Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

3 de Valandraud. Det är något som jag tror den lite modernare Bordeauxtypen har dragit med sig som jag inte riktigt gillar men kan inte sätta fingret på det just nu. Kommer väl på sen. I övrigt rostade fat, bra med frukt (kanske plommonen som är för mycket..?) och hyggliga tanniner. Hmm.. doftade nu igen och det är något jag inte gillar. Tycker den nästan går lite åt det oxiderade hållet.. Petitesser visst, men ändå.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Håller med om 98orna, många som redan är bra men kommer utvecklas ytterligare. Däremot har jag inte hittat några 96or som börjat dala! WC har jag bara provat 2 ggr och tycker den är för ung att drickas nu, även PR vintage 96a behöver mera tid innan den är klar!

Jag har inte provat WC -96 på mycket länge, så just den har jag ingen uppfattning om. Däremot fann jag t ex Cuvée St-Vincent Blanc de Blancs Grand Cru 1996 betydligt mer mogen än 1990 och då var ändå 90:an äldre när jag drack den.

Grongnet Special Club 1996 är ett annat exempel på att en champagne som saknar den kropp och koncentration som jag tycker man hittade och fortfarande hittar i 88:eek:r och 90:eek:r.

Det kan ju också vara så att jag har köpt alla möjliga sorters champagner bara för att de har haft 1996 som årgång - då är det ju klart att man går på några nitar.
 
SV: Idag dricker vi

Senaste 1996 jag drack (förra veckan) var en Jacquesson Avize Grand Cru. Den kändes spontant väldigt ung med flera år till sin peak. I jämförelse med 1997's årgång så kändes 1996 som ett antal år yngre.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår genomförde jag undersökningen av golvet i champagne. Jag noterade att man hade Mög & Skändan på glas så hellre än att behöva riskera att behöva dricka/hälla ut en hel flaska Veuve så tog jag glaset. Jag bullade också upp med stadiga mängder sashimi med wasabi och gari samt en tallrik ris dränkt i soja, allt för att kunna döva ner smaken. Så till drickat...
VEDERVÄRDIGT! Doften är förvisso ok, lite anonym med en viss mineralitet. När drycken väl hamnar i munnen händer först ingenting, sedan känner man en snipig syra som blandas med någon sötma som inte känns rolig. Det värsta av allt väntar dock runt hörnet. Efter den första attacken rullar stora bocken Bruse in på tungan i form av en ogin beska. Champagne ska inte vara besk! Denna beska är sedan den alltigenom dominerande komponenten i både smak och eftersmak. Trots försvarliga mängder wasabi och gari på fiskbitarna lyckas ändå beskan slå igenom, och inte fan kan man påstå att smakerna gifter sig...
Nog fick jag testat var golvet för champagne befinner sig alltid. Detta golv har jag nu slickat på och funnit till att vara i rejält behov av en storstädning.

Jag tog in ett helrör Cloudy Bay SB 02 efteråt för att i möjligaste mån rensa munnen och döva ångesten.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Jag tog in ett helrör Cloudy Bay SB 02 efteråt för att i möjligaste mån rensa munnen och döva ångesten.

Skönt att du i alla fall höll dig inom familjen och fortsatte stödja LVMH i och med att du köpte Cloudy Bay.

Indirekt stöd av din favoritskumpa Mög & Skändan!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lenbach kör (närmast?) uteslutande LVMH:s prylar så det är bara till att bita i det sura äpplet. De har ruskigt bra sushi/sashimi och de har ju också Krug...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Ska på nån slags vertikalprovning av Roda I på primewinebar. Ska bli intressant, har inte druckit så mycket spanskt så kul att prova.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Svärfar fyller år, rymmer hemifrån och camperar hemma hos oss ett par dagar. För att fira hans stora dag igår bidde det lite risotto, murklor och biffar.
Till detta, en amarone i form av Terre di Cariano 1999 från Cecilia Beretta. Oooooohhhh så gott! Komplext, kryddigt, smaskigt och med en lite "spritig" ton som kittlade hamsterkinderna.
Tyvärr tyvärr, det var vardagskväll och det bidde lite brådis att få maten på bordet. Därför fick inte vinet den dekantering det nog hade krävt. Och mycket riktigt, det sista glaset som rann ner till Idol på fyran hade öppnat upp på ett helt annat sätt. Efter detta, äppelkaka på egna trädgårdens äpplen och en sauternes från Château Charrier. Ett billigt tysklandsfynd som tyvärr smakade därefter...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Ska på nån slags vertikalprovning av Roda I på primewinebar. Ska bli intressant, har inte druckit så mycket spanskt så kul att prova.

Idag eller?

Återkom gärna med info efteråt!

Ikväll ska jag köra en Châteauneuf-du-Pape provning, återkommer med lite info, det är iaf ett i mitt tycke ruskigt hett vin med i uppställningen!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det middag hemma hos nån vinjournalist där Larssons brorsa tydligen ska laga maten.
Vertikal av De Venoge med VD.n som provningsledare, skulle bli lite äldre årgångar hörde jag.
Kan bli lite kul...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Roda -04 och Roda I -97,-99,-00,-01,-02,-03,-04, Castatagna Sauvage -03, Peregrine Pinot -06, Plumpjack CS -05, Clarendon Hills mfl mfl.. Roda var bra, väldigt konsekvent även om det rörde sig om "minivertikal". Sen blev det lite övrigt men jag besparar er provningsanteckningar ;)

Avis på Krug... Berätta sen!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fasen vilken trevlig kväll det blev!!! Nedan följer ren De Venoge

Vi började så smått med ett glas De Venoge brut på magnum, inte alls så illa som jag minns...

Första rätten var Kalixlöjrom med rökt blomkålspuré, citron, scharlottenlök och gurka.
Till det drack vi deras BdB 2000 och BdN NV. BdB var rätt trevlig trots att den var lite bråkigt ung.

Följt av emulsion av passionsfrukt, vongolemusslor, kronärtskocka.
Vintage 98 samt vintage 99.
98:an var som sig bör, 55ch, 25pn, 20pm blandning, klassisk...
99:an var rätt sjuk med 70 % ch och 30 % pm. Asiatiska kryddor, ingefära och massor av pm på näsan. Påminde lite om en blandning av Jose Michel och Selosse(trots att faten var 3-4 år gamla och inte nya...)

Marulk med kålrabbiterrin, grön ärtpuré och smörad ostronbuljong
Des Princes 89 och vintage 88 mag.
89:an var väldigt oxiderad och lite övermogen, passar nog de äldre vinprovarna bättre än mig i smak.
88:an mag häftigt mäktig men lite sluten i början, efter 45 min öppnar sig och blir riktigt 88:ig!
Muskler, frukt och elegans i ett!

Louis XV 95 och Louis XV rosé 02, har provat den vita en gång tidigare för 1-2 år sen. Bättre nu men väldigt sluten fortfarande.
Rosén var extra spännande då chefen för Venoge bara provat den 1 gång tidigare (före degorgering), för sluten och ung men med en hel del potential. Kommer 120 fl till Sverige för runt 1580kr/fl. Who knows?

Kalv i ankleverbuljong med chévregratinerat rödbetsflarn och trumpetsvamp och kantareller - magiskt!
Till det vintage 79, Des Princes 76 och en surprise Des Princes 75(chefen hade aldrig provat den och de har själva inga flaskor i sina källare). Extranummer dök upp från värdens källare med en DRC Echezeaux 82, häftigt med mogen pinot - orkar inte beskriva, bara njöt...
79:an grymt knäckig och fruktig med en härlig syra som balanserar
75:an elegant, balanserad och fräsch. Mycket bra, över förväntan...
76:an magisk...Knäck, söt frukt, balanserad syra, sjukt längd. Förjävla bra!

Vit choklad och getostchiboust med rårörda hjortron
Värden plockade fram en Yquem 71, härligt mogen. Ett tag trodde jag att det var en Essencia då den var så markant med te och jord, men där var man ute och seglade :D
Avslutade med en espresso och en slurk Glen Grant 58, bästa whiskyn jag provat! Men då är jag ingen whiskymänniska...

Larsson, det var din brorsa som lagade maten, grymt bra måste jag säga!

All-in-all en ruskigt skön kväll!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Låter som en väldigt trevlig kväll måste jag säga! Jag förstår att du inte svarade när jag ringde igår kväll!
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Jag tror ingen tvivlar...

Har du (eller hade chefen) någon uppfattning när rosén skule vara på topp?

men jag antar att ni avrundade kvällen med ett trevligt all-round boxvin? ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Bjudsprit på anglais och arbete dan efter är ingen bra kombination. :(


Roda-provningen var trevlig. Var du också där Jos?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Yepp, jag var han som bad om påfyllning och avslutade med grannens spottkopp. Vem var du?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Yepp, jag var han som bad om påfyllning och avslutade med grannens spottkopp. Vem var du?

Hmm, det måste jag missat ;D Stort i vilket fall.

Satt i soffan vid bordet till höger, det längre in. .För att vara exakt satt jag närmast bordet i mitten i soffan vid bordet längst in ;D
Vart satt du?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hmm.. men då är du han som satt mitt emot oss om jag fattar dig rätt..? Jag var han som satt i mitten vid bordet längst in/bort på stol bredvid min polare (lång rakad) och en tjej som såg mycket trevlig ut.

Hej igen! =D
 
Toppen