Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Segolas skrev:
Millesimes i Frankrike erbjuder lagring, priser mm framgår av deras allmänna villkor
Det hade jag missat Segolas, tack. Vet du någon som lagrar där? Kan ju bli ett alternativ till FRW
 

Silenos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Karl skrev:
Prismässigt och logistikmässigt verkar det vara bäst att köpa ifrån Tyskland. Jag köper i och för sig en del franska viner också, kanske smart att öppna ett konto på Milles också.

Tyska handlare har också mycket franska viner, så det är ju inte så att man är tvungen att bara dricka riesling bara för att butiken heter .de. Muscadet och Beaujolais har jag dock haft lite problem med att hitta. Det finns såklart många franska närhandlare också, men tyvärr verkar fraktpriserna genomgående vara högre än hos de tyska.
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

shorepower skrev:
Det hade jag missat Segolas, tack. Vet du någon som lagrar där? Kan ju bli ett alternativ till FRW
Tyvärr inte, jag har funderat på det själv men aldrig kommit till skott
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Vill flika in att jag inte haft några problem hos FRW. För mig har de alltid varit bra att ha att göra med. Jag misstänker att Shorepowers problem har att göra med att han har en annan (och sämre) account manager än jag.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Lagra i bond, menas?
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Att låta vinerna ligga "in bond" betyder att de ligger kvar oskattade i England i ett speciellt "in bond"-lager. Man behöver inte betala moms förrän man plockar ut dem och om man någon gång i framtiden vill sälja så kan man sälja dem "in bond" vilket då fungerar som en garanti för köparen att vinerna lagrats bra. Momsen får sedan köparen betala baserat på ursprungliga inköpspriset först när han/hon plockar ut vinerna..
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

ah... gracias!
 

Karl

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har mailat Millesimes.com och de låter dig endast lagra viner som du köper genom dem. Jag hade helst velat köpa in viner ifrån olika handlare för att lagra vidare.
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Elvis skrev:
Vill flika in att jag inte haft några problem hos FRW. För mig har de alltid varit bra att ha att göra med. Jag misstänker att Shorepowers problem har att göra med att han har en annan (och sämre) account manager än jag.
Eller ruttet logistiksystem. Känns alltid lite osäkert att vara beroende av en person
 

widell

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hej vänner,
Jag tänkte beställa lite vin och pröva det här med internet :)
Hittat det jag vill ha på Lay Wheeler samt millesimes.com, priserna är ungefär desamma. Mailat Lay Wheeler och Millesime och frågat om frakten, någon som vet vad frakterna är för 6-12-24-36 flaskor? Förstått att ni är nöjda med Millesimes. Kan man leverera direkt till Grappe?
 

Karl

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Milles är i alla fall ca 60 E för 12 flaskor. Mvh
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Anders Landström skrev:
Har ju handlat en del via FRW (www.frw.co.uk) men kommer inte fortsätta med det. Det kan vara att jag har haft otur men det har varit en rad missöden. FRW har på webben ett svåröverträffat vinsortiment men inget av detta finns i lager. Det är viktigt att förstå att man tar risken då man handlar via dem att vinet inte kommer att levereras.

Det krävs ett riktigt bra logistiksystem för att hantera mängden av viner, det verkar FRW sakna. Att viner som kommer upp på webbplatsen visar sig inte finnas är en sak men att inte helt kunna lita på leveransstatus är en annan. Det har hänt för många gånger att viner som jag betalt och som jag fått bekräftelse på visar sig inte finnas i mitt lager när jag begär leverans. Viner markeras som skeppade (till transportör) trots att de inte är det.

Senast så saknades viner (som jag tidigare fått besked fanns i lager) FRW skyller som vanligt på deras leverantörer men trots allt så fick en bekant leverans av samma viner, även då han beställt vinet ett par veckor efter mig (men begärde leverans före mig). Misstanken att man lånade från mitt lager är ju svår att komma över så det var droppen som fick bägaren att rinna över.

Som sagt, det kan vara att jag haft otur, FRW har ett bra sortiment och om ni fortsätter handla där så är mina råd

* Betala med kreditkort
* Se till att du har kontroll över viner du har in bond hos FRW. Be att få leveransbesked etc

Personligen, efter att slutgiltligen fått ut alla mina viner så håller jag mig borta ett tag. Jag har ju tidigare rekommenderat FRW så ville lägga in en blänkare om andra upplevt problem

Har fått leverans av alla mina viner från FRW så till slut är de i Sverige. Dock, i tillägg till det jag skrivit ovan så visade det sig att en av de lådor , Cristal 2002 på magnum, som jag köpt vid lansering och lagrat "in bond" hos FRW, var öppnad och en av flaskorna hade berövats från sin folie. Jag vet inte om flaskan utan folie är från samma låda eller om den las dit senare.

Lådan var dock försluten med tejp från FRW så det bör vara där någon varit inne i lådan. Enligt mig så är det inte acceptabelt om man lagrar viner att någon öppnar lådorna utan att få instruktioner om det.
 

KimHartman

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

widell skrev:
Hej vänner,
Jag tänkte beställa lite vin och pröva det här med internet :)
Hittat det jag vill ha på Lay Wheeler samt millesimes.com, priserna är ungefär desamma. Mailat Lay Wheeler och Millesime och frågat om frakten, någon som vet vad frakterna är för 6-12-24-36 flaskor? Förstått att ni är nöjda med Millesimes. Kan man leverera direkt till Grappe?

Jag har betalat 36€ i frakt för 6 flaskor från Millésimes.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Anders Landström skrev:
Dock, i tillägg till det jag skrivit ovan så visade det sig att en av de lådor , Cristal 2002 på magnum, som jag köpt vid lansering och lagrat "in bond" hos FRW, var öppnad och en av flaskorna hade berövats från sin folie. Jag vet inte om flaskan utan folie är från samma låda eller om den las dit senare.

Lådan var dock försluten med tejp från FRW så det bör vara där någon varit inne i lådan. Enligt mig så är det inte acceptabelt om man lagrar viner att någon öppnar lådorna utan att få instruktioner om det.

Öh, nej, verkligen inte eftersom 1) lådorna på de flesta prestigeskumpor är rätt tydligt förslutna med sigill eller originaltejp som det borde vara rätt lätt att fatta att man inte ska bryta, och 2) det på de vita ytterkartongerna på Cristal (i alla fall när de levereras utan individuella presentkartonger) står mycket tydligt att man inte ska avlägsna skyddsfolien eftersom denna ger UV-skydd. Sådan behandling avsätter sig ju i auktionsbeskrivningar, det är ju inte längre "mint condition"... "In bond" - my ass! Låter som en parallell till en primeur-fifflet hos diverse brittiska leverantörer och 1855.

Vi får väl hoppas att det inte rör sig om en flaska som någon ställt ut i ett soligt skyltfönster för att det är kul att visa upp en stor Cristal, utan att den bara stått på en skuggig hylla någonstans... ::)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

vintomas skrev:
Öh, nej, verkligen inte eftersom 1) lådorna på de flesta prestigeskumpor är rätt tydligt förslutna med sigill eller originaltejp som det borde vara rätt lätt att fatta att man inte ska bryta, och 2) det på de vita ytterkartongerna på Cristal (i alla fall när de levereras utan individuella presentkartonger) står mycket tydligt att man inte ska avlägsna skyddsfolien eftersom denna ger UV-skydd. Sådan behandling avsätter sig ju i auktionsbeskrivningar, det är ju inte längre "mint condition"... "In bond" - my ass! Låter som en parallell till en primeur-fifflet hos diverse brittiska leverantörer och 1855.

Vi får väl hoppas att det inte rör sig om en flaska som någon ställt ut i ett soligt skyltfönster för att det är kul att visa upp en stor Cristal, utan att den bara stått på en skuggig hylla någonstans... ::)
Håller med, vilket är en av orsakerna till att jag inte köper via FRW mer. Det som ser för bra ut är sällan så bra
 

perpro

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hej, lånar tråden: Jag har för mig att jag såg en länk till en nätbutik i Europa som skulle öppna en "svensk site" med lite smidigare utlämning. Jag har sökt och sökt, men hittar inget. Har jag drömt? Någon som känner igen detta?
 

BraVin

Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hej perpro,
det kanske handlar om Roberson Wine, www.robersonwine.com. De ska inom kort öppna sin svenska sajt med priser, leveranser och utbud för den svenska marknaden (med svensk alkoholskatt och moms). (den kommer på www.robersonwine.se)

Jag är delägare i BraVin, en ny vinimportör som samarbetar med Roberson Wine. Vi tar in hela deras sortiment för försäljning till svenska restauranger.

Och som en kommentar till tidigare: Alla viner som Roberson Wine listar ägs av företaget och finns i deras egna lager.

Trevlig helg!
/Krister
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

perpro skrev:
Hej, lånar tråden: Jag har för mig att jag såg en länk till en nätbutik i Europa som skulle öppna en "svensk site" med lite smidigare utlämning. Jag har sökt och sökt, men hittar inget. Har jag drömt? Någon som känner igen detta?
Inget lån, tanken är ju att vi ska diskutera andra källor här så helt rätt.
 

perpro

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

BraVin skrev:
det kanske handlar om Roberson Wine, www.robersonwine.com. De ska inom kort öppna sin svenska sajt med priser, leveranser och utbud för den svenska marknaden (med svensk alkoholskatt och moms). (den kommer på www.robersonwine.se)

Jag är delägare i BraVin, en ny vinimportör som samarbetar med Roberson Wine. Vi tar in hela deras sortiment för försäljning till svenska restauranger.

Just så ja. Trodde den skulle öppna 2 maj. Då jag inte äger någon restaurang väntar jag tills sajten är öppen. Tack för info.
 

sunqan

Vinös
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

BraVin skrev:
det kanske handlar om Roberson Wine, www.robersonwine.com. De ska inom kort öppna sin svenska sajt med priser, leveranser och utbud för den svenska marknaden (med svensk alkoholskatt och moms). (den kommer på www.robersonwine.se)

Början av maj står det på sajten... antar att det är brittisk tid :)

Är planen fortfarande Maj?

-anders
 
Toppen