SV: Investering...
Ja, erbjudandet jag fick var för 2009
JoelK skrev:Tänker ni på 2009 års bx här?
Ja, erbjudandet jag fick var för 2009
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
JoelK skrev:Tänker ni på 2009 års bx här?
Bdx 2009 är redan släppta sker i April varje år, så snart dax för 2010. Enorma öppningspriser vissa viner har ändå fortsatt att öka i pris (ex. Lynch Bages 845 nu 1250) Den årgång som förmodligen varit den bästa investeringen dom senast 20 åren är 2008. (Primörpris i Pund. Mouton 1590 nu 8000, Lafite 1590 nu 13000) kolla på liv-ex.com här finns mycket info. Bäst utbud av Bdx finns hos Farr VintnersJoelK skrev:vart fick du det erbjudandet?
låter spännande. är ju som jag sade i början intresserad av en chansning/test för att se/lära mig hur det funkar.
Det är ju lite bubbelvarning på Bdx just nu men den som lever lär väl få se vad som händer. Omagnum skrev:Bdx 2009 är redan släppta sker i April varje år, så snart dax för 2010. Enorma öppningspriser vissa viner har ändå fortsatt att öka i pris (ex. Lynch Bages 845 nu 1250) Den årgång som förmodligen varit den bästa investeringen dom senast 20 åren är 2008. (Primörpris i Pund. Mouton 1590 nu 8000, Lafite 1590 nu 13000) kolla på liv-ex.com här finns mycket info. Bäst utbud av Bdx finns hos Farr Vintners
magnum skrev:Om du skall investera för att sälja, köp och lagra vinerna "in bond" i London tills du skall sälja. Jag är inte övertygad om din lagringstid på 20 till 40 år är den mest optimala ur ett investeringsperspektiv, förmodligen också lite lång tid om du vill "testa och lära"
magnum skrev:Om du skall investera för att sälja, köp och lagra vinerna "in bond" i London tills du skall sälja.
shorepower skrev:Det är ju lite bubbelvarning på Bdx just nu men den som lever lär väl få se vad som händer. O
Krug88 skrev:Elvis förslag om Champagne tror jag också är det som är mest tillförlitligt.
Riktigt bra vintage prestige bubbel tror jag är ett rätt säkert kort.
Det står i tråden, Krug, Cristal, Winston Churchill,Dom Perignon. VVF etc(kanske inte den bästa men ett känt namn). För alla dessa får du pengarna tillbaka med ränta (iallfall har det varit så historiskt). 2002 blir en bra årgång.JoelK skrev:för en novis, vad är det du har i tankarna?
JoelK skrev:för en novis, vad är det du har i tankarna?
Först och främst måste det vara en bra årgång av just den skumpan.JoelK skrev:för en novis, vad är det du har i tankarna?
Jo, jag får ju en bild av att du är mer såld på att titta på dina kommande viner och champagner än att dricka dem ;DJoelK skrev:Shorepower: jag vet vad andra har skrivit, undrade bara vad krug tänkte på.
Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?
Som jag försökte skriva så är det kanske inte investering med hänvisning till försäljning med största möjliga vinst jag söker nu i början, utan snarare min källares lilla ögonsten, som man kan gå och fnula på om man ska dricka eller spara. Men om det är en ögonsten så borde den gå att sälja om man får infall senare i livet.
Shit vad jag känner att önskemålet är svårt att förmedla. Hoppas ert tålamod med noviser är stort här :
Så man även i fortsättningen kan få bra feedback.
Mvh// joel
Men du vet ju inte så jävla mycket ;DKrug88 skrev:Just Dompan vet jag inte om det skulle vara värt att just investera i, med tanke på att de gör runt 4 000 000 flaskor/årgång så skulle jag hellre lägga pengarna på någon som producerar betydligt mindre.
JoelK skrev:Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?
Mvh// joel
Visst kan 96:an gå för runt 2000 på aktioner, men dra av 15% i arvode så har du 1700.shorepower skrev:Dompan säljs regelbundet för runt 2000 kronor plus på auktioner. Då man kan köpa den för ca 1000 kronor och efter en 5-6 år kränga av för det dubbla så är det en ok investering
Ett 6-pack DP 1996 gick för i snitt 14KSEK senast de såldes i Sverige. Så 11.600 i handen. Vet inte om du verkligen gav 1200/flaskan då du idag kan köpa DP 2002 för under 1000 kronor på exempelvis Farr Vintners.Krug88 skrev:Visst kan 96:an gå för runt 2000 på aktioner, men dra av 15% i arvode så har du 1700.
Minns inte vad jag betalade när jag köpte 96, men runt 1200/flaskan tror jag.
En avans på 40% på 6 år är inte helt fel, men jämför det med ökningen på Krug 96.
Snarare 100% på 3 år...(Handlade inte på bolaget, så jag vet inte vad den släpptes för där)