Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

pinoten

Medlem
Hade en -14 på en provning blint förra året. Alla övertygade om att det var Sauvignon Blanc, inga såna vibbar på denna?
Skulle jag inte säga, tydliga Bourgogne/Meursault-toner men inte så tung/smörig. Av det jag har sett av Jasper Morris så verkar han tycka att DPB utvecklas i positiv riktning. Jag har några 19 och 20 också så jag får se om det stämmer.
 

Ocheba

Medlem
Någon annan som beställt från Kobaj och ej får leverans? Vet inte om det är skit bakom spakarna hos dem eller vad felet är men jag får ingen kontakt med Bring. Andra erfarenheter?

Jag har beställt flera gånger och alltid fått leverans alternativt mejl från kobaj när något gått snett.

De gånger jag beställt från utanför Europa har det tagit lång tid att få leverans dock.

Hör av dig till kobaj och fråga om du är orolig
 

The Wall

Medlem
Någon annan som beställt från Kobaj och ej får leverans? Vet inte om det är skit bakom spakarna hos dem eller vad felet är men jag får ingen kontakt med Bring. Andra erfarenheter?
Optima-sändningen från Sydafrika tog ett bra tag innan den dök upp, men den var värd att vänta på. Tror att lev datumet senarelades i 1,5 månad eller liknande.
 

ZQT

Medlem
Optima-sändningen från Sydafrika tog ett bra tag innan den dök upp, men den var värd att vänta på. Tror att lev datumet senarelades i 1,5 månad eller liknande.
Kobaj vet fortfarande ingenting men fick bråka med Bring tills de kunde meddela att ordern skadats och att Kobaj måste reklamera hos Bring... Låter som att det kommer ta för evigt ungefär...
 

Per Stade

Lege artis
Det har väl inte undgått någon att det är ett lika fantastiskt kantarellår i år som i fjol? Regel ett är att aldrig lägga svampen i plastpåsar och regel två är att grovrensa i skogen. Svampkniv med fin borste på är toppen.
IMG_0005.jpeg

Jag har länge tyckt att doften av kantareller påminner om saffran. Så jag frågade chatGPT och fick svaret:
Ja, kantareller innehåller kemiska föreningar som ger dem en doft och smak som kan påminna om saffran. En av de huvudsakliga föreningarna som ansvarar för den karakteristiska doften i kantareller är 8-karotensyra. Denna förening är en form av karotenoid, vilket är en grupp av pigment som också finns i saffran och bidrar till dess arom.

Saffran innehåller också karotenoider, främst crocin och safranal, som ger dess unika smak och doft. Även om de specifika karotenoiderna skiljer sig åt mellan kantareller och saffran, bidrar deras närvaro till liknande aromatiska egenskaper i båda.

Det är intressant att notera att dessa doft- och smaklikheter gör kantareller till ett populärt val i matlagning där en mild saffransliknande arom är önskvärd.


Så bra, vi smörsteker rödspättafilé och kantareller, kokar lite färskpotatis. Mycket simpelt och mycket rena smaker som min gamle kockvän Per alltid vill ha. Uppläggningen var dock inte i hans klass.

IMG_0007.jpeg


Till detta drack vi Lismore Age of Grace 2022, en match made in heaven. Tack @Patrik Sellin för tipset!
 
Last edited:
Toppen