Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

IOGT-NTO watch

chambertin

Medlem
47 nya värvningar på Stockholms central för IOGT-NTO med massivt arbete. När det inte går bra så skyller man dessutom på den stora flyktingströmmen. Jag skulle personligen gissa att den dubbelmoral och nedvärderande syn man har på människor som inte följer deras alkoholnorm är anledningen.

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/varvningen-pa-centralen-nadde-inte-anda-fram/

Visa bifogad bild 5055
Säkert, men merparten av dem i flyktingströmen är nog en bra potential för IOGT-NTO men dom (med muslimsk bakgrund alltså) är nog inte lika imponerade av IOGT-NTOs intätktssida som ju bygger på spel.
 

ChristianB

DipWSET
Monopol är bra när det gäller alkohol och monopol inom spel är också bra så länge IOGT-NTO får ett undantag. Man är nog lite orolig inom den frireligiösa nykterhetsrörelsen över att man inte ska få in pengar på andras missbruk i framtiden.

http://www.accentmagasin.se/politik/ny-spelpolitik-men-var-kommer-folkrorelserna-in/
Nu tar jag i lite, men fy fan vad mycket bullshit som IOGT-NTO kör med i artikeln här! Vad vill de påstå, att de säljer spel för att göra samhället en tjänst, medan andra aktörer bara bryr sig om att tjäna pengar?! Det är ju klart att det ENDA syftet med Miljonlotteriet är att dra in pengar till de egna leden och inget annat! Om de ens brydde sig om att begränsa spelandet så skulle de ju lägga ned verksamheten för att minska spelmöjligheterna!

Det är så fruktansvärt fult att det saknas ord för att beskriva det! Nu blir det ett argt inlägg på deras Facebook. Igen.
 

Peder

Medlem
Det är så fruktansvärt fult att det saknas ord för att beskriva det! Nu blir det ett argt inlägg på deras Facebook. Igen.

@ChristianB Bra skrivet! Jag blir inte arg längre däremot över de skenheliga idioterna på IOGT-NTO däremot. Men jag hoppas att kommande regeringar eller nuvarande slutar att göda dessa hycklare.

IOGT hyckleri.JPG
 

Peder

Medlem
Den här tycker jag är ganska kul som jag såg på Twitter idag. Ett nyktrare kan jag förstå eftersom det är IOGT-NTO som talar men hur blir det mer demokratiskt och friare samhälle genom nykterhetsrörelsen? Inte blir det mer demokratiskt och friare för oss på Finewines.se med deras visioner åtminstone.

demokratiskt.JPG
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den här tycker jag är ganska kul som jag såg på Twitter idag. Ett nyktrare kan jag förstå eftersom det är IOGT-NTO som talar men hur blir det mer demokratiskt och friare samhälle genom nykterhetsrörelsen? Inte blir det mer demokratiskt och friare för oss på Finewines.se med deras visioner åtminstone.
Visa bifogad bild 5341
Det kanske är IOGT-NTO själv som ska bli mer demokratiskt? De kanske ska bli transparenta med alla lobbykontakter de tar snarare än att verka dolt? De kanske ska börja ha kontakter med alla politiska partier som väljarna i sin visdom eller enfald väljer in i riksdagen och andra politiska församlingar, snarare än att vilja överpröva folkviljan? Eller också kanske de tycker att folket ska få bestämma direkt över alkoholpolitiken, t.ex. genom att folkomrösta om monopolets vara eller icke vara? ;)
 

Peder

Medlem
Jag tyckte det var väldigt bra formulerat av @vintomas och lät Erik Wagner som är tf Generalsekreterare på IOGT-NTO ta del av det. Till en början tyckte han att det var ganska intressant i tråden med en folkomröstning men undrade sedan vad jag har emot allmänna val och att följa den majoritet som vinner.

IOGT_val2.JPG


Personligen blir jag väldigt frågande och undrar om Erik Wagner skulle stå för den åsikten om att följa den majoritet som vinner i ett allmänt val även om SD skulle bli Sveriges största parti 2018 (något som jag inte personligen önskar). IOGT-NTO har ju bland annat sagt att SD inte ska vara välkomna i IOGT-NTO's lokaler (http://www.accentmagasin.se/nykterhet/iogt-nto-varberg-bjod-in-sverigedemokraterna/) Däremot är ju rent alkoholpolitiskt SD ganska IOGT-vänligt som diskuterats innan här på forumet när det gäller monopolet och inte skulle nog nykterhetsrörelsen ha något emot strängare gränskontroller som det skulle bli om SD kom till makten.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vecka 45 (denna vecka) är nationell uppmärksamhetsvecka för alkohol enligt IOGT-NTO:s tidning Accent: "I fokus för vecka 45 är riskbruk av alkohol och huvudmålgrupp personal och patienter i hälso- och sjukvården."
Som av ett rent sammanträffande ska jag (och några andra på forumet) dricka lite DRC mot slutet av veckan. Jag hoppas att det inte räknas som riskbruk, annat än för plånboken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blir nog ett besök på The Burgundy eller 19 glas i helgen för att uppmärksamma alkoholen.
Helt rätt, då jag har ett ärende i Stockholm på fredag så kanske man skulle ta chansen att besöka något av era vattenhål för att hjälpa till och uppmärksamma härliga alkoholdrycker och deras förträffliga förmåga att lysa upp i höstmörkret. Utöver detta så är det minst en vinprovning inplanerad i veckan och kanske blir det till och med två. Härliga tider, speciellt när det finns positiva saker att fira!
 

epeb

Medlem

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Citat "Det senaste exemplet, alkoglass, stoppades tillfälligt, men varken av lagstiftning eller av Folkhälsomyndigheten, utan av en uppretad allmänhet. "

Var det verkligen så? Som jag såg det var det några som gnällde på företaget som sålde glassen och minst lika många som ansåg att det var rent ut sagt trams det som nykterhetsivrarna höll på med.
 

kayaker

Cyklist
Citat "Det senaste exemplet, alkoglass, stoppades tillfälligt, men varken av lagstiftning eller av Folkhälsomyndigheten, utan av en uppretad allmänhet. "

Var det verkligen så? Som jag såg det var det några som gnällde på företaget som sålde glassen och minst lika många som ansåg att det var rent ut sagt trams det som nykterhetsivrarna höll på med.
Det är iallafall "den uppretade allmänheten" som är huvudorsaken till att de börjat sälja den igen. Om man är äventyrligt lagd så kan man ju fundera över var allmänheten egentligen står i frågan. Det lär dock vara svårt att passa in det i förbundsordförande "Marcenascos"(*) världsbild.

(*) Jag ids inte kolla vad han egentligen heter. Marcenasco är dock mycket trevligare att skriva och säga.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Citat "Det senaste exemplet, alkoglass, stoppades tillfälligt, men varken av lagstiftning eller av Folkhälsomyndigheten, utan av en uppretad allmänhet. "

Var det verkligen så? Som jag såg det var det några som gnällde på företaget som sålde glassen och minst lika många som ansåg att det var rent ut sagt trams det som nykterhetsivrarna höll på med.
Det är väl bara organiserade nykterister som räknas till allmänheten av IOGT-NTO. Alla som tycker något annorlunda verkar ju räknas till "alkoholindustrin" i deras retorik, eftersom ingen i deras värls kan vilja vara för frihet för vinkonsumenter m.fl. (på nivån motsvarande normallandet i Europa) utan att tjäna pengar på det. Jag raljerar inte bara nu, det är faktiskt så här de argumenterar. T.ex. hävdade någon IOGT-debattör vid tillfälle att vår ideellt fritidsdrickande @Anders Landström tillhörde alkoholindustrin!
 
Toppen