Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag tyckte NFBn var lite för ung, om ett halvår sådär tror jag den blir lagom att knäcka.

Ikväll blir det en skön middag på Operakällaren.
Vinerna till:
Comtes de Champagne 61
Cristal 85
Palmer 61
Petrus 90 och 94
Yquem 86

Är något korkat blir jag galen...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Du, och de andra, är smutsiga horor.

Jag hoppas att ni får en schysst middag! Skicka SMS när ni är färdiga och hälsa grabbarna!
 

foppa

Medlem
SV: Idag dricker vi

Frankofilen skrev:
Krug, hoppas du skriver en rad om NFB. Verkar vara läge att gå på den här halvflaskan/kvartsmagnumen direkt, eller?

Hej, jag provade den förra veckan och mitt intryck är att det är en god champagne, men som behöver mycket mer lagring innan den är drickfärdig för mitt tycke och smak. Säkerligen håller den i många år till även på halvflaskan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag tyckte NFBn var lite för ung, om ett halvår sådär tror jag den blir lagom att knäcka.

Ikväll blir det en skön middag på Operakällaren.
Vinerna till:
Comtes de Champagne 61
Cristal 85
Palmer 61
Petrus 90 och 94
Yquem 86

Är något korkat blir jag galen...

Nu blir jag lite orolig, inga SMS igår och inga svar på mobilen. Var 90an korkad så du gick ut och hoppade i strömmen eller?

Jag vill ha info om vinerna!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja, det kan man lugnt påstå. Förutom vin ligger där bara en gammal dammsugare och skräpar + en del kartonger och bråte. Dock är temperaturen stabil året om, vilket ju är en förutsättning.
Jag gillar dock denna lite bohemiska källare. Förut hade jag björnkoll på allt med en bok med detaljerade uppgifter om inköp, inköpspris och tillhörande provningsanteckningar.

Nu skriver jag bara upp de mest minnesvärda vinerna jag dricker, men det är ändå kul att titta i ens gamla böcker från 1980-talet och framåt. Speciellt roligt är det när man ser att man t.ex. handlade en hygglig Barbaresco för 45 spänn och en Barolo från Bersano för 75 kr. Château Latour 1978 för 295:- tycker jag också var ett rimligt pris :)

Det var tider det, Latour -78 för 295:- låter väldigt rimligt! :D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja, då kunde man dricka höjdarbordeaux varje helg :)

Nuförtiden blir det ett par gånger om året... :(

Efterfrågan idag är lite väl sjuk kan tyckas...

Idag blir det nåt från Ribera del Duero, det var ett tag sen nu!
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi

En skvätt Selosse Brut Initial och sedan Nicolas Potel Vosne-Romanée Le Petits Monts 2003... var inte helt fel en sån här vardagskväll.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Aaaaahhh, tillbaka på arbetsplatsen insjunken i en lätt koma och med New Orders Confusion "Pump Panel Reconstruction Mix" pumpande ur de små högtalarna på skrivbordet så känner jag att det är dags för en liten re-cap av helgens drycker.

Julafton var Julmustens stora dag, dock sköljdes den ner med en del pilsner och , på kvällen då andan föll på, en flaska Champagne (mitt ständiga husbubbel, PPs)).

Juldagen bjöd på följande godsaker:

Delamotte bdb -96 på magnum
Latour Haut Brion 2004 (Tack myson, efter ett par timmar på karaff var den helt perfekt!)
Tignanello 1999
Château de Fieuzal Blanc 2005, ett rusktigt skönt vin faktiskt!
Meerlust Rubicon (kommer inte ihåg vilken årgång.)

Sen drack vi Fishermansfriend shots på lokal och jag skällde ut en gammal bekant för att han saknade ambitioner....
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Latour Haut Brion 2004 (Tack myson, efter ett par timmar på karaff var den helt perfekt!)

Puuh :p

Jag brukar ofta ha rätt och runt tre timmar i dekanterat skick passar ypperligt för den årgången, även om jag personligen väntat ett tag, men jag korkade ju upp en av mina och hällde den på karaff och den var mycket bra.

(antar att den andra flarran som ett Guds straff är korkad :))

Själv blev det "grannen" La Mission Haut-Brion 1975 på juldagen. Ypperligt skick och mycket god, med klassiska toner av fat, läder och cigarr.

1982 Mouton förtärdes innan dess, underbar att dricka nu då den lilla citrustonen mogna rödtjut lägger sig till med infunnit sig som ett pikant inslag, tillsammans med cederträ, blyerts och massor av söt frukt, svarta vinbär och plommontoner. Utsökt!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Puuh :p

Jag brukar ofta ha rätt och runt tre timmar i dekanterat skick passar ypperligt för den årgången, även om jag personligen väntat ett tag, men jag korkade ju upp en av mina och hällde den på karaff och den var mycket bra.

(antar att den andra flarran som ett Guds straff är korkad :))

Själv blev det "grannen" La Mission Haut-Brion 1975 på juldagen. Ypperligt skick och mycket god, med klassiska toner av fat, läder och cigarr.

1982 Mouton förtärdes innan dess, underbar att dricka nu då den lilla citrustonen mogna rödtjut lägger sig till med infunnit sig som ett pikant inslag, tillsammans med cederträ, blyerts och massor av söt frukt, svarta vinbär och plommontoner. Utsökt!

Blygsamheten personifierad!

Jag drack en La Mission 1982 med några polare för ungefär ett halvår sen. Ett helt jävla magiskt vin var det! 1975 har jag inte provat, men jag måste säga att det låter som den smakade mumma!

Muttan 1982 kommer alltid att vara ett legendariskt vin för mig. Helt makalöst!

Låter som en väldigt trevlig jul!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Blygsamheten personifierad!

Jag drack en La Mission 1982 med några polare för ungefär ett halvår sen. Ett helt jävla magiskt vin var det! 1975 har jag inte provat, men jag måste säga att det låter som den smakade mumma!

Muttan 1982 kommer alltid att vara ett legendariskt vin för mig. Helt makalöst!

Låter som en väldigt trevlig jul!

Ja, det var givetvis ingen ironi med i det inlägget ;)

La Mission 1982 känns mindre tanninrik än 1975, och de ofta kärva tanniner som förekom då vinet var ungt har lyckligtvis mjukats upp, till skillnad från många Mèdocviner från den årgången som fortfarande känns sura, snipiga och obalanserade. Det är ju mera Merlot i La Mission, och det har balanserat upp vinet perfekt.

Ja det var en perfekt jul, och god fortsättning och Gott Nytt År på dig och alla andra härinne.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Le Cigar Volant, kul vin och en lattjo bakgrundshistoria!

Gott med Boeuf också!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricker vi Ramlösa av förklarliga skäl.

Kunde inte låta bli att korka upp även en andra pava 1975 La Mission igår, lika fin som den första även om korken spelade mig ett spratt denna gång och jag fick sitta och lirka ett tag.

Till efterrätten blev det en 1990 Yquem och plötsligt insåg jag att jag hade bränt åtskilliga tusenlappars värde på vin ännu en gång.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Château la Tour de By, perfekt vardagsbordeaux. Dessutom på 1/2-flaska då det bara är jag som dricker hemma de närmsta 9 månaderna..
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

I fredags blev det, tillsammans med några vänner (Krug-88 var med faktiskt) förljande godsaker:
Veuve Cliquot 1988
Avril Clos de Papes 2003 (kommer att vara underbar om cirka 10 år!)
Château Beaucastel 1988, lite trött men fortfarande njutbar naturligtvis!
En Bordeaux 1986 som verkligen imponerade, men som jag för mitt liv inte kan komma ihåg namnet på, Krug-88, hoppa in och hjälp till här!
Ojai Vineyards Pisoni 2001, min sista flaska. Stor sorg och förtvivlan!

Sen drog de andra vidare och klippte just en Krug-88 och en Dompa 1996. Men då hade jag redan varit en duktig pojke och åkt hem då jag var på bröllop igår. Men när man tänker på standarden på vinerna som bjöds under gårdagens middag så ångrade jag bittert att jag inte grundade med lite riktig skumpa kvällen innan!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Blev det något gott på julfesten på lördagen då? Själv fick jag ju avnjuta Errazuriz (eller hur tusan det nu stavas) SB och Cab från Argentina. Riccardo hade säkert gillat det, men för mig som vinnörd så var det gravt otillfredsställande. Och dessertvinet... Fy fan! Det är bara att inse att Muscat de Beaumes-de-Venice inte ska drickas av människor!
 
Toppen