Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa champagne för lagring - vilket vin?

Robbes

Medlem
Jag känner att det är otroligt stor risk att jag går i samma fälla! :O (Ett av de viner jag har är såklart en ChateauneufdP)
Har du något tips på en trevlig Bourgogne jag kan lägga undan nu utifall att?
Tyvärr inga tips på Bourgogne, men om du gillare lite elegantare viner så passa nu på att köpa på dig lite Barolo 2016. 2016 är en bra årgång att köpa 3fl av, många är tillgängliga redan nu, de blir bättre på något/några års lagring och kanon efter ca 10 år. Har släppts en hel del habila "hus Barolo" för ca 300-350kr senaste månaderna. Är det utplockat på Bolis så finns de ofta att hitta ute i Europa, på typ Superiore.de, Xtrawine, Philipssons. Eller så tömmer du spargrisen och klipper en Conterno Barolo Francia 2016 på morgondagens webbsläpp ;)
 

Jonas Sand

Medlem
En annan sak som jag gillar är att jag kan laga till något smarrigt och typ vara säker på att jag har något som, åtminstone teoretiskt, passar till maten. Personligen tycker jag det är en härlig känsla att gå till mitt, förvisso blygsamma, vinskåp och plocka ut något jag tror kan passa bra. Mitt råd blir således att ha lite spridning i vintyperna. Och Champagne. Såklart.
 

MarkusJ

Medlem
Köp färre och bättre är ett annat tips. Ett som är säkert är att din smak tyvärr kommer bli dyrare och dyrare, - helt naturligt och inte så konstigt alls. Något annat som är helt säkert är att din smak kommer förändras och då kan det vara bra att ha viner som i alla fall går att avyttra utan större problem, - och inte så jäkla många heller ;)
Haha ja att de blir dyrare och dyrare har jag redan märkt... Innan man blir lite bevandrad på riktigt så försöker jag hålla mig till runt 300kr/flaska för rött/vitt, även om jag redan börjat tänja på den gränsen en del. Har fått för mig att köpa flaskor för över 500kr inte är "lönt" om man inte verkligen har koll på sina grejer?
 
  • Like
Reactions: Jos

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ett annat stort misstag jag gjorde i början var att gå på tips från etablerade vinskribenter om "fynd" som skulle bli så fina med några års lagring.
Smaken blir snabbt dyrare och de där flaskorna man köpte för 150 spänn är man ganska osugen på numera och de hamnar mest i såsen.
Ett undantag kan jag tycka är Nebbiolo från mindre producenter där man kan kan få mycket pang med några års lagring om man håller sig utanför barolo/barbaresco gränsen.
Vill man köpa på sig lite Barolo och Nebbiolo från små intressanta producenter kan jag varmt rekommendera Fanwine.se som numera även har en liten lagershop där man kan plocka ihop lite blandat och testa loss om man inte vill vara med på en helt ny "önskning".
Ett berömvärt koncept därtill som är värt att sponsra iställer för att ge pengarna till den store satan.
Husvinstips att dricka nu därifrån ar Caparsas chianti för 169 pix eller Caremas Pare Canavese Nebbiolo för 147:- , gillar man det kan man gå på deras tyngre grejer.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Ett annat stort misstag jag gjorde i början var att gå på tips från etablerade vinskribenter om "fynd" som skulle bli så fina med några års lagring.
Smaken blir snabbt dyrare och de där flaskorna man köpte för 150 spänn är man ganska osugen på numera och de hamnar mest i såsen.
Ett undantag kan jag tycka är Nebbiolo från mindre producenter där man kan kan få mycket pang med några års lagring om man håller sig utanför barolo/barbaresco gränsen.
Vill man köpa på sig lite Barolo och Nebbiolo från små intressanta producenter kan jag varmt rekommendera Fanwine.se som numera även har en liten lagershop där man kan plocka ihop lite blandat och testa loss om man inte vill vara med på en helt ny "önskning".
Ett berömvärt koncept därtill som är värt att sponsra iställer för att ge pengarna till den store satan.
Husvinstips att dricka nu därifrån ar Caparsas chianti för 169 pix eller Caremas Pare Canavese Nebbiolo för 147:- , gillar man det kan man gå på deras tyngre grejer.
Tack! Vilka bra tips!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köp färre och bättre är ett annat tips. Ett som är säkert är att din smak tyvärr kommer bli dyrare och dyrare, - helt naturligt och inte så konstigt alls.
Jag har faktiskt träffat vissa som gått till att få billigare smak "sent" i sin vinprovarkarriär (inte tidigt, när de nyss börjat med vin "från grunden"), men de är i minoritet. :) Önskar att det hände mig... :(
Det är alltså inte en kompromisslös naturlag att vinsmaken ständigt blir dyrare, det är bara ett statistiskt konstaterat fenomen hos den stora majoriteten av vinnördar. :rolleyes:
 

Johan L

Medlem
Det släpps hyggligt ofta lite äldre årgångar i Systembolagets tillfälliga sortiment, ofta utan att det kostar skjortan. Det kan vara ett sätt att nysta lite i vilka typer av viner man gillar med ålder på. Känns som en bra idé att smaka på lagrad riesling innan man fyller förrådet med det liksom.

Även auktionerna på Bukowskis, liksom bra vinkrogar, kan förstås vara ett sätt att prova lagrat vin utan att behöva vänta. Större risk att den där skjortan ryker då dock.
 

Silex

Medlem
Ett par tankar efter att ha läst den här tråden. Dels angående rådet att vänta. Problemet som jag ser det är att under min tid i vinvärlden har priserna ökat mycket mer än min inkomst, fr a för klassiska disktrikt. För 30 år sedan kunde jag som student köpa viner jag inte kan motivera att lägga pengar på idag. Det gör att jag faktiskt ångrar att jag inte köpte mer i början. Problemet är då vad man skall köpa eftersom smaken ändras? Men är målet att bygga upp en bra källare så tycker jag att man oavsett framtida smak vill ha de klassiska distrikten representerade. Så jag tycker gott att man utan rädsla kan försöka köpa på sig några riktigt bra Bordeaux, Barolo/Barbaresco, Toskana, Champagne, Bourgogne, tysk riesling från bra och lagringsvänliga år. Jag känner få vinintresserade som rynkar på näsan åt bra viner från de distrikten. Skulle man ångra sig (vilket jag inte tror man gör) så är det inga problem att sälja sådana viner utan att förlora på det. För närtidskonsumtion satsar man i stället på att utforska och hitta vad man gillar, gå på provningar etc.
 

Pontus

Medlem
Ett par tankar efter att ha läst den här tråden. Dels angående rådet att vänta. Problemet som jag ser det är att under min tid i vinvärlden har priserna ökat mycket mer än min inkomst, fr a för klassiska disktrikt. För 30 år sedan kunde jag som student köpa viner jag inte kan motivera att lägga pengar på idag. Det gör att jag faktiskt ångrar att jag inte köpte mer i början. Problemet är då vad man skall köpa eftersom smaken ändras? Men är målet att bygga upp en bra källare så tycker jag att man oavsett framtida smak vill ha de klassiska distrikten representerade. Så jag tycker gott att man utan rädsla kan försöka köpa på sig några riktigt bra Bordeaux, Barolo/Barbaresco, Toskana, Champagne, Bourgogne, tysk riesling från bra och lagringsvänliga år. Jag känner få vinintresserade som rynkar på näsan åt bra viner från de distrikten. Skulle man ångra sig (vilket jag inte tror man gör) så är det inga problem att sälja sådana viner utan att förlora på det. För närtidskonsumtion satsar man i stället på att utforska och hitta vad man gillar, gå på provningar etc.
Glöm inte norra Rhone! Guigal, Rostaing, Delas, Clape m.fl.
 

Pontus

Medlem
Visste inte att Champagne-distriktet sträcker sig från Toskana till Bordeaux :rolleyes:

Har någon av er köpt flera årgångar av någon odlare för att följa utvecklingen på dels vinet men även utvecklingen av odlarens kunskaper kring hantverket att skapa champagne?
Det gjorde inte det förut. Men nu gör det det!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Visste inte att Champagne-distriktet sträcker sig från Toskana till Bordeaux :rolleyes:

Edit: Har någon av er köpt flera årgångar av någon odlare för att följa utvecklingen på dels vinet men även utvecklingen av odlarens kunskaper kring hantverket att skapa champagne?
Vi har visst hamnat lite OT. :ängel:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
När det gäller champagne för lagring skulle jag vilja slå ett slag för enklare magnumflaskor. Både NV och Vintage. Köp helst 3 st och poppa med 5 års mellanrum.

Exempelvis:
  • Pol Roger
  • Roederer
  • Lanson (lagringsmonster av rang)
  • Bollinger
  • Moët Vintage (möjligtvis NV med om du vill se om lagring kan göra en höna av en fjäder)
Jämför gärna med någon BdB som utvecklas från citrusvatten till honung och nötkarameller med tid.
  • Pierre Peters NV (som förvillande nog är en ren årgång)
  • Diebolt Prestige (vinet)

Ett par tankar efter att ha läst den här tråden. Dels angående rådet att vänta. Problemet som jag ser det är att under min tid i vinvärlden har priserna ökat mycket mer än min inkomst, fr a för klassiska disktrikt. För 30 år sedan kunde jag som student köpa viner jag inte kan motivera att lägga pengar på idag. Det gör att jag faktiskt ångrar att jag inte köpte mer i början. Problemet är då vad man skall köpa eftersom smaken ändras? Men är målet att bygga upp en bra källare så tycker jag att man oavsett framtida smak vill ha de klassiska distrikten representerade. Så jag tycker gott att man utan rädsla kan försöka köpa på sig några riktigt bra Bordeaux, Barolo/Barbaresco, Toskana, Champagne, Bourgogne, tysk riesling från bra och lagringsvänliga år. Jag känner få vinintresserade som rynkar på näsan åt bra viner från de distrikten. Skulle man ångra sig (vilket jag inte tror man gör) så är det inga problem att sälja sådana viner utan att förlora på det. För närtidskonsumtion satsar man i stället på att utforska och hitta vad man gillar, gå på provningar etc.
Håller med till 100 %. Hur många gånger hör man någon klaga på att de köpt för mycket av något vin 10 år senare? Är det klassiska viner eller åtminstone kända producenter, så är det värsta som kan hända ifall man ångrar sig att man får sälja eller byta vinerna. Högst sannolikt med bra vinst. Selosse Initial kostade exempelvis 580 kr när jag började och Rosé fanns att köpa med olika degdatum av Netterberg. Fast då klagade jag över att man var tvungen att köpa en Initial för varje annan Selosse. Med dagens priser kan man säga att man fick en Initial på köpet plus pengar över...:neej:

Alla varnar dessutom för att smaken förändras och för mig stämmer det så tillvida att jag utvecklat ett intresse för fler vinstilar än när jag började. Exempelvis sött och riesling. Däremot gillar jag fortfarande allt som jag gillade i början; amerikanska viner som får en att känna att man lever, mogen bdx och champagne.

Barolo har jag aldrig förstått mig på och bourgogne gillar jag tyvärr bara när det är snordyrt och (oftast) moget vilket i praktiken diskvalificerar området från gilla-listan.
 

Poussard

Medlem
Visste inte att Champagne-distriktet sträcker sig från Toskana till Bordeaux :rolleyes:

Edit: Har någon av er köpt flera årgångar av någon odlare för att följa utvecklingen på dels vinet men även utvecklingen av odlarens kunskaper kring hantverket att skapa champagne?
Ja, jag har köpt flera årgångar av odlare, t.ex. Val’Frison och Perseval-Farge, men aldrig i syfte att ha en vertikal. Det är mer att det blir så om man köper om av odlare man gillar, och som du säger får man ju ett litet hum om årgångar och producenterna tack vare det.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Vad är det för magi som finns i champagne?
Anledningen till att jag hamnade i champagne-träsket är att jag aldrig tyckt om mousserande vin. Vedervärdig smörja. Prosecco, Cava, Cremant etc. Blä.

Men champagne! Första gången jag fick gula änkan trillade jag nästan av stolen. Någon årgång Castelnau i en mysig källarrestsurang - wow!

Ibland provar jag igen något bubbel som en vinintresserad bekant höjer till skyarna. Idag Fontanafreddas Alta Langa 2016, som flera sagt var så bra.
Icke!
Var är den gräddiga moussen? Fräschören? Kexen och friskheten i perfekt balans?
Istället doftar det jäst och sött, har knappt någon mousse att tala om, det är stickigt och har en besk bismak. Ingen elegans, som en elefant i min mun.
Trots traditionellt framställd.
Om den får ligga några år, tror ni att den blir bättre då? Eller ska jag ta med den som present till grannarna när Covid-19 blåst över?
 

Vera Wind

In vini veritas?
Ibland provar jag igen något bubbel som en vinintresserad bekant höjer till skyarna. Idag Fontanafreddas Alta Langa 2016, som flera sagt var så bra.
Icke!
Om den får ligga några år, tror ni att den blir bättre då? Eller ska jag ta med den som present till grannarna när Covid-19 blåst över?
Jag kom på att bolaget har öppet köp! :rolleyes:
Så jag lämnar tillbaka dem (och köper något annat!).

Gärna en champagne att lagra givetvis.
 
Toppen