Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa champagne för lagring - vilket vin?

Väldigt bra råd, och jag försöööker verkligen tillämpa att köpa fler av samma vin. Minst 3 flaskor. Helst 6.
Men samtidigt är det ju så mycket spännande jag skulle vilja prova.
Jag har föresatt mig att lägga upp en budget för 2021, får se om jag lyckas.
Jag har verkligen ingenting än. 4 flaskor skumpa och 5 flaskor rött. Jag är dessutom lite skraj för att gå på provningar eftersom jag tror att jag kommer vilja köpa ännu mer grejer sen och få svårare att motstå.
Dessutom härjar tydligen pesten, så det blir mer att vi provar hemma. Samt att jag läser på en helsickes massa. :)

Låter som du har framtiden för dig. Jag blev intresserad av vin som 20-åring och är idag 58. Har fler flaskor än dig i källaren och önskar verkligen att jag hade haft en bättre plan. Läsa på är inte fel men provningar kan aldrig ersättas, där lär du dig vad du gillar (och inte gillar)

Ta det lugnt är kanske det bästa rådet, det kommer alltid nya viner :)
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Bra läsning för mig det här. Syftar då mest på budskapet om att "ta det lugnt"... Har gått igång lite på riktigt nu i höst och känner verkligen lite stress över hur mycket man vill/tror att man "behöver" köpa, så behöver tagga ner lite där.
"I don't have a drinking problem, but I'm starting to get a purchasing problem"
Det hade ju varit trevligt om man kunde dricka en flaska per dag, men det är tydligen inte speciellt hälsosamt i längden...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Låter som du har framtiden för dig. Jag blev intresserad av vin som 20-åring och är idag 58. Har fler flaskor än dig i källaren och önskar verkligen att jag hade haft en bättre plan. Läsa på är inte fel men provningar kan aldrig ersättas, där lär du dig vad du gillar (och inte gillar)

Ta det lugnt är kanske det bästa rådet, det kommer alltid nya viner :)

Kan väl tillägga att det riskerar att bli tokigt även om man köper det man gillar när smaken förändras över tid, jag gillade viner med mycket umpa när jag började intressera mig och källaren fylldes snabbt med C9DP av hög kvalitet från kända hus... Däremot undgick jag i mesta möjliga mån Bourgogne då jag inte såg storheten i förhållande till den väl tilltagna prislappen...
Nu några år senare har jag inte samma vurm för umpiga powah-viner med extra allt från Rhone medans jag istället börjat uppskatta bourgogne och mer finstämda viner på ett helt annat vis...
-Vaför köpte jag inte med bourgogne i början? -Det kostade ju ingenting då jämfört med nu. :neej:
-Kan man göra sangria på Vieux Telegraphe? :neej:

-Som väl är har jag alltid köpt mycket Champagne och det kan man ju aldrig få för mycket av i källaren eller för den delen tröttna på :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Bra läsning för mig det här. Syftar då mest på budskapet om att "ta det lugnt"... Har gått igång lite på riktigt nu i höst och känner verkligen lite stress över hur mycket man vill/tror att man "behöver" köpa, så behöver tagga ner lite där.
"I don't have a drinking problem, but I'm starting to get a purchasing problem"
Det hade ju varit trevligt om man kunde dricka en flaska per dag, men det är tydligen inte speciellt hälsosamt i längden...
Jamen precis! Jag har spenderat ett par tusen på vin den här månaden och kanske druckit max 1,5 flaska under samma tid. Och då nån billig Barbera såklart. :D
 
Kan väl tillägga att det riskerar att bli tokigt även om man köper det man gillar när smaken förändras över tid, jag gillade viner med mycket umpa när jag började intressera mig och källaren fylldes snabbt med C9DP av hög kvalitet från kända hus... Däremot undgick jag i mesta möjliga mån Bourgogne då jag inte såg storheten i förhållande till den väl tilltagna prislappen...
Nu några år senare har jag inte samma vurm för umpiga powah-viner med extra allt från Rhone medans jag istället börjat uppskatta bourgogne och mer finstämda viner på ett helt annat vis...
-Vaför köpte jag inte med bourgogne i början? -Det kostade ju ingenting då jämfört med nu. :neej:
-Kan man göra sangria på Vieux Telegraphe? :neej:

-Som väl är har jag alltid köpt mycket Champagne och det kan man ju aldrig få för mycket av i källaren eller för den delen tröttna på :)

Som tur var har jag aldrig riktigt gillat syltade bär inlagda i sprit så väldigt få Parker 100 poäng Syrah- Grenacheviner i min källare :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Kan väl tillägga att det riskerar att bli tokigt även om man köper det man gillar när smaken förändras över tid, jag gillade viner med mycket umpa när jag började intressera mig och källaren fylldes snabbt med C9DP av hög kvalitet från kända hus... Däremot undgick jag i mesta möjliga mån Bourgogne då jag inte såg storheten i förhållande till den väl tilltagna prislappen...
Nu några år senare har jag inte samma vurm för umpiga powah-viner med extra allt från Rhone medans jag istället börjat uppskatta bourgogne och mer finstämda viner på ett helt annat vis...
-Vaför köpte jag inte med bourgogne i början? -Det kostade ju ingenting då jämfört med nu. :neej:
-Kan man göra sangria på Vieux Telegraphe? :neej:

-Som väl är har jag alltid köpt mycket Champagne och det kan man ju aldrig få för mycket av i källaren eller för den delen tröttna på :)
Jag känner att det är otroligt stor risk att jag går i samma fälla! :O (Ett av de viner jag har är såklart en ChateauneufdP)
Har du något tips på en trevlig Bourgogne jag kan lägga undan nu utifall att?
 

MarkusJ

Medlem
Har ju inte riktigt tänkt på det förens jag började läsa här på forumet, att smaken ju högst troligen kommer förändras genom åren. Det är lite svårt att greppa så här tidigt i samlandet, men 10+ år är ju en väldigt lång tid... :)

Men har ni några smarta tips på hur man bör göra när man precis kört igång? Det är ju inte riktigt hållbart att köpa ett gäng lådor av "alla" typer av vin direkt. Ska man försöka sikta in sig på ett par typer/områden, jag tänker kanske 3-5 (exkl champagne) och satsa lite mer på dessa, så får man hoppas att man inte har gått ifrån för många av dessa stilmässigt i framtiden?
Det tar ju också emot lite att idag köpa på sig stilar som man inte är speciellt förtjust i, i hopp om att man ska börja tycka om dessa i framtiden (likt @Emanuel och Bourgogne).
Men bara av att gå på känsla utefter vad jag läst på forumet så känns det som att Bourgogne och champagne är det som de flesta har mer eller mindre gemensamt (kan ha helt fel). Är det någon annan stil som är vanligt att man till slut landar i?
 

Vera Wind

In vini veritas?
Kom på nu när jag sitter här och funderar att det godaste vin-minne jag har är från just en lagrad Bourgogne som jag blev bjuden på i Frankrike för massa år sedan! o_O:confused::cool:
 
Har ju inte riktigt tänkt på det förens jag började läsa här på forumet, att smaken ju högst troligen kommer förändras genom åren. Det är lite svårt att greppa så här tidigt i samlandet, men 10+ år är ju en väldigt lång tid... :)

Men har ni några smarta tips på hur man bör göra när man precis kört igång? Det är ju inte riktigt hållbart att köpa ett gäng lådor av "alla" typer av vin direkt. Ska man försöka sikta in sig på ett par typer/områden, jag tänker kanske 3-5 (exkl champagne) och satsa lite mer på dessa, så får man hoppas att man inte har gått ifrån för många av dessa stilmässigt i framtiden?
Det tar ju också emot lite att idag köpa på sig stilar som man inte är speciellt förtjust i, i hopp om att man ska börja tycka om dessa i framtiden (likt @Emanuel och Bourgogne).
Men bara av att gå på känsla utefter vad jag läst på forumet så känns det som att Bourgogne och champagne är det som de flesta har mer eller mindre gemensamt (kan ha helt fel). Är det någon annan stil som är vanligt att man till slut landar i?

Gå på provningar och drick mycket vin :)

Sedan är det inte så lite mode i vinbranschen. Försök hålla dig i mittfåran i början. Oranga viner och viner jästa under en fårlatrin må vara intressanta men i längden tröttnar man. Samma med allt för alkoholstinna fruktbomber som drevs fram av Parkers smak.

Annars är väl bra tysk Riesling alltid ett säkert kort :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Har ju inte riktigt tänkt på det förens jag började läsa här på forumet, att smaken ju högst troligen kommer förändras genom åren. Det är lite svårt att greppa så här tidigt i samlandet, men 10+ år är ju en väldigt lång tid... :)

Men har ni några smarta tips på hur man bör göra när man precis kört igång? Det är ju inte riktigt hållbart att köpa ett gäng lådor av "alla" typer av vin direkt. Ska man försöka sikta in sig på ett par typer/områden, jag tänker kanske 3-5 (exkl champagne) och satsa lite mer på dessa, så får man hoppas att man inte har gått ifrån för många av dessa stilmässigt i framtiden?
Det tar ju också emot lite att idag köpa på sig stilar som man inte är speciellt förtjust i, i hopp om att man ska börja tycka om dessa i framtiden (likt @Emanuel och Bourgogne).
Men bara av att gå på känsla utefter vad jag läst på forumet så känns det som att Bourgogne och champagne är det som de flesta har mer eller mindre gemensamt (kan ha helt fel). Är det någon annan stil som är vanligt att man till slut landar i?
Strunta i att samla i början!
Gå på provningar, gå med i vinsällskap, gå ut och drick!
Lär dig vad du tycker om, samlandet kommer ändå med automatik. (alla köper mer än dom dricker)
 

MarkusJ

Medlem
Strunta i att samla i början!
Gå på provningar, gå med i vinsällskap, gå ut och drick!
Lär dig vad du tycker om, samlandet kommer ändå med automatik. (alla köper mer än dom dricker)
Ja det är ju det här med drickandet, försöker ju hålla det till helger och det är ju tyvärr inte helg hela veckan :(

Har hyffsat bra koll på vad jag gillar, iaf i väldigt grova drag. Mest "orolig" för potentiell smakutveckling/förändring genom åren... :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har ju inte riktigt tänkt på det förens jag började läsa här på forumet, att smaken ju högst troligen kommer förändras genom åren. Det är lite svårt att greppa så här tidigt i samlandet, men 10+ år är ju en väldigt lång tid... :)

Men har ni några smarta tips på hur man bör göra när man precis kört igång? Det är ju inte riktigt hållbart att köpa ett gäng lådor av "alla" typer av vin direkt. Ska man försöka sikta in sig på ett par typer/områden, jag tänker kanske 3-5 (exkl champagne) och satsa lite mer på dessa, så får man hoppas att man inte har gått ifrån för många av dessa stilmässigt i framtiden?
Det tar ju också emot lite att idag köpa på sig stilar som man inte är speciellt förtjust i, i hopp om att man ska börja tycka om dessa i framtiden (likt @Emanuel och Bourgogne).
Men bara av att gå på känsla utefter vad jag läst på forumet så känns det som att Bourgogne och champagne är det som de flesta har mer eller mindre gemensamt (kan ha helt fel). Är det någon annan stil som är vanligt att man till slut landar i?

-Ett sätt är ju att bara köpa Champagne, då är man safe :)

-Nej men är det något som jag tycket alltid levererar så är det klassisk röd Bordeaux, varje gång jag öppnar en flaska undrar jag alltid varför jag inte dricker Bordeaux oftare.

Powah-winer till trots så är det ju en del jag köpte i början som jag är riktigt glad för att jag har idag, och mycket tack vare tips på forumet, klassisk BDX, de italieska BBB, Barolo, Barbaresco och Brunello, en och annan flaska mogen riesling och SÖTA VINER for the love of god! En Flaska hygglig Sauternes är ju mumma för själen och något man aldrig ångrar att man köpt och glömt bort i 150 år.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Helt rätt!
Strunta i att samla i början!
Gå på provningar, gå med i vinsällskap, gå ut och drick!
Lär dig vad du tycker om, samlandet kommer ändå med automatik. (alla köper mer än dom dricker)
Jag har hittills inte köpt mer än jag dricker. Snarare så att jag glömt gå till bolaget och sitter utan vin på fredagkväll. Så för mig måste det vara ett systematiskt projekt.
Jag kommer visserligen gå på det jag gillar, men har noll koll på vilka viner som vinner på att lanseras och vilka som redan är as good as it gets. Därför hänger jag här och tigger tips. :)
 

Jos

Medlem
Köp färre och bättre är ett annat tips. Ett som är säkert är att din smak tyvärr kommer bli dyrare och dyrare, - helt naturligt och inte så konstigt alls. Något annat som är helt säkert är att din smak kommer förändras och då kan det vara bra att ha viner som i alla fall går att avyttra utan större problem, - och inte så jäkla många heller ;)
 
Toppen