Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Vad du säger är alltså att det är helt ok att vara elak mot mig, men inte mot 1CRU?

Nu blir jag sårad! ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag ler utåt men gråter inombords.

Nu är det ditt fel om jag trycker en Big Mac efter träningen... Du vet, kela den där grejen med tröstätande och sånt.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var hemma hos brorsan på middag där han började med en flaska Diebolt Vallois 82, helt ok men gav inga stora intryck sådär...

Till lamminnerfilé drack vi Pegau 04 bredvid Pegau Laurence 01, mycket intressant!
04 var strävare och tuffare naturligtvis men ändå var det en hyfsad kamp mellan de båda.
01 hade bättre balans och mer elegans men visade inte så stor skillnad som jag minns...
 
SV: Idag dricker vi

Tog sista skvätten av en nyinköpt Grongnet Special Club -96 från i veckan och kan inte fatta hur den kunde vara så mycket sämre än de flaskor jag köpte för ett år sedan!? De tidigare flaskorna var otroligt fruktiga, nästa kryddiga med lång eftersmak och bra syra, medan den nyinköpta var allmänt "tunn" och intetsägande.

Den Grongnet Carpe Diem Extra Brut som jag drack nyligen var f.ö. ingen höjdare heller och jag har svårt att tro att den skulle ta sig något vidare mer med lagring; smakade nästan ingenting och saknade både frukt och syra.

Trist, men nu har jag som sagt ett par Diebolt Fleur de Passion -02 på väg in att se fram emot längre fram! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ett försök till vit vecka sprack igår, när jag och fästmön skulle laga en god middag ihop. "Vore det inte gott med lite vin?" sa fästmön och några minuter senare hade jag korkat upp en Belle Epoque 1996 som jag tursamt nog hade i kylskåpet. Den drack vi sedan både till matlagningen och maten (lammfärsbiffar med en ingefära/äppel/pepparrots-sås och jordärtskockspuré). Maten var helt perfekt att dricka champagne till, men jag blev inte klok på Belle Epoque:n. Den smakade som en typisk Belle Epoque, dvs underbart, men det fattades något. Jag undrar om jag kan ha fått en svag flaska eller om den råkat ut för värme innan jag köpte den. Jag drack både 1998:an och 1999:an i somras, och min klara vinnare av dessa tre är 1998:an.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ett försök till vit vecka sprack igår, när jag och fästmön skulle laga en god middag ihop. "Vore det inte gott med lite vin?" sa fästmön och några minuter senare hade jag korkat upp en Belle Epoque 1996 som jag tursamt nog hade i kylskåpet. Den drack vi sedan både till matlagningen och maten (lammfärsbiffar med en ingefära/äppel/pepparrots-sås och jordärtskockspuré). Maten var helt perfekt att dricka champagne till, men jag blev inte klok på Belle Epoque:n. Den smakade som en typisk Belle Epoque, dvs underbart, men det fattades något. Jag undrar om jag kan ha fått en svag flaska eller om den råkat ut för värme innan jag köpte den. Jag drack både 1998:an och 1999:an i somras, och min klara vinnare av dessa tre är 1998:an.

Epoque mår väl bara gott av lite lagring och då borde ju '96 och '99 vara de år av dina tre som kräver längst tid. Jag upplever att många 98:eek:r är tillgängliga nu - alltså generellt en bra årgång för det som ska drickas nu.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Inte idag, men i fredags så dracks det lite gott. Inspirerad av (och avundsjuk på) gänget på tryffelinferno så styrde jag också upp lite tryffelkrubb. Det blev en enkel biff tillsammans med gräddig pasta och vit tryffel. (okej, inte färsk, jag erkänner. Tryffelaromerna kom i buteljerad form. De där små svindyra flaskorna ni vet, som räcker i ett år eller så...)
Hursomhelst, till denna enkla men sjuukt goda anrättning drack vi Zenato Ripassa 2006.
Enligt SS smakbeskrivning ska den smaka "Kryddigt, fruktigt och angenämnt kärv. Med choklad, körsbär och svart te". Det tyckte inte jag! Jag skulle snarare beskriva den som lätt fruktig med lädertoner och salmiak. Svart te vette fan om jag har någon smakreferens till så den kan jag inte uttala mig om. Hursomhelst var det ett bra vin som passade bra till maten. Dock har ju tryffel en förmåga att ta över, och snart doftade ju även vinet tryffel...

Efter middagen åt vi mörk choklad som sköljdes ner med en Bacalhôa Moscatel de Setubal 2001. Russin, nötter och aprikoser och tillsammans med chokladen påminde det hela om adventsfirande och jul... Vinet dog av efter en stund tyckte jag, men det hindrade oss inte från att tömma flaskan och bli sådär skönt fredagslulliga..

På lördag, sinnesjukt goda hemgjorda hamburgare med dressing efter ett Lallerstedtrecept i ett nummer av Gourmet. Och, till detta - Coca Cola!! ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll frågade jag min bror om han ville vara min bestman i vår (och fick ja), och till denna festliga kväll bjöd jag på en del champagne.

Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999. Det har tjatats en del om den här i forumet, men den är helt underbar varje gång. Dessutom imponerar den på icke champagnekunniga. Också varje gång.

Nästa champagne blev André Clouet Cuvée 1911, ett bra val som verkligen bröt av i stilen jämfört med PP. Mörk färg, fyllig, nästan rökig smak. Bra men nådde inte riktigt upp till mina högt ställda förväntningar. Jag kommer att låta mina övriga flaskor ligga ett tag.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nu när man kan anta att sommarens sista flämtningar dras (t-shirt-väder här just nu) repade jag av den lågbudgetskumpa som jag köpte för några veckor sedan. Bubblet kallas här för "Duc de Croissy" men om jag inte tar fel så är det en tappning för den tyska marknaden av Gardet närmare bestämt Brut Special.
En helt korrekt standardskumpa men jag misstänker att man har dragit på med sockret för den tyska marknaden för när temperaturen blir bara en aning för hög märker man en viss sliskighet i eftersmaken. Smaken är annars bra balanserad mellan syran och sötman så man stör sig inte på sockret och doften är klassisk ostron-mineralig. Även om rutinerade suputer som vi kanske önskar lite mer så är det en perfekt nybörjarskumpa.
Det råder heller inte någon tvekan om att den här sockerdrickan smiskar Mög & Skändans lilla rumpa knallröd och för 14 euro flaskan i butik så är det bara till att bocka och buga och köpa på sig några flaskor som kan vara bra att ha till hands när man ska lura ner något oskyldigt flickebarn i champagneträsket...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en spontanare på Grappe med en nybliven vinpolare.

Vi hördes vi 18-tiden och bestämde att vi skulle dela på en flaska bubbel vid 20,00.
Öppnar med en Billecart BdB 96 som jag hört skulle ha öppnat sig nog för att dricka nu...
Den har ju härliga mineraler och brödtoner med en frisk syra och honung i.
Fortfarande lite ur balans och växlar väldigt mycket i tempo måste jag säga.
Har ni några så vänta runt 5 år på dem!

Min polare gav mig en flaska blint som sprudlade massor i karaffen och hade klara tecken på ålder i färgen.
Jag var tungt inne på Dompan för alla guldaktiga söta toner packade med choklad, sena 70-tal tänkte jag...
Det visade sig vara en Krug 82, inte så illa!
Magiskt gott och höll sig i en timme ungefär. Har druckit mer perfekta flaskor men det här var godomligt bra och jag önskar att man själv inte druckit upp alla sina egna :'(
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skönt ouppdaterad vinlista på Terrenos Vinotek... Trodde jag skulle få dricka Rauzan-Segla 95, Pinot från Giaconda och Santa Cruz Mountains från Ridge men inget av vinerna satt i automaterna.. Blev nån Zinfandel från Seghesio, nån Barolo som var helt ok och en bra Cornas men sen tömde jag sista knapptryckningarna på Godolphin, svepte och gick.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

En Latour Blanche 97 till äppelkakan, börjar blir riktigt trevlig men skall nog egentligen ligga några år innan den är riktigt mogen.
 
SV: Idag dricker vi

Ch Rayas Blanc 2000 till salviamörfylld ångad gös och vilökssmörslungade spenatblad och sockerärtor.
Vinvalet var ok men inte klockers, å andra sidan visste jag inte vad flaskan innehöll, då kompisen jag fick flaskan av hade satt på en screaming eagle etikett på den för att skoja lite. Så jag öppnade buteljen utan att kolla på korken och körde...

Liite mer syra och lite mindre alkohol så hade vinet suttit perfekt. Men en riktigt bra vit CcP vilket är ovanligt i mitt tycke.
 
Toppen