Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

IOGT-NTO watch

Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
IOGT-NTO har anmält en Delicato-annons för chokladbollar till Konsumentverket. Alla tidigare kontroverser jag sett kring chokladbollar, har handlat om att de kallas för något annat än chokladbollar. Den här gången är det istället Delicato som gör reklam för ett mousserande vin som har en chokladboll på etiketten och uppges passa till söta bakverk. Vinet heter Delibubblicato och säljs av nätvinhandlaren Vinoteket.se. Dock står vinet f.n. som slut. Om det beror på att det verkligen är slutsålt eller för att de för säkerhets skulldragit in det efter anmälan, vet jag inte.
Här kan man läsa i Resumé om lanseringen, troligen mycket baserad på ett pressmeddelande.

Anmälan är intressant, eftersom anmälarna har åsikter om flaskans utseende och det rör sig om en flaska som inte sålts via Systembolaget. Jag är å ena sidan helt övertygad om att SB:s etikettcensur (som fick mer uppmärksamhet för en del år sedan - se t.ex. detta blogginlägg från aug 2013) är betydligt mer långtgående än vad det egentligen finns täckning för i lagen. Å andra sidan finns det lagliga begränsningar kring marknadsföring av alkoholhaltiga drycker, som även kan innefatta etiketters/flaskors utformning. Ett extremt exempel kunde vara texten: "Drick den här innan du kör bil, så blir du en bättre bilförare!" på en vodkaflaska eller för all del i en reklam för vodka.

Det blir alltså intressant att se vad Konsumentverket/Konsumentombudsmannen kommer fram till. Särskilt intressant blir det om det KO kommer fram till skulle överklagas, så det blir en rättslig prövning i Patent- och marknadsdomstolen. Ett sådant avgörande skulle även kunna påverka SB:s etikettscensur åt ena eller andra hållet. Å andra sidan har väldigt få aktörer varit villiga att processa, ens genom att överklaga SB:s värsta dumheter till Alkoholsortimentsnämnden, förmodligen eftersom de inte vill behöva vänta på utslag, och misstänker att det i praktiken minskar möjligheterna att komma in i sortimentet om man är besvärlig (även om det inte förmodas vara så i teorin och i retoriken, där SB är helt neutrala och objektiva).

På tal som själva vinet: det är en italiensk Spumante från Veneto på 100% Glera, alltså huvuddruvan i Prosecco. Dock är det inte klassat som Spumante. Vinet har 16 g/l socker (dosage) vilket gör att det kan klassas som "Extra Dry". Denna nivå ska inte förväxlas med Extra Brut som betyder max 6 g/l. Nu är dock 16 g/l inte så där väldigt sött (de sötaste champagner som är någorlunda vanliga, Demi-Sec, brukar ligga på 30-40 g/l), så jag är lite förvånad över att detta är det vin som valts för att passa söta bakverk, inklusive chokladbollar som ju har en hel del smakrika ingredienser. Jag hade mer trott på Asti, som oftast ligger på 80-90 g/l och i mitt tycke passar utmärkt till bl.a. frukttårta, även om vintypen brukar framkalla kväljningar hos den juhlinska Zero Dosage-maffian när det serveras på egen hand. ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om Sara Heines uttalande om anmälan stämmer och det blir ett resultat till hennes favör så kommer vi framöver se många nya etiketter på flaskorna.
Den har en chokladboll på etiketten och dessutom en chokladboll intill flaskan. Det strider mot reglerna som säger att det enda som får avbildas är sådant som ingår i drycken, till exempel vindruvor. Att chokladbollar inte ingår som ingrediens i vinet framgår tydligt av texten i annonsen.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu har domen mot IOGT-NTO/Miljonlotteriet till sist kommit i Patent- och marknadsdomstolen (vid Stockholms tingsrätt), där de blivit stämda av Konsumentombudsmannen i slutet av 2017 p.g.a. deras försäljningsmetoder vid telefonsamtal, som varit rena lurendrejeriet och som pågått i lurendrejarform år ut och år in, trots påpekande från KO: http://www.accentmagasin.se/nykterhet/miljonlotteriet-doms-till-boter/
Godtemplarna blev fällda men kom relativt lindrigt undan, med en halv miljon i böter + Konsumentombudsmannens rättegångskostnader på drygt 200 papp + sina egna advokatkostnader. (Så sammanlagt har det nog gott lös på över en miljon för dem.) KO hade begärt böter på 10 miljoner. Det är inte klart än om KO överklagar till Patent- och marknadsöverdomstolen (vid Svea hovrätt). Sedan tidigare är de förbjudna vid vite om tre miljoner att ägna sig åt vissa marknadsföringsåtgärder.
Här har IOGT en webbsida där de själva beskriver domen: https://iogt.se/miljonlotteriet/fragor-och-svar-om-domen-mot-iogt-ntos-lotter/
Jag har inte hittat domen i sin helhet eller någon informationskälla som är oberoende från IOGT-NTO, så det kan vara tämligen vinklade beskrivningar i länkarna ovan.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kommande vecka är det dags för IOGT-NTO:s kongress (nej, jag ska inte gå). Jag tyckte det var intressant att notera att deras valberedning för några dagar sedan enbart hade lyckats hitta kandidater till sju av tilltänkta nio poster i förbundsstyrelsen. Av de sju föreslagna är två omval, en på annan post och fyra nyval. Då ska man också veta att förbundsstyrelsen minskades från 13 till 10 ledamöter år 2017, och nu verkar det vara svårt att hitta nio.

En kvalificerad spekulation är att detta bl.a. beror på de rejäla besparingar i verksamheten som behöver genomföras kommande år, p.g.a. minskade intäkter från Miljonlotteriet. (Både ökad konkurrens på spelmarknaden och förbud mot deras tidigare marknadsföringsmetoder spelar in här.) Ca 15 miljoner kr mindre per år rör det sig om för IOGT-NTO 2020-2021, och de skriver själva att det innebär uppsägning av personal. 2018 pekade budgeten på 100 mnkr i intäkter inkl kapitalavkastning och 104 mnkr utgifter, men sedan blev det 14 mnkr mindre intäkter från Miljolotteriet; vissa nedskärningar genomfördes redan 2019 men trots det har de 2018-19 har de snusat upp det mesta av sina "fria" reserver. Å andra sidan tycker jag att detta var intressant:
Vi har aldrig haft så stora neddragningar i IOGT-NTO räknat i reda pengar tidigare. Vi har inte heller tvingats dra in tjänster eller säga upp personal på detta sätt. Å andra sidan har vi aldrig tidigare varit så många anställda, säger E.B.P., tillförordnad generalsekreterare.
Förmodligen lockar det inte alla i "ideella" organisationer att fatta styrelsebeslut om sådant. Jag kan också tänka mig att det har varit lite påfrestande internt att sitta i högsta styret när IOGT-NTO har dragits inför domstol av Konsumentombudsmannen och fått böter för det sätt som Miljonlotteriet betett sig i flera års tid. Slutligen tycks förslaget om att minska från 23 till 8 distrikt (inledningsvis föreslogs 7 distrikt) vara kontroversiellt, och efter årets kongress ska det troligen genomföras. Kanske blir denna brygd av frågor sammantaget inte så tilltalande att administrera.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trumpvarning på IOGT:s hemsida:
Tycker IOGT-NTO att det är försvarbart att finansiera sin verksamhet med spel?
För att vi ska fortsätta vara partipolitiskt obundna samt en motkraft gentemot alkoholindustrin krävs möjligheter att skapa egna resurser. All vår spelverksamhet bedrivs ansvarsfullt och baseras på vår värdegrund.

Muah-ha-ha!
Vilka löss de är.
Gott att de snart är utan pengar.
 
Säga vad man vill om man tycker att alkohol är ett problem, men spel om pengar är fan lika illa. Skenheligt sa bill
 
Förvånande att IOGT inte inser hur STÄRKANDE det är med alkohol, speciellt champagne. Referat från tungviktsmatchen Jim Jeffries vs Tom Sharkey, Coney Island 1899:
"Innan gonggongen gick för sista ronden drack Jeff ett glas champagne. Stärkt av drinken stormade han ur sin hörna som en vild tjur. Sharkey var fullständigt överrumplad. Efter matchen fann man att två av Sharkeys revben hade knäckts. Jeffries var oskadad."
 

sunqan

Vinös
Förvånande att IOGT inte inser hur STÄRKANDE det är med alkohol, speciellt champagne. Referat från tungviktsmatchen Jim Jeffries vs Tom Sharkey, Coney Island 1899:
"Innan gonggongen gick för sista ronden drack Jeff ett glas champagne. Stärkt av drinken stormade han ur sin hörna som en vild tjur. Sharkey var fullständigt överrumplad. Efter matchen fann man att två av Sharkeys revben hade knäckts. Jeffries var oskadad."
Det klassas säkert som doping idag.
 

n_micke

Medlem
Man kan ju syssla med annat än djävulsdricka också! :confused:

"Knark i nykterhetsrörelsens lokaler: "Helt oacceptabelt"
I den stora knarkhärva som nystats upp i Kalmar menar åklagaren att kokain hanterats inne i lokaler som tillhör nykterhetsorganisationen IOGT-NTO. Den aktuella lokalen hyrs av Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, NBV."

Viktigt att känna sig skärpt och vaken vid bildning för att känna igen ondskan på håll. O så måste man ju få sin vila efter en heldag med skärpta sinnen så varför inte en näve sömntabletter så man är redo för morgondagens predikande om farhågorna med alkohol.
 
Toppen