IOGT-NTO watch

Diskussion i 'Övrigt' startad av vintomas, 28 januari 2015.

  1. vintomas

    vintomas Bloggare

    Då och då har jag brukat nämna artiklar i bl.a. IOGT-NTO:s tidning Accent i tråden Kommentarer till krönikor [i olika medier]. Vissa artiklar där, t.ex. de som skrivs för att förstärka pågående kampanjer, tycker jag dock inte riktigt passar in i den trådens tema. Jag tänkte därför att det kunde vara lämpligt med en tråd där vi då och då uppmärksammar vad IOGT-NTO och övriga nykterhetsrörelsen har för sig eller uttrycker för åsikter. Mycket av det de vill - bl.a. förbud mot nätvinhandel, återinförande av införselkvoter för införsel från övriga EU, fortsatt förbud för gårdshandel med vin - är ju klart negativt för det seriösa vinintresset i landet och representerar för mig en förbuds- och förmynderimentalitet som inte passar i 2000-talet. Sedan finns det också delar av det nykterhetsrörelsen ägnar sig åt, t.ex. med inriktning på personer med alkoholproblem eller ungdomar, som i alla fall jag tycker är sympatisk verksamhet, så jag tänkte inte att tråden var tänkt för att urskillningslöst klaga på allt de gör.
     
    Last edited: 29 januari 2015
    Sörplarn, Magnus L och Vino fino gillar detta.
  2. vintomas

    vintomas Bloggare

    En av de frågor som IOGT-NTO har ägnat mest uppmärksamhet under senare år är alkoholreklamen, som de är mycket negativa till och särskilt uppmärksammar att den ökar i volym. 1376 Mkr är noteringen för 2014 (och en kraftig ökning från 2013) enligt Accent, som citerar en undersökning av Sifo utförd på uppdrag av IQ (som bl.a. finansieras av Systembolaget).

    En liten bakgrund: i Sverige är reklam sedan 2003 tillåten för drycker med upp till 15% alkohol, med ganska omfattande restriktioner kring utformning och tillåtna medier. Detta följde av en dom i Marknadsdomstolen 5 februari 2003, den s.k. Gourmet-domen, där domstolen ogiltigförklarade det dåvarande svenska alkoholförbudet, med användande av EU-rättsliga argument. Snabbt som attan införde Sverige då därför nya restriktioner som tillät reklam för upp till 15%, vilket trädde i kraft 15 maj 2003. IOGT-NTO vill så vitt jag vet ha ett återinfört totalförbud, men jag har aldrig riktigt förstått hur de tänkt sig detta EU-rättsligt.

    Nåväl, de driver nu en ny kampanj i frågan, med tillhörande namninsamlingen på den här sidan, vilket Accent skriver om här. "Ge oss din röst i kampen mot alkoholindustrin. För: nu släcker vi ner alkoholreklamen"

    Jag måste säga att jag är något förvånad över upplägget. Om man skriver sitt namn på sidan så skickas ett vykort till Sprit- och vinleverantörsföreningen (SVL), som i huvudsak organiserar de större vinimportörerna och de internationella spritfirmornas svenska bolag. (Varför inte Sveriges Bryggerier/Bryggareföreningen får något vykort vet jag inte, men jag tror inte att det beror på att IOGT-NTO gillar starkölsreklam.) I skrivande stund står räkneverket på 373 underskrifter.

    Underskrifterna går alltså inte till några politiker eller myndigheter som förmodas stoppa reklamen, utan till branschorganisationen för (delar av) de företag som gör reklam, och de som skriver under får förmodas vara sådana medborgare som ändå inte köper företagens produkter. Jag har för övrigt aldrig sett någon reklam med SVL som avsändare, utan det brukar mestadels vara enskilda bag-in-box-importörer som slåss om uppmärksamheten, när vi håller oss på vinsidan.

    Kan någon förklara för mig hur IOGT-NTO tänker när de tror att ett antal vykort till SVL - kanske några kartonger eller möjligen en hel säck - ska få [infoga namnet på valfri importör] att avstå från att göra reklam för sin BiB när Systembolagets sortimentsmodell ser ut som den gör? I många fall är de rätt effektiva lobbyister, men i det här fallet förstår jag överhuvudtaget inte vad som de tror ska hända annat än att någon som jobbar på SVL får ta en eller flera extraturer till pappersåtervinningen!
     
    Last edited: 29 januari 2015
    Sörplarn gillar detta.
  3. Vino fino

    Vino fino Medlem

    Väl vald titel på tråden!

    Apropå goda och dåliga sidor så kan jag absolut respektera den ursprungliga nykterhetsrörelsens idé om avskaffandet av alkohol. Jag sympatiserar inte med den, men den är etiskt/moraliskt konsekvent. Ungefär som avskaffande av tobak eller likn.

    Det som stör mig och som anknyter till titeln på din tråd är IOGTs tvivelaktiga metoder och dubbelmoral (särskilt avseende spel). Det är bra om vi håller koll på detta.
     
    StefanAkiko och Sörplarn gillar detta.
  4. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    Har svårt att se vad IOGT-NTO får ut av denna kampanj. Rent reklammässigt så är den ju rätt finurlig som blandar gamla och nya kommunikationsvägar med ett räkneverk på webben och några slagkraftiga pay-offer som ju tyvärr (för deras del) inte kan leda någon vart med mindre än att Sverige först går ut ur EU. (Men någon sådan referens hittar i vart fall inte jag.)

    Om målgruppen är att hitta nya unga (?) att engagera i KAMPEN mot alkoholindustrin (?) eller kanske bara att uppröra och engagera i kampen mot alkohol öht, så kaaan där ju finnas en poäng. Men, den känns ändå långsökt.

    Jag begriper inte heller vad de tänkt att budskapet är till mottagarna. Precis som det sagts: att skicka vykorten till pappersinsamlingen på SVL är ju utan effekt. Att de sedan inte skickar till Bryggarna är ju inkonsekvent. De skulle ju faktiskt kunna skicka till FW också, med liknande resultat. Mottagarna av budskapen kommer ju inte att bry sig även om där kom 1000 vykort om dagen. Andra presumtiva mottagare är väl WOW, AoM och Livets Goda. Munskänkarna... Men, alla dessa forum är ju fel platser för dem att hitta nya medlemmar på. Och fel målgrupper att påverka.

    Nej, jag kan inte säga att min marknadsföringsspåkula ser annat än grumligt veteöl vad gäller denna kampanj.

    * * * * * * * * * * *

    Allvarligt så har jag kläckt två SKITBRA IDÉER för hur IOGT-NTO skall kunna utöka sin aktiva medlemsskara och därigenom öka sina intäkter och utöka armén av predikanter SAMTIDIGT som de sprider sina budskap till mottagliga och samhällspåverkande målgrupper...
     
    Sörplarn gillar detta.
  5. Sörplarn

    Sörplarn Medlem

    Ser ut som ett liknande försök som glass-kampanjen i höstas gissar jag på, var väl lite röster och namn-underskrifter här och var, men inget hände och GB gav svar på tal.

    Tror mer att man vill visa vart man står för "fanatismen" inom de högre hönsen i rörelsen, klassisk självgodhet vi gör det få tycker är rätt o.s.v.

    Samtidigt utan att tänka till så gör man både miljön och även intellektet en otjänst, religioner och dinosaurie idélogier har tendens att göra det.

    Men detta göder logistik näringen, kanske en framtida partner förutom spel, då EU har varit lite motsträviga?
     
    StefanAkiko gillar detta.
  6. Håkan

    Håkan Medlem

    Mycket av IOGTs kampanjer är till för att hålla kvar medlemmar, och visa handlingskraft internt. Tyvärr får det oftast ett löjets skimmer och skymmer bra IOGT kampanjer typ vit jul. Jag förstår om vår verksamhet sticker i ögonen, men i eget fall har jag fått en hel del människor att dra ned kvantiten och öka på kvaliteten, tyvärr så finns bara 0 i IOGTs värld och då ses det som ett misslyckande att ha fått folk att enbart dra ned och byta typ av alkohol. Tänk om någon kunde köra en seriös kampanj om detta men det känns som politiskt omöjligt. Min far har sagt att absolutister och alkoholister har exakt samma relation till alkohol och det ligger nog rätt mycket i det.
     
    StefanAkiko, vintomas, Per Stade och 2 andra gillar detta.
  7. Sörplarn

    Sörplarn Medlem

    Är du aktiv inom rörelsen, trodde vi inte hade några därifrån här?
     
    StefanAkiko gillar detta.
  8. Håkan

    Håkan Medlem

    Glömde ett dem syftandes på IOGT. Så det skall var vår verksamhet sticker dem i ögonen. Nä inte IOGT-aktiv.
     
    StefanAkiko gillar detta.
  9. Per Stade

    Per Stade Lege artis

    Du kanske har tänkt gå med i IOGT för att bedriva subversiv verksamhet?
     
    StefanAkiko, Sörplarn och gece gillar detta.
  10. vintomas

    vintomas Bloggare

    Om 33% av produkterna på Systembolaget sänks i pris, 37% höjs i pris och 30% förblir oförändrade, blir det då totalt sett billigare eller dyrare på Systembolaget? Läs IOGT-NTOs slutsats här, i Accent magasin. I och för sig citerar de bara Drugnews.
    Sedan förstår jag i och för sig inte hur 33% av produkterna kan få lägre pris, om bara 21% av vinerna, 17% av spriten och 8% ölen prissänks, vilket är siffrorna från SB:s propagandachef. Det finns väl inte tillräckligt med andra produkter i SB:s sortiment för att få upp genomsnittet till 33% om både vin, sprit och öl ligger långt under?
    Jag kommer osökt att tänka på de svenska matematikresultaten i Pisa-undersökningen... ;)
     
    Last edited: 3 mars 2015
    StefanAkiko, gece och Elvis gillar detta.
  11. kayaker

    kayaker Cyklist

    Godtemplarmatte...
     
  12. vintomas

    vintomas Bloggare

    Jag brukar då och då använda bl.a. Sovjet-etiketter på företeelser inom svensk alkoholpolitik, mest i syfte att markera att jag tycker att deras bäst före-datum ligger någonstans före 1989. Döm då om min förvåning när det visar sig att IOGT-NTO anlitar ryska ledare på sina sommarläger. Lustigt nog ska de tjänstgöra på ett läger nära såväl en stor svensk marinbas som dito flygbas. Tja, de kanske är som forna tiders talrika "kulturattachéer" på ambassaderna...
     
  13. Sörplarn

    Sörplarn Medlem

    Jahopp nu blir man mer allergisk att bli rånad via SKV i NK-light.
    Boverket godkänner IOGTs restaurering av lokaler, lotteri-försäljning räcker inte till?

    Har aldrig besökt någon lokal, vad gör man ens där?

    "Boverkspengarna kommer mestadels att gå till anpassningar och energisparande åtgärder."
    Vafalls!? Stimulera byggandet hade varit bättre att öronmärka dess miljoner till, små smulor ja visst, men vart fall en start.
     
  14. Magnus L

    Magnus L urydhtfilgukj

    Hjälper folk med ett alkoholmissbruk?
     
  15. Sörplarn

    Sörplarn Medlem

    Jo det köper man, var la lite väl dum ställd fråga av mig, men pengarna verkar inte gå till just människor i behov av hjälp, utan energi-besparingar pga boverkets roll, då undrar man om lotteri pengarna, medlems-avgifter och diverse donationer gått åt till lobby, höga-löner och övriga advokat kostnader så man måste söka bidrag av skatte-medel för att sköta om sina lokaler?
     
  16. Peder

    Peder Medlem

    Skattebetalares pengar till höger och vänster trots 500 miljoner i omsättning på spel och dobbel. Det som är ännu mer skrämmande är det här citatet med Linda Engström (IOGT-NTO & SSU) snappat från Accent.

    SSU och IOGT.JPG
     
    ChristianB, magnum, Vino fino och 1 annan gillar detta.
  17. vintomas

    vintomas Bloggare

    Är det inte AA och Länkarna som har detta som fokus för sin verksamhet, snarare än IOGT-NTO? Andelen f.d. alkoholister är väl rätt låg i medlemskadern? Drogfri ungdomsverksamhet är i och för sig ett sympatiskt och samhällsnyttigt inslag, men som dock inte kräver de stora mängder avlönade lobbyister och politruker som sagda organisation håller sig med. Jag har mycket mer sympati för de organisationer som ägnar sig mer åt individuell hjälp än politik, så IOGT-NTO tycker jag absolut sämst om i nykterhetsrörelsen.
     
    chambertin, StefanAkiko, kayaker och 1 annan gillar detta.
  18. vintomas

    vintomas Bloggare

    Rätt ska vara rätt, det är Ellinor Eriksson som står för citatet, se Accent-artikeln.
     
    StefanAkiko och Peder gillar detta.
  19. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    ...och HUR får vi nu Uppdrag Granskning att granska iogt mfl?

    Min tanke är att vi måste hitta en början på ett uppnystansbart nystan. Hittar vi bara en början åt UG, så får dem en rejält bra skjuts framåt i deras jakt på SANNINGEN.

    Om du sitter inne med kunskap som kan främja denna sanningsprob, så är du välkommen att kontakta mig via ditt eget mest hemliga googlemail-konto elller på annat vis. Min mail är stefan[snablea]osaifu-swe.com och vadaomhelst som kommer DÄRÅT kommer aldrig frivilligt överlämnas till någon swänsk myndighet.

    Välkommen att skjuta på början till undergången för det svenska alkoholmonopolet!

    Jag väntar!
     
    ChristianB gillar detta.
  20. StefanAkiko

    StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

    "Här fattas kloka bealut."
     

Dela sidan