Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack lite blandat spanskt som jag hade med mig till Sverige i helgen, Priorat och Bierzo, viner från Bierzo är verkligen häftiga, ger violsmak en ny innebörd. :)
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igar hade vi en Bordeaux 2005 smakning her i butiken jag jobbar.
Forsta gangen for mig att prova dessa viner.
Pa listan fanns

Ponet Canet, Gruaud Larose, Gloria, Beauregard, Nenin, Clos du Marquis, Pagodes de Cos, Alter Ego, Carruades Lafite, Lascombes, Brane Cantenac, Phelan Segur, Maucaillou, La Couspode, Fonbel.

Kungen i sallskapet var utan tvekan Ponet Canet. Otrolig kraft pa nesan, ung, fruktig och complex! I munnen var den elegant fruktig, otroligt balanserad och med en lang eftersmak. Grym!

Carruades var inte langt efter men hade inte riktigt samma tryck men formodligen den elegantaste av hela bunten! Eftersmaken satt i flera minuter.

En bra kvell!

H
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hoke skrev:
Igar hade vi en Bordeaux 2005 smakning her i butiken jag jobbar.
Forsta gangen for mig att prova dessa viner.
Pa listan fanns

Ponet Canet, Gruaud Larose, Gloria, Beauregard, Nenin, Clos du Marquis, Pagodes de Cos, Alter Ego, Carruades Lafite, Lascombes, Brane Cantenac, Phelan Segur, Maucaillou, La Couspode, Fonbel.

Kungen i sallskapet var utan tvekan Ponet Canet. Otrolig kraft pa nesan, ung, fruktig och complex! I munnen var den elegant fruktig, otroligt balanserad och med en lang eftersmak. Grym!

Carruades var inte langt efter men hade inte riktigt samma tryck men formodligen den elegantaste av hela bunten! Eftersmaken satt i flera minuter.

En bra kvell!

H

Hur upplevde du Phelan Segur?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Gevrey Chambertin 01 från Domaine Rousseau. Trevlig Pinot-karaktär av den fruktiga typen med undertoner av våt jord och svartkrut men man märkte att de rörde sig om ett kommunvin för koncentrationen fanns inte riktigt där i smaken.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tog med mig en Palmer 2000 till farsan i kväll då jag var lite nyfiken på hur en vintage för 250 spänn klarade sig. Den gick ner till smörstekt sparris med rostade pinjenötter och parmesan. Är ingen kännare av skumpa men inledningsvis tycker jag att lite trist syra tog överhanden och frukten lös med frånvaro. Den var lite för kall först men sen gav den lite mer men på det hela ganska tam. Till varmrätten plockade pappsen fram en Rausan Segla -82 som var... tja... bäst före. Inledningsvis klockren grenache(!) i doften för att sen övergå till lite ruttna löv som i sin tur övergick till rutten mossa och en del blyerts och cederträ. I ett övergående stadium trevliga charkuterier men på det hela dåligt med frukt och tanniner(läs inga). Lite för mycket våt jordkällare också.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just nu Franck Bonville 02. Lite jäst först och en aning äpple och lime. Med lite luft kom i både doft och smak något som jag först inte kunde sätta fingret på men nu slog det mig att det är tryffel. Sweet! Inget underverk men klart bättre än gårdagens.
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll

Soave Pieropan (basvarianten) -05. Ganska tråkig. Svag syra och rätt blek. Inte riktigt ok. Drack denna i Soave i våras, då kändes den kanon. Jag bävar för oöppnade Rocca(s), (Till förrätts-tapas med lax eller coppa )
pepparrotskräm)
Till Älgstek med suverän sås på grädde+cognac+dijon och hasselbackpotatis. Finca El Puig - 01, Som en smäck. Läckert vin. Längtar till jag får attackera kvarblivna slatten senare ikväll. Piorat är jag inte så invand på - men detta ger mersmak! Hög alkohol som inte märks annat än jag har svårt att träffa rätt tangenter... ::) :p
Till Semifreddo med hallon, chocklad och Torcolato. Ja, Torcolato. Maculans söta höjdarvin jämte röda Crosara.

För att sabrera grappan till kaffet (Poli) använde jag min nyinskaffade sabreringssabel som jag hittade på karlaplan bakom buskarna närmast fältöversten..
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Moet rosé 2000 igår i solen under eftermiddagen på Hotell Art i Barca, dom har en bra vinlista och deras restaurang ska vara bra, den ska testas vid tillfälle. Överpriser på bubbel men ett bra utbud, sen spårade det såklart och idag sitter man med feta blykepsen...
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade tänkt att förära Saltimboccan i lördags men en Pouilly Fuisse VV 2004 från Dom Cordier, dock när flaskan uppenbarades fick frugan för sig att vi skulle ha rött istället (tyvärr inte förhandlingsbart). Huga, vad göra, ner i källarn och rota, fingrade länge på en Beaune Clos Ursules 99 från Jadot, lät förnuftet segra och istället föll blickarna på en Corton 99 från okänd producent (Cornu), vet ej hur den hamnat där och Bourgonge och okänd producent brukar ju inte direkt vara en bra kombination. Nåväl, till karaffen och dekantering. I doften VÄLDIGT mycket kokta kålrötter, f-n. I valet och kvalet att hämta nåt roligare ger jag trots allt vinet en chans på en timme i karaffen, efter det har den värsta kåldoften försvunnint och vinet var faktiskt inte helt oävet, helt moget och gott med en typisk gamla skolans Bg, lite lätt oren. Corton och 1999 borde lova bättre. Efteråt blev det en J J Prum Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 1998, f-n va bra, det känns som om det var halvtid för det vinet ungefär, resterande flaskor får ligga några år till.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I fredags ramlade en Loibner Berg Riesling Smaragd 2007 från F X Pichler fram ur gömmorna. MUMMA! Precis så som jag vill ha den: tät, mineralig, bra frukt med en balanserande syra. Noterade att Jamais hade begått flaskan och gett den solida 94 pinnar i senaste LG. Det är inte utan att jag överväger om Jamais förutom att omnämnas som en av - enligt mitt tycke - Sveriges främsta vinjournalister även borde få titeln 'snålfan'. ;D Pavan var rikigt bra och jag hade kunnat leva med en poäng eller två till.
Flaskan ingick i den laddning som jag beställde direkt från Österrike tidigare i våras och finns inte tillgänglig på SS (vet inte om något från FX är på väg in, just nu gapar det tomt från den producenten). 41,50 euro betingade den och det var det utan tvekan värt.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter att ha inspirerats av Krugs påstådda vincelibat så gick jag ut och drack ett ett par whisky och rökte cigarr under eftermiddagen. Efter thaimiddag på kvällen så satte jag mig i lobbybaren på Majestic Hotel och fortsatte med cigarr. Drack Mumm Rosé, tyckte om den, mycket frukt och väldigt frisk. Dock var jag inne på min fjärde cigarr för kvällen så smaklökarna var lite tama.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev kantareller, Palamosräkor och chokladmousse som förutspått på Barceloneta igår. En jävligt bra Rias Baixas, Santiogo Ruiz, görs inte bara på Albarino utan två druvor till, vilka kommer jag inte ihåg. Väldigt karaktärsfull och den stack ut i jämförelse med andra viner från Rias Baixas, otroligt elegant vin.

Sen två flaskor bubbel på Carpe Diem i eftermiddagssolen nere vid stranden. Veuve Clicquot, som jag inte druckit på flera år, gillade den verkligen, tog sen in en Mumm rosé, och den kändes inte alls som den jag drack för några dagar sen, tråkig och platt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på restaurang Drolma på Hotel Majestic i Barcelona i förrgår. En mycket bra restaurang men lite väl dyr (132 Euro för stora avsmakningsmenyn). Vi drack i alla fall en mycket god Chassagne Montrachet 2005 (kommer inte ihåg producenten) och sedan Vega Sicilia 2001 Valbuena 5. Den senare hade en fin doft om än svagare än väntat, men väl i munnen var det en helt annan sak: massor av smaker, frukt, ek, och lång eftersmak. Definitivt det bästa spanska vinet jag druckit!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Var på restaurang Drolma på Hotel Majestic i Barcelona i förrgår. En mycket bra restaurang men lite väl dyr (132 Euro för stora avsmakningsmenyn). Vi drack i alla fall en mycket god Chassagne Montrachet 2005 (kommer inte ihåg producenten) och sedan Vega Sicilia 2001 Valbuena 5. Den senare hade en fin doft om än svagare än väntat, men väl i munnen var det en helt annan sak: massor av smaker, frukt, ek, och lång eftersmak. Definitivt det bästa spanska vinet jag druckit!

Wow! Härligt! Ska förresten fixa en bokning på Comerc 24 ikväll om jag inte är försent ute.

edit: fullbokat ikväll tyvärr, får bli en annan dag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Henriot Enchanteleurs 1995, bra Champagne allt på plats, trevliga citrus toner och mineral, men denna flaska var för ung!
Grand Siecle (97,96,95 blandning) härlig, generös komplex smak, vinner nog på att lagras ytterligare 5 år

Idag, Launois 1996 ett vin som varierar stort mellan flaskorna, denna var dock perfekt, mogen, men med fortfarande bra spänst, apelsin,rök, marsipan, mineral.LÄCKER!

Domaine de Chevalier 1983, gillar Graves, men denna flaska var "over the hill", allt för tunn och livlös (korken? blev bara smulor vid öppnandet?) dock en trevlig karaktär, mycket jord, rök och söt mogen frukt
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Selosse V.O Deg. Oct 2006 Doft: Citrus, marsipan, ek. Smak: Mandarin (Le Mesnil?), grape, ek
Selosse Rose Deg. 2003/2004 Doft: Gammeldags rosor, kaffe. Smak: citrus, hallon, ek

Båda innehåller massvis med smaker och dofter de flesta (för mig) obeskrivbara, SELOSSE!!!!

Båda så otroligt läckra! Makalöst bra Champagne, stora klunkar och bara njuta ;D
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack för första gången i mitt liv Deutz i lördags, en 96a. Åt en lättare middag till den, iberico och bläckfisk, gick väldigt bra ihop.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite gott på Grappe...

Bruno Paillard BdB 88 mot Pol Roger PR 88
Följt av en halva Selosse Brut initial och avslutningsvis en Dom Leflaive Chevalier Montrachet 04

Skön liten spontanare!
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det lite gott på Grappe...

Bruno Paillard BdB 88 mot Pol Roger PR 88
Följt av en halva Selosse Brut initial och avslutningsvis en Dom Leflaive Chevalier Montrachet 04

Skön liten spontanare!

Hur gick det med Arnould Mémoire de Vignes 2002 är den värd att prova?
Jag tycker det är så gulligt med blinddates. Kommer du och Sir Winston bli det nya radaparet på grappe nu ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade aldrig den.
Du låter lite avis, inte mitt fel att du hårdbantar och inte dricker vin ett tag framöver...
 
Toppen