Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fast 83an brukar ju vara kork ändå så det är väl inget. I veckan kom det en till kork på värstalistan Musigny VV 95, Vogue, i korkhelvetet tillsammans med Lafleur 89, Mouton 95 och nämnda Margaux 83 (2x).
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vad kan man säga om gårdagskvällen...

Krug 85 - bra men dags att skicka i sig
Cristal rosé 96 - lite ung men helt magisk, kommer att bli stor!
HB blanc 01 - lite för ung då eken framträdde för mycket, men helt fantastisk om 5 år, bäst till en bra fisk
Margaux 83 - unbelievable, en perfekt elegant Bordeaux. Helt gudomlig... Vi var alla nära tårarna, lite småjobbigt om 4 vuxna karlar hade börjat gråta på Grappe :'(
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad kan man säga om gårdagskvällen...

Krug 85 - bra men dags att skicka i sig
Cristal rosé 96 - lite ung men helt magisk, kommer att bli stor!
HB blanc 01 - lite för ung då eken framträdde för mycket, men helt fantastisk om 5 år, bäst till en bra fisk
Margaux 83 - unbelievable, en perfekt elegant Bordeaux. Helt gudomlig... Vi var alla nära tårarna, lite småjobbigt om 4 vuxna karlar hade börjat gråta på Grappe :'(


Lät ju inte helt fel det där...

Haha, det händer nog ofta på Grappe kan jag tänka mig. Glädjetårar som i fallet ovan, eller avgrundstårar när nån knäcker sin sista Petrus '61 och finner den korkad :(
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Och är man riktigt glad så sprutar man tydligen skumpa ur näsan.

Edit. använde Krugs tangentbord
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

en "medina vineyards superior syrah -05" från malta.Det dyraste jag hittade från malta i affären(4 nånting euro).
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det hemmagjorda hickory burgare och budweiser. Imorgon blir det dock skaldjursplatå och årgångsfrossa!
Skumpor som ligger redo är:
Pol Roger -98
Bollinger -99
och inte minst en flaska Comtes -96

Perfekt med unga friska skumpor till skaldjur!

Nån som har testat Comtes-96 innan, hört att den ska vara enorm redan nu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Idag blir det hemmagjorda hickory burgare och budweiser. Imorgon blir det dock skaldjursplatå och årgångsfrossa!
Skumpor som ligger redo är:
Pol Roger -98
Bollinger -99
och inte minst en flaska Comtes -96

Perfekt med unga friska skumpor till skaldjur!

Nån som har testat Comtes-96 innan, hört att den ska vara enorm redan nu.
Det är en riktig värsting! Drick den sist, dom andra två är chanslösa!! ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bishop Shiraz från Glaetzer som stått öppen sen igår. Visst, Aussie med mycket typicitet men imponerande täthet som nog är svår att hitta i en sån här prisklass. Har i princip inte öppnat upp mer av den kompakta frukten överhuvudtaget på ett och ett halvt dygn. Kan garanterat sparas tvåsiffrigt antal år i källaren..
 
SV: Idag dricker vi

1990 Dom Pérignon Oenothèque till krabba. Fredag och flaskan har tittat på mig ett tag. Dom Pérignon har aldrig tillhört mina absoluta favoriter men den här närmade sig RD i smak och uppbyggnad.

Riktigt trevlig upplevelse
 
SV: Idag dricker vi

2002 Domaine Robert Jayer Gilles Hautes Cotes De Nuits Blanc. Bra producent som gör makalös Echezeaux framförallt. Men denna är inte alls oäven. Suverän budgetbourgogne som vi knappast lär få se i Sverige på SS.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Drack en Perrier Jouet Belle Epoque 1996 på magnum, mera kraft, lite bättre balans men mindre utvecklad än på flaska, kul att dricka nu men förmodligen helt redo om 2-3 år ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Dahlgrens matbaren igår kväll, kan verkligen rekommendera stället!

Till maten drack vi Raveneau Les forets 02, väldigt bra men lite för låg syra för att vara grym.
Efter det en Baroche Pure 04, då jag hört så många prata om den på forumet var jag tvungen att prova...
Bra vin, men det var lite som om de tagit en 100 % grenache och lagrat på amerikansk ek.
Beaucastel lagat på brända fat kanske går att jämföra...
Lite för modern Chateauneauf för min smak, men gott ändå!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har precis avslutat Comtes -96 och jag e grymt imponerad. Imponerade bra. Lär bra helt monumental inom 6-8 år.
Rankar denna högra än tex Dompan -96, Bollinger RD -96 och även Churchill-96 som är en stor favorit.

Jävla skit att man bara har 1 flaska Comtes kvar i vinkylen
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Har precis avslutat Comtes -96 och jag e grymt imponerad. Imponerade bra. Lär bra helt monumental inom 6-8 år.
Rankar denna högra än tex Dompan -96, Bollinger RD -96 och även Churchill-96 som är en stor favorit.

Jävla skit att man bara har 1 flaska Comtes kvar i vinkylen
Fan vad kul att höra, flera har sagt samma sak den senaste tiden!
Själv har jag ett 12 pack på lådförvaringen som väl är...

Var hemma hos en polare i Stocksund ikväll och drack lite vin vi köpte samtidigt, alltid kul att kolla utvecklingen av sina viner utan att behöva korka upp sina egna... ;)
Pol Roger BdB 96 - fan vilket bra vin!!! För tillfället lite rostade toner och mycket nötighet och kraft.
Efter 2 timmar fanns det en hel del harmoni och elegans i vinet, gott som fan nu men kommer att bli magiskt! ;D

Till köttet drack vi en Pegau 01, alltid älskat detta vin! Mycket större och elegantare än 00, 99, 98 och 95.
Skönt att det finns en låda undanstoppad... :p
 
SV: Idag dricker vi

Kul!

Comtesse 96 var den sista skumpan jag och sambon drog upp innan hon fick veta att det var dags att lägga ner drickandet för nio månader. Den var sjukt bra då (I februari) underbart balanserad men vilken potential. Den kommer vara legendariskt bra under en lång tid framöver.

Skönt att höra om Pegau 01 också. Har ett gäng på lager som jag lyckats "glömma bort". Vill minnas att jag öppnade en strax efter inköp som var makalöst bra men behövde ett gäng år på sig. Mycket bättre än 98 99 och 00 som jag testar tidigare och senare. Jag hade större förväntningar på 00 då de tydligen inte gjorde någon Cuvee Laurence och körde ner dessa druvor i den vanliga reserveen istället.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Kul!

Comtesse 96 var den sista skumpan jag och sambon drog upp innan hon fick veta att det var dags att lägga ner drickandet för nio månader. Den var sjukt bra då (I februari) underbart balanserad men vilken potential. Den kommer vara legendariskt bra under en lång tid framöver.

Skönt att höra om Pegau 01 också. Har ett gäng på lager som jag lyckats "glömma bort". Vill minnas att jag öppnade en strax efter inköp som var makalöst bra men behövde ett gäng år på sig. Mycket bättre än 98 99 och 00 som jag testar tidigare och senare. Jag hade större förväntningar på 00 då de tydligen inte gjorde någon Cuvee Laurence och körde ner dessa druvor i den vanliga reserveen istället.
När du skriver Comtesse menar du då Taittinger Comtes de Champagne eller Paul Bara Comtesse Marie de France?
Den ena BdB och den andra BdN... Förmodar Taittinger.

Sätt inte igång mig på Laurence 01, älskar fullkomligt!!!
Kunde inte hålla fingrarna borta så jag har slaktat alla vanliga flaskor och har bara magnum kvar nu, bra sätt att behålla ett vin som är alltför gott ett tag!
Att handla magnum alltså. ;D
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
När du skriver Comtesse menar du då Taittinger Comtes de Champagne eller Paul Bara Comtesse Marie de France?
Den ena BdB och den andra BdN... Förmodar Taittinger.

Sätt inte igång mig på Laurence 01, älskar fullkomligt!!!
Kunde inte hålla fingrarna borta så jag har slaktat alla vanliga flaskor och har bara magnum kvar nu, bra sätt att behålla ett vin som är alltför gott ett tag!
Att handla magnum alltså. ;D

Du nämner två av mina absoluta favoriter.
Jag menar i detta fall Taittinger.

Paul Baras Comtesse 96 har jag bara en kvar av. Senast jag korkade upp den var den så överdjävligt bra så jag förbannade mig själv att jag inte köpte fler. Galet svårt att få tag på fler dessutom. Jag tar gärna emot tips var den går att få tag på (96:an då). 98:an finns tydligen i SS's beställningssortiment.

Förövrigt har du helt rätt vad gäller magnumresonemanget..
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Du nämner två av mina absoluta favoriter.
Jag menar i detta fall Taittinger.

Paul Baras Comtesse 96 har jag bara en kvar av. Senast jag korkade upp den var den så överdjävligt bra så jag förbannade mig själv att jag inte köpte fler. Galet svårt att få tag på fler dessutom. Jag tar gärna emot tips var den går att få tag på (96:an då). 98:an finns tydligen i SS's beställningssortiment.

Förövrigt har du helt rätt vad gäller magnumresonemanget..
Alltid svårt att få tag på icke aktuella odlarskumpor...
Gillar Comtesse men älskar Comtes, 83:an jag provade tidigare i veckan var så outstanding en skumpa kan bli...
Och det från en off-årgång!!!

Allmänt måste jag tycka till med att BdB med några år på nacken kan bli så bra att det gör ont. :'(
 
SV: Idag dricker vi

Allmänt måste jag tycka till med att BdB med några år på nacken kan bli så bra att det gör ont. :'(
[/quote]

Tror inte det är så många som inte håller med om det. Och om så är fallet handlar det bara om dålig smak ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag måste nog hålla med åsnan. Seriöst, när du sitter och hyllar off-årgångar, hur bra de än må vara, så känner jag mig rädd.....
 
Toppen