Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Kalle A

Medlem
Någon som varit på flygplatsen i Frankfurt i nyare tid och vet om dels utbudet på nätet stämmer med verkligheten, och framför allt om man kan handla där när man landar (eller om det endast är inför avresa)?
//

Bastardo

Medlem
Satan vad jag får/ser reklam från dom!
Jag har kikat bara lite kort, men de verkar ha en del ganska intressanta viner och man får bästa priset när man handlar minst sex flaskor.
Det tar lite tid att gå igenom allting, som jag är intresserad av, men redan nu har jag hittat några intressanta viner, som är inte för dyra, men det lönar sig att jämföra mellan olika aktörer och i vissa fall säljs vinet även hos oss.

JonasBo

Medlem
Jag har kikat bara lite kort, men de verkar ha en del ganska intressanta viner och man får bästa priset när man handlar minst sex flaskor.
Det tar lite tid att gå igenom allting, som jag är intresserad av, men redan nu har jag hittat några intressanta viner, som är inte för dyra, men det lönar sig att jämföra mellan olika aktörer och i vissa fall säljs vinet även hos oss.
Vad är intressant, bortsett från priset, tycker du? Någon av producenterna som du tidigare provat?

Bastardo

Medlem
Vad är intressant, bortsett från priset, tycker du? Någon av producenterna som du tidigare provat?
Jag upptäckte sajten först i kväll, fast det har varit väldigt mycket reklam på Facebook etc. så jag har inte hunnit läsa på så mycket, men de har producenter som t.ex. Tesch, Xavier Vignon, Staete Landt osv. men väldigt många vintillverkare är för mig helt okända sen förut.
Deras melodi verkar vara att man ska beställa minst sex flaskor vin, för styckepris blir annars helt orimligt. Mycket av varorna är också slutsålda, men ändå listar man dem också, lite märklligt.
De två första exemplen har jag druckit några flaskor, men inte den tredje. Dock verkar det vara en kvalitetsproducent.
Men det tar nog lite tid att hitta något att köpa, fast om man råkar känna någon producent väl kan man slå till på en gång. Och för en gångs skull har de redan på första sidan en text som säger så här: Supervin redovisar moms och avgifter direkt till svenska Skatteverket, som är jätteviktigt för mig personligen. :D
Det är inte en sån firma därifrån det går att beställa ‚rubbet’, utan man bör försöka begränsa sig, och hitta några kuldkorn och köpa dem, så fort dem finns. Det finns en klocka som tickar hela tiden och visar tiden hur länge till erbjudandet gäller.
Jag ska lägga en beställning sedan, när jag har pratat med min revisor … ;) Det är inte säkert att han ger lov att köpa något just nu. Och så här i början får alla som köper lite vin rabatt med 150 kronor och frakten är gratis om man köper vin för minst 999 riksdaler. Kravet att få rabatt är att man handlar för mer än 1000 kr.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Tyvärr, har fraktbolaget Airmee ingen leverans till mina trakter, men ni i Södra Sverige och upp till 81940 Karlholmsbruk, kan beställa vin.
Ja, ja. Då sparar man en liten slant, i alla fall.

Callxx

Medlem
Är det någon här som har uppnått den högaktingsvärda nivån Quintessence hos Idealwine och kan bekräfta hur funktionen/utbudet ser ut?
Jag har haft span på ett par Giraud Argonne som funnits i lager, öppet för köp så att säga. Men nu har den belagts med ett typ av filter och ikonen "Quintessence Exclusive", den är ej heller sökbar i deras sortiment. Jag har varit en flitig kund senaste två åren men aldrig sett ikonen tidigare eller blivit välkomnad upp i den nivån (faller säkert på antalet aktiva år).

Giraud.jpg

Är det någon här som har uppnått den högaktingsvärda nivån Quintessence hos Idealwine och kan bekräfta hur funktionen/utbudet ser ut?
Jag har haft span på ett par Giraud Argonne som funnits i lager, öppet för köp så att säga. Men nu har den belagts med ett typ av filter och ikonen "Quintessence Exclusive", den är ej heller sökbar i deras sortiment. Jag har varit en flitig kund senaste två åren men aldrig sett ikonen tidigare eller blivit välkomnad upp i den nivån (faller säkert på antalet aktiva år).

Visa bifogad bild 35300
Mer om nivån här.

5% rabatt. Hemliga produkter. Små kvantiteter.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fick just hem ett paket från https://www.lesbonsplansduvin.com/
Någon annan som har handlat där? Stort utbud av Bourgogne, men även en del annat också.
I alla fall vissa viner är bra prissatta, t ex Auxerrois Moenchreben de Rohrschwihr 2020 Rolly Gassmann för €17.95 jämfört med 319 kr på systemet, och det finns även en del produkter på rea.
Enda stället där man kan få 2023 Clos Saint-Jacques för under €200?
Frakten är dock relativt hög, €55,80 för 12 flaskor, så en del av vinsten går förlorad.

Last edited:

Metivas

Medlem
Hejsan.

Jag är ny här på forumet och har lite frågor.

Jag funderar såklart på att köpa vin från lite olika sidor på nätet. Ni är ju ett gäng som har superkoll och hållit på med detta en längre tid enligt vad jag förstår av det jag läst här på forumet.

Så, jag undrar om ni har information och erfarenheter av säljarna nedan:

Vet ni om någon/några av de på listan är registrerade för distansförsäljning i Sverige, eller är det så att man alltid måste typ deklarera att man importerar alkohol. Det verkar enklare för en nybörjare som jag om man inte behöver registrera köp osv. till Skatteverket, i alla fall till att börja med.

Tack på förhand!

jrick

Medlem
Typiskt sett kan du avgöra på om sidan lägger på svensk alkoholskatt på priset - då är de registrerade. Exempel är xtrawine.com. Jag har inte handlat från de där sidorna.

Hejsan.

Jag funderar såklart på att köpa vin från lite olika sidor på nätet. Ni är ju ett gäng som har superkoll och hållit på med detta en längre tid enligt vad jag förstår av det jag läst här på forumet.

Vet ni om någon/några av de på listan är registrerade för distansförsäljning i Sverige, eller är det så att man alltid måste typ deklarera att man importerar alkohol. Det verkar enklare för en nybörjare som jag om man inte behöver registrera köp osv. till Skatteverket, i alla fall till att börja med.

Tack på förhand!
Jag har handlat mycket från första sidan (cdm). Pålitliga, låg frakt, bra utbud.

Sonderlese

Medlem
Hejsan.

Tack på förhand!
Kolla även fraktkostnaden, inte sällan kan det vara avgörande.

epeb

Medlem
Hejsan.

Tack på förhand!

Vinatis fungerar bra. Snabb problemfri leverans. Bra priser.
Xtrawine är också bra att handla hos.

Toppen