Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Efter hårt tänkande, gedigen hjälp från forumet och en nästan sömnlös natt har jag fattat mitt beslut...

Blev Roederer 88, mest för att jag älskar 88:eek:r och aldrig druckit den. Dompan får vänta 2 år.
Återkommer med resultatet.

Scccchkåååål!
Skönt att du lyssnade på någon förnuftig där!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Skönt att du lyssnade på någon förnuftig där!
Agree! Men Dompan är ändå Champagnen när man skall fira! ;) Har själv öppnat en Diebolt 76a, riktigt bra flaska,fortfarande fräsch men med härliga mognadstoner. Drack en La Mission Haut Brion 2004 innan, mycket bra men behöver mera tid för att utveckla komplexitet och smak. Graves är härliga viner ;D
Måste säga att jag gillar Bordeaux 04 bättre än 03!! (so far! behöver prova fler) Nån annan som provat några 03 och 04??
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har provat Montrose 03, 04 och Pichon Baron 03, 04. 03orna mycket bättre. Var mindre impad av Giscouse 03 och Grand Puy Lacoste 03 men lever på hoppet där då jag har fler kvar. Gruaud Larose 03 var jättebra, mycket bättre än recensionerna (men ganska lätt i stilen, något som kanske inte går hem hos alla).
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag "gjorde en anders" ikväll och gick på topprestaurang på egen hand. Jag berättar mer om restaurangen under Mat & Dryck, men till min trerätters drack jag en flaska Grande Dame 1998. Fin om än lite svag doft, smak av lime, gröna äpplen och druvkärnor, kärv med massor av syra och sedan en oändlig eftersmak. Bra champagne med stor potential men bör nog lagras i många år för att komma till sin rätt.

Det är lite lustigt, jag har provat fyra prestigechampagner från 1998 under de sista två månaderna (Krug, Winston Churchill, Dom Ruinart och nu Grand Dame) och de är verkligen helt olika! Dom Ruinart kändes mogen och perfekt att dricka nu, Winston var också god men kändes lite ung. Krug var bara märklig medan nu Grand Dame kändes nästan löjligt ung. Märklig årgång!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan meddela att Roederer -88 var exakt så bra som man kan hoppas på! Perfekt ålder, känns som att den pikar just nu. Har tidigare druckit en hel del Veuve -88 och dom påminner lite om varandra MEN jag ger Roederer ett högre betyg än Veuve. Kort sagt en fantastisk honungslen skumpa som just nu är på topp!

Dock var det väl inte helt ultimat att äta löjrom till, där hade nog Dompan passat bättre.

Häpp!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Kan meddela att Roederer -88 var exakt så bra som man kan hoppas på! Perfekt ålder, känns som att den pikar just nu. Har tidigare druckit en hel del Veuve -88 och dom påminner lite om varandra MEN jag ger Roederer ett högre betyg än Veuve. Kort sagt en fantastisk honungslen skumpa som just nu är på topp!

Dock var det väl inte helt ultimat att äta löjrom till, där hade nog Dompan passat bättre.

Häpp!
Dompa eller en bärs, sak samma...
 
SV: Idag dricker vi

Är ledig imorgon och har just träningscyklat, har därför just hällt upp en Erath Dundee Hills 2006 Pinot Noir i karaff och ska ta till lammfärsbiffar med rosmarinsås och sallad efter dusch! Köket stinker lätt Pinot nu. Trevligt. :D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Häpp! Är det en sån dag på jobbet idag?
Nja, håller på att koppla om mentalt för imorgon...
Det blir min första lediga dag på drygt 2 månader!

Ska definitivt dricka nåt bra bubbel till lunch!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Började städa hemma för att som vanlig finna det mycket tråkigt.

Inspirerad av Krug och hans städchampagne så korkade jag upp en Veuve Clicqout -88 och det hela blev mycket roligare.
Får se om jag kommer gör klart eller går ut och äter istället?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Började städa hemma för att som vanlig finna det mycket tråkigt.

Inspirerad av Krug och hans städchampagne så korkade jag upp en Veuve Clicqout -88 och det hela blev mycket roligare.
Får se om jag kommer gör klart eller går ut och äter istället?

Yuch! Klassiskt rookiemisstag! En hela städchampagne leder oftare än inte till att städningen går helt och helvete och att man finner sig i framstupa sidoläge på soffan med depeche på högsta volym njutandes av livet!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
En hela städchampagne leder oftare än inte till att städningen går helt och helvete och att man finner sig i framstupa sidoläge på soffan med depeche på högsta volym njutandes av livet!

Ser inte problemet med att det skulle kunna sluta så? För övrigt så är det hellacopters på nästhögsta redan.
Tacksamt att inte ha grannar ;D

Det skulle dock inte förvåna mig om cigarrskåpet inventeras senare. Då vet jag att det går åt h-e. Tur man inte sa när man skulle komma förbi jobbet imorgon.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ja, fan... Jag är kvar på jobbet fortfarande... Har minst en timme kvar... Joy...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ja, fan... Jag är kvar på jobbet fortfarande... Har minst en timme kvar... Joy...

Lider med dig broder. Det är ok med ett snedsteg idag.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
En hela städchampagne leder oftare än inte till att städningen går helt och helvete

Mot alla odds så är man klar, med städningen alltså inte flaskan men det sker när som.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det drinkar istället för skumpa. Just nu så intas en Apple Martini och senare kommer ett rejält gäng Mojitos.
Om jag inte däckar så blir det hemlagad mexican food och en hink Margaritas till det. Sen lär jag sova gott!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag dricks det Duval-Leroys Femme de Champagne från det underskattade året 1995 på magnum. Börjar få härliga mognadstoner som samspelar med nötterna, chokladen, den fantastiska syran, en påtaglig brödighet och de röda och gula äpplena... Underbar mousse!
 
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Idag dricks det Duval-Leroys Femme de Champagne från det underskattade året 1995 på magnum. Börjar få härliga mognadstoner som samspelar med nötterna, chokladen, den fantastiska syran, en påtaglig brödighet och de röda och gula äpplena... Underbar mousse!
Jag håller med dig. 95 är något underskattat. Mycket på grund av 96-hypen som visserligen i många fall är berättigad. Men inte alltid. Drog upp en Drappier Cendrine lalalal prestige lalalal 96 för ett par år sedan. Skittråkig. Även flera av hyfsat ansedda cote blanc producenters 96:eek:r har heller inte varit i paritet med hypen. (Läs special club medlemmar här).
Phillipponat Clos Goisses 95 är ett ypperligt exempel på hur bra årgången verkligen var. Kanske funkade pinotdominerade viner bättre det året, jag har inte hunnit sätta mig in i den jämförelsen ännu ordentligt. Någon som vet mer? Magnum kanske?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Jag håller med dig. 95 är något underskattat. Mycket på grund av 96-hypen som visserligen i många fall är berättigad. Men inte alltid. Drog upp en Drappier Cendrine lalalal prestige lalalal 96 för ett par år sedan. Skittråkig. Även flera av hyfsat ansedda cote blanc producenters 96:eek:r har heller inte varit i paritet med hypen. (Läs special club medlemmar här).
Phillipponat Clos Goisses 95 är ett ypperligt exempel på hur bra årgången verkligen var. Kanske funkade pinotdominerade viner bättre det året, jag har inte hunnit sätta mig in i den jämförelsen ännu ordentligt. Någon som vet mer? Magnum kanske?
Märkligt nog är det tvärtom.
95 var ett bra chardonnayår, pinot var rätt misslyckat...
 
Toppen