Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår hade jag missnöjet att behöva returnera en korkad italienare här i München. Det riktigt sura vara att jag hade asat aset till Växjö för att vara en del av en liten provningssession. Fick byta flaskan utan prut och när jag ändå var i butiken slog jag till på Gruaude-Larose 97 och 04, Bründelmeyr Chardonnay och lite annat. Jag slog även till på en champagne för 14 euro. Om den är drickbar så kan den vara användbar när man har pöbelnissar på besök som ändå inte förstår storheten i riktig skumpa (kandidater till att betraktas som pöbelnissar kan ses i tråden där vi går igenom Aftonbladets - nyheter för förståndshandikappade - rapport om mousserande vin).
Efter färdiga inköp så hamnade jag märkligt nog på DP-haket. Och i vanlig ordning firade min karaktärslöshet nya jättelika triumfer. Efter ett glas inledande bubbel satt jag snart med Pio Cesare Chardonnay 06 och en trerätters meny. Chefsommeliern var på gott humör och bjöd på två rejäla extra törstsläckare i form av Emmerich Knoll GV Vinothek 04 och Castello di Ama 97. För att betala tillbaka skulden kom vi överens om att jag skulle dyka upp lördag eftermiddag med en Fleur de Passion 00 (nu ska jag ÄNTLIGEN börja beta av dessa flaskor, det finns ingen återvändo).

Japp, semestern är slut och livet återvänder så sakteliga.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min karaktär kollapsade som ett korthus i styv kuling igår.

Jag brukar av okänd anledning hamna på Lenbach på onsdagar och igår var ingen skillnad. Jag hade bestämt mig för att ta in en Veuve Clicquot NV efter maten av flera anledningar. Vi har placeringen på Gaults lista som diskuteras här http://www.finewines.se/forum/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?p=6163#p6163 ff. Vill konfirmera sanningshalten. Vill också ha en referens i vad som brukar vara bottenträsket för att kunna värdera min lågbudgetskumpa jag köpte i tisdags.
Det var alltså med tunga steg jag gick mot baren för ett troligt kamikazeuppdrag för smaklökarna. Tror ni inte att bartenderna kläcker ur sig att "men du, vi har en flaska Cristal 2000 kvar" (de tar tydligen in den ibland men den står aldrig med i vinmenyn). Hur lång tid tror ni det tog innan mina dryckesplaner hade ändrats? Låt oss bara säga att en foton hade inte hunnit många millimeter på den tiden... Jag gjorde några halvhjärtade försök att pruta på priset men eftersom mitt kroppspråk tydligt talade om att köpet redan var klart så var det naturligtvis kört. Jag lyckades dock senare förhandla in ett glas M&C 2000 som "referens" i priset.

Så hur var då dryckjomet? Bra. Faktiskt väldigt, väldigt bra. Fin balans med en härlig syra, bra tryck i frukten. Elegant men utan att vara det minsta menlös. Fan så mycket bättre än DP 2000 om ni frågar mig. Jag tycker nog att den även är bättre än Krug 95 som jag drog för någon vecka sedan, också på Lenbach. Krugen har mer tyngd men känns inte lika renrasig.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Min karaktär kollapsade som ett korthus i styv kuling igår.

Det känns som om det stormar ofta nere i München! ;)

Trevligt att Cristal 2000 var så bra. Jag har en i samlingen för långtidslagring (är det tänkt i alla fall).

Själv hade vi parmiddag igår och jag bestämde mig för att bjuda på champagne till middagen (lax i ugn). Satsade på två säkra kort: Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 och Gosset Grande Réserve. Verkligen härliga champagner! Hade tänkt utse en vinnare, men det var svårt. Båda är riktigt bra! Det var min sista Grande Réserve och jag insåg att förrådet behöver fyllas på.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det känns som om det stormar ofta nere i München! ;)

Trevligt att Cristal 2000 var så bra. Jag har en i samlingen för långtidslagring (är det tänkt i alla fall).

Själv hade vi parmiddag igår och jag bestämde mig för att bjuda på champagne till middagen (lax i ugn). Satsade på två säkra kort: Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999 och Gosset Grande Réserve. Verkligen härliga champagner! Hade tänkt utse en vinnare, men det var svårt. Båda är riktigt bra! Det var min sista Grande Réserve och jag insåg att förrådet behöver fyllas på.

Jag komponerade min midsommarafton på exakt samma sätt, dvs PP CS 1999 samt Gosset GR. Problemet var nog att jag va ensam på två flaskor så minnena är lite tvetydiga från kvällen och ingen vinnare korades.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår provade jag en Château Puech-Haut Prestige Rouge 2004 från Coteaux du Languedoc. Mycket, mycket smarrigt. Så smarrigt infact att jag plockade hem flaskan och drack hälften som tvättvin igår kväll.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Igår provade jag en Château Puech-Haut Prestige Rouge 2004 från Coteaux du Languedoc. Mycket, mycket smarrigt. Så smarrigt infact att jag plockade hem flaskan och drack hälften som tvättvin igår kväll.

Min franska är lite rostig. Ska man uttala det på samma sätt som engelskans puke...? ;D
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

La Spinetta Bionzo -05,

Stundtals mest bråkig, efter ett tag mycket bättre för att sedan ta skepnad av avslagen cola med något starkt i (14,5 % hårdrostad ek, förmodligen?).
Glad det var Spinettas billigare Langhe-tappning jag prioriterade.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Min franska är lite rostig. Ska man uttala det på samma sätt som engelskans puke...? ;D

Nej, man uttalar det som Svenska "Pärs", någonting som också är skrämmande likt vad man upplever att det är när man läser dina inlägg. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Martin skrev:
La Spinetta Bionzo -05,

Stundtals mest bråkig, efter ett tag mycket bättre för att sedan ta skepnad av avslagen cola med något starkt i (14,5 % hårdrostad ek, förmodligen?).
Glad det var Spinettas billigare Langhe-tappning jag prioriterade.

Fan, jag gillar verkligen Spinetta. Jag tror att det beror på att jag är en sån vansinnig nya världen torsk. Tokig kraft, packad med allt samt hög alkohol (ska jag vara helt ärlig så kan man gärna tona ner alkoholen lite). Ofta vinner de på att kylas lite under tiden man dricker så att vinet ligger på runt en 18 grader när man konsumerar. Det dämpar de jävligaste sprittonerna.

Åh, och välkommen till forumet! Detta gäller även Pomerol som jag glömde välkomna! d.s
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Fan, jag gillar verkligen Spinetta. Jag tror att det beror på att jag är en sån vansinnig nya världen torsk. Tokig kraft, packad med allt samt hög alkohol (ska jag vara helt ärlig så kan man gärna tona ner alkoholen lite). Ofta vinner de på att kylas lite under tiden man dricker så att vinet ligger på runt en 18 grader när man konsumerar. Det dämpar de jävligaste sprittonerna.

Åh, och välkommen till forumet! Detta gäller även Pomerol som jag glömde välkomna! d.s

Tack, jättetrevlig sida. Förstår inte hur denna har kunnat undgå mig? Det är när jag hittar saker som detta som det inger mig HOPP. Det finns fortfarande saker kvar att upptäcka! Hursomhelst - ett jättefint forum!

La Spinetta. Jo. Visst, det jag provat är för det mesta jättebra, men just gällande gårdagens flaska tycker jag nog man gått bort sig lite. Jag antar jag gillar det ursprungstypiska bättre i detta fall? Hursomhelst kan man nog inte anklaga Bionzo för att vara ett vingårdsarbete? Här pratar vi om djupa, mörka, källare, där vinet har pumpats upp till något nästan oigenkännligt vidunder (ett vidunder som antar en form av noshörning kan jag anta?).

Nåja. Har en halv flaska kvar till kvällens risotto. Får se om det har hänt magiska saker under natten...

Frågan är bara vilket vin som får "växeldra" under kvällen? En Barolo Soprani -00, En La Poja (ej provad tidigare) -01, eller sista flaskan Fratta -03 (den yppiga fördelaktiga frukten börjar redan tyna bort?).
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger nv, först till lite löjromstilltugg sedan till förätten som bestod av parmalindad sparris med hyvlad parmesan på. Till lammytterfilé, potatispuré, svampblandning och skysås drack jag Ch Pibran 2003 på halvflaska. Efter ha läst lite varierande omdömen på http://www.google.se/search?hl=sv&q=pibran+2003&meta= bestämde jag mig för att chansa och se om 03:an fått några små mognadstonder. För det första: varm årgång, för det andra: liten flaska/snabbare utveckling, för det tredje: fem år på nacken - Någon utveckling borde ha hänt tyckte jag! Men nej då, ung, mycket, mycket fruktigt (nästan lite syltig känsla), rejält med rostade fat och ceder. Vinet kändes lite spretigt och mycket yngre än vad jag trott. Slog upp vinet på karaff vid 17-tiden och fyra timmar senare hade det öppnat upp sig, den extrema fruktigheten lagt sig lite och faten kändes mer integrerade. Ja, ja, det är väl bara fortsätta vänta. Och det är väl kanske inte så konstigt, det konstiga är nog att det fanns kvar vin i karaffen fyra timmar efter att jag slagit upp det...

Sparris/parmaskinka/permesan med pinotdominerad Champagne tycker jag alltid fungerar mycket bra och Ch Pibran gjorde sig bra till maten även om den var lite för kraftig alternativt var maten för subtilt komponerad.
 
SV: Idag dricker vi

Tog fram den första av mina PR Winston Churchill -96 och blev väl inte riktigt så överväldigad som jag hade hoppats, men visst är det en mycket bra champagne, med säkert mycket potential kvar. Funkade bra även till fläskfilén med ugnspotatis och kantarellsås som åts senare under kvällen. Dock kändes den inte så "generös" just nu, om ni förstår hur jag menar; lite sluten kanske man kan säga. Kanske har den gått tillbaka lite senaste åren mot när de fantastiska recensionerna skrevs som jag läste för ett par år sedan?

Bästa -96:eek:rna så här långt för min del förblir Comtes de Champagne -96 och Egly-Ouriet -96. Billecart Salmon BdB -96 tror jag har störst potential av de -96:eek:r jag druckit, även om den är väl ung nu. Jag är glad att jag har ett par flaskor PR W Churchill -96 kvar iallafall; det var inte meningen att klaga! ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Tog fram den första av mina PR Winston Churchill -96 och blev väl inte riktigt så överväldigad som jag hade hoppats, men visst är det en mycket bra champagne, med säkert mycket potential kvar. Funkade bra även till fläskfilén med ugnspotatis och kantarellsås som åts senare under kvällen. Dock kändes den inte så "generös" just nu, om ni förstår hur jag menar; lite sluten kanske man kan säga. Kanske har den gått tillbaka lite senaste åren mot när de fantastiska recensionerna skrevs som jag läste för ett par år sedan?

Bästa -96:eek:rna så här långt för min del förblir Comtes de Champagne -96 och Egly-Ouriet -96. Billecart Salmon BdB -96 tror jag har störst potential av de -96:eek:r jag druckit, även om den är väl ung nu. Jag är glad att jag har ett par flaskor PR W Churchill -96 kvar iallafall; det var inte meningen att klaga! ;)

Intressant! Har själv märkt flera 96:eek:r som tappat eller inte varit vad jag förväntat mig. Den gemensamma nämnaren för dessa har varit att de har varit pinotdominerade, precis som WC. Tycker det fortfarande finns enklare 98:eek:r som bara blir bättre och bättre så det är lite för tidigt att 96:eek:rna dalar. Är det någon på forumet som har mer erfarenhet?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Min helg började i fredags då grannen kom över med en Palmer 2000 för att fira nya husköpet. Den slank ner rätt lätt, frisk och äpplig men lite för ung tycker jag nog.
Jag har bättre minnen av 96:an, trots att det var ett tag sen.

På lördag öppnades en Coma Vella 2003. En Priorat som jag fick med mig från Spanien förra sommaren. Ett fantastiskt vin, fruktigt, kraftfullt och med toner av vanilj.
Efter biffen och prioraten gick vi över på lite blandade ostar och en port i form av Barros 1983. Besvikelsen duggade tätt i rummet när jag dekanterade den. Färgen påminde mer om tranbärsjuice än om en port. Blekt rosablaskig.... ??? Doften, knappt märkbar... Suck. Men, den gick faktiskt att dricka och hade snart slunkit ner den också. Tyvärr tror jag att flaskan legat 10 år för länge..
Efter mastiga ostar och port ville vi ha något friskt, så det fick bli en Deutz 2000. En ny bekantskap för mig som var riktigt trevlig. Frisk frukt men utan det syrliga äpplet som fanns i Palmern. Deutzen kändes klart mer mogen och drickfärdig.
Efter champagnen, lite rom, lite whisky, lite choklad och en skön fylla....

Söndagen, surströmming och Norrlands Guld 3,5! ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Min helg började i fredags då grannen kom över med en Palmer 2000 för att fira nya husköpet. Den slank ner rätt lätt, frisk och äpplig men lite för ung tycker jag nog.
Jag har bättre minnen av 96:an, trots att det var ett tag sen.

På lördag öppnades en Coma Vella 2003. En Priorat som jag fick med mig från Spanien förra sommaren. Ett fantastiskt vin, fruktigt, kraftfullt och med toner av vanilj.
Efter biffen och prioraten gick vi över på lite blandade ostar och en port i form av Barros 1983. Besvikelsen duggade tätt i rummet när jag dekanterade den. Färgen påminde mer om tranbärsjuice än om en port. Blekt rosablaskig.... ??? Doften, knappt märkbar... Suck. Men, den gick faktiskt att dricka och hade snart slunkit ner den också. Tyvärr tror jag att flaskan legat 10 år för länge..
Efter mastiga ostar och port ville vi ha något friskt, så det fick bli en Deutz 2000. En ny bekantskap för mig som var riktigt trevlig. Frisk frukt men utan det syrliga äpplet som fanns i Palmern. Deutzen kändes klart mer mogen och drickfärdig.
Efter champagnen, lite rom, lite whisky, lite choklad och en skön fylla....

Söndagen, surströmming och Norrlands Guld 3,5! ;D

Lät verkligen trevligt Sjödin, bra bubbel, dillsmakande Priorat och avsluta helgen med surströmming, kan det bli bättre! :)

Själv drack jag en riktigt trevlig rosécava ifredags, Nadal, köpte deras brut från -03 också, trevlig den också, kanske inga direkt matviner men jävligt god som aperitivo. Drack dom till hummer vilken ändå funkade. Efter det ost och ett jävligt trevligt dessertvin, Costa Diva.

Lördagen blev det mexikansk restaurang och ett gäng margaritas.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom jag i tisdags försattes i skuld till chefsommelieren på Geisel's Vinothek (DP-haket alltså) så var jag förbi i lördags och vi delade på en Fleur de Passion 00 som jag släpat med. Riktigt trevlig näsa men jag fann att syran i smaken var lite väl dominerande över de annars goda komponenterna. Jag rekommenderar att man plockar med några horse divorce i form av canapeer med räkröra eller liknande som kan suga upp syran.
I söndags var jag dit igen, nu i släptåg av Ch Beauregard 03. Riktigt bra represenat för Pomerol och inga kokta tendenser trots årgången. Till detta tog jag en tallrik scharlottenlöksessens (ruggigt bra), gratinerad canneloni med kanin och kotlett på Ibericosvin. Mumigt. Perfekt att man kan plocka med sig egna viner emellanåt för att bättre kunna prova mot mat. Jag gillar München!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Intressant! Har själv märkt flera 96:eek:r som tappat eller inte varit vad jag förväntat mig. Den gemensamma nämnaren för dessa har varit att de har varit pinotdominerade, precis som WC. Tycker det fortfarande finns enklare 98:eek:r som bara blir bättre och bättre så det är lite för tidigt att 96:eek:rna dalar. Är det någon på forumet som har mer erfarenhet?
Håller med om 98orna, många som redan är bra men kommer utvecklas ytterligare. Däremot har jag inte hittat några 96or som börjat dala! WC har jag bara provat 2 ggr och tycker den är för ung att drickas nu, även PR vintage 96a behöver mera tid innan den är klar!
 
Toppen