Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

Arvid

Medlem
Erfarenhet.

Det kanske lät lite väl negativt. Jag fokuserar fortfarande på stora listor, med så mycket gammalt jag kan få nallarna på, och har en jäkla massa glada vindrickare som stamgäster. Men det går inte en vecka utan att folk kommenterar "vad dyrt det är" bara för att där är mycket vin för tusentals kronor. Att listan börjar på under 200 kr/fl är det ingen som noterar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Erfarenhet.

Det kanske lät lite väl negativt. Jag fokuserar fortfarande på stora listor, med så mycket gammalt jag kan få nallarna på, och har en jäkla massa glada vindrickare som stamgäster. Men det går inte en vecka utan att folk kommenterar "vad dyrt det är" bara för att där är mycket vin för tusentals kronor. Att listan börjar på under 200 kr/fl är det ingen som noterar.
Frågan är vad det är man får när du tar 200 kr/flaskan? Jag förstår att påslaget är stort på vin i restaurangvärlden, men jag har fortfarande svårt för att acceptera att jag vanligtvis dricker bättre vin hemma än på krogen när det vanligtvis är det motsatta när det gäller maten. Att betala rejält för mat som någon annan har skapat och tillrätt är inga problem, men att betala ca 300 spänn för 100-kroners-plonk (i bästa fall) när man äter en bit mat är horribelt. Detta även om jag förstår att pengar måste in på ett eller annat sätt.

Jag vill dricka väsentligt bättre vin på krogen, men vem har råd att lägga en tusenlapp för att få ett vin som jag vanligtvis dricker till vardags hemma?
 

Vino fino

Medlem
En av mina absoluta favoritrestauranger här i Sthlm har liksom många andra ett påslag på 300%. Exempelvis finns nuvarande årgång av Mont-Redon på listan: 995 kr (237 på Monopolet). Utan att blinka.

Jag kan inte förmå mig att betala 300% mer. Det bara går inte. Jag dricker hellre en flasköl. Har absolut inga problem med att betala 300 kr för en klassig varmrätt, men det får fanimej vara någon rimlighet i prissättningen på vin.

I de civiliserade delarna av Europa och Sydamerika lägger man vanligtvis på mellan 50 - 100% på vin. Restauratörerna i Svedala har fullkomligt tappat kontakten med verkligheten.
 

perpro

Medlem
Gamla hederliga Restaurang Kometen här i Götlaborg kör med fast påslag på alla viner. Så bättre viner blir riktigt prisvärda. Letade febrilt efter vinlistan som jag fick en kopia av för någon månad sedan men hittar inte den nu.. Men ta en titt om ni har vägarna förbi.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gamla hederliga Restaurang Kometen här i Götlaborg kör med fast påslag på alla viner. Så bättre viner blir riktigt prisvärda. Letade febrilt efter vinlistan som jag fick en kopia av för någon månad sedan men hittar inte den nu.. Men ta en titt om ni har vägarna förbi.
Intressant, det visste jag inte. Detta trots att det är min favoritrestaurang när det vankas råbiff. Äter vanligtvis lunch där och har inte utforskat vinlistan, men det skall jag göra så fort jag får tillfälle. :)
 

sunqan

Vinös
kom just hem efter en vecka i sorrento, och där konstaterade jag att påslaget på vinerna verkade vara ca 17€ jämfört med priserna i de lokala vinbutikerna (gällde både hel och halvflaska...). (och sortimentet i de butikerna var betydligt bättre än vad Systembolaget och dess påhejare låter påskina att det är). närmaste restaurangen tog 14€ glaset för en 2005 Brunello som kostade 70€/flaska, och de måste ha fyll 1/4 av flaskan i glasen...

supermarketen hade en habil uppsättning viner i spannet typ 2-3€ upp till 30-40€ per flaska. De hade EN (1) BIB - vet inte vad den kostade och den såg ut att vara större än 3l, en del tetraviner samt 5-6 viner i "plastdunkar" (samma typ av flaska som vattnet såldes i) på 3 liter eller så.

och nu återkommer man till landet lagom där lyckan är att dricka rödvin som kostar 200 spänn för 3 liter och som inte är så jäkla surt. (hatar verkligen den kommentaren - köp nåt rött som inte är så surt och det får kosta 60-70 spänn för en flaska)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Bordeaux 2009 har väl visat sej vara den största investeringsfloppen genom tiderna? Min vän Hansi på K&S berättade att de sålde primörviner för miljonbelopp till enskilda köpare. Jag rycktes med och köpte kanske för runt 20.000 (utan tanke på investering, bara för egen konsumtion)

Det finns inte ett enda vin som inte är billigare att köpa från hyllan idag. Inte ens de flaskor Poyferré som sedan fick 100 poäng av Parker (de hade de inte då). Tänk de stackare som gick fullständigt all-in :(
Var köper man Poyferre för under 1100 pund, eller Montrose under 1450 pund, eller SHL under 750 pund (pris för primeur)?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var köper man Poyferre för under 1100 pund, eller Montrose under 1450 pund, eller SHL under 750 pund (pris för primeur)?
Testa världens bästa en primeur-killle på TBC så får du oändligt bra service.
Matt är min viktigaste supplier sedan jag träffade på honom.
Hans förflutna inbegriper ett liv som trummis i mckt framgångsrika britpopbandet: Gene.
Matt har en icke-snobbig, icke-pretto, icke-igel inställning till vin. Han är en jordbunden Bdx-älskare som (precis som jag) älskar nästan all förjäst druvsaft. Vill du tex köpa mixade lådor av Musar till världens lägsta priser så är han din dealer! Vill du hellre stödja Israel har han Clos Du Gat Chardonnay som sopat mattan med åtskilliga vita Burgare. Osv. Det tar (tyvärr) inte slut eftersom det hela tiden ploppar upp det ena bra vinet efter det andra på hans lista, och till priser som alltid ligger väldigt lågt på Wine-Searcher.

Inte girig, bara älskande som vill att alla skall kunna vara glada.

...mitt förhållande till Matt är utan alla former av affärsförbindelser, annat än att jag handlar alldeles för mckt av honom :stendumt:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Testa världens bästa en primeur-killle på TBC så får du oändligt bra service.
Matt är min viktigaste supplier sedan jag träffade på honom.
Hans förflutna inbegriper ett liv som trummis i mckt framgångsrika britpopbandet: Gene.
Matt har en icke-snobbig, icke-pretto, icke-igel inställning till vin. Han är en jordbunden Bdx-älskare som (precis som jag) älskar nästan all förjäst druvsaft. Vill du tex köpa mixade lådor av Musar till världens lägsta priser så är han din dealer! Vill du hellre stödja Israel har han Clos Du Gat Chardonnay som sopat mattan med åtskilliga vita Burgare. Osv. Det tar (tyvärr) inte slut eftersom det hela tiden ploppar upp det ena bra vinet efter det andra på hans lista, och till priser som alltid ligger väldigt lågt på Wine-Searcher.

Inte girig, bara älskande som vill att alla skall kunna vara glada.

...mitt förhållande till Matt är utan alla former av affärsförbindelser, annat än att jag handlar alldeles för mckt av honom :stendumt:
Tack för tipset! Jag handlar själv hos farrvintners.com enormt utbud, korrekta priser och en fantastisk servicenivå. Min frågeställning var riktad mot Mmm kommentar att alla Bdx 2009 kostar mindre idag än vid Primeur, vilket en del av dom gör men långt ifrån alla.
 

Arvid

Medlem
Frågan är vad det är man får när du tar 200 kr/flaskan? Jag förstår att påslaget är stort på vin i restaurangvärlden, men jag har fortfarande svårt för att acceptera att jag vanligtvis dricker bättre vin hemma än på krogen när det vanligtvis är det motsatta när det gäller maten. Att betala rejält för mat som någon annan har skapat och tillrätt är inga problem, men att betala ca 300 spänn för 100-kroners-plonk (i bästa fall) när man äter en bit mat är horribelt. Detta även om jag förstår att pengar måste in på ett eller annat sätt.

Jag vill dricka väsentligt bättre vin på krogen, men vem har råd att lägga en tusenlapp för att få ett vin som jag vanligtvis dricker till vardags hemma?

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du vill ha sagt här.

Jag håller helt med om att vinprissättning är helt skevt och jag går helt enkelt inte på krogar där jag känner att jag blir lurad. Men om jag läser inläggen här i tråden så vill ni, som gäster på krogen, ha:

* Bra vinservice (Dyr personal)
* Stora listor med brett urval och djup i årgångarna (Kapitaluppbindning)
* Samma priser som på bolaget (Vi ska alltså kunna konkurrera med en av världens största inköpare)

Hur tänker ni att det det ska gå ihop ekonomiskt?

Personligen har jag i många år fokuserat på att sälja dyrt vin "billigt" och matchar eller slår väldigt ofta priserna i handeln, i alla fall när vi kommer upp i viner i 800 kr+. Att göra det för mina vinintresserade gäster ser jag som en service som jag i slutändan tjänar eftersom de kommer tillbaka igen och igen och dricker goda viner hos oss istället för hos någon annan som tar mer betalt.

Att erbjuda drickbart vin för 50 kr glaset eller 200 kr på listan för dem som inte är speciellt intresserade ser jag likaså som en service. Men räkningarna ska betalas nånstans. Jag föredrar klart att ta mer betalt för "husets", bas-Chablis, Amarone etc. om det gör att jag kan vara mer kreativ med prissättningen i toppen och erbjuda dem som verkligen bryr sig något speciellt istället. Är det inte nog, så kostar BYO 200 kr.
 

Arvid

Medlem
För att återgå till trådens syfte. Om man nu tvunget ska "investera" i vin (även jag håller med om att få människor faktiskt tjänar på det, och gör man det dricker man upp pengarna illa kvickt) så är nästa område att drabbas av den vandrande prisbubblan utan större tvivel Barolo. Hamstra 2010.
 

Mmm

Medlem
Var köper man Poyferre för under 1100 pund, eller Montrose under 1450 pund, eller SHL under 750 pund (pris för primeur)?

Jag håller mest till på den "gråa" marknaden (t.ex Vinforum.dk). Där får du i runda slängar 1000 DKK för en Poyferré 2009 i dagsläget. Det var exakt det jag betalade en primeur hos Theis Vine. Hos en riktig vinhandlare är det säkert andra priser, men där handlar jag inte Bordeaux
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du vill ha sagt här.

Jag håller helt med om att vinprissättning är helt skevt och jag går helt enkelt inte på krogar där jag känner att jag blir lurad. Men om jag läser inläggen här i tråden så vill ni, som gäster på krogen, ha:

* Bra vinservice (Dyr personal)
* Stora listor med brett urval och djup i årgångarna (Kapitaluppbindning)
* Samma priser som på bolaget (Vi ska alltså kunna konkurrera med en av världens största inköpare)

Hur tänker ni att det det ska gå ihop ekonomiskt?

Personligen har jag i många år fokuserat på att sälja dyrt vin "billigt" och matchar eller slår väldigt ofta priserna i handeln, i alla fall när vi kommer upp i viner i 800 kr+. Att göra det för mina vinintresserade gäster ser jag som en service som jag i slutändan tjänar eftersom de kommer tillbaka igen och igen och dricker goda viner hos oss istället för hos någon annan som tar mer betalt.

Att erbjuda drickbart vin för 50 kr glaset eller 200 kr på listan för dem som inte är speciellt intresserade ser jag likaså som en service. Men räkningarna ska betalas nånstans. Jag föredrar klart att ta mer betalt för "husets", bas-Chablis, Amarone etc. om det gör att jag kan vara mer kreativ med prissättningen i toppen och erbjuda dem som verkligen bryr sig något speciellt istället. Är det inte nog, så kostar BYO 200 kr.
Ekonomin har jag ingen inblick i, men en restaurang bör tjäna sina pengar på det som de "skapar", inte på att öppna en flaska som någon annan framställt, tycker jag.

Men visst, pengar måste såklart in på ett eller annat sätt, men räcker det inte i så fall med ett fast rimligt påslag på vin som gör att vi gärna tar in en flaska bättre vin utan att bli ruinerade?

Jag dricker generellt sämre vin på krogen än hemma. För mig som är vinnörd så är det ett problem. Jag betalar hellre mer för maten i så fall, vilket är något som är unikt för varje restaurang.
 

Arvid

Medlem
Ekonomin har jag ingen inblick i, men en restaurang bör tjäna sina pengar på det som de "skapar", inte på att öppna en flaska som någon annan framställt, tycker jag.

Men visst, pengar måste såklart in på ett eller annat sätt, men räcker det inte i så fall med ett fast rimligt påslag på vin som gör att vi gärna tar in en flaska bättre vin utan att bli ruinerade?

Jag dricker generellt sämre vin på krogen än hemma. För mig som är vinnörd så är det ett problem. Jag betalar hellre mer för maten i så fall, vilket är något som är unikt för varje restaurang.

I grund och botten är jag enig och det funkar ju för restauranger med små listor som omsätter sitt lager. Men när man det gäller stora listor, speciellt med gamla flaskor så måste man ta ett premium för att betala omkostningarna och kapitalbindningen.

Jag dricker bättre på restaurang än hemma, men det är nog för att jag känner inköpspriserna och "belönar" krogar med vettiga påslag. Känns mer berättigat att dricka bra vin till riktigt bra mat också. Och annars tar jag vin med själv, det får man ju "på kontinenten".
 

merlotsmile

Medlem
I grund och botten är jag enig och det funkar ju för restauranger med små listor som omsätter sitt lager. Men när man det gäller stora listor, speciellt med gamla flaskor så måste man ta ett premium för att betala omkostningarna och kapitalbindningen.

Jag dricker bättre på restaurang än hemma, men det är nog för att jag känner inköpspriserna och "belönar" krogar med vettiga påslag. Känns mer berättigat att dricka bra vin till riktigt bra mat också. Och annars tar jag vin med själv, det får man ju "på kontinenten".
Hur vanligt är det att gäster tar med sig eget vin? *nyfiken*

edit: skapade egen tråd istället för att klydda ner denna http://www.finewines.se/threads/ta-med-eget-vin-till-restaurang-byob.2874/
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
I grund och botten är jag enig och det funkar ju för restauranger med små listor som omsätter sitt lager. Men när man det gäller stora listor, speciellt med gamla flaskor så måste man ta ett premium för att betala omkostningarna och kapitalbindningen.

Jag dricker bättre på restaurang än hemma, men det är nog för att jag känner inköpspriserna och "belönar" krogar med vettiga påslag. Känns mer berättigat att dricka bra vin till riktigt bra mat också. Och annars tar jag vin med själv, det får man ju "på kontinenten".
BYO ligger högt upp på min lista när det gäller förändringar i svensk alkoholpolitik. Jävlar i min låda vad trevligt det hade varit. :)
 

Arvid

Medlem
Hur vanligt är det att gäster tar med sig eget vin? *nyfiken*

edit: skapade egen tråd istället för att klydda ner denna http://www.finewines.se/threads/ta-med-eget-vin-till-restaurang-byob.2874/

"Vanliga gäster" gör det aldrig. Det är i stort sett bara restaurangare som sparar lite pengar genom att ta med vin till varandra och stamgäster som tar med riktiga kanonslag. I praktiken så är det ingen som betalar för det. Kutymen säger att man ger sommelieren ett stadigt glas och köper nåt annat från listan också.
 
Toppen