Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug>> Hur är Salon 90, jag minns den var grymt bra när den kom. Har inte provat den sedan dess, mina pavor ligger djupt i källarn.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Krug>> Hur är Salon 90, jag minns den var grymt bra när den kom. Har inte provat den sedan dess, mina pavor ligger djupt i källarn.

Som jag minns den från 90 provningen för ett par år sedan så var den väldigt underlig och inte alls tilltalande. Men å andra sidan så har jag hört flera personer som talat väl om den sedan dess, exempelvis Krug88, som har druckit den mer nyligt.

Någon som provat den de senaste åren kan väl komma med lite input?
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag sörplade i mig en Salon 90 i april, den var väl god, men enligt mig är cuvée speciale från peters ett större vin än salon! Trots priset! Salon blir lite för mjölkig och krämig, smakar som att äta ostron i juli...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Som jag minns den från 90 provningen för ett par år sedan så var den väldigt underlig och inte alls tilltalande. Men å andra sidan så har jag hört flera personer som talat väl om den sedan dess, exempelvis Krug88, som har druckit den mer nyligt.

Någon som provat den de senaste åren kan väl komma med lite input?
Krug88 har en bra teori om Salon, sent degorgerade flaskor presterar väldigt ofta väldigt illa (detta gäller även för 88orna). Provat 3 flaskor sista året, 2 som var nyinköpta från SB och en som var köpt för länge sedan, de 2 från SB var trötta och slappa och doftade och smakade svampstuvning den 3 flaskan var klart bättre men långt ifrån bra. Drack en 88 som var nydegorgerad på restaurang i Champagne, inledningsvis helt sluten, efter 20 min, ahh det artar sig, efter 40 min stendöd!! ???

Men det verkar som dom flesta 1990 Champagnerna är osäkra kort! även om vissa flaskor fortfarande presterar lysande, Bollinger tex 1 flaska kass, 2 OK, 3 Perfekt!det gäller att ha stora lager om man vill dricka bra 90or:p


Har lagt en Sugot Feneuil 1990 ,magnum på kylning till ikväll......................
 

The Pint

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tog med mig en Clos Fourtet 2001 till middag hos en vän. Blev riktigt imponerad (har mycket begränsad erfarenhet av St Emilion, eller Bordeaux över huvud taget). Har en flaska kvar, men blev lite sugen på att komplettera med ytterligare någon. Tycker att 440 spänn låter som ett rimligt pris för 2004:eek:rna och undrar om man kanske ska köa för förmånen att slänga iväg en sjuhundring för den Parker-hyllade 2005:an.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Ikväll, Diebolt, Prestige 95/96 härligt tillgänglig Cramant champagne, gula plommon, mineraler, rättfram och lättdrucken. ;D ;D

L´Evanglie 1983, röd/brun färg, helt mogen (övermogen!!), (stor flask variation) typisk Pomerol, söt och rund frukt, tillgänglig, saknar lite komplexitet, men fantastiskt skön att dricka nu. På väg utför!;D

Igår, Sugot Feneuil 1990, magnum, ej helt mogen, doft och smak av gula & vita frukter, otroligt rena smaker,saknar dock lite av Cramants krämighet fortfarande, strålande balans och längd. En 90a som inte "packat ihop", faktiskt inte nåt full mognad än!!! behöver minst 5 år till i källaren.
;D ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår var jag fånigt sugen på någonting rött efter jobbet. Jag var också väldigt osugen på att gå ut och kröka efterdet goda rödvinet dp jag om några få skälvande timmar skall befinna mig på ett bröllop. Jag talade med unge herr Krug88 som även han var sugen på någonting gott att dricka och även var osugen på att kröka. Alltså valde vi att träffas på Grappe för att avnuta en flaska rotes wein.

Jag plockade fram en Bond Vecina 2001 som var helt fantastisk, för er som inte känner till Bond så ägs det av Harlan Estate, man har tre stycken vingårdar och man producerar således tre viner som alla har fått sitt namn efter vingården; Vecina, Melbury och St: Eden. Vecinan var ett typexempel på en riktigt bra amerikanare, silkig, nästan gräddig med underbar frukt och massor med sötmogna bär. Sjukt bra!

Krug88 plockade fram en Biondi Santi 2001, Även det var väldigt, väldigt bra, torrare och stramare naturligtvis, väldigt klassiskt men sjukt bra!

Sen dök det upp en liten smygis, Tignanello 2001. Jag har aldrig varit ett stort fan av Tignanello, de smakar för mycket gummi... Så också denna! Men när man blev lite lurigare så slank den ner! PÅ något vänster så dök det även upp en Sassicaia (blint) men jag kan inte minnas årgången. Den var väldigt grön och cab francig.

Sen, när vi egentligen inte skulle ha så värst mycket mer så dök det upp en helt magisk Pol Roger PR 88, den sista årgången av detta magiska vin. Helt outstanding, vilken jävla skumpa! Sötmogen, honum, fikon och marsipan. Så jävla bra!

Sen var det dags att då hem...

Yeah right.

Bull & Bear, Obaren och flipper samt averna, bärs och Seve Fournier... Sen vaknade jag för några timmar sedan, sittandes i soffan.

Tack som fan!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Igår var jag fånigt sugen på någonting rött efter jobbet. Jag var också väldigt osugen på att gå ut och kröka efterdet goda rödvinet dp jag om några få skälvande timmar skall befinna mig på ett bröllop. Jag talade med unge herr Krug88 som även han var sugen på någonting gott att dricka och även var osugen på att kröka. Alltså valde vi att träffas på Grappe för att avnuta en flaska rotes wein.

Jag plockade fram en Bond Vecina 2001 som var helt fantastisk, för er som inte känner till Bond så ägs det av Harlan Estate, man har tre stycken vingårdar och man producerar således tre viner som alla har fått sitt namn efter vingården; Vecina, Melbury och St: Eden. Vecinan var ett typexempel på en riktigt bra amerikanare, silkig, nästan gräddig med underbar frukt och massor med sötmogna bär. Sjukt bra!

Krug88 plockade fram en Biondi Santi 2001, Även det var väldigt, väldigt bra, torrare och stramare naturligtvis, väldigt klassiskt men sjukt bra!

Sen dök det upp en liten smygis, Tignanello 2001. Jag har aldrig varit ett stort fan av Tignanello, de smakar för mycket gummi... Så också denna! Men när man blev lite lurigare så slank den ner! PÅ något vänster så dök det även upp en Sassicaia (blint) men jag kan inte minnas årgången. Den var väldigt grön och cab francig.

Sen, när vi egentligen inte skulle ha så värst mycket mer så dök det upp en helt magisk Pol Roger PR 88, den sista årgången av detta magiska vin. Helt outstanding, vilken jävla skumpa! Sötmogen, honum, fikon och marsipan. Så jävla bra!

Sen var det dags att då hem...

Yeah right.

Bull & Bear, Obaren och flipper samt averna, bärs och Seve Fournier... Sen vaknade jag för några timmar sedan, sittandes i soffan.

Tack som fan!

Hahaha, tack själv ditt jävla fyllo...
För övrigt så var Sassicaian en 99:a.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Igår var jag fånigt sugen på någonting rött efter jobbet. Jag var också väldigt osugen på att gå ut och kröka efterdet goda rödvinet dp jag om några få skälvande timmar skall befinna mig på ett bröllop. Jag talade med unge herr Krug88 som även han var sugen på någonting gott att dricka och även var osugen på att kröka. Alltså valde vi att träffas på Grappe för att avnuta en flaska rotes wein.

Jag plockade fram en Bond Vecina 2001 som var helt fantastisk, för er som inte känner till Bond så ägs det av Harlan Estate, man har tre stycken vingårdar och man producerar således tre viner som alla har fått sitt namn efter vingården; Vecina, Melbury och St: Eden. Vecinan var ett typexempel på en riktigt bra amerikanare, silkig, nästan gräddig med underbar frukt och massor med sötmogna bär. Sjukt bra!

Krug88 plockade fram en Biondi Santi 2001, Även det var väldigt, väldigt bra, torrare och stramare naturligtvis, väldigt klassiskt men sjukt bra!

Sen dök det upp en liten smygis, Tignanello 2001. Jag har aldrig varit ett stort fan av Tignanello, de smakar för mycket gummi... Så också denna! Men när man blev lite lurigare så slank den ner! PÅ något vänster så dök det även upp en Sassicaia (blint) men jag kan inte minnas årgången. Den var väldigt grön och cab francig.

Sen, när vi egentligen inte skulle ha så värst mycket mer så dök det upp en helt magisk Pol Roger PR 88, den sista årgången av detta magiska vin. Helt outstanding, vilken jävla skumpa! Sötmogen, honum, fikon och marsipan. Så jävla bra!

Sen var det dags att då hem...

Yeah right. Bull & Bear, Obaren och flipper samt averna, bärs och Seve Fournier... Sen vaknade jag för några timmar sedan, sittandes i soffan.

Tack som fan!

Fan va gött det lät.. Skulle man inte tackat nej till.. :p

Nu sippar jag lite på en Pegau Reservée 05 som jag faktiskt blev lite besviken på. Ribban har iofs legat hyfsat hög på sistone vad gäller CdP men det kommer nog dröja ett bra tag innan jag öppnar en till.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Small world. Dricker själv en Pegau 1998, varit riktigt besviken på 2 tidigare flaskor, men denna var riktigt trevlig! ;D

Drack en Pierre Peters 1999 före Pegau, aahhh vilken Champagne pefekt att dricka nu!
 
SV: Idag dricker vi

Magnum - på vilket har sätt har 1998 Pégau varit besvikelser tidigare? För unga eller bara inte up to scratch? Funderar på en 1998 Cuvée Laurence snart, har du provat den också?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Drack en Pierre Peters 1999 före Pegau, aahhh vilken Champagne pefekt att dricka nu!

Jag håller verkligen med och det är tack vare det här forumet som jag överhuvudtaget har upptäckt den. Jag dricker den själv regelbundet, men hur länge tror ni att den kommer att fortsätta att utvecklas?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Frankofilen skrev:
Magnum - på vilket har sätt har 1998 Pégau varit besvikelser tidigare? För unga eller bara inte up to scratch? Funderar på en 1998 Cuvée Laurence snart, har du provat den också?
Tyvärr aldrig provat Laurence. Absolut inte för unga däremot obalanserade, syltiga och alkostinna, flaskan ikväll var helt OK dock inget mästerligt vn.

Har bara provat 01,00,99,98,95. 01,00 är för mig helt överlägsna dom andra.

Drack tidigare i veckan en Clos de Pape 2003, obalanserad, ung och för mycket smak av alkohol NOT GOOD.
Istället, Roastaing Cote Blonde 1999 fantastiskt bra, kommer att utvecklas ytterligare men bra att dricka nu

Drack för några veckor sen ett riktigt mästerligt vin, Chapoutier Ermite 2000 wow! perfection! Ett elegant vin med perfekt balans, enorm längd och stor smakrikedom.

Lycka till med din Laurence 98 övertygad om att den kommer vara MAGIC!
P.S tack för en bra blogg D.S
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cuvee Laurence 98 är riktigt bra,

Själv blev det lite Bordeauxer igår kväll att skälja ner lite grillad lammytterfile med, närmare bestämt, Cos 83, 00, 02, Chasse Spleen 86 och 96, Monbousquet 95, Lafite 94, Forts Latour 99, Pavie 99, Pichon Comtesse Lalande 02. Tyvärr var Chasse Spleen 86 och Cos 00 kork, Cos 83 kändes lite gammal, 02an stenhård. Pavie 99 magisk, inte alls någon överextration, Monbousquet 95 var kvällens vinnare, klockren St Emillon, Comtesse 02 kändes klumpig och med en störande bananskalston. Lafiten bra som vanligt, riktigt elegant, Forts Latour 99 helt okej, Chasse Spleen 96an snygg och elegant. Eftersom vi fortfarande var törstiga blev det en Saffredi 04 också, även om det är en Cab var det inte svårt att gissa Toscana. Om ni inte provat Saffredi bör ni leta, en av mina favoriter i Toscana. Tills slut blev det en Clos de Bourg Mouellex 97 från Huet, vilket slut, sötingar från Loire kan verkligen vara helt magiska. Idag blev det inget vin.

Frankofilen>>Pegau Cuvee Laurence 98 minns jag som trevligare än Reservee 98, det skall ju vara samma vin med olika fatbehandling men jag brukar gilla Laurence bättre, 01an var riktigt bra, nog en av de bästa Pegau jag provat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Håkan skrev:
Cuvee Laurence 98 är riktigt bra,

Själv blev det lite Bordeauxer igår kväll att skälja ner lite grillad lammytterfile med, närmare bestämt, Cos 83, 00, 02, Chasse Spleen 86 och 96, Monbousquet 95, Lafite 94, Forts Latour 99, Pavie 99, Pichon Comtesse Lalande 02. Tyvärr var Chasse Spleen 86 och Cos 00 kork, Cos 83 kändes lite gammal, 02an stenhård. Pavie 99 magisk, inte alls någon överextration, Monbousquet 95 var kvällens vinnare, klockren St Emillon, Comtesse 02 kändes klumpig och med en störande bananskalston. Lafiten bra som vanligt, riktigt elegant, Forts Latour 99 helt okej, Chasse Spleen 96an snygg och elegant. Eftersom vi fortfarande var törstiga blev det en Saffredi 04 också, även om det är en Cab var det inte svårt att gissa Toscana. Om ni inte provat Saffredi bör ni leta, en av mina favoriter i Toscana. Tills slut blev det en Clos de Bourg Mouellex 97 från Huet, vilket slut, sötingar från Loire kan verkligen vara helt magiska. Idag blev det inget vin.

Frankofilen>>Pegau Cuvee Laurence 98 minns jag som trevligare än Reservee 98, det skall ju vara samma vin med olika fatbehandling men jag brukar gilla Laurence bättre, 01an var riktigt bra, nog en av de bästa Pegau jag provat.
Grattis till en trevlig kväll! Monbousquet 1995 kvällens vinnare!!! :D Grymt kul,sitter ganska tungt med den!! ;D Drack 98an nyligen som jag oxå gillade skarpt!
 
SV: Idag dricker vi

Jo, det sägs att det är samma vin, men å andra sidan tror jag säkert att Laurence noga väljer vilka fat hon skall låta ligga extra länge... ;)

Vi får väl se, den verkar åtminstone drickfärdig. Så slapp man den ångesten iallafall.
 
Toppen