Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hmm.. men då är du han som satt mitt emot oss om jag fattar dig rätt..? Jag var han som satt i mitten vid bordet längst in/bort på stol bredvid min polare (lång rakad) och en tjej som såg mycket trevlig ut.

Hej igen! =D


Ah precis. Ja, varför spottade du ur vinet först? ;D Iofs hade jag kanske mått bra av det idag med tanke på hur min kväll fortlöpte :-\

Ja, hon såg mycket trevlig ut. Hennes blonda kompis också.


Tyckte för övrigt att du såg rätt bekant ut, satt och försökte komma på varifrån, om det var i jobbsammanhang eller bara ute i vimlet, eller om jag bara var full. ???
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja fina tjejer var det.. ;D Tyckte du såg bekant ut också faktiskt nu när jag tänker efter.. Kan inte komma på varifrån dock. Kanske dyker upp!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ja fina tjejer var det.. ;D Tyckte du såg bekant ut också faktiskt nu när jag tänker efter.. Kan inte komma på varifrån dock. Kanske dyker upp!


Ja, blev faktiskt lite överraskad ;D

Det kommer väl förr eller senare, just nu är jag på tok för slut för att kunna tänka ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Svärfar fyller år, rymmer hemifrån och camperar hemma hos oss ett par dagar. För att fira hans stora dag igår bidde det lite risotto, murklor och biffar.
Till detta, en amarone i form av Terre di Cariano 1999 från Cecilia Beretta. Oooooohhhh så gott! Komplext, kryddigt, smaskigt och med en lite "spritig" ton som kittlade hamsterkinderna.
Tyvärr tyvärr, det var vardagskväll och det bidde lite brådis att få maten på bordet. Därför fick inte vinet den dekantering det nog hade krävt. Och mycket riktigt, det sista glaset som rann ner till Idol på fyran hade öppnat upp på ett helt annat sätt. Efter detta, äppelkaka på egna trädgårdens äpplen och en sauternes från Château Charrier. Ett billigt tysklandsfynd som tyvärr smakade därefter...

Usch, vilken lågbudgetkväll! Hur lågt kan man sjunka? Jag menar, Idol...? ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ok, efter en lång dag av bös så kan man väl knåpa ihop någonting om gårdagens provning.

Vi provade 6 viner, varav 5 var intressanta, nämligen följande:

Raymond Usseglio Châteauneuf-du-Pape, 2006

En av de "klenare" i startfältet. Naturligtvis ung, men den kommer att öppna upp sig relativt tidigt, säg att man låter den få ett par år, men sen är det bara att glufsa i sig. Tämligen rättfram och okomplicerad Ch9, den Fete gav den (88-90) och en uppskattad dricktid fram till 2022. Jag säger nog närmare 88 och dricktid fram till 2015 för att vara på säkra sidan. Men helt klart ett gott och rättframt vin!

Raymond Usseglio Châteauneuf-du-Pape "Cuvée Imperiale, 2006

Då hoppar vi upp på skalan, (92-94) av den ovan nämnde fete. Raymonds prestigevin från gårdar planterade 1902. Grenachedominans, precis som i vinet ovan. Snygg och koncentrerad med massor av tanniner. Ett vin som fortfarande är väldigt ungt, jag rekommenderar att lägga undan och glömma i 3 till 5. Jag lät den sitta i karaff i ungefär tre timmar innan, vilket inte hjälpte ett dugg.

Durieu, Cuvée Lucille Avril, 2005

Ett vin döpt efter mamma... Förvånansvärt tillgängligt nu med sina 80% Grenache, 20% Syrah. Tämligen snälla tanniner, fortfarande knuten på doften men det börjar poppa fram sötmogen frukt, toner av choklad och liknande smaskens på smaken. Riktigt, riktigt gott. Den fete säger 92+, jag kan inte annat än att hålla med.

Paul Autard, Châteauneuf-du-Pape, Cuvée Côte Ronde 2006

En monstermix av 50% Grenache, 50% Syrah som har legat 16 månader på barriquer. Vinet kommer från rankor som är mellan 75 och 95 år gamla och det har en väldig konentration och unga tanniner. Nästan smärtsamt att dricka nu med tydliga toner av kaffe och mörk choklad från ekfaten. Förbannat bra, men ungt. Lägg ungan och glöm ett gäng år. DF säger (91-93), jag håller väl med, kanske närmare 91 som det är idag, men det kommer antagligen att bli helt fantastiskt om några år om man tänker på hur jävla bra

Paul Autard, Châteauneuf-du-Pape, Juline 2006

är. Samma blend som ovan 50/50 dvs. Här har han dock gjort vinet betydligt mera modernt. Enorm koncentration och djup, men samtidigt en härligt öppen doft och smak absolut packad med mörka bär, elegant pepprighet och bara massor av tanniner, syra och allt. Förvånansvärt tillgänglig efter efter 4 timmar i karaffen. Ett vin som behöver ha en fem år eller 8 till 10 timmar i karaffen innan servering. Sjukt bra! DF är felinformnerad och skriver på sin hemsida att vinet är 100% Grenache, men om inte Paul har ljugit då han skrivit baskidesetiketten så är det 50/50 som gäller. Parker har satt (92-94) på den här, men jag tror att det kommer en revidering vid tillfälle. Jag skulle nog sätta 94-96 på den utan att tveka. Ett stort vin, jag kommer att handla av denna rackare!
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Beyermanns primör provning på nordiska igår, Ch. Angelus hade med 2004 som referens till 07:an...porca troia vad sjukt god den är. Jag gillar bordeaux 04 mer och mer.

Ikväll blir det Dom.Chevalier 01, i brist på bröd får man ta limpa...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på middag hos en kompis ikväll, det var han, jag och hans 9 mån gamla grabb.

Vi började med en Dom de Chevalier blanc 03, för ung för att jag ska kunna njuta till fullo...
Massor av ek, markant alkohol och tyngd. Tror att om 3-5 år kommer att sluta som ett perfekt varmrättsvin men för mycket muskler för att köra som drickvin.

Till lammet provade vi en Cote Rotie från Jamet 01, det var nog runt 3 år sedan jag provade den senast.
Bra näsa, fin balans och gott... Men gick inte igång riktigt på det tyvärr.

Avslutade med en Bonnaire prestige 96, skön odlare med ett balanserat vin som känns ungt men är tveksam till om det har frukten för att ligga 10 år till... Bra men långt från magiskt!

Jag kan vara lite väl kräsen, men vad fan, njutning är ju subjektivt...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Lucille? Gillade morfar månne Little Richard eller BB King? ::)

Ja, eller så var de Fransmän. För att klargöra ytterligare, vinmakarens mamma, inte min. ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ja, eller så var de Fransmän. För att klargöra ytterligare, vinmakarens mamma, inte min. ;D

Jo det förstår jag även om du är ung nog för att detta skulle kunna vara ett faktum :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Förvisso är jag ung och späd som en nyutslagen nyponros, men vissa gränser måste det väl ändå finnas!
 
SV: Idag dricker vi

Tänkte dela med mig av en upplevelse jag skrivit om i "det andra forumet".

En liten rescension av vad jag avnjöt igår:

Namn: Odessa Champanskoje
Årgång: lite oklart. Kan vara 2005
Druva: Muscat
Ursprung: Ukraina

Från början var drycken otillgänglig och sluten, men efter att ha jobbat med skruvmejsel och korkskruv kom jag till sist åt den och kunde hälla upp i provningsglaset.

Färgen var djupt bärnsten, ungefär som morgonurin. Bubblorna stora och lättflyktiga. på doften kände man tydligt sultanrussin och avslagen cider. I smaken fanns en stor sötma och låg syra, en överväldigande och parfymerad smak av äpplen som legat i komposten lite för länge. Lång eftersmak.

Skulle jag rekommendera det här till mat så skulle jag välja skolans potatisbullar, eftersom drycken och maten ska harmoniera utan att någon tar överhanden.
En positiv sak är att man inte behöver köpa magnumbutelj. Ett glas räcker till samtliga gäster. En oväntad bonus är att man får roligt nästa dag med att försöka hitta glasen folk gömmer, bakom blomkrukorna, i ugnen, var som helst.

Jag ger den här 5 Niva-jeepar av fem möjliga!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Som man säger på de där tolvstegs mötena: Thank's for sharing!

Det där lät oroväckande, men också intressant ur en referenssynvinkel. Jag och Krug88 hade ett djupt samtal tidigare idag där vi konstaterade att om man bara drack just Krug 88 varje dag i tre måndar så skulle man antagligen vara världens lyckligaste. Dock så måste man ibland dyka ner i träsket och slumma med en moët för att verkligen förstå hur bra man har det.

Jag antar att så var fallet den här gången!
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Som man säger på de där tolvstegs mötena: Thank's for sharing!

Det där lät oroväckande, men också intressant ur en referenssynvinkel. Jag och Krug88 hade ett djupt samtal tidigare idag där vi konstaterade att om man bara drack just Krug 88 varje dag i tre måndar så skulle man antagligen vara världens lyckligaste. Dock så måste man ibland dyka ner i träsket och slumma med en moët för att verkligen förstå hur bra man har det.

Jag antar att så var fallet den här gången!
En present överräckt med ett elakt flin... men right back at him, nidingen fick tvinga i sig ett helt glas!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Somliga straffar Gud... etc.

Bra där, tvinga dem att stå sitt kast.
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Somliga straffar Gud... etc.

Bra där, tvinga dem att stå sitt kast.
Vore kul att höra om nån har stött på nåt bra, eller ok, mousserande från Sovjet (jag använder den termen). Jag menar, det var ju ett argument för att åka och hälsa på dom. Den goda champagnskojen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag har då aldrig gjort det, men å andra sidan så har jag inte provat speciellt många heller. Jag vill minnas att lejonparten av all mousserande som kom från CCCP var gjorda med någon suspekt tankmetod där man pulade in druvmust på ena sidan och det efter ett gäng veckor dök upp mousserande på andra sidan. Å andra sidan så måste de ju ha gjort något som gick att dricka kan man tycka.
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

idag dricker jag ett kinesiskt vin; Chateau Changyu-Castel 1995.

lite rökig smak, ganska fruktig, med inslag av björnbär och svarta vinbär. Inte så dåligt som jag trodde faktiskt! Inget fantastiskt vin, men med tanke på mina förväntningar, så var det helt ok.
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förväntningar.
När jag landar vid foten av dolomiterna är det enda jag vill ha en solig vårkväll en välkyld prosseco. Då är det en hundrapoängare.
Som min fru säger - det är mer än skallen det är fel på. ???
 
Toppen