Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

IOGT-NTO watch

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Skattebetalares pengar till höger och vänster trots 500 miljoner i omsättning på spel och dobbel. Det som är ännu mer skrämmande är det här citatet med Linda Engström (IOGT-NTO & SSU) snappat från Accent.

Visa bifogad bild 4244
Det är pinsamt, och borde uppmärksammas på en högre instans, framförallt eftersom deras stadgar uttryckligen skriver följande:

IOGT-NTO Stadgar skrev:
§ 1:1 Organisation IOGT-NTO är en nykterhets- och kulturorganisation i Sverige. IOGT-NTO är en del av IOGT International. IOGT-NTO är religiöst neutralt och partipolitiskt obundet.
 

Peder

Medlem
Fann den här bloggposten som är skrämmande lik sanningen, men antar att de vanligtvis tar snacket på sms. :)
Källa: http://ingangsvarden.blogspot.se/2015/06/en-folkhalsominister-ryter-till.html
och även ett blogginlägg som jag inte vet om det är samma författare till men som tar upp Gabriel Wikström och IOGT-NTO's direktkanal till makten genom Gabriels bakgrund inom SSU. http://fnordspotting.blogspot.se/2015/06/gabriel-wikstrom-overformyndade-och.html

nagellack2.png
 

ChristianB

DipWSET
@Daniel B Man skulle ju kunna maila och ifrågasätta deras svamlande om kontakter med makten, men jag misstänker att de kommer slingra sig med att det inte är något officiellt ställningstagande från IOGT-NTO, utan bara ett "tillfälligt personligt uppdrag" eller liknande. Men det ser ju illa ut när det tydligt står i stadgarna att det ska vara obundet...

Jag hade helt missat den här tråden, men från och med nu gäller det att hålla ett öga på IOGT-NTOs verksamhet! Det blotta faktum att de använder sig av en högst beroendeframkallande form av finansering är ett mysterium för mig!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@Daniel B Man skulle ju kunna maila och ifrågasätta deras svamlande om kontakter med makten, men jag misstänker att de kommer slingra sig med att det inte är något officiellt ställningstagande från IOGT-NTO, utan bara ett "tillfälligt personligt uppdrag" eller liknande. Men det ser ju illa ut när det tydligt står i stadgarna att det ska vara obundet...

Jag hade helt missat den här tråden, men från och med nu gäller det att hålla ett öga på IOGT-NTOs verksamhet! Det blotta faktum att de använder sig av en högst beroendeframkallande form av finansering är ett mysterium för mig!
De gör det ju på ett ansvarsfullt sätt.
Självklart :)
 

Larseman

Medlem
Iogt-nto har kongress. Naturligtvis är politiken där, dock inte i form av hälsoministern men väl hans statssekreterare.
http://www.accentmagasin.se/politik/agneta-karlsson-bra-att-iogt-nto-driver-pa-politiken/
Om hon får råda så blir det inte roligt:
Vilken är den största utmaningen på alkoholområdet?
– Det är att respektera de alkoholfria zonerna: arbetsliv, graviditet, ungdomstiden och trafiken. Det är en utmaning när alkoholen tar sig in allt mer i vardagslivet, med afterwork och annat vardagsdrickande. Alkohol kan vi dricka vid festliga tillfällen, måttligt förstås, men den ska hållas borta från vardagen. Där har vi som politiker, chefer och ledare också ett ansvar.
DDR-Sverige i ett nötskal :sluta:
 

Larseman

Medlem
IOGT är naturligtvis också i Almedalen denna vecka och ordnar bl.a. seminarie om alkoholreklam.
Reagerade lite på följande:

De närvarande riksdagspolitikerna var alla överens om att något måste göras.
– Det är en skrämmande utveckling. Vi från politiken måste se det här problemet och vara beredda att justera. Vi vill se över och begränsa reklamen ytterligare, men vi behöver också ta ett omtag i hela alkoholpolitiken när det gäller tillgänglighet och pris, sade Veronika Palm (S).

Vad betyder det? Lördagsstängt på systembolaget? Färre butiker och ombud? Kortare öppettider? Högre skatter?
Lycka till!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
IOGT är naturligtvis också i Almedalen denna vecka och ordnar bl.a. seminarie om alkoholreklam.
Reagerade lite på följande:

De närvarande riksdagspolitikerna var alla överens om att något måste göras.
– Det är en skrämmande utveckling. Vi från politiken måste se det här problemet och vara beredda att justera. Vi vill se över och begränsa reklamen ytterligare, men vi behöver också ta ett omtag i hela alkoholpolitiken när det gäller tillgänglighet och pris, sade Veronika Palm (S).

Vad betyder det? Lördagsstängt på systembolaget? Färre butiker och ombud? Kortare öppettider? Högre skatter?
Lycka till!
Här finns artikeln i Accent. Ser att Veronica Palm numera är vice ordförande för socialutskottet, vilket i någon mån förklarar att just hon uttalar sig, men det är intressant att det var en riksdagspolitiker från sosseriet och inte någon från regeringen som ju håller i taktpinnen vad gäller utredningar och lagstiftningsförslag. Övriga närvarande var Emma Henriksson (KD) som jag aldrig hade hört talas om men som visar sig vara ordförande i socialutskottet (hallelujapartiet visar sig märkligt nog ha 2 av 15 utskottsordförande, vilket är märkligt mycket för ett parti med 4,6% valresultat), Per-Ingvar Johansson (C) och Freddy Grip (V). Och dessutom sitter Magnus Jägerskog från Systembolagets dotterbolag IQ bredvid dem - men det verkar ju å andra sidan ofta som SB bestämmer över de valda politikerna.

Att ingen från M eller SD var med ska man inte vara förvånad över, förmodligen inte intresserade resp. inte inbjudna. Jag är dock lite förvånad över att ingen från FP var med, men på senare tid har det verkat som om inte så många från dem har varit intresserade av alkoholpolitik, bl.a. håll de låg profil i de frågorna i båda valen förra året.

Jag tycker om att en "politisk sekreterare" från IOGT-NTO uttalar sig om forskning. För ingen kan väl någonsin anklaga en politisk sekreterare från en propagandaorganisation som är startad på religiös grund att hålla sig till något annat än fakta och kunskap? Men jag är mest fascinerad över att hela den svenska alkoholpolitiska maffian och deras finansiering ständigt klarar sig undan seriös granskning.

Sedan är det fascinerande att höra herr Jägerskog från det statliga monopolet uttala sig om Gourmetdomen: "Det refereras ofta till att det var EU som öppnade för alkoholreklam i Sverige i och med den så kallade Gourmetdomen, men det var faktiskt inte vad som hände. Tvärtom sade EG-domstolen att man lämnade det till Sverige – men Marknadsdomstolen gjorde bedömningen att det fanns bättre sätt att värna folkhälsan än att förbjuda alkohol. I dag har vi ett bättre kunskapsunderlag, så frågan är om domen är relevant i dag." Jag tror möjligen att han är felciterad om han pratar om att "förbjuda alkohol" och att han nämnde det tidigare totalförbudet mot alkoholreklam. :) Nej visst, prejudicerande domar från högsta rättsinstans i aktuell fråga är inte "relevanta" om en tyckare på ett statligt bolag inte gillar dem. :confused: Och vilka "vi" - är karln domare i MD eller i någon överrätt? I så fall borde han veta bättre än att uttala sig på detta sätt.

Vad kan man förvänta sig händer angående alkoholreklam, eftersom IOGT-NTO lagt fokus på den frågan sedan åtminstone förra året? Förmodligen får väl regeringen tillsätta en utredning, som sitter ett år eller så. Å andra sidan kom den senaste utredningen i frågan 2013, d.v.s. inte alltför länge sedan. Samtidigt är det nog inte alldeles enkelt att ytterligare begränsa reglerna för alkoholreklam i Sverige, trots den stora volymen av BiB-reklam. Man får bara göra reklam för våtvaror upp till 15% i konsumentsammanhang, trots att starkare saker får köpas i landet. Man får bara rikta reklamen till personer över 25 år, trots att åldersgränsen för det man gör reklam för är 18-20 år. Dessutom finns allehanda andra restriktioner.
 
Last edited:

Peder

Medlem

Peder

Medlem
Det här är verkligen en konstig kampanj från IOGT-NTO. Jag tror inte någon här på Finewines-forumet inte vet att det finns baksidor med alkohol. Men på vilket sätt hjälper denna kampanj alla de utländska människorna ifrån Asien och U-länder som IOGT-NTO visar upp i sin kampanj med bilder. Det finns ingen redovisning av vart pengarna går och klickar man sig runt bland flikarna så verkar det som målet är att regeringar skall höja alkoholskatten, reglera marknadsföring och att det skall finnas alkoholfria mötesplatser, som det skulle vara lösningen.

Jag tror jag fortsätter att betala in pengar för vårt fadderbarn och andra hjälpinsatser istället för denna kampanj från IOGT-NTO.

http://fattigdompaflaska.se/om-kampanjen/
 

chambertin

Medlem
"Det ska vara lite obekvämt att ta sig till en särskild butik."
(Eskilstuna-Kurirens antispritskribent Maj-Lis Lööw 3/8 ang debatten om SB:s service)
Maj-Lis Lööw är Mariefredsbo, aktiv i IOGT-NTO och tidigare statsråd (S)

Och hon verkar inte vara ngn anhängare av saklig debatt heller:
Jag har inte hittat någon bra definition på begreppet rötmånadsdebatt, men på nätet kan man hitta en lång rad exempel på meningsutbyten som genom åren fått detta epitet. Alla har det gemensamt att de anses lite stolliga eller onödiga.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Det ska vara lite obekvämt att ta sig till en särskild butik."
(Eskilstuna-Kurirens antispritskribent Maj-Lis Lööw 3/8 ang debatten om SB:s service)
Här finns artikeln
Stollig och onödig, förresten - det låter för mig som en beskrivning av Maj-Lis Lööws frisyr. :) (Förmodligen bara begripligt för de som minns hennes aktiva tid som S-politiker.)
 
Toppen