Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Själv har jag lyxproblem, jag spenderar 10 dagar i Bordeaux och provar massor av vin till en kommande guide, jag har hur mycket leftovers som helst i provnngsrummet men när jag provar så mycket så kan jag knappt dricka till lunch och max en flaska på kvällen jag har kvar dubletter av Bolly R.D 1997, Grande Année 99 rosé och vanlig, Krug Grande Cuvée, dompa oenothèque 95, dompa 00, william deutz 99, comtes 98 från förra provningen, röd bourgogne grand cruer från 06 i överflöd, bourdeaux höga stranden 06 i massor, fantastiska barolo 04 i massor, skumpa e ju gott när man provar massor så att det blir nog vanliga krug och dompa 00 till sushi till lunch...

Middagen blir på la tupina där jag är välkommen att köra bring your own så ¨comtes 98, nån chambertin och nån stor bordeaux får det bli till côten i kväll, det anstår väl en single diner....
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ah Le Pin 86, det var tider det, var väl runt 500 kr för den när det begav sig (och fattig student som man var blev det bara en). En av de bästa boqueter någonsin, dock höll inte smaken samma fantastiska klass, boquen var som sagt en 100 poängare, minst.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Ah Le Pin 86, det var tider det, var väl runt 500 kr för den när det begav sig (och fattig student som man var blev det bara en). En av de bästa boqueter någonsin, dock höll inte smaken samma fantastiska klass, boquen var som sagt en 100 poängare, minst.
Kan nog stämma, runt 500, det var tider det. Håller med dig om doft och smak. Le Pin är ett fantastiskt vin, tyvärr lite högt prissatt idag.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mer le Pin till folket!!! Minns att jag suktade när 89an (eller var det 90an, minns inte) fanns på bolaget, dock var 1800 kr alldeles för mycket över min vinbudget på den tiden, minnst också att jag halkade in på ett banaskal på en provning, och då bara stod den där, vilken lycka. Tyvärr var det väl sista gången jag drack le Pin i mitt liv. Men jag dricker en massa annat gott istället så jag klagar inte.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har rätt fet ångest just nu...
I natt var vi på V på Sture, CP Krug88 tyckte naturligtvis att det var ett ultimat tillfälle att dra in en flaska Krug 95(hur puckad är man egentligen?).
Full som en spruta tillsammans med en kille som inte fattar något alls och den andra är en hel och ren "labeldrinker",
Dvs samma kille som valt en död Cos d´Estournel 57 till det största vinet han någonsin provat...

Bäst av allt var ändå att flaskan kom in varm, det tog runt 20 min att få den till rätt temperatur.
Hatar det här...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag har rätt fet ångest just nu...
I natt var vi på V på Sture, CP Krug88 tyckte naturligtvis att det var ett ultimat tillfälle att dra in en flaska Krug 95(hur puckad är man egentligen?).
Full som en spruta tillsammans med en kille som inte fattar något alls och den andra är en hel och ren "labeldrinker",
Dvs samma kille som valt en död Cos d´Estournel 57 till det största vinet han någonsin provat...

Bäst av allt var ändå att flaskan kom in varm, det tog runt 20 min att få den till rätt temperatur.
Hatar det här...

I hate to say I told you so!

Det känns som att krug 95 på Sture är vår gemensamma nemesis.... Förbannade skitställe! Dansade ni nakna på svampen?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag har rätt fet ångest just nu...
I natt var vi på V på Sture, CP Krug88 tyckte naturligtvis att det var ett ultimat tillfälle att dra in en flaska Krug 95(hur puckad är man egentligen?).
Full som en spruta tillsammans med en kille som inte fattar något alls och den andra är en hel och ren "labeldrinker",
Dvs samma kille som valt en död Cos d´Estournel 57 till det största vinet han någonsin provat...

Bäst av allt var ändå att flaskan kom in varm, det tog runt 20 min att få den till rätt temperatur.
Hatar det här...
Ja vad säger man, åren går men det är inte mycket som förändras!! ;D Har du nåt minne av hur Krug 95an var?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och försöker återhämta mig efter en lång festnatt med poker och champagne in på småtimmarna. "Köp nu inte champagne för hela vinsten" var det sista jag fick höra innan jag gick och la mig. 8)

Blev bjuden på Jacques Selosse Initial (degorgerad i oktober 2007) som fördrink och det var en stor besvikelse för mig. Den hade en tydlig doft och smak av gröna äpplen men sedan var det en märklig bismak av sprit (sherry?) som förstörde. Jag har tre flaskor hemma som nu kommer att få ligga länge innan jag korkar upp dem. Tror ni att det finns hopp?

Senare på kvällen drack vi Jacquesson Avize Grand Cru 1997, en underbar champagne som jag varmt kan rekommendera.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll kilar jag över till en polare som bor granne och tar med mig Abellars 2005 för att se om det är något att ha. I går skulle vi inhandla "finvin" till middagen och jag orkade inte riktigt engagera mig och när jag fick frågan om vi kunde köpa Barolon, (Fontanafredda), som jag aldrig provat, tog jag mod till mig och frågade en butiksanställd. "Jamen Barolo är ju jättefint serru..!" Jag försökte inflika att jag var mer nyfiken på om den är ok att dricka nu men fick i princip samma svar om att Barolo är minsann fina grejer det.. Suck. Hur som så doftade den jäst, aceton och lackfärg och smakade för mycket saltlakrits för att tilltala mig.

Har redan korkat upp Abellars och jag verkar vara för grinig den här helgen... Tycker doften av oxiderat är för påträngande.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Krug 88, 89 och 90 bredvid varandra.
Kan bli riktigt spännande, var säkert 3 år sedan vi provade alla parallellt...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Drack Gaja Conteisa 2001 i lördags, inte så illa.
Tveksamt om det var värt 950 spänn däremot...

Jag gled in på vinbaren häromdagen och provade en Amon Ra 2004 bara för att höra vad "all the fuzz" handlade om. Visst, gott, men inte så att man ramlade av de obefintliga barstolarna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blir det Krug 88, 89 och 90 bredvid varandra.
Kan bli riktigt spännande, var säkert 3 år sedan vi provade alla parallellt...

Hur blir man inbjuden till de här provningarna?.... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ja du, det är ingen provning utan bara en lugn middag med 2 polare.

Låter som en mycket trevlig middag!!! Ser fram emot en liten rapport av intrycken.
 
SV: Idag dricker vi

Plockade fram en André Clouet 1911 igår som jag fortsatte på idag. Någon här som har erfarenhet av detta vin och kan klargöra; är dosagen hög eller är vinet verkligen så otroligt fruktigt? Även doften har sötma / blommor / koncentrerade russin och nästan lite "bjällerklang-känsla", men det finns ändå en torrhet i vinet som får mig att undra om dosagen verkligen är så hög... Jag blir iinte klok på vinet, men smakade gott gjorde det helt klart!

(Tror förresten att det är en flaska med årg. 95 / 96 / 97 som jag dricker av. Någon som vet om det är samma årgångar på de flaskor som finns i SB best.sortiment?)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Plockade fram en André Clouet 1911 igår som jag fortsatte på idag. Någon här som har erfarenhet av detta vin och kan klargöra; är dosagen hög eller är vinet verkligen så otroligt fruktigt? Även doften har sötma / blommor / koncentrerade russin och nästan lite "bjällerklang-känsla", men det finns ändå en torrhet i vinet som får mig att undra om dosagen verkligen är så hög... Jag blir iinte klok på vinet, men smakade gott gjorde det helt klart!

(Tror förresten att det är en flaska med årg. 95 / 96 / 97 som jag dricker av. Någon som vet om det är samma årgångar på de flaskor som finns i SB best.sortiment?)
Enligt uppgift skall det vara 1% dosage Vad jag vet har det bara gjorts två " Un jour de 1911", 89-90-91 och 95-96-97, vilken bör vara den som finns på SB (med varje flaska skall det medfölja ett kort med årgångarna som ingår samt degorgerings datum), vinet görs i omgångar, varje år degorgeras 1911 flaskor så dom flaskor som finns nu har en större mognad än de som släpptes för några år sen.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Enligt uppgift skall det vara 1% dosage Vad jag vet har det bara gjorts två " Un jour de 1911", 89-90-91 och 95-96-97, vilken bör vara den som finns på SB (med varje flaska skall det medfölja ett kort med årgångarna som ingår samt degorgerings datum), vinet görs i omgångar, varje år degorgeras 1911 flaskor så dom flaskor som finns nu har en större mognad än de som släpptes för några år sen.

Tack för kanonbra svar! Det är verkligen ett speciellt vin; jag måste nog försöka få tag på ett par flaskor till faktiskt.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Låter som en mycket trevlig middag!!! Ser fram emot en liten rapport av intrycken.
Det blev en väldigt trevlig middag!

När vi kom dit korkades det först upp en flaska Roederer BdB 98 till mingelbubbel före.
Måste säga att jag är barnsligt förtjust i den stilen, sagolikt bubbel för 450 spänn!

Trilogin var ungefär som väntat med mindre överraskningar.
Krug 88 är bland det bästa jag vet!!! Den var galet koncentrerad och packad med söt frukt.
Fantastisk att dricka nu men klarar lätt 10 år till känns det som, outstanding...

89:an var bättre än väntat, har bara provat den på magnum de senaste 2 åren utan att ha varit så nöjd.
På enkelflaska var den klart mogen men med en lätt oxidationston, efter 2 timmar blev den faktiskt ännu bättre och fylligare.
Jämfört men 88:an var den rätt klen, men hade vi provat den bara för sig så vore vi nog väldigt nöjda!

90:an var mest underlig, den började bra med mycket smultron och kraft i näsan. Lite återhållsam dock.
Den öppnade sig aldrig riktigt, utan var ungefär likadan under 2 timmar, sen dog den helt.
Platt och död avslutade vi flaskan...

Spännande att testa bredvid varandra, men avvaktar nog ett par år innan vi gör om samma proving igen.
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag är mycket oroad över 1990:eek:rna, när till och med Krug börjar bete sig konstigt så vet jag inte vad jag ska tro...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Jag är mycket oroad över 1990:eek:rna, när till och med Krug börjar bete sig konstigt så vet jag inte vad jag ska tro...

Välkommen till klubben.

Vi är några som har sagt att 1990 skumpa är en jävla hoax i ett antal år nu.

Sjukt besviken på flera av de "stora".
 
Toppen