Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll var det lite intressanta flaskor som provades:

Pol Roger BdB 88
Salon 88
Billecart Salmon Clos Saint Hilaire 96

Pålle var härlig men skulle må bra av ett par år till i källaren.
Salon, massor av mineraler och skön. Inte en perfekt flaska men mycket bra.
Billecart - lägg undan i minst 5 år. Minst!!!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Stradivarius -96 till löjrom och La Barroche Pure 04 och 06 till entrecote. 06 är ett klart större vin. Sen väldigt mycket annat vin och även en skumpa på Solidaritet(?) som jag inte ens kommer ihåg ettiketten på...
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lågkonjuktur vardå??? ::) skoja bara lite man måste ju få trösta sig ibland.

I kväll slank det ner en Chabli Les Clos 1997 av Domaine Pinson tillsammans med en norsk hummer och skirat smör.
Chablin var mycket god och det var längesedan som jag drack en sådan god chabli. Nu sitter vi bara och funderar på när detta vin har köpts in
och varför vi har köpt Domaine Pinson, denna producent har vi sällan i vinkällaren men nu med facit i hand så är vi vääldigt glada över att den fanns och svär över att vi inte har köpt flera (kan finnas 3 flaskor kvar).

Hummerskalen är nu i grytan och ska bli en härlig hummersoppa tills i morgon.
Ja livet leker när jag få ha en sådan här underbar lördagskväll

Kram på er alla winelovers.
 
SV: Idag dricker vi

Idag blir det två förrätter till middag. Tryffelsmaksatt jordärtskockssoppa med friterade tunnbröd och någon form av färskoströra, sedan anklevermousse med div tillbehör. Först ut en Veuve Cliquot Rare Vintage -88. Vad som korkas upp efter det återstår att se...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Suck.... Min fredag blev inte alls som jag tänkt mig.
Jag fick ett plötsligt sug efter en CdP så till kvällens middag bestående av ryggbiff med gratäng öppnades en 2002 Château Cabrières.
Den fick ett par timmar i karaff och redan när jag slog upp den blev jag liiiite misstänksam. Färgen kändes inte riktigt bra, den var lite för fjesrosa på nåt sätt.
Hursomhelst så hälldes den upp i glasen och vi smakade. Ridå ner. Den smakade inte dåligt på något sätt, den smakade bara... ingenting!? På tungan kändes den lite "fadd" på nåt sätt och eftersmaken var totalt obefintlig. Jag hade ingen annan flaska hemma som kändes bra att paniköppna, så vi drog i oss lite av den här besvikelsen i alla fall. Den smakade ju som sagt inte illa, utan bara tunt. Jaja, middagen var över och jag plockade fram ett par ostar som slunkit med från lokala ICA-skojaren och korkade en Taylors Ruby till dem.
Och här mina vänner, här inträffar det märkliga! Både jag och min sambo blev så in i bängens packade! Jag som normalt pallar med ganska bra mängder blev plötsligt bra i gasen på "bara" ett par glas vin och en halva port. Vi "körde lite buss" och däckade sedan medans rummet snurrade runt oss. På lördagen vaknade jag sen med en fantastisk huvudvärk som sen satt i hela helgen... Till saken hör också att jag ALDRIG har någon bakishuvudvärk annars.
På lördag var ingen av oss i form för nya utsvävningar så det blev coca cola, glass och somna i soffan...
 
SV: Idag dricker vi

Så går det när man dricker dåliga viner.... Skämt åtsido, det var nog bara ren otur. Jag var med om något liknande i somras då jag och min då gravida sambo skulle fira hennes födelsedag. En del av firandet var att fixa en riktigt bra middag till henne. Det började med svampsoppa på kantareller som jag plockat några timmar tidigare smaksatt med Palo Cortado från Lustau bland annat. Eftersom hon inte fick dricka drog jag i mig en ansenlig mängd sherry till soppan själv. Så sjukt gott!
Sedan var det dags för ungsgrillat ankbröst, rostade potatisar i ankfett och plommonsås. Till det öppnar jag en Pegau 2000 till mig själv. När flaskan tömts så blev jag tydligen sugen på några öl och mer sherry istället för jordgubbstårtan som man slitit med innan. Efter ett tag börjar det snurra betänkligt och jag somnar in för kvällen. Fattar inte hur det kunde komma sig att jag blev så berusad. Jag som brukar tåla mer än så... :)

Förövrigt blev det några glas Selosse Initiale i går från en butelj som öppnades dagen innan. Flaskan kom från senaste släppet i December 07 (degorgerad i oktober 07) så fortfarande purung med syrén och liljekonvalj i doften. Förvånansvärt kraftig och matig för att vara en Initiale. Lovande. Efter att ha varit öppnad ett dygn uppträdde en liten bitterhet i avslutet som inte fanns på lördagen. Hursomhelst ett lovande vin som säkert vinner på att glömmas av ett tag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Så går det när man dricker dåliga viner.... Skämt åtsido, det var nog bara ren otur. Jag var med om något liknande i somras då jag och min då gravida sambo skulle fira hennes födelsedag. En del av firandet var att fixa en riktigt bra middag till henne. Det började med svampsoppa på kantareller som jag plockat några timmar tidigare smaksatt med Palo Cortado från Lustau bland annat. Eftersom hon inte fick dricka drog jag i mig en ansenlig mängd sherry till soppan själv. Så sjukt gott!
Sedan var det dags för ungsgrillat ankbröst, rostade potatisar i ankfett och plommonsås. Till det öppnar jag en Pegau 2000 till mig själv. När flaskan tömts så blev jag tydligen sugen på några öl och mer sherry istället för jordgubbstårtan som man slitit med innan. Efter ett tag börjar det snurra betänkligt och jag somnar in för kvällen. Fattar inte hur det kunde komma sig att jag blev så berusad. Jag som brukar tåla mer än så... :)

Förövrigt blev det några glas Selosse Initiale i går från en butelj som öppnades dagen innan. Flaskan kom från senaste släppet i December 07 (degorgerad i oktober 07) så fortfarande purung med syrén och liljekonvalj i doften. Förvånansvärt kraftig och matig för att vara en Initiale. Lovande. Efter att ha varit öppnad ett dygn uppträdde en liten bitterhet i avslutet som inte fanns på lördagen. Hursomhelst ett lovande vin som säkert vinner på att glömmas av ett tag.

Den stora åsnan? ;D

Jag har ju varit pinsamt odrucken sen... Ojoj, förra helgen! En hel vit vecka mina herrar, this is undeard of! Tur att det blir lite viner på fredag så att man har någoting att se fram mot!

Selosse lät väldigt gott!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Hursomhelst ett lovande vin som säkert vinner på att glömmas av ett tag.

Håller med! Jag smakade en Initiale degorgerad samtidigt som din i somras och antecknade sedan för mig själv att jag ska spara mina övriga flaskor i minst fem år.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I lördags höll jag i en skumpaprovning. Tyvärr fanns det restriktioner i budgeten så de två första glasen fick innehålla falska varor. Jag tänker inte berätta vad det var för att slippa höra hånet över vilka firmor jag tvingades sponsra. De två andra glasen innehöll dock den riktiga skiten.

Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2000 var en trevlig och nu fullt mogen historia. Den som gillar chardonnay med rejäla mognadstoner kan fundera på den här.
Mailly Grand Cru Blanc de Noirs kändes dock lite tunn i sammanhanget, möjligen för att den serverades efter ovan nämnda vin. Tankarna gick till Gosset rose men dock inte riktigt samma elegans som den erbjuder.

Helgen innan satt jag barnvakt så det får bli lite enklare matlagning.
Fredagen bjöd på en KRAV-kyckling om två kilo smörstekt i ugn ihop med "Pilaffris" (fuskar och byter helt enkelt ut saltet i riset mot buljongtärning). Till den en kommunalare från Sauzet.
Lördagen fiskade jag upp färsk torsk hos handlaren, panerade och stekte denna. Såsen köpte jag hos handlaren, en ananassås. Här korkade jag upp en Les Clos 2006 från Pinson. Smygkork. Jävla skit. Det blev till att dricka lättmjölk istället, ett klart streck i räkningen.
På lördagen var jag på SS för att spana ut viner till kommande provning och såg då i ögonvrån en balja från St. Joseph. I minnet famlade jag då fram att jag, Vinosapien et al hade supit en Crozes-Hermitage på onsdagen, producent borttappad. När vi diskuterade vad man kunde dricka till den hade vi kommit på stekt oxkött med bearnaise. Söndagen innebar alltså lövbiff, bearnaise slagen i mixer samt pommes i fritösen som rotades fram. Till detta drickat från Rhone. Även denna producent är bortsupen.
Varför i helvete köper folk portionsförpackad mikromat, ovan nämnda rätter tar ju närmast ingen tid alls att koka ihop!?!

Än mindre ansträngning innebar torsdagens middag. Sushitallrik samt en Loibner Berg Grüner Veltliner Smaragd 2007 från FX Pichler. Sushi och grüner kan helt enkelt inte överskattas.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
I lördags höll jag i en skumpaprovning. Tyvärr fanns det restriktioner i budgeten så de två första glasen fick innehålla falska varor. Jag tänker inte berätta vad det var för att slippa höra hånet över vilka firmor jag tvingades sponsra. De två andra glasen innehöll dock den riktiga skiten.

Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2000 var en trevlig och nu fullt mogen historia. Den som gillar chardonnay med rejäla mognadstoner kan fundera på den här.
Mailly Grand Cru Blanc de Noirs kändes dock lite tunn i sammanhanget, möjligen för att den serverades efter ovan nämnda vin. Tankarna gick till Gosset rose men dock inte riktigt samma elegans som den erbjuder.

Helgen innan satt jag barnvakt så det får bli lite enklare matlagning.
Fredagen bjöd på en KRAV-kyckling om två kilo smörstekt i ugn ihop med "Pilaffris" (fuskar och byter helt enkelt ut saltet i riset mot buljongtärning). Till den en kommunalare från Sauzet.
Lördagen fiskade jag upp färsk torsk hos handlaren, panerade och stekte denna. Såsen köpte jag hos handlaren, en ananassås. Här korkade jag upp en Les Clos 2006 från Pinson. Smygkork. Jävla skit. Det blev till att dricka lättmjölk istället, ett klart streck i räkningen.
På lördagen var jag på SS för att spana ut viner till kommande provning och såg då i ögonvrån en balja från St. Joseph. I minnet famlade jag då fram att jag, Vinosapien et al hade supit en Crozes-Hermitage på onsdagen, producent borttappad. När vi diskuterade vad man kunde dricka till den hade vi kommit på stekt oxkött med bearnaise. Söndagen innebar alltså lövbiff, bearnaise slagen i mixer samt pommes i fritösen som rotades fram. Till detta drickat från Rhone. Även denna producent är bortsupen.
Varför i helvete köper folk portionsförpackad mikromat, ovan nämnda rätter tar ju närmast ingen tid alls att koka ihop!?!

Än mindre ansträngning innebar torsdagens middag. Sushitallrik samt en Loibner Berg Grüner Veltliner Smaragd 2007 från FX Pichler. Sushi och grüner kan helt enkelt inte överskattas.

Vad kul att du oxå drack en les clos av pinson.
Vad har du för erfarenhet av pinson utöver den som var dålig? jag såg att det fanns några flaskor 2006 på ss och funderar på att köpa några flaskor.
Jag har ju bara druckit 97an och den var mycket bra.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har inte så stor erfarenhet av Chablis över huvud taget, det är en relativt nyupptäckt kärlek för mig. Håller på att bygga upp ett harem... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Delade på en flaska Dom Perignon 2000 ikväll tillsammans med en kollega. Vi hade bestämt oss för att ta in restaurangens bästa champagne och eftersom det bara fanns tre champagner på vinlistan (Moët och någon billig okänd var de andra alternativen) var valet enkelt.

Skillnaden mot den 1999:a jag drack i somras var enorm. Det här var en ganska "rättfram" god skumpa utan några konstigheter. Torr, smörig, inslag av citrusfrukter och röda äpplen och sedan en lite besk eftersmak. En bra skumpa.

Däremot alldeles för dyr och jag har har svårt att se någon lagringspotential. 1999:an jag drack i somras kändes spretig och lite konstig och vem vet hur den utvecklar sig. Den här, däremot, kändes okomplicerad. Det blir ingen DP 2000 till min vinkällare men jag har inget emot att dricka den igen.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det sushi och Rudi Pichler Wachau Federspiel Grüner. Den här pannan hade jag köpt här i M för att ta in en referens till mitt Smaragdbad. Federspiel är helt enkelt inte lika kul som Smaragd, det kan man konstatera. Vinet är klart drickbart och passar maten men jag tycker man saknar fyllighet och den riktiga och rejäla druvkaraktären. Nu höll jag flaskan kyld eftersom jag primärt konsumerade innehållet och hade mindre fokus på själva provandet men i det tillståndet hade det varit en utmaning att spika en blindprovning. Välgjort - det är ju de flesta viner i 100-kronorsklassen (vill minnas att det kostade någonstans i den trakten) men de blir gärna lite utslätade.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricks det Ch Chasse-Spleen 2005 på halva, en lätt liten tjuvstart på nyss uthämtad Bordeaux. Första gången jag dricker Chasse-Spleen riktigt ung så jag visst inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Ganska snål och kunten doft. Låter vinet luftas i glaset - viss förändringar sker men vinet är förblir ungt och outlöst. Smaken är betydligt mer än doften; man blir överraskad av vinets fyllighet och framträdande strävhet. En hög syra skapar balans. Även om smaken är knuten känns en kompakt fruktighet, med betoning på mörka bär, och någon grön ton, möjligtvis en viss stjälkighet. Gråter inte blod att jag inte köpte någon helflaska, men ser fram emot att prova nästa halvflaska om fem till tio år...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jag vill också dricka goda viner. Tyvärr var man och ryckte en visdomstand, till priset av en jävligt god skumpa eller rödvin, igår och får således nöja mig med att knapra citodon och ligga i soffan. :(
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det har nästan blivit tradition att inleda helgen med en Riesling. Idag ligger en 1998 Brauenberger Jufferer Sonnenuhr Spätlese 98 från Fritz Haag och väntar på mig.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Så trevligt för dig Håkan! :)
Själv siktar jag in på mig alkoholfri helg faktiskt. Jag minns inte när det skedde senast, men det är nog ett par år sedan. Vadan detta då? Inspirerad av Herr Krug?
Näe, faktiskt inte. Jag har inget kul hemma som jag vill öppna, det mesta ska få ligga till sig lite till. Jag saknar helt inspiration och känner inte ett dugg för att köa på SS.
Så, jag skiter i´t helt enkelt. Men å andra sidan, klockan är bara 13, så jag hinner nog kanske ångra mig... ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag å andra sidan tänker göra som Krug och inte festa till det förens provningen 22 november.

Jag får se till mina andra laster och bänka mig vid pokerborden istället.
 
Toppen