Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Som ni märker finns det hela floder i mig med novisfrågor.
Och är man sugen på att lära, är det svårt att hålla emot, med risk för att bli tjatig =)

Hur är det med rosé champagne något värt namnet där?

får helt enkelt skaffa in en del bubbel märker jag =)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

Som flera nämnt här - bästa sättet att lära sig är att prova vinet. Går du något på provningar, eller testar själv?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

JoelK skrev:
Jag läste livets goda om selosse, han verkar vara en kul prick.
Vad brukar hans årgångs bubbel ligga på i pris? Kommer det några sådana till Sverige?
Substance som finns på sb nu räknas väl inte som årgångsflaska?

Om Selosse är ett investeringsobjekt eller inte vill jag inte uttala mig om.
Om du vill ha en samling att njuta av så är det en bra investering.
Selosse anger på flaskorna när champagnen är degorgerad, vilket är en
lika bra eller kanske bättre information än årgången.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Bubblaren skrev:
Som flera nämnt här - bästa sättet att lära sig är att prova vinet. Går du något på provningar, eller testar själv?

är väl just nu i en fas där jag försöker träna (väldigt "unga") smaklökar, finna synonymer osv.

Inte varit på provning, annat än små privata (ej exklusiva). Känner tyvärr ingen kunnig som kan lära mig heller tyvärr, så får helt enkelt gå den långa vägen. Mycket prov får det bli.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
är väl just nu i en fas där jag försöker träna (väldigt "unga") smaklökar, finna synonymer osv.

Inte varit på provning, annat än små privata (ej exklusiva). Känner tyvärr ingen kunnig som kan lära mig heller tyvärr, så får helt enkelt gå den långa vägen. Mycket prov får det bli.

Av de som svarar dig här så är det ingen som är torr i halsen, det kan du vara säker på.

Kolla in provningarna på SS, de har en hel del bra. Sedan kan du prenumerera på en del nyhetsbrev om vin, där finns ett å annat att snappa upp. Ibland även en källa till att få gå på små provningar.
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: Investering...

Bubblaren skrev:
Av de som svarar dig här så är det ingen som är torr i halsen, det kan du vara säker på.

Kolla in provningarna på SS, de har en hel del bra. Sedan kan du prenumerera på en del nyhetsbrev om vin, där finns ett å annat att snappa upp. Ibland även en källa till att få gå på små provningar.

Får man fråga vad en sådan nämnd liten provning kan befria plånboken ifrån ca?

Några tips på nyhetsbrev?
 

Elvis

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
Hur är det med rosé champagne något värt namnet där?

Det finns mycket bra roséchampagne men de kostar mer än vanlig champagne. Gosset Rosé kan vara lämplig att börja med att prova. Selosse Rosé är, som Per Stade skriver, helt underbar men svår att få tag på.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

JoelK skrev:
Får man fråga vad en sådan nämnd liten provning kan befria plånboken ifrån ca?

Några tips på nyhetsbrev?

Vad provningarna på SS kostar beror ju helt och hållet på vad som provas. Kolla deras hemsida. Finns i många städer om du nu inte bor i Stockholm.

Öhmans Mat & Vin
Stefans Matstudio
Franska Bolaget
Stockholm Wine Club
BKWine

Finns fler, googla.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Rättelse: den här tråden handlar inte om champagne utan om pengar, nördarnas VERKLIGA favoritämne.

Jo, det var väl iaf pengar trådskaparen vinklade sin fråga emot. Själv talar jag hellre champagneupplevelse. :)
 

Krug88

Medlem
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Rättelse: den här tråden handlar inte om champagne utan om pengar, nördarnas VERKLIGA favoritämne.
Satan vad du är bitter Hans!
Tycker faktiskt synd om dig...
 

Andreas

Medlem
SV: Investering...

alla stora hus (kända namn) och helst lätta att uttala för kineserna kommer att ge god avkastning.

ex:
Klug, helst Losé.
Loedelel Clistal
Bollingel


Andreas
 

Per Stade

Lege artis
SV: Investering...

Andreas skrev:
alla stora hus (kända namn) och helst lätta att uttala för kineserna kommer att ge god avkastning.

ex:
Klug, helst Losé.
Loedelel Clistal
Bollingel


Andreas


ROR
 
SV: Investering...

Andreas skrev:
alla stora hus (kända namn) och helst lätta att uttala för kineserna kommer att ge god avkastning.

ex:
Klug, helst Losé.
Loedelel Clistal
Bollingel


Andreas

:-D

Skönt att se "Sör bara sör" Andreas i gammal god form.. :)
 

Jos

Medlem
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Rättelse: den här tråden handlar inte om champagne utan om pengar, nördarnas VERKLIGA favoritämne.
Så äkta bittert!
:D


Kanske en extra sipp Yquem nästa gång tillfälle bjuds...? ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Investering...

Hans A-g skrev:
Rättelse: den här tråden handlar inte om champagne utan om pengar, nördarnas VERKLIGA favoritämne.

Med den vinklingen så måste man ju fråga sig om alla hobbys där man går mot större och större prislappar och exklusivitet på objekten i fråga då intresset utvecklas, varesig det är frimärken, böcker, skivor, konst, et cetera är av jämställd nördstatus.

Eller är det det faktum att det är en konsumtionsvara som stör dig så Hans?

Njutning är ju individuell och omfattar så ofantligt mycket mer än bara vätskan i flaskan. Den hedonistiska aspekten kan varken underskattas eller prissättas.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Investering...

Diskuterar man som här varornas AVKASTNING - vid försäljning - blir förstås själva produkten underordnad. Viner, tavlor, böcker - för börsklipparen skit samma.
"Hobbyn" som Jimmy talar om är här penningförökning. Inget bittert i det, bara ett konstaterande.
 
Toppen