Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Seamus Costello skrev:
Vore kul att höra om nån har stött på nåt bra, eller ok, mousserande från Sovjet (jag använder den termen). Jag menar, det var ju ett argument för att åka och hälsa på dom. Den goda champagnskojen.

De sovjetiska bubbelviner jag i nådens år 1983 provade på plats i CCCP var inget att skriva hem till mamma om.

Då jag vid ett besök i Tallinn sisådär 20+ år efteråt drack samma "Shampanskoje" var det en lika sorglig upplevelse.

Däremot fick jag ett hyggligt rosébubbel från Massandrakollektionen en gång hemma hos broderskapet, men mitt råd blir att hålla sig till den äkta varan...
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Brentino - 05, Breganze/Maculan, Bdx-blend. Högmoget, typiskt och utan minsta besvärande drag - stora klunkar! Mogna inte det minsta sötsliskaga svarta vinbär och slånbär. Gott!
Jättebra vardagsvin ill kvällens/eftermiddagens ragù på älgfärs och isterband å en helvetes massa vitlök, vin och rosmarin.
Det är sådana här viner jag vill dricka i nedre prisskalan! Synd att det inte går att få tag i i Svedala bara (alltså; Hallå, Systeminköpare! Ibland räcker det med ett på dussinet!)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gjorde ett besök på Prime Winebar på Östermalmstorg igår kväll tillsammans med en kollega. Vi provade Vilmart Coeur de Cuvée 1997 och sedan Henriot Rosé. Jag har inte druckit Vilmart på nästan ett halvår men jag blir alltid lika imponerad av deras Coeur de Cuvée. Den här kändes lite som en Vilmart i kubik, väldigt rund och fyllig smak, med inslag av champinjoner (på ett bra sätt!) och sedan en lång eftersmak. Jag har sett att Coeur de Cuvée 2000 dykt upp på SS (står dock fortfarande felaktigt listad som en 1998 i prislistan) – måste nog prova den snart.

Henriot Rosé kom lite i skuggan av Vilmart och det var nog fel ordning att prova dem. Fin färg och en OK rosé, inte mer. Den var väldigt fruktig och bubblig, så tankarna gick till "torr hallonsoda". :)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår fick jag Tomcat 5.5 att snurra med Java 1.6 på min lokala burk. Jag fick dessutom ihop ett Ant-script som byggde sourcen och packade ihop en fullt fungerande war-fil. Detta måste naturligtvis firas.

Drog korken ur en Launois Cuvée Reservée. Näsa och smak är precis så som jag gillar det. Bra frukt och en anings aning oxidativ ton. Men säg den lycka som varar. I framför allt eftersmaken dyker det upp en sockersliskighet som drar ner betyget. Enligt SS mönstrar vinet i sammanhanget beskedliga 9 g/l (t ex Louis Roederer Brut Premier klipper i 10) men det känns som att det nog hade gått att dra ner ytterligare på det.
Hade varit intressant att ta den i en Happy Meal, pommesen hade kanske dämpat intrycket av sockret...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag ska jag korka upp (om korken inte smulas sönder) en 1972 Château Latour, alltså en årgång som jag inte druckit ens ett hyggligt vin från vad jag minns. Fick två flaskor av brorsan som sa att de smakade som en blandning mellan jäst saft, champinjonspad och mossa.

Låter inte som någon hit, men nyfiken som jag är korkar jag upp. Antingen är det drickbart om än inte njutbart, eller också förvandlas jag till en nutida Mr. Hyde och rusar ner på Operakällaren och börjar förolämpa gästerna.

Nåja, blyga gossar får inte kyssa vackra flickor så jag tänker testa flaskan.
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Idag ska jag korka upp (om korken inte smulas sönder) en 1972 Château Latour, alltså en årgång som jag inte druckit ens ett hyggligt vin från vad jag minns. Fick två flaskor av brorsan som sa att de smakade som en blandning mellan jäst saft, champinjonspad och mossa.

Låter inte som någon hit, men nyfiken som jag är korkar jag upp. Antingen är det drickbart om än inte njutbart, eller också förvandlas jag till en nutida Mr. Hyde och rusar ner på Operakällaren och börjar förolämpa gästerna.

Nåja, blyga gossar får inte kyssa vackra flickor så jag tänker testa flaskan.

My man! - och exakt min åsikt!
Så,
Om det blir någon slatt över så kan jag tänka mig att överta denna och koka in denna i päron och kanel till lördagkvällens efterrätt. Kan bifoga telefonnummer.. ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Martin skrev:
My man! - och exakt min åsikt!
Så,
Om det blir någon slatt över så kan jag tänka mig att överta denna och koka in denna i päron och kanel till lördagkvällens efterrätt. Kan bifoga telefonnummer.. ;)

Hehe, visst kan jag bidra med det, men likt Paul Bocuse kör jag alltid Beaujolais när jag lagar vinkokta päron. Gamaydruvan gifter sig kanonbra med päronsmaken :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Hehe, visst kan jag bidra med det, men likt Paul Bocuse kör jag alltid Beaujolais när jag lagar vinkokta päron. Gamaydruvan gifter sig kanonbra med päronsmaken :)

Kan jämföras med vår svenske motsvarighet Örjan Klein som använder "Sid Ibrahim", ett marockanskt vin, till aktiviteten.

Jag kan tyvärr inte gå ed på vinnamnet, men det var så jag vill minnas att det hette...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Kan jämföras med vår svenske motsvarighet Örjan Klein som använder "Sid Ibrahim", ett marockanskt vin, till aktiviteten.

Jag kan tyvärr inte gå ed på vinnamnet, men det var så jag vill minnas att det hette...

Haha "Sidi Brahim" heter det, ett fruktansvärt nordafrikanskt blask en av mina f.d. flickvänner brukade pimpla innan jag omvände henne till ädlare material. Originalet ska visst vara algeriskt men vissa viner var "made in Algeria", medan andra var "made in Morocco".

Då man slutade toppa upp Bourgogne och andra franska viner med nordafrikanska "fruktbomber" var deras saga tydligen all, även om jag misstänker att kanske en viss advokat gillat dem p.g.a. fruktigheten och alkoholstyrkan.

F.ö. finns det kvar på bolaget det där blasket? Jag har inte letat aktivt efter det direkt...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

har svårt att tro att det finns kvar, det är välan 10talet år sedan detta diskuterades
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
har svårt att tro att det finns kvar, det är välan 10talet år sedan detta diskuterades

Blev tvungen att googla när jag läste vad du skrev nu och kom upp med

http://www.sidi-brahim.fr/index_uk.htm

Det är alltså Bordeauxmogulen Bernard Magrez som saluför det, via sin Malesanlabel, tja kan han tjäna en hacka på nordafrikanska invandrare som vill dricka sitt hemlands tjut må det väl vara hänt.

Själv föredrar jag dock Bordeauxvin av någon anledning...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter lite diskussion i en annan tråd var jag tvungen att slå till på ett gäng Vasse Felix Heytesbury 03 och har nu korkat upp en. Först trodde jag den var knuten men den gav med sig till slut och en grymt skön doft av plommon, mörka bär och något sötare som påminde om gelehallon dök upp. Grymt fina, men rejäla, tanniner integrerade med en kompakt härlig frukt och en perfekt lite köttigare viskositet.

Skulle egentligen bara ta ett halvt glas innan jag stack ut en sväng men fick hejda mig när jag druckit upp halva flaskan och fick lulla hemifrån inte full men i alla fall inte spik nykter. Det var riktigt länge sen jag hade så svårt att hålla mig från en flaska! Visst är det lite av en humörsgrej det där men ibland smakar något bara så jäkla bra.

Ger mig fan på att jag blir besviken när jag korkar upp nästa...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Latouren igår var som jag misstänkte stendöd.

Idag blir det hemlagad pytt så då blir det tysk öl (Hofbräu Oktoberfestbier, riktigt gott) och senare ikväll en liten vickning med räkor och grejer. Kan vara läge för en krispig Muscadet sur lie om jag hittar en...
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Resorb, detta fantastiska champagneattribut morgonen efter! Dess friska bubblor får mig att ana att morgonen kommer att gry igen.

Gårdagen avslutades med att avsluta ett par slattar grappa (Poli barriquelagrad och en riktig "väcka-tillbaka-från-döden"-grappa).

Jag tål ingenting efter en dryg jobb- och hämta från dagisvecka.. :-\

Kvällen startades med bjudning, grillad entrecote, bearneise (som satt på tredje försöket, hej och varsågod traktens äggproducenter!),
till detta några hyfsade andraviner: Petite Cheval -04 (som en fjättrad mödom) och Pagados des Cos --01, och som avrundning ett smakprov från nyligen nedlagda Le Serre Nuove -05. Väsensskilt, men gott som fan.

Vinet blev nog tillslut lika bra som maten, TROTS att jag måste erkänna att jag inte kan ta äran för detta... ;)

Nu är bara frågan var jag ska slänga alla äggskal? Grannen? ::)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ett besök på Grappe tillsammans med Krug och min bror med hustru.
Vi började med att få en Champagne blint, Krug och jag sågade den rätt hårt då den var sluten, besk och intetsägande.
Vi gissade på en 200kr skumpa och kunde inte riktigt platsa den heller.
Det visade sig vara Grappes vinimports senaste fynd, minns inte vad producenten hette.
Sorry Calle, är tvungen att såga den...

Sen öppnade brorsan en flaska Ch l´Enclos 86, hade fortfarande en ok näsa men den borde nog ha konsumerats för minst 5 år sedan.
Saknade en del frukt, stallig och smutsig(i den positiva bemärkelsen).

Clos de Papes 01 var nästa. Koncentrerad frukt, lakrits, lite grön. En del sötma tyckte några.
Helt ok men inte så att man gick igång ordentligt...

Avslutade med en flaska Salon 88, orginaldegad.
Fy fan vad häftigt, mineral, citrus och en oerhörd koncentration. Gott!

Sedan blev det ett par Guinness på puben upp för gatan och vidare till East med drinkar och järn!
Man känner sig alltid lika smart när det första mán tänker dagen efter är:
-Betalade vi verkligen notan igår?
Än så länge är det oklart...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Höll på att glömma en flaska...
Ducru Beaucaillou 99, riktigt skönt vin var det, gillar att dricka 99:eek:rna nu.
Stall, bläck och kraft.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går dracks det Erath Estate Selection pinot noir från 2006. Vinet var så långt ifrån svulstiga amerikanska fruktbomber man kan komma. Erath kommer från Oregon; svalt klimat och det märktes på vinet.

Färgen var mycket ljus och jag tyckte vinet såg oroväckande blaskigt ut. Smaken var ren, välbalanserad, förförisk saftig, kryddig, mängder av röda bär utan någon tillstymmelse till kärvhet eller stjälkighet. Underbart lätt, okomplicerat och snyggt gjort! En härlig aha-upplevelse för en som tyvärr inte har upptäckt så många amerikanska viner. Kan säkert vara kul att ha med som en fuling på en Bourgogneprovning.
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igar drack jag Troplong Mondot 2004. Veldigt ung forstass men efter 5h i karraf visade vinet upp en kraft och potential som var grym! Ett vin som man blir lycklig av.
Har ni nagra flaskor, kan ni lungt sitta pa dom och le, om ni inte har nagra, ut o handla.

H
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Igar drack jag Troplong Mondot 2004. Veldigt ung forstass men efter 5h i karraf visade vinet upp en kraft och potential som var grym! Ett vin som man blir lycklig av.
Har ni nagra flaskor, kan ni lungt sitta pa dom och le, om ni inte har nagra, ut o handla.

H

Troplong Mondot? Vad är det?

En thailänsk semesterö?

;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Igar drack jag Troplong Mondot 2004. Veldigt ung forstass men efter 5h i karraf visade vinet upp en kraft och potential som var grym! Ett vin som man blir lycklig av.
Har ni nagra flaskor, kan ni lungt sitta pa dom och le, om ni inte har nagra, ut o handla.

H

Har inte druckit men de har ju bliivt uppklassade tack var den höga kvaliteten senaste åren så den kan ju inte varit dum.. Har för mig att 05an fick 99p av Parker.
 
Toppen