Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Frankofilen skrev:
Magnum - på vilket har sätt har 1998 Pégau varit besvikelser tidigare? För unga eller bara inte up to scratch? Funderar på en 1998 Cuvée Laurence snart, har du provat den också?
Drack den på magnum förra sommaren, helt underbar!
Laurence är helt fantastiska, har du inte provat 01:an så bör du göra det snarast.
Den är ännu bättre...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en kortis på Gondolen (vinbaren var ju inte öppen..) i går kväll och det blev bara två glas. Ett glas Shaw & Smith Shiraz 2004 som var helt ok om än lite slätstruken och trist faktiskt. En hel del körsbär om jag inte minns fel.. Det andra en Brunello 2003 som var lite tunn med en del lakrits.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Blev en kortis på Gondolen (vinbaren var ju inte öppen..) i går kväll och det blev bara två glas. Ett glas Shaw & Smith Shiraz 2004 som var helt ok om än lite slätstruken och trist faktiskt. En hel del körsbär om jag inte minns fel.. Det andra en Brunello 2003 som var lite tunn med en del lakrits.

Visst är det ofint att de håller stängt på söndagar! Men jag har inte varit där på ruggigt länge själv, man kanske skulle styra dit kosan någon dag. Problemet är ju att min broder i vin, K88 - The Seve drinker, får exem när han närmar sig Slussen. Faktisk så börjar han gny som en liten flicka när han närmar sig norrmalm och det är bara under protest som han går över Birger Jarlsgatan när han ska till bistrot...

Dessa faktorer gör det svårjobbat!

Själv drack jag någonting kroatiskt rödtjut i lördags. Det var intressant.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Janus -95 i lördags, väldigt obehaglig, vet inte vad det berodde på, kanske som Håkan sa i en annan tråd, att det beror på värmen, lagringen. Väldigt besviken var jag iaf.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Drack Janus -95 i lördags, väldigt obehaglig, vet inte vad det berodde på, kanske som Håkan sa i en annan tråd, att det beror på värmen, lagringen. Väldigt besviken var jag iaf.

Jag har aldrig druckit Janus, det skulle vara intressant att prova någon gång. Rent generellt så känner jag att det är grova brister på spaniensidan... R.P, nsta gång du befinner dig på civiliserade breddgrader så får vi ta en träff, bu bjuder på spanskt som smakar kräftspad och vi hittar någonting annat som matchar! ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jag har aldrig druckit Janus, det skulle vara intressant att prova någon gång. Rent generellt så känner jag att det är grova brister på spaniensidan... R.P, nsta gång du befinner dig på civiliserade breddgrader så får vi ta en träff, bu bjuder på spanskt som smakar kräftspad och vi hittar någonting annat som matchar! ;D

Deal! ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Visst är det ofint att de håller stängt på söndagar! Men jag har inte varit där på ruggigt länge själv, man kanske skulle styra dit kosan någon dag. Problemet är ju att min broder i vin, K88 - The Seve drinker, får exem när han närmar sig Slussen. Faktisk så börjar han gny som en liten flicka när han närmar sig norrmalm och det är bara under protest som han går över Birger Jarlsgatan när han ska till bistrot...

Dessa faktorer gör det svårjobbat!

Själv drack jag någonting kroatiskt rödtjut i lördags. Det var intressant.

Faktum är att jag var där i lördags, - och givetvis blev lite extra gnällig när de inte hade öppet. Tydligen inte öppnat efter semestern ännu.. Jasså, Bull & Bear funkar men inte Eriks Vinbar? Jaja... jag antar att det går att tänja på reglerna efter inmundigande av tidigare nämnda drycker.. Och visst, är problemet geografiskt så är det ;)
Jag har en bekant som jag tvingade åka tunnelbana första gången i sitt liv nyligen (han bor inne i stan) och han fick också något eksemliknande utslag samt stirrig blick..

Häng med till Eriks nästa gång då!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Faktum är att jag var där i lördags, - och givetvis blev lite extra gnällig när de inte hade öppet. Tydligen inte öppnat efter semestern ännu.. Jasså, Bull & Bear funkar men inte Eriks Vinbar? Jaja... jag antar att det går att tänja på reglerna efter inmundigande av tidigare nämnda drycker.. Och visst, är problemet geografiskt så är det ;)
Jag har en bekant som jag tvingade åka tunnelbana första gången i sitt liv nyligen (han bor inne i stan) och han fick också något eksemliknande utslag samt stirrig blick..

Häng med till Eriks nästa gång då!

Du måste förstå mannens logik. Bullen ligger ju på "rätt" sida av Birger Jarlsgatan! ;)

Vi får stämma av en Vinbarsafton, det kan kanske vara någonting att försöka sy ihop när det börjar bli svalare i luften och man behöver värmas upp lite!
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P.>> En till som blivit Pesquerabränd. F-n vad trist. Själv avslutade jag helgen med en Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 1998 från J J Prum, årets bästa tysk hittlls. Resterande flaskor blir svårsparade även om de nog blir ännu bättre med 10 års lagring.
 

The Pint

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går var det vår bröllopsdag. Eftersom den egentligen firades i söndags på Oaxen (som inte har öppet på måndagar - rapport i middagstråden så fort jag orkar) hade vi tänkt att det inte behövdes något mer. Men på kvällen när det var dags att laga mat fick jag ändå ett ryck och bestämde mig får att något i alla fall halvroligt måste ätas och drickas. Plockade till slut fram en flaska Apostoles Palo Cortado Muy Viejo ur gömmorna och hittade något förlsag om att het gröncurry kunde vara en bra partner. Ner på den lokala skitbutiken för att inskaffa lite räkor, äggnudlar och kryddor och in med sherryn i kylen för att kyla den en aning. Kombinationen visade sig faktiskt vara mycket bra och dessutom insåg jag att jag dricker sherry alldeles för sällan (typ aldrig).

Varför dricker man inte sherry egentligen? En anledning tror jag att många vinintresserade, främst män, innerst inne är samlare lika mycket som drickare. Och eftersom sherry inte har någon lagringspotential är det helt inte lika kul att samla på.

Nåja, jag försökte mig också på att, efter den varma maten, kombinera sherryn med ost och det gick givetvis också alldeles utmärkt. Så när som på att osten var en helt meninglös och smaklös massproducerad skitost från Arla (Kvibille). Efter ett besök oå Jürss mejeri tidigare under sommaren tog jag egentligen ett principbeslut att aldrig köpa dessertost från annat än kvalificerade butiker/producenter. Jag funderade länge i den usla Vi-butiken i går men bestämde mig tillslut för att göra avkall på principerna (skyll mig själv!) eftersom jag verkligen ville prova sherryn med ost. Jag fick i och för sig ut så pass mycket att jag fick potentialen i kombinationen bekräftad, men det var också allt. Som tur var gick inte hela flaskan åt så nu har vi en vecka eller två på oss att prova den tillsammans med bättre ostar innan vinet dör.

Och ett riktigt gott vin var det hur som helst.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

The Pint Trevligt med sherry, synd att den inte är så populär som man tycker att den borde vara. Funkar både till mat och ypperlig som en aperitivo.

Dricker Cava, Parxet, i väntan på att laxen ska bli klar. En trevlig cava, min "alltiallo" gourmet butik som har ett bra utbud av viner är dessvärre stängd under augusti (precis som allt annat här) men min supermarket hade några ok cavor i hyllan. Till laxen så blir det rätt och slätt kall bira.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är solo, blir en liten Moet (ber om ursäkt på förhand) och en Priorat, Les Terrasses, ska se om jag kan plocka ut dillen ur kräftspadet. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Typ det mesta gick ner... Skönt med krogar som typ obaren som har 10 flaskor på glas men så är det bara kassa viner.. sist jag köpte glas där kunde jag beställa drc och nu var det finaste de hade systemets vanliga mont redon. Klart man blir sugen på att köpa ett glas eller två? Vi hörs...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår så skulle jag bara slinka ned på Grappe innan jag drog hem efter jobbet för att säga hel till Korven och hans fru Bingo som var där för att inventera sitt vinfack. Planen var ju naturligtvis att efter inventeringen klippa en flaska eller två (eller så förstod jag det i alla fall). Dock tyckte Korven att "det var för kallt" i källaren så han struntade i inventeringen och plockade fram en Clape Cornas 1998 och en Laurent Perrier 1996 vartefter vi hoppade in i klubbrummet för att ta ett litet glas.
Till historien hör att jag kvällen innan var ute med några Rumäner som bygger de datasystem som vi använder på jobbet. Jag var ansvarig för att de skulle få några öl och se Stockholm, någonting som ledde till att jag inte var hemma förrän klockan 03.30 aftonen innan. Jag var således lite trött... Ungefär ett gas in i Clapen så dyker Krug88 upp och han och jag inleder ett gravt verbalt ofredande av Korven som, väldigt manligt måste jag säga, svarar med att kasta korkar på oss

Efter en stund så traskar Krug88 iväg och hämtar en Etienne Sauzet Puligny-MOntachet Les Combettes 2005, ett väldigt ungt syramonster men också väldigt charmigt. Jag går iväg för att hämta en pava vin och hittar en bortglömd Sine Qua Non Omega Pinot Noir 2003 som överraskar. Den var inte alls så snipig och trist som jag mindes den, utan den har blommat ut och bjuder, sina 15,5% (!!!!!) till trots på en grym upplevelse, även om den vinner på att vara lite svalare. Ungefär här så börjar det spåra ur lite... Jorven känner att han också vill bjuda på något gott och springer ivg och plockar fram en Comtes de Champagne 1990 som, min årgångsskepsis till trots visar sig vara riktigt, riktigt bra. Lite underlig, men bra. Detta triggar Krug88 som lubbar iväg och kommer tillbaka med en väldigt smarrig Selosse 1998 som i sin tur leder till att Kalle och micke, som arbetar på grappe men som nu har anslutit sig till sällskapet piper högt och som råttor springer till sina hål och kommer tillbaka. Micke med en helt fantastisk Bolly GA 1996 och Kalle med en lika jävla smarrig Krug 1988 (vinet alltså, inte mannen). Då känner ju jag mig lite efter så jag springer iväg (eller kalle fick hämta den åt mig) och jagar rätt på en Krug 1990, mycket för att matcha det andra som plockats fram, men också för att jag ville prova den.

Nu börjar vi bli lite bladiga, det ska erkännas, Korven och Bingo har lämnat oss och då börjar man ju bli lite sugen på rött igen. En flaska Vogüe Chambolle Musigny 2005 kommer fram på bordet och bara är, jag kontrar med en Felton Road Block 5 2003, ett vi som jag tidigare varit besviken på men som nu verkligen levererade (inte lika bra som 2001 dock...). Efter det så kom kvällens sista flaska, en helt magiskt Ornellaia 2004 som avslutade perfekt med att toppa smakupplevelsen.

Sen var klockan 03.00 och jag kände att det var dags att lämna in!

En trevlig afton!

EDIT: Just ja! Vi fick också in prover på d'Yquem 86, 88 och 2001. 88an gjorde processen sjukt kort med de andra, även om 2001 var väldigt ung fortfarande.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja verkligen, skön kväll!
Ska jag välja kvällens vin måste det ändå bli Ornellaia 04,
i stark konkurrens så kändes det som det mest kompetta vinet av alla...
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags var årets kräftskiva med grannarna, medans grannarna törstade efter Schnapps (och visade sig vara ordentligt törstiga), törstade jag efter Riesling. En Bockenauer-Felseneck Riesling Spätlese 2006 (schaefer-Fröhlich) gifte sig med de små djuren (ej grannarna utan kräftorna), dettza var nog ettan på Rieslingtoppen till dags dato i år. Enligt utsago skall även denna fantastiska Naheproducent leta sig upp till Sverige i framtiden.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade som sagt Jacquesson no 732 härom kvällen. Gillade den. Jag tyckte framför allt om doften som jag identifierade som, håll i hatten, sockerkaksdeg.
Visst, en "torrhet" i doften som när man hanterar vetemjöl, en sötma inte olik vaniljsocker och en syrlighet som när man rivit i skal från citrusfrukt.
Jag gillar sockerkaksdeg. Och jag gillar den i synnerhet när det innebär mindre arbete vid tillagning, ingen disk och dessutom innehållandes alkohol.
Så till nästa barnkalas rekommenderar jag Jacquessons sockerkaka, i alla fall till pappa.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det spontandate hemma med min fästmö. Vi var på vippen att göra ett spontant restaurangbesök men gick i stället och köpte en massa löjrom och gravad lax med hovmästarsås, och vips hade vi en tvårättersmiddag som tog lika lång tid att ställa fram som det tar att hacka en rödlök.

Till det korkade vi upp R & L Legras Grand Cru Blanc de Blancs, en ny bekantskap för oss båda. Stor doft, härligt brödig och balanserad smak och fin eftersmak. En riktigt bra NV, tycker jag. Om jag någon gång ska välja en huschampagne att alltid ha en stor mängd flaskor av hemma, så är det här en stark kandidat.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite blandad Aussie med lite ålder
E & E 1999, the Armagh 1998, Wynns Michael 1997 och Yalumba Octavius 1996. Med tanke på att jag nog provade alla när de kom och tyckte att iallafall the Armagh och Octavius var som hostmedicin hade de lugnat ner sig ordentligt. Eldiga, koncentrerade, fruktdrivna, mjuka och faktiskt balanserade. Slutsats att man dricker Aussie alldeles för unga. Dock är jag tveksam till the Armagh som vin, den kändes klart tröttast av kvartetten. Ibland känns det lite som att de erkänt bra årgångarna i Australien som 1998 inte alls åldras lika mycket med behag som andra lite mindre uppskrivna årgångar.
Hur som helst så var det ett bra sätt att starta veckan på.
 
Toppen