Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har erfarenhet från den sidan för något år sen och hade inga problem med varesig leverans eller support.
Tack! Minns du om de är registrerade som distansförsäljare av alkohol? Har iofs beställt lista från Skatteverket för att dubbelkolla själv. Ska få en sådan per post. Synd att de inte bara kan publicera den informationen publikt digitalt!

Bastardo

Medlem
Tack! Minns du om de är registrerade som distansförsäljare av alkohol? Har iofs beställt lista från Skatteverket för att dubbelkolla själv. Ska få en sådan per post. Synd att de inte bara kan publicera den informationen publikt digitalt!
Jag är själv också oerhört intresserad av alla nätförsäljare som betalar själva vinskatt till Sverige. Har svårt att förstå varför jättemånga firmor är urusla att nämna den uppgiften i deras marknadsföring.

Stefan J

Medlem
Vad är det som gör dig så oerhört intresserad ? Om du köper av en näthandlare så har du väll koll på det och är det en handlare du ej köpt av tidigare så är det väl bara att fråga ?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Under de 18 år som gått sedan Rosengren-domen har jag tidigare bara stött på en annan person som är väldigt intresserad av sådan information (och i det fallet särskilt om handlare som andra köper från)... :cool:

Bastardo

Medlem
Vad är det som gör dig så oerhört intresserad ? Om du köper av en näthandlare så har du väll koll på det och är det en handlare du ej köpt av tidigare så är det väl bara att fråga ?
Om frågan är ställt till mig, så är det så, att den informationen syns långtifrån alltid. Min fråga lyder i stället: varför är det så himla svårt för nätfirman att ange en sådan information direkt på hemsidan. Varför ska man som kund behöva fråga om en sån sak, då det vore mycket enklare för nätfirman att ange den uppgiften direkt på sajten?
Jag kommer INTE köpa vin någonstans, där de inte betalar punktskatt till Sverige, punkt slut. Det har jag full rätt att göra, så varför är du så jäkla negativ inför den här åsikten som jag har? Är det bara kollektivet här som har rätt att uttrycka sig, ska vi andra hålla käften?

Last edited:

Vingubben

Medlem
Om frågan är ställt till mig, så är det så, att den informationen syns långtifrån alltid. Min fråga lyder i stället: varför är det så himla svårt för nätfirman att ange en sådan information direkt på hemsidan. Varför ska man som kund behöva fråga om en sån sak, då det vore mycket enklare för nätfirman att ange den uppgiften direkt på sajten?
Jag kommer INTE köpa vin någonstans, där de inte betalar punktskatt till Sverige, punkt slut. Det har jag full rätt att göra, så varför är du så jäkla negativ inför den här åsikten som jag har? Är det bara kollektivet här som har rätt att uttrycka sig, ska vi andra hålla käften?
Eller så köper man från den handlare som har de viner man tycker om, och till ett hyggligt pris och så betalar man in punktskatten själv. Se länk https://www.skatteverket.se/privat/...rsaljning.4.71004e4c133e23bf6db800079390.html

Anger näthandlaren inte på sin hemsida att dom betalar punktskatt så gör dom inte det.

Stefan J

Medlem
Den frågan bör du ställa till näthandlarna. Jag är ej negativ till din åsikt och du får såklart som alla andra göra precis så som du finner bäst. Dock har jag svårt att förstå varför detta är något som du skall påtala med jämna mellanrum. Gör som @Vingubben rekommenderar, finn de viner du vill köpa och betala punktskatten om handlaren ej gör det så är ju allt frid och fröjd ?

Bastardo

Medlem
Eller så köper man från den handlare som har de viner man tycker om, och till ett hyggligt pris och så betalar man in punktskatten själv. Se länk https://www.skatteverket.se/privat/...rsaljning.4.71004e4c133e23bf6db800079390.html

Anger näthandlaren inte på sin hemsida att dom betalar punktskatt så gör dom inte det.
Du har helt rätt, Vingubben! Jag vet inte varför jag är rädd att göra det, fast det är hur smidigt som helst. Det är nånting i skallen på mig som hindrar mig att tänka logiskt … ;)

Bastardo

Medlem
Den frågan bör du ställa till näthandlarna. Jag är ej negativ till din åsikt och du får såklart som alla andra göra precis så som du finner bäst. Dock har jag svårt att förstå varför detta är något som du skall påtala med jämna mellanrum. Gör som @Vingubben rekommenderar, finn de viner du vill köpa och betala punktskatten om handlaren ej gör det så är ju allt frid och fröjd ?
Jag ska göra det, lovar på mitt hedersord. :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det tror jag bara är en rimlig tumregel för de som har svenskspråkiga webbsidor, och specifikt verkar rikta sig mot Sverige. Jag tycker det är dumt att utgå från att seriösa handlare som uppenbarligen riktar sig mot kunder i hela Europa "fifflar" bara för att de inte skriver ut vilka skatter de betalar. Det är inte en normal inställning att en enskild konsument ska behöva bedriva skatterevision av detaljhandlare vid varje köp, t.ex. kolla om Ica-handlaren eller bilreparatören är momsregistrerade (eller betalar arbetsgivaravgift eller följer miljöregler eller har kollektivavtal)! Jag vill minnas att jag påpekat detta tidigare, troligen i denna tråd, men det var före @PinotGringo blev aktiv (sent förra året), så det kan väl att påpekas igen.

Jag ser att det här är en tråd med inlägg från en "ignorerad medlem", men ser inte själva inläggen (det är själva poängen med den funktionen), vilket gör att det eventuellt ser konstigt ut för er övriga vilka inlägg jag svarar på respektive inte svarar på.

Last edited:
Under de 18 år som gått sedan Rosengren-domen har jag tidigare bara stött på en annan person som är väldigt intresserad av sådan information (och i det fallet särskilt om handlare som andra köper från)... :cool:
Antyder du att ingen av de coola kidsen betalar punktskatt och att till och med Skatteverket skrattar åt töntar som gör det? 🤓

Det är inte en normal inställning att en enskild konsument ska behöva bedriva skatterevision av detaljhandlare vid varje köp, t.ex. kolla om Ica-handlaren eller bilreparatören är momsregistrerade (eller betalar arbetsgivaravgift eller följer miljöregler eller har kollektivavtal)! Jag vill minnas att jag påpekat detta tidigare, troligen i denna tråd, men det var före @PinotGringo blev aktiv
Väl rutet! Jag tyckte inte att det var lätt som en plätt att förstå. Råkade dessutom betala punktskatt för en flaska från en vinbutik som redan betalar in punktskatt (Vinatis). ChatGPT var inte heller till stor hjälp, som varnade för att jag kunde åka på att betala punktskatt + moms (moms på vinet, punktskatten?). Därför jag vänder mig till er vinrävar inför nästa försök. 🤗

Rexel

Medlem
Är i italien just nu och ska beställa hem en pall från en vingård nere i Italien, ca 60 lådor totalt. Kommer skicka ett antal olika viner från olika producenter på pallen.
Har aldrig vid tidigare tillfällen betalat och anmält punktskatt, men då det är en hel pall så är det nog värt det för att slippa eventuellt strul. Nu till frågan, måste man ange producentnamn för respektive vin och typ eller räcker det med att skriva Rött vin respektive musserande vin på varunamn i punktskatteanmälan?

Har någon av er andra beställt hem en hel pall någon gång och i så fall anmält punktskatt eller inte?
1753949651347.png

JonasBo

Medlem
Är i italien just nu och ska beställa hem en pall från en vingård nere i Italien, ca 60 lådor totalt. Kommer skicka ett antal olika viner från olika producenter på pallen.
Har aldrig vid tidigare tillfällen betalat och anmält punktskatt, men då det är en hel pall så är det nog värt det för att slippa eventuellt strul. Nu till frågan, måste man ange producentnamn för respektive vin och typ eller räcker det med att skriva Rött vin respektive musserande vin på varunamn i punktskatteanmälan?

Har någon av er andra beställt hem en hel pall någon gång och i så fall anmält punktskatt eller inte?
Visa bifogad bild 34760
Ja, jag har för mig att ledsagardokumenten ska innehålla en förteckning av vinerna. Med fördel ber du varje producent om förteckning på det du köpt, alternativt gör en egen och skickar med kvittot från Skatteverket. Det ska gå att hitta information om vad som krävs om man googlar.

Bastardo

Medlem

Visa bifogad bild 34760
Jag hittar inga exakta mängder på nätet just nu, men ”gissar” att en hel pall motsvarar ungefär 600 stycken 75 cl. flaskor, give or take …
Det hör nog inte till vanligheterna att någon här köper eller beställer så pass mycket vin åt gången, oavsett hur tät man är.
Det måste finnas folk här, som kan berätta nästan helt exakt hur många flaskor inryms i en hel pall, så jag hoppas att någon av experterna svarar på din fråga.
Rätta gärna till om jag gissar fel … men om sådana mängder har jag aldrig hört någon nämna här förut, så jag tycker personligen att du gör helt rätt att betala punktskatt frivilligt. :) Värdet på dina buteljer bör vara tiotals gånger mer, än vad du betalar för vinskatt, så det vore dumt att chansa för så pass små summor i sammanhanget.
P.S. Jag vet inte hur färska uppgifterna är, men det kan säkert någon annan att ta reda på, för jag har glömt hur man gör det.

Last edited:
Toppen