Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

IOGT-NTO watch

Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Konstigt att dom tappar! Jag tänkte starta en klubb för dom som inte flyger modellflygplan.
På tal om detta så har IOGT-NTO:s nyligen timade kongress beslutat att de ska sluta flyga från nästa år.;) Inte vad förbundsstyrelsen ville, men kongressen körde över dem. Tydligen blir det några undantag för internationella åtaganden utanför Europa, men inte mer än så. "Hur ska de då göra med sitt lobbyingkontor i Bryssel" tänkte jag då? För jag hade inte hört att det skulle ha lagts ner, även om de nu har bantat sin budget p.g.a. att de får mindre pengar från Miljonlotteriet. Jo, de ska tydligen åka tåg, säger den här artikeln där de intervjuar deras man i Bryssel. (Har för mig att de också brukar ha en praktikant eller två där.) Formuleringarna antyder att han inte har provat på att åka tåg än.
När jag jobbade i Bryssel för en del år sedan (men inte för IOGT-NTO) funderade jag faktiskt på att prova tåg en gång, men det blev aldrig av. Jag vill minnas att Stockholm-Bryssel med tåg skulle kräva byte i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Köln, och att det bara fanns en förbindelse per dygn med rimlig väntetid mellan bytena.
 

Vingubben

Medlem
På tal om detta så har IOGT-NTO:s nyligen timade kongress beslutat att de ska sluta flyga från nästa år.;) Inte vad förbundsstyrelsen ville, men kongressen körde över dem. Tydligen blir det några undantag för internationella åtaganden utanför Europa, men inte mer än så. "Hur ska de då göra med sitt lobbyingkontor i Bryssel" tänkte jag då? För jag hade inte hört att det skulle ha lagts ner, även om de nu har bantat sin budget p.g.a. att de får mindre pengar från Miljonlotteriet. Jo, de ska tydligen åka tåg, säger den här artikeln där de intervjuar deras man i Bryssel. (Har för mig att de också brukar ha en praktikant eller två där.) Formuleringarna antyder att han inte har provat på att åka tåg än.
När jag jobbade i Bryssel för en del år sedan (men inte för IOGT-NTO) funderade jag faktiskt på att prova tåg en gång, men det blev aldrig av. Jag vill minnas att Stockholm-Bryssel med tåg skulle kräva byte i Malmö, Köpenhamn, Hamburg och Köln, och att det bara fanns en förbindelse per dygn med rimlig väntetid mellan bytena.
Och han kan inte fördriva tiden på tåget med en bra flaska vin:D
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En nyhet med viss fnissfaktor om NBV, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, tillika IOGT-NTOs studieförbund även om det också finns många andra medlemsförbund:
Tusentals studiecirklar och kulturevenemang som ordnats genom studieförbundet Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet misstänks ha varit en bluff. Två tidigare medarbetare har åtalats för att ha lurat till sig pengar. Pengarna ska ha gått till droger. ... Det handlar om över 9 000 olika studiecirklar och kulturevenemang med sammanlagt 42 000 deltagare mellan åren 2016 och 2018. Studiecirklarna ska inte ha existerat, utan bara funnits på pappret.
Inte ett pip om detta bedrägeri hos IOGT-NTO:s tidning Accent eller på NBV:s pressida, men vem hade förväntat sig något annat?
 
En nyhet med viss fnissfaktor om NBV, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, tillika IOGT-NTOs studieförbund även om det också finns många andra medlemsförbund:

Inte ett pip om detta bedrägeri hos IOGT-NTO:s tidning Accent eller på NBV:s pressida, men vem hade förväntat sig något annat?

Man undrar vad de riktiga siffrorna är. Kanske inte det enda fusket i organisationen! ( Bild nedan från deras årsrapport https://www.nbv.se/globalassets/arsskriften/arsskrift-2019.pdf)

upload_2020-2-11_9-41-3.png
 

Peder

Medlem
Nykterhetsrörelsen är något som jag älskar och gör att jag bryter min tystnad.

Hittade lite mer information som saknades av SR. Eftersom jag inte vill länka till artikeln från en sida som jag inte representerar eller delar åsikter med (järnrörsmänniskor) så det bli en skärmdump. Huruvida det är fabricerat eller sant, vet jag icke.

Screenshot_20200211-194320~2.png
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En lite försenad uppdaterad om medlemsutvecklingen för IOGT-NTO under de senaste två åren. https://accentmagasin.se/nykterhet/farre-medlemmar-i-iogt-nto-under-pandemin/
Medlemsantalet 2020 var 23 830 (-2 142). 2019 var antalet 25 972 och 2018 var antalet 26 562 - då jag lade märke till att de faktiskt hade färre medlemmar än Munskänkarna. Kanske inte förvånande att de minskar under pandemi-året, men trenden är tydligt nedåt sedan lång tid.

Under 2020 trädde 4 082 ur, vilket var fler än under 2019 (3 135). Tidigare år har det redovisats att denna kategori består av de som avlider, de som aktivt går ur (hör av sig) och de som avförs som medlemmar efter att inte ha betalt medlemsavgiften under en tid (då var det två år som gällde).

1 981 nya kom till, varav 74 nya medlemmar överfördes från UNF då de fyllt 26 år. Siffran fick mig verkligen att höja på ögonbrynen! 2017 var motsvarande siffra 220 nya i IOGT-NTO från UNF, och även det tyckte jag var en låg siffra. Tydligen står direktflöde från UNF numera för en mycket liten del av IOGT-NTO:s medlemsrekrytering. Det utesluter i och för sig inte att de nya medlemmarna har varit med i UNF tidigare, men lämnat före 26 års ålder och senare återkommit i IOGT-NTO. För länge sedan hörde jag någonstans påståendet att de flesta i IOGT-NTO hade växt upp i familjer inom nykterhetsrörelsen, snarare än att de var omvända drinkare. Det kanske inte stämmer längre?
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vännerna i IOGT-NTO har haft kongress:
De skickade också en film till socialminister Jakob Forssmed (KD) om varför de vill ha kvar monopolet. Filmen finns upplagd på Youtube. Inga direkt långa eller nya argument, känns mer som något riktat mot den breda allmänheten än ett inlägg direkt riktat till en politiker, men har hittills bara fått 55 visningar på 1,5 månad, så de kan väl få lite draghjälp via en länk:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vännerna i IOGT-NTO har haft kongress:
De skickade också en film till socialminister Jakob Forssmed (KD) om varför de vill ha kvar monopolet. Filmen finns upplagd på Youtube. Inga direkt långa eller nya argument, känns mer som något riktat mot den breda allmänheten än ett inlägg direkt riktat till en politiker, men har hittills bara fått 55 visningar på 1,5 månad, så de kan väl få lite draghjälp via en länk:
Vilken fantastisk video! Wow!
images (15) (9).jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag måste be känsliga tittare att ignorera denna tråd som påpekar att SB kanske evt skulle kunna vara bättre, fuskforskning och hittepå.
 
Toppen