Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag var förbi Eriks Vinbar och blev besviken på Clos Saint Jean Tradition 04.. Den var inte alls rätt. Visst att de kör lite modernare stil men den var åt helt fel håll.
 
SV: Idag dricker vi

Delade en Belle Epoque -83 med frun och föräldrarna igår. Vinet hade helt klart passerat sin topp men var ändå en härlig upplevelse med sin mognad och smakrikedom.
 

Vega

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ordnade nytt jobb igår ;D , (en bedrift i detta läge känns det som) så jag och frugan firade med en Vilmart Coeur de Cuvée 1998.
Mycket trevlig bekantskap, strålande vin, kanske lite ung men då alternativen bestod i att ge sig på några 96:eek:r av finare snitt jag har valde jag denna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev bio igår och dessförinnan ett restaurangbesök på Strix på Drottninggatan. Bra restaurang men de får ta och byta ut sin standardchampagne: JM Gobillard & Fils Grand Réserve. En riktigt dålig champagne, faktiskt. Kändes som om den fått en kraftig dosage för att dölja bristerna.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Haha, pratade just med Krug...

Han var på Irland och drack Irish Coffee för att bota sin svåra bakfylla!
Är det bara jag som tycker att han börjat kröka desto mer sen han började sitt nya liv? ;D
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förutom massa bubbel så drack jag ett glas muscadet sur lie som var fräsch med lite spritz på tungan, och massa Alain Grailot vit Crozes-Hermitage igår, mmmm!
 
SV: Idag dricker vi

Plockade fram en Clos St Landelin Pinot Noir 03 från Rene Muré idag och körde till en långtempad och intervallångad strutsbiff, potatispryl, konfiterade plommon och en sås på Bache Gabrielsen XO.

Sjukt bra pinne som piskar allt annat i området i mitt tycke. Mer som en Pommard i stilen än den lite snipiga och gröna i stilen som ofta är fallet med PN från alsace.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Så trevligt för dig Håkan! :)
Själv siktar jag in på mig alkoholfri helg faktiskt. Jag minns inte när det skedde senast, men det är nog ett par år sedan. Vadan detta då? Inspirerad av Herr Krug?
Näe, faktiskt inte. Jag har inget kul hemma som jag vill öppna, det mesta ska få ligga till sig lite till. Jag saknar helt inspiration och känner inte ett dugg för att köa på SS.
Så, jag skiter i´t helt enkelt. Men å andra sidan, klockan är bara 13, så jag hinner nog kanske ångra mig... ;D

Skrev jag det här?? Näe, tror inte det... Någon måste ha kapat mitt konto. Alkoholfri helg, det var det dummaste...
Fredagen firades in med en R & L Legras BdB efter tips från Elvis. En riktigt bra skumpa skulle jag vilja säga. Och för det priset - Ett fynd!! ;D (kan jag få jobb på kvällspressen nu?)
Lördagen blev dock väldigt nykter kan jag väl erkänna då...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Fredagen firades in med en R & L Legras BdB efter tips från Elvis. En riktigt bra skumpa skulle jag vilja säga. Och för det priset - Ett fynd!! ;D

Kul att du gillade den!!! ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Fredagen firades in med en R & L Legras BdB efter tips från Elvis. En riktigt bra skumpa skulle jag vilja säga. Och för det priset - Ett fynd!! ;D

Provade den i en blinprovning som SS hade i början av året. Vill minnas att antingen var det R&L eller 1 annan som jag inte minns namnet på som var ekologiskt odlad.

Någon som vet mera säkert?

Hur som så håller jag med om att det är en helt ok skumpa.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorgon onsdag blir det lite firande...

Frågan e vilken flaska ska jag korka upp:
Diebolt Vallois -76
Roederer -88
eller
Dom Perignon -90

Till skumpan serveras Löjrom och blinier

Har själv aldrig druckit Diebolt från -70 talet men e lite rädd att bli besviken. Nån som har testat denna?

Hit me!
 
SV: Idag dricker vi

Jodå, jag provade Diebolt -76 för ett par år sedan.

Den var väldigt mogen och i mitt tycke ok men inte mer. Jag ansåg att den hade peakat för ett antal år sedan, hade du frågat Juhlin så hade han antagligen sagt att den förmodligen skulle vinna på några år tilll. Det är lite upp till var och ens smak, hur mycket nekrofil man är så att säga.

Jag gillar ju när man hittar både primära och sekundära toner i drycken vanligtvis (lite beroende på vad man dricker såklart) men en relativt enkel skumpa som DB skall drickas utan för mycket ålder i mitt tycke.

Dompa 90 däremot tror jag skulle sitta som en snus i tapeten. 90:eek:rna däremot tror jag börjar bli dags att konsumera aktivt. Den gamla damens 90:eek:r börjar bli ojämna och många andra 90:eek:r har börjat visa skiftande kvalitet den senaste tiden. De enda som håller stabilt än så länge är såklart Krug och även min favorit Clos de Goisses som senast jag drack den fortfarande hade massor att ge. Förmodligen gäller det pinotdominerade champagner generellt. BdB 90 verkar utvecklas snabbare helt enkelt.

Lycka till och vi ser fram emot en recension på torsdag...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Imorgon onsdag blir det lite firande...

Frågan e vilken flaska ska jag korka upp:
Diebolt Vallois -76
Roederer -88
eller
Dom Perignon -90

Till skumpan serveras Löjrom och blinier

Har själv aldrig druckit Diebolt från -70 talet men e lite rädd att bli besviken. Nån som har testat denna?

Hit me!
Druckit den många ggr senast för nån vecka sedan. 76an är degorgerad vid ca 30 års ålder! Här förekommer en del flaskvariation, vissa flaskor är bara OK, men dom flesta är lysande. Äldre Champagne skiljer sig rejält i stil från en ung. Skulle nog välja att dricka 76an till anklever istället för löjrom. Dom Perignon är ju en lysande fest Champagne! så kör på den
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Imorgon onsdag blir det lite firande...

Frågan e vilken flaska ska jag korka upp:
Diebolt Vallois -76
Roederer -88
eller
Dom Perignon -90

Till skumpan serveras Löjrom och blinier

Har själv aldrig druckit Diebolt från -70 talet men e lite rädd att bli besviken. Nån som har testat denna?

Hit me!
Har inte varit så impad av 76:an, en otrolig flaskvariation som Magnum säger...
Jag tror stenhårt på att Roederer 88 är den klart bästa i gänget!
Dompa 90 är för mig en ren labelskumpa, helt ok men når sällan högre nivåer.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Japp, Lambo måste känna sig väldigt hjälpt nu när han fått samtliga flaskor rekommenderade. :D

Är det inte lite så vi arbetar här? Kognitiv självterapi, vi finns med i bakgrunden som en stillsam varsamt guidande röst som hjälper Lambo att ta ett eget, väl underbyggt beslut utifrån sina egna erfarenheter och känslor.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Är det inte lite så vi arbetar här? Kognitiv självterapi, vi finns med i bakgrunden som en stillsam varsamt guidande röst som hjälper Lambo att ta ett eget, väl underbyggt beslut utifrån sina egna erfarenheter och känslor.


Menar du att vi driver lambo till självmord? :p
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Menar du att vi driver lambo till självmord? :p

Nej vi finns där för att validera att det bara är dumt att välja bland dem när man lika gärna kan öppna alla.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Inte skulle väl vi? Vi skapar en bättre, vackrare värld genom självhjälp!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter hårt tänkande, gedigen hjälp från forumet och en nästan sömnlös natt har jag fattat mitt beslut...

Blev Roederer 88, mest för att jag älskar 88:eek:r och aldrig druckit den. Dompan får vänta 2 år.
Återkommer med resultatet.

Scccchkåååål!
 
Toppen