Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Thirsty

Smygnykterist
tenor.gif

Bastardo

Medlem
Den är på gång! Jag fick ’professionell’ hjälp från grannlandet i Öst … Jag måste bara läsa texten först så att jag har skrivit rätt, och så ska hen pula lite med dokumentet för att stilisera det färdigt.
Informationen kommer att vara i PDF-format och ska vara mycket lättläst och tydlig.
P.S. Min medhjälpare orkar inte göra det just i dag … för det finns massvis av andra sysslor som är viktigare och går före.

Bastardo

Medlem
Bra jobbat! Teamwork makes the dream work!🥳🍷
Du har fullständigt rätt, Calixx! 🏆
Det kanske blir fler projekt i framtiden tillsammans med Vingubben eller eventuellt med någon annan … Jag känner att det är fullt möjligt.
Jag gillar att ha något vettigt att hålla på med, inte bara vanligt trams som jag gör annars …

Min supervisor har lovat att korrigera vissa saker i dokumentet, som i all hast blev fel, och resulterade i att det fattades några namn. Jag ska lägga ut dokumentet hit sedan, när det är färdigt. Och om hon skulle gå bet nån gång, så har jag ännu proffsigare hjälp att få, som har stor erfarenhet av liknande, och även mycket mer avancerade arbetsuppgifter.

Det är inte helt lätt att hålla reda med alla namn och rader, då det är sammanlagt 146 stycken att skriva in och korrekturläsa dem också.
Tusen tack för hjälpen, Vingubben! Det ska jag komma ihåg och är det någonting som du vill ha hjälp med i framtiden, vet du vem du ska fråga. :)

Last edited:
Jag handlar mycket på Idealwines auktioner och hur det fungerar med alkoholskatt på ”andrahandsviner” är lite svårt att genomskåda. Fransk alkoholskatt har ju betalats för decennier sedan i många fall (av någon annan). De är iaf med på listan vilket jag antar är positivt för svenska vinköpare.

Bastardo

Medlem
Jag skulle vilja klinga i glaset och utbringa en skål för @Bastardo. 🥂💛
Hoppas att det dyker upp något annat med tiden där jag kan bistå med … Det vore mycket välkommet. :)
Jag kan kanske tipsa om sånt, som kan vara intressant bland alla firmor här som jag hittar. En del namn har inget vettigt alls och vet inte ens varför de ska vara på den, så det finns egentligen inte så himla mycket som är användbar, men det är kul att känna till ändå.
En annan sak är också, att det kan vara svårt att hitta URL till alla, då det namnet som finns här, är inte det samma som firman heter på nätet.

Per Stade

Lege artis
Tack, bra att ha! Egentligen bara ett önskamål; att den vore sorterad i bokstavsordning :)
ChatGTP har dålig syn och tyckte upplösningen på bilderna var för dålig.

Grok sorterade på några sekunder men kom bara med 113 namn.
Efter en reprimand återkom Grok efter någon minut med följande lista, reservation för ytterligare fel:

1. 3nd SRL

2. 73 Strandgade Vinbar & Butik APS

3. A sip of joy AB

4. A.L. Export di Antonella Locchi E.C.

5. Al Dente Italia S.R.L.

6. Altavin KG

7. Amfora Group APS

8. Atlas Edge Tradin, Unipessoal, LDA

9. Atomwine

10. Backyard Wines SAS

11. Balder Wines APS

12. Barrio Lundh, Daniel

13. Barthel, Ulf

14. Baum, Konstantin

15. Bemakers APS

16. Bevco AS

17. Beverage Trading Europe APS

18. Bierothek Marketplace GMBH

19. Bosco Bracco SAS

20. Butikum ABS

21. Cadolle Granit Rose SAS

22. Capreo GMBH

23. Casa Amytis SL

24. Cavarosa Wine APS

25. CBS Invest AB

26. Champagne for alle APS

27. Champagne Voyage APS

28. Claes Edfeldt Invest Ab

29. Decantalo Vinos SL

30. DFG Krahn APS

31. Dhami, Curt Ingerpal Singh

32. Dorsø Wine APS

33. DSF Wine A/S

34. Duce Yeswecan S.L.

35. Dufry Red SRL

36. E-Boissons SAS

37. Elixir Wine AB

38. Escapat Wines SARL

39. Fantombryg APS

40. Farwine ABS

41. Fedele Import & Export AB

42. Ficofi SAS

43. Five Clover Wines APS

44. Flaskvis APS

45. Free Grape APS

46. Fria viner APS

47. Grehn and Lindh LDA

48. Groth & Persson APS

49. Grythyttan Vintage Selection BV

50. Habena 1955 SL

51. Hatt & Söner International SASU

52. Iakkul Limited

53. Idealwine.com

54. Innogate APS

55. Italienska Magasinet APS

56. Jakobsson & Söderström Vin APS

57. Khalaf, Dori

58. Kobaj APS

59. L’Agora Enogastronomi IVS

60. La Belle Vie

61. La Disfruteria Casa Amytis SL

62. La Pace S.R.L.

63. Le Bon Gout APS

64. Ligeron wine et spirits

65. Lita International S.L.U.

66. Love Wine S.R.L.

67. Lundgren & Lundgren SL

68. Lyon AM AB

69. Magellan Group AB

70. Mammamiawineclub S.N.C. di Giordano Sternad & co

71. Millesimes SAS

72. Montevisur AB

73. Mori, Giacomo

74. Move Expert Italia S.R.L.

75. My Prosecco Sparkling Swedes Handelsbolag

76. My wine APS

77. Nilson, My Maria Magdalena

78. OIP S.R.L.

79. Palmkvist, Johan

80. Perfectdraft Europe SAS

81. Peter Solberg A/S

82. Philipson Wine APS

83. Pompette ABS

84. Portuvino International OÜ

85. Rclawines LDA

86. S.A.R.L. Fransska Vincompaniet

87. S.A.R.L. Vinaficio

88. SARL Caviste SE

89. SARL Vinatis

90. SAS Ivinio

91. SAS La Maison Hansby

92. Scandeast Food & Beverage SL

93. Scandi Bureau AB

94. Selection Prestige GMPH

95. Società Cachée APS

96. Somivia APS

97. Superiore DE GMBH

98. Supervin, Hjorring AS

99. Tannico e wineplatform S.R.L.

100. Terroirviner SAS

101. The artisanal spirits company (Ireland) Limited

102. The house of wine and spirits

103. The Nordic Wine Company APS

104. Thels Vine APS

105. Theory No. 2 AB

106. Thomas Plackner & Iain Anderson GBR

107. Tiblom Wines APS

108. Vildmedvin APS; de har bytt namn!

109. Vin Magasin, LDA

110. Vingrossisten S.L.

111. Vinhuset APS

112. Viniteca Trade S.L.

113. Vinlådan APS

114. Vinocqua APS

115. Vinonista Danmark APS

116. Vinotek.com APS

117. Vinslottet La Galine APS

118. Vintalla Wine & Deli S.R.L.

119. Vinupplevelser APS

120. Vivine APS

121. Way To Go S.R.L.

122. WBX S.R.L.

123. Wein- und sektkellerei Jacob Gerhard T Niersteiner GMBH & Co KG

124. Weinc enter Lorrach GMBH

125. Weingut Sverige Filial

126. Whic GMBH

127. wine in motion APS

128. Wine Trade Denmark APS

129. Winebuddi OÜ

130. Winedrops Agencia S.L.

131. Winefinder APS

132. Wineguys APS

133. Wines We Want EURL

134. Winetales APS

Bastardo

Medlem
Men vad skall man göra med listan? Kommer ni att använda den? På viket sätt kommer den att ge er mervärde?
Det är helt frivilligt att använda den … ;) Den kanske inte ger så väldigt mycket användbar fakta, men det är oerhört mycket bättre än ingenting och nu får vi alla se, vilka firmor betalar alkoholskatt till Sverige och om inte namnet finns med, då gör dem inte det.
Om du anser att du har ingen nytta av sajter som t.ex. den här betyder bara att du inte gillar kvalitetssprit, som långifrån alltid finns att köpa på bolis t.ex. … :p
Det finns flera fina buteljer rom, whisky och konjak som dessutom inte kostar så mycket gentemot sin kvalitet.

buteljen

Medlem
Det är helt frivilligt att använda den … ;) Den kanske inte ger så väldigt mycket användbar fakta, men det är oerhört mycket bättre än ingenting och nu får vi alla se, vilka firmor betalar alkoholskatt till Sverige och om inte namnet finne med, då gör dem inte.
Om du anser att du har ingen nytta av sajter som den här betyder bara att du inte gillar kvalitetssprit, som långifrån alltid finns att köpa på bolis t.ex. … :p
Jag köper i princip aldrig starksprit. Ok, så listan är främst för den kategorin av dryck? Då kanske den skall ligga under sprit?

Bastardo

Medlem
Jag köper i princip aldrig starksprit. Ok, så listan är främst för den kategorin av dryck? Då kanske den skall ligga under sprit?
Nej då, inte alls. Det mesta handlar om vin, faktiskt. Jag tog det bara som ett exempel.
Har du mer att klaga på eller har du vaknat på fel sida i sängen i dag …?
När andra människor gör någonting som är till nytta för de allra flesta, så finns det alltid sådana som bara gnäller.

Last edited:

buteljen

Medlem
Nej då, inte alls. Det mesta handlar om vin, faktiskt. Jag tog det bara som ett exempel.
Har du mer att klaga på eller har du vaknat på fel sida i sängen i dag …?
När andra människor gör någonting som är till nytta för de allra flesta, så finns det alltid sådana som bara gnäller.
Skriv inte på sådana ämnen, där du bara vill skälla på alla andra och inte själv komma med någonting positivt att förtälja!
Skärp dig o sluta vara så otrevlig i vart och varannat inlägg. Jag är intresserad av vad för mervärde listan ger för folk, eftersom jag inte förstår allt spektakel med den.

Johan L

Medlem
Skärp dig o sluta vara så otrevlig i vart och varannat inlägg. Jag är intresserad av vad för mervärde listan ger för folk, eftersom jag inte förstår allt spektakel med den.

Handlarna på den här listan gör rätt för sig vid försäljning av alkoholhaltiga drycker med leverans till Sverige. Övriga handlare som säljer mot Sverige gör inte det, antar jag. För vissa är det värdefull information, för andra är det inte det.

Bastardo

Medlem
Handlarna på den här listan gör rätt för sig vid försäljning av alkoholhaltiga drycker med leverans till Sverige. Övriga handlare som säljer mot Sverige gör inte det, antar jag. För vissa är det värdefull information, för andra är det inte det.
Precis, och även om t.ex. vinskatten är så löjligt låg, så har jag fått en bild av att många forummedlemmar till och med stoltserar med att inte betala den ynka 20-lappen som det kostar per flaska. Sånt beteende är väldigt konstigt i mina ögon, speciellt när det är mycket enkelt att betala in skatten även själv; fast jag har inte gjort det ännu; men det blir den dagen jag gör det också.

Av den anledningen köper jag hellre av sådana försäljare som ärligt berättar att de är distansförsäljare och betalar skatten själva. Jag vill alltid köpa hellre av sådana köpmän, om det bara är möjligt. Har man råd att köpa vin för stora summor pengar, men vill inte betala vinskatten, så kan jag inte förstå vad sådana människor tänker på över huvud taget.
Ok, låt vara, att risken att åka fast är mycket liten, men varför ska man ens ta sådana risker?
P.S. Nu slipper jag fråga i alla fall om något företag betalar vinskatt själva eller inte. De som inte är med på listan gör det inte och dit hör definitivt https://www.cognac-expert.com/
Synd, för de har mig veterligen störst sortiment av cognac i Europa.

Last edited:
Toppen