Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

vart fick du det erbjudandet? :eek:

låter spännande. är ju som jag sade i början intresserad av en chansning/test för att se/lära mig hur det funkar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Investering...

JoelK skrev:
vart fick du det erbjudandet? :eek:

låter spännande. är ju som jag sade i början intresserad av en chansning/test för att se/lära mig hur det funkar.
Bdx 2009 är redan släppta sker i April varje år, så snart dax för 2010. Enorma öppningspriser vissa viner har ändå fortsatt att öka i pris (ex. Lynch Bages 845 nu 1250) Den årgång som förmodligen varit den bästa investeringen dom senast 20 åren är 2008. (Primörpris i Pund. Mouton 1590 nu 8000, Lafite 1590 nu 13000) kolla på liv-ex.com här finns mycket info. Bäst utbud av Bdx finns hos Farr Vintners

Om du skall investera för att sälja, köp och lagra vinerna "in bond" i London tills du skall sälja. Jag är inte övertygad om din lagringstid på 20 till 40 år är den mest optimala ur ett investeringsperspektiv, förmodligen också lite lång tid om du vill "testa och lära"
 
SV: Investering...

magnum skrev:
Bdx 2009 är redan släppta sker i April varje år, så snart dax för 2010. Enorma öppningspriser vissa viner har ändå fortsatt att öka i pris (ex. Lynch Bages 845 nu 1250) Den årgång som förmodligen varit den bästa investeringen dom senast 20 åren är 2008. (Primörpris i Pund. Mouton 1590 nu 8000, Lafite 1590 nu 13000) kolla på liv-ex.com här finns mycket info. Bäst utbud av Bdx finns hos Farr Vintners
Det är ju lite bubbelvarning på Bdx just nu men den som lever lär väl få se vad som händer. O
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

Det var på Chateau Chatelet i St. Emilion som vi fick testa årgång 2009 direkt från fatet när vi var där i aug 2010.

Har för mig vi då blev erbjudna vinet till priset av ca €28 om vi beställt och betalat då på plats, men med avhämtning först fr o m september 2011. De sa att om man köper på plats hösten 2011 skulle samma vin troligen kosta ca €50. Men jag kan slira lite på de exakta nuffrorna eftersom vi valde att inte köpa eftersom det frakten kostar en del och vi inte har plan på att åka ned till hösten.

Här är deras hemsida:
http://www.chateau-le-chatelet.com/english/wines.html
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

magnum skrev:
Om du skall investera för att sälja, köp och lagra vinerna "in bond" i London tills du skall sälja. Jag är inte övertygad om din lagringstid på 20 till 40 år är den mest optimala ur ett investeringsperspektiv, förmodligen också lite lång tid om du vill "testa och lära"

vad skulle du anta är en bra tid för en investering?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

magnum skrev:
Om du skall investera för att sälja, köp och lagra vinerna "in bond" i London tills du skall sälja.

Det är detta jag menar med proveniens när det gäller vin. Vin som har lagrats på ett verifierbart
sätt är naturligtvis lättare att sälja än ett som har lagrats i din källare. Om jag skulle spekulera i
vbin så skulle jag göra som Magnum skriver.


shorepower skrev:
Det är ju lite bubbelvarning på Bdx just nu men den som lever lär väl få se vad som händer. O

Det är alltid svårt att spå, speciellt om framtiden.

Efter att ha läst på lite (rätta mig om jag har fel) så började spekulationen i vin på 80-talet
efter det att många amerikaner tjänat enorma summor på börsen. Och samtidigt dök den nu
kände advokaten upp med sin förkärlek för Bordeauxviner. Kombinationen stor likviditet, nytt
investeringsobjekt och ett kvalitetsmått i enkla siffervärden var tydligen oemotståndligt.
Odlarna ville ha sin del av kakan och så har spiralen pressats uppåt.

Vad kan bryta utvecklingen? Ärligt talat har jag svårt att se något. Speciellt inte nu när allt
fler och större förmögenheter skapas i Asien och de älskar att köpa europeiskt lyx.

Snarare är väl risken att samma sak kan hända även med andra viner t.ex vår älskade champagne.
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

Bordeaux 09 är det nog för sent för, dessutom var priserna larviga redan som primör(iallafall på de som var i investeringssyfte).
08 som Magnum skriver var något helt annat.
Och 2 lådor "investerings Bordeaux" för 30 lax är alldeles för lågt räknat tror jag.

Elvis förslag om Champagne tror jag också är det som är mest tillförlitligt.
Riktigt bra vintage prestige bubbel tror jag är ett rätt säkert kort.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Får kanske försöka vara mer tydlig med målet. Jag märker under trådens gång att det kanske behövs. Och att även min egen syn ändras lite.
Med investering menar jag kanske inte just ligga på lager i London och säljas efter några år för eventuell maximal vinst.
Men man vet ju inte om kanske 10 år, när man känner sig lite mer med i matchen kanske det är jätte kul att köpa och sälja.
Men initialt är det inte tanken.

Skulle vilja ha ett vin som är GRYMT när jag är gammal och grå... (och eftersom jag är 26 så får vinet gärna klara upp till 50 år på rygg)
utan att då, när jag är gammal och grå behöva betala en förmögenhet.
Plus att under resan kunna gå ner i min källare och titta på den där ögonstenen som jag nu(läs då) inte skulle kunna köpa.

Alltså då tänker jag mig att köpa en primeur från t.ex. 2009 kanske:
Léoville Poyferré
Pontet canet
Montrose
el dyl.
såg på fine+rare att man kunde köpa halv lådor så kanske 2 sådana.
även kollat på en låda Suduiraut 2009, kanske kan vara nått?

Sen skulle det vara kul med en Bourgogne också men där har jag inte alls ens lite koll.

Sen en annan fråga, har någon ett bra tips på vart man kan läsa om 2010 som år i frankrike och hur vinerna är? RP betygen kommer i mars var det va?
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Krug88 skrev:
Elvis förslag om Champagne tror jag också är det som är mest tillförlitligt.
Riktigt bra vintage prestige bubbel tror jag är ett rätt säkert kort.

för en novis, vad är det du har i tankarna?
 
SV: Investering...

JoelK skrev:
för en novis, vad är det du har i tankarna?
Det står i tråden, Krug, Cristal, Winston Churchill,Dom Perignon. VVF etc(kanske inte den bästa men ett känt namn). För alla dessa får du pengarna tillbaka med ränta (iallfall har det varit så historiskt). 2002 blir en bra årgång.
 

Elvis

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
för en novis, vad är det du har i tankarna?

De bästa champagnerna från de stora husen. Årgångs-Krug, Cristal, Dom Perignon, Winston Churchill, osv. Svårigheten blir att inte dricka dem. ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
för en novis, vad är det du har i tankarna?
Först och främst måste det vara en bra årgång av just den skumpan.
Årgången att sikta in sig på för tillfället verkar vara 2002.

Men som de andra skriver: Krug, Salon, Winston, Selosse och Cristal är alla säkra kort.
Cristal är den enda av dem som släppt sin 02 än, den går att hitta för rätt låga priser(även på magnum) om man letar lite.

Just Dompan vet jag inte om det skulle vara värt att just investera i, med tanke på att de gör runt 4 000 000 flaskor/årgång så skulle jag hellre lägga pengarna på någon som producerar betydligt mindre.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Shorepower: jag vet vad andra har skrivit, undrade bara vad krug tänkte på.

Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?

Som jag försökte skriva så är det kanske inte investering med hänvisning till försäljning med största möjliga vinst jag söker nu i början, utan snarare min källares lilla ögonsten, som man kan gå och fnula på om man ska dricka eller spara. Men om det är en ögonsten så borde den gå att sälja om man får infall senare i livet.
Shit vad jag känner att önskemålet är svårt att förmedla. Hoppas ert tålamod med noviser är stort här ::)
Så man även i fortsättningen kan få bra feedback.

Mvh// joel
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
Shorepower: jag vet vad andra har skrivit, undrade bara vad krug tänkte på.

Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?

Som jag försökte skriva så är det kanske inte investering med hänvisning till försäljning med största möjliga vinst jag söker nu i början, utan snarare min källares lilla ögonsten, som man kan gå och fnula på om man ska dricka eller spara. Men om det är en ögonsten så borde den gå att sälja om man får infall senare i livet.
Shit vad jag känner att önskemålet är svårt att förmedla. Hoppas ert tålamod med noviser är stort här ::)
Så man även i fortsättningen kan få bra feedback.

Mvh// joel
Jo, jag får ju en bild av att du är mer såld på att titta på dina kommande viner och champagner än att dricka dem ;D
För oss andra är det tvärtom.

Selosse är fantastisk, köp en pava och prova vetja om den nu finns kvar på SS. Inte alla som gillar den.
 
SV: Investering...

Krug88 skrev:
Just Dompan vet jag inte om det skulle vara värt att just investera i, med tanke på att de gör runt 4 000 000 flaskor/årgång så skulle jag hellre lägga pengarna på någon som producerar betydligt mindre.
Men du vet ju inte så jävla mycket ;D

Dompan säljs regelbundet för runt 2000 kronor plus på auktioner. Då man kan köpa den för ca 1000 kronor och efter en 5-6 år kränga av för det dubbla så är det en ok investering (med risk att få vintjejen på mig nu igen). Med ett undantag så har faktiskt 2002 varit rätt trevlig att dricka och därför tror jag på den.

JoelK skrev:
Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?
Mvh// joel

Senaste årgången av Selosse, 1999, släpptes i slutet av 2010. Tror SB fick runt 48 flaskor. Går att köpa via nätet men inte helt enkel att få tag i. Substance är en solera där värdet inte ökar så mycket (men om du gillar den typen av vin, köp och lagra, inte för investering, men för att dricka)
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

shorepower skrev:
Dompan säljs regelbundet för runt 2000 kronor plus på auktioner. Då man kan köpa den för ca 1000 kronor och efter en 5-6 år kränga av för det dubbla så är det en ok investering
Visst kan 96:an gå för runt 2000 på aktioner, men dra av 15% i arvode så har du 1700.
Minns inte vad jag betalade när jag köpte 96, men runt 1200/flaskan tror jag.
En avans på 40% på 6 år är inte helt fel, men jämför det med ökningen på Krug 96.
Snarare 100% på 3 år...(Handlade inte på bolaget, så jag vet inte vad den släpptes för där)
 
SV: Investering...

Krug88 skrev:
Visst kan 96:an gå för runt 2000 på aktioner, men dra av 15% i arvode så har du 1700.
Minns inte vad jag betalade när jag köpte 96, men runt 1200/flaskan tror jag.
En avans på 40% på 6 år är inte helt fel, men jämför det med ökningen på Krug 96.
Snarare 100% på 3 år...(Handlade inte på bolaget, så jag vet inte vad den släpptes för där)
Ett 6-pack DP 1996 gick för i snitt 14KSEK senast de såldes i Sverige. Så 11.600 i handen. Vet inte om du verkligen gav 1200/flaskan då du idag kan köpa DP 2002 för under 1000 kronor på exempelvis Farr Vintners.

Håller med dig om att Krug troligen ger en bättre avkastning över tiden (den har nog inte gett 100% på SB priser som var mellan 1.595 och 1.895 beroende på när man köpte och man kan idag köpa Krug för 2.500-2600 kronor) men det är ett tag till 02an släpps.

I grunden tror jag dock att man ska köpa viner man kan tänka sig dricka. Om priserna vänder neråt eller man får pengar över kan man alltid ha nöjet av att dricka upp investeringen ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

Sant.
Jag köpte en del Krug 96 pre-release för runt 1200/flaskan.
Kravet var att du också skulle köpa Krug NV för 800/flaskan, det kunde jag ju leva med...
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

shorepower, hehe. lite sant, men ändå inte. Lider tyvärr av ett väldigt stark samlarbegär. Så det som jag gillar är väl att gå och suga på idéen att snart så, snart så ska jag få det där riktigt riktig bra jag väntat på.
Och tyvärr är jag inte så lyckligt lottad att jag har råd att köpa redan mogna fina grejer :'(

Men tack alla, för bra tips och att ni är förstående gentemot mina kanske i viss mån lättvindiga/dumma frågor.
 
Toppen