och inte ville göra det för mindre än fem glas sålda. Till priset av 140 € per glas (4 cl) lät det lite styvt...

Den baren kan jag tipsa om har som ett litet tema att ha ett vin på glas (http://www.sspfinland.fi/?cmscname=wineview_viinilista_en) från listan (boken) "1000 FINEST WINES EVER MADE" (http://www.fine-scandinavia.com/index.asp?sivu=linkit&linkki_id=89&yid=1&polku=FINEst+1000+Wines%3CP%3E%3CP%3E&kanava=web). Jag tycker att det hade varit en trevlig temaresa för finewines.se. Vi tar förjan över från Stockholm, den som hade en hygglig vinlista enligt LG(?), och super till på Petrus 47. Det måste väl ändå gå att få ihop fem till detta...?
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Den baren kan jag tipsa om har som ett litet tema att ha ett vin på glas (http://www.sspfinland.fi/?cmscname=wineview_viinilista_en) från listan (boken) "1000 FINEST WINES EVER MADE" (http://www.fine-scandinavia.com/index.asp?sivu=linkit&linkki_id=89&yid=1&polku=FINEst+1000+Wines%3CP%3E%3CP%3E&kanava=web). Jag tycker att det hade varit en trevlig temaresa för finewines.se. Vi tar förjan över från Stockholm, den som hade en hygglig vinlista enligt LG(?), och super till på Petrus 47. Det måste väl ändå gå att få ihop fem till detta...?
Du kan lätt räkna med mig, gubben lämnar vi hemma :eek:
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
VARFÖR? Den ena kommer ju bara att stå orörd ;D

För att vi behöver ha lite rörelseutrymme. Vi är ju inte små studenter längre som gladligen knör ihop sig i en garderob...
 
Toppen