Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

BraVin

Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Haha, ja det är nog brittisk tid. Maj är fortfarande planen säger de från London, så vi håller tummarna för det!

Det blir lite trevliga provningar framöver, så skriv gärna upp er för nyhetsbrevet på sajten så länge så kommer det inbjudningar vad det lider.

mvh
Krister
 

Tristanqx

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Vill köpa lite Krug grand cuvee.
Känns som att det borde gå att hitta billigare än systembolaget (1399kr)
Någon som vet någon seriös nätbutik där man kan beställa till ett bra pris utan större bekymmer?
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Tristanqx, jag flyttade ditt inlägg till den här tråden.

Billigast på wine-searcher är Vinoptimo. Har ingen erfarenhet av dem själv men de har bra rating på wine-searcher i alla fall.

Om du vill köpa (minst) en hel låda så är det rätt billigt via flera engelska vinhandlare också, till exempel Farr Vintners.
 

kayaker

Cyklist
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Elvis skrev:
Tristanqx, jag flyttade ditt inlägg till den här tråden.

Billigast på wine-searcher är Vinoptimo. Har ingen erfarenhet av dem själv men de har bra rating på wine-searcher i alla fall.
Knepig Bordeaux. :D
Région : Bordeaux
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Haha, det såg jag inte. Det är kanske därför de blivit tvungna att sänka priset. :) Det är rätt bild i alla fall.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Gjorde en beställning för en vecka sen på några flaskor krug och cde.
Fick ett email idag,

We are trying to find a carrier which will deliver your wines to Sweeden as, you are not allowed to receive directly some wines in Sweeden, because of the Monopoly. We have found one which will send your wines by airfreight only, but we have not received its price. We will confirm as soon as we get the transport price.

Best regards

Ariane BISSIRIER
MILLESIMA
87, Quai de Paludate
33800 BORDEAUX
Tel 00 33 557 808 808
Fax 00 33 557 808 819


Kan inte skicka till Sverige för att det inte är lagligt att ta emot direkt pga monopolet? är detta ett vanligt problem?

Trodde det var fritt fram att beställa från andra EU-länder...
 

Silenos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Tristanqx skrev:
Kan inte skicka till Sverige för att det inte är lagligt att ta emot direkt pga monopolet? är detta ett vanligt problem?

Trodde det var fritt fram att beställa från andra EU-länder...

Nej, det är inte ett vanligt problem, de flesta skickar glatt utan knussel. Och jo, det är såklart lagligt. Däremot så kanske man inte kan begära att alla handlare skall ha benhård koll på vad som gäller, när det kommer till export till ett land med ett monopol.
 

sunqan

Vinös
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

kan rekommendera att ni läser detta :)

eller kort - om säljaren ordnar transporten så är det distansförsäljning och då är säljaren skatteskyldig i det mottagande landet (i sverige i detta fall) och ska där betala både moms och punktskatt! (att få betala alkoholskatt är inte enkelt!)

om köparen ordnar transporten är det privatinförsel och då är det köparen som ska betala punktskatten. (detta är enkelt, men det är byråkratiskt)

Det finns dock en brasklapp i svenska alkoholskattelagen: §15c
Den som tar emot alkoholvaror som avsänts till Sverige enligt 15 eller 15 b § ska vara skattskyldig i stället för säljaren, om säljaren inte ställt säkerhet för skatten i Sverige

sen kan jag väl komplettera med att den svenska alkoholskattelagen som reglerar vem som ska betala punktskatten är i stort sett identisk med skrivelsen i eu-direktivet 2008/118/EG (det sk punktskattedirektivet). den främsta skillnaden är§15c som inte finns i eu-direktivet.
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Roberson Wines planer att lansera i maj verkar nu att flyttats till lansering under sommaren. Vi får väl se vad som händer. En aktör som säljer lite äldre viner är vi svenskar ju inte allt för bortskämda med.

Vore intressant att höra hur transporter är tänkt att skötas! Med 3 månader iskyla och 1.5 månader värme i det här landet (i den del där jag bor) så vill man ju inte att äldre, mer exklusiva viner fastnar i på ett lastbilsflak i fel temperatur.


LANSERAS I SOMMAR

Välkommen till robersonwine.se, den svenska delen av Roberson Wine, Storbritanniens ledande vinhandlare med fina viner. Sajten lanseras i sommar. Då kommer svenska vinälskare att kunna beställa från vårt sortiment på över 1200 fina viner, med leverans till hela Sverige.
 

perpro

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Anders Landström skrev:
Roberson Wines planer att lansera i maj verkar nu att flyttats till lansering under sommaren. Vi får väl se vad som händer. En aktör som säljer lite äldre viner är vi svenskar ju inte allt för bortskämda med.

Vore intressant att höra hur transporter är tänkt att skötas! Med 3 månader iskyla och 1.5 månader värme i det här landet (i den del där jag bor) så vill man ju inte att äldre, mer exklusiva viner fastnar i på ett lastbilsflak i fel temperatur.

Öppnad nu. Levererar till JetPak i Göteborg eller Stockholm. Frakt 209 till Stockholm, 349 till Göteborg upp till 12 flaskor.

Moms?
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

perpro skrev:
Öppnad nu. Levererar till JetPak i Göteborg eller Stockholm. Frakt 209 till Stockholm, 349 till Göteborg upp till 12 flaskor.

Moms?

Tittade lite på Champagnen och inte var det billigt. Selosse är Englandspriser och i vissa fall dubbelt så dyrt som det gick att köpa på SB. Gosset rosé kostar 725SEK kontra 459SEK på SB. Jacquesson 735 480SEK kontra 338SEK på SB. Ingen av de äldre champagnerna var prissatta på en sådan nivå att jag är intresserade av något.

Tillkommer gör ju frakt så de bör nog se över priserna på det de väljer att sälja till Sverige, iallafall vad gäller skumpa.

Ska ta en titt på de andra vinerna för att se om det här är en fisk eller fågel. Nu har de ju en del äldre viner men det finns flera leverantörer som har det.

Vad gäller mons så är det engelsk moms, 20%, helt enligt lagen.

Edit: Ska vara svensk moms, se denna tråd http://www.finewines.se/vin/momssats-vi ... rsaljning/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Anders Landström skrev:
Tittade lite på Champagnen och inte var det billigt. Selosse är Englandspriser och i vissa fall dubbelt så dyrt som det gick att köpa på SB.

Herre jävlar! 1390 kr för Selosse Initial - kostar väl ca 80-85 euro i de flesta smådyra prestigevinbutiker på kontinteten (och kanske 65-70 euro i de billiga) - och 2900 kr för Selosse Rosé! Och det är en vinbutik snarare än Operakällaren!
 

perpro

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Den enda jag kollade var halvflaskan Yquem 1995 som kostar 1330 (plus frakt), mot 1800 på Systemet om jag kommer ihåg.
 

annica67

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

perpro skrev:
Den enda jag kollade var halvflaskan Yquem 1995 som kostar 1330 (plus frakt), mot 1800 på Systemet om jag kommer ihåg.

Hej

Jag har gjort lite jämförelser på några olika Rhôneviner och i samtliga fall är Roberson dyrare än Systembolaget, trist hade varit bra att få ett bra alternativ till det statliga monopolet. Själva beställde vi hem för en provning ett sex pack med brittiskt bubbel från en firma i England. Tog bra med tid att få det men allt gick relativt smidigt och vinet var strålande för vårt ändamål.

mvh
Annica
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

annica67 skrev:
Hej

Jag har gjort lite jämförelser på några olika Rhôneviner och i samtliga fall är Roberson dyrare än Systembolaget, trist hade varit bra att få ett bra alternativ till det statliga monopolet. Själva beställde vi hem för en provning ett sex pack med brittiskt bubbel från en firma i England. Tog bra med tid att få det men allt gick relativt smidigt och vinet var strålande för vårt ändamål.

mvh
Annica

Man kan konstatera att det vore bra med lite rådgivning. Roberson spenderade ju en hel del pengar på att bjuda in vinbloggare och skribenter. Ett tydligt budskap borde ju ha varit att om man ska lansera en exklusiv affär som riktar sig mot vinintresserade i Sverige så måste man sätta priserna på ett sådant sätt att de är lika med eller lägre än man kan köpa från Systemet.

Vet inte om man inte gjort en ordentlig undersökning eller om man pratat med fel personer, personer som inte tillhör de som köper vin utan bara är vana med att prova. På finewines.se exempelvis köper ju redan idag majoriteten av medlemmarna utomlands och är vana att jämföra priser.

Jag kan tänka mig betala för bra lagrade viner men jag kan inte tänka mig att betala upp till dubbla priser för viner som jag kan gå in i en butik i Sverige ock köpa
 

kayaker

Cyklist
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Anders Landström skrev:
Man kan konstatera att det vore bra med lite rådgivning. Roberson spenderade ju en hel del pengar på att bjuda in vinbloggare och skribenter. Ett tydligt budskap borde ju ha varit att om man ska lansera en exklusiv affär som riktar sig mot vinintresserade i Sverige så måste man sätta priserna på ett sådant sätt att de är lika med eller lägre än man kan köpa från Systemet.
Om jag tolkade det hela rätt så var väl i.o.f.s. huvudpoängen att erbjuda så'nt som inte finns på SB. Det hindrar dock inte att man bör göra lite research vad gäller prisnivåerna. Stora delar av den tilltänkta målgruppen har nämligen vant sig vid att leta och jämföra - för man vänder sig väl inte bara till de som köper på dryckesauktionerna till överpriser jämfört med SB? ;)
 

BraVin

Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hej Anders m fl, med översatta hälsningar från kamraterna på Roberson Wine i England: (vi på BraVin samarbetar på så sätt att vi säljer Robersons vinlista till restauranger i Sverige)

Tack för synpunkterna på priser, vi kommer att se över de exempel som tagits upp.

Fokus är att erbjuda ett alternativ till Systembolaget för vinintresserade svenskar, med exempelvis ett större utbud av Bordeaux, Bourgogne och andra viner som inte är av senaste årgången. Med ett sortiment på över 1000 viner kommer det säkert att finnas överlappningar och lägre priser på Systembolaget, kanske framför allt på senaste årgångarna eller non-vintage.
När det gäller priser är sällan en vinhandlare billigast på allt, men vi kommer med unika erbjudanden framöver där vi håller lägsta pris på viner som inte är så lätta att få tag på.
Vi kommer också i höst att erbjuda vinprovningar i Sverige som vi hoppas blir uppskattade av er konnässörer (det är något vi regelbundet håller i London).

Alla våra viner säljs med svensk moms och svensk alkoholskatt betald och vinerna som säljs ägs av Roberson och finns på lager i London.

Med vänliga hälsningar Roberson Wine

www.robersonwine.se
 

bmf

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Några fler exempel på viner som borde justeras till lite är Krug 2000 som kostar 5010 kr och Tinganello 1000 kr. Har för mig Krug -98 kostar runt 1900 kr på SB och Tignanello 499 kr. Helt plötsligt börjar Systemet kännas billigt!
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

BraVin skrev:
Hej Anders m fl, med översatta hälsningar från kamraterna på Roberson Wine i England: (vi på BraVin samarbetar på så sätt att vi säljer Robersons vinlista till restauranger i Sverige)

Tack för synpunkterna på priser, vi kommer att se över de exempel som tagits upp.

Fokus är att erbjuda ett alternativ till Systembolaget för vinintresserade svenskar, med exempelvis ett större utbud av Bordeaux, Bourgogne och andra viner som inte är av senaste årgången. Med ett sortiment på över 1000 viner kommer det säkert att finnas överlappningar och lägre priser på Systembolaget, kanske framför allt på senaste årgångarna eller non-vintage.
När det gäller priser är sällan en vinhandlare billigast på allt, men vi kommer med unika erbjudanden framöver där vi håller lägsta pris på viner som inte är så lätta att få tag på.
Vi kommer också i höst att erbjuda vinprovningar i Sverige som vi hoppas blir uppskattade av er konnässörer (det är något vi regelbundet håller i London).

Alla våra viner säljs med svensk moms och svensk alkoholskatt betald och vinerna som säljs ägs av Roberson och finns på lager i London.

Med vänliga hälsningar Roberson Wine

www.robersonwine.se
Tack för ert svar. Det är alltid positivt när en leverantör kommer tillbaka med så pass snabbt svar. Det är vi svenska vinkonsumenter inte allt för bortskämda med

Generellt är det väldigt positivt att vi får ett utökat utbud i Sverige och att fler leverantörer etablerar sig på marknaden. Speciellt med ett utbud av lite mer udda / mogna viner som ju alltid varit en bristvara här. Det är också positivt att vinerna ägs av Robertson (och att man inte handlar i kommission vilket jag har haft negativ erfarenhet av).

Med den målgrupp som Robertson har så är det däremot viktigt att förstå vad dessa personer vet och hur de handlar. En hel del av kunderna läser källor som finewines.se och liknande samt har en bra förståelse för prisbilder och tillgänglighet kring de produkter som Robertson tillhandahåller. En av måttstockarna som kommer att användas är om generellt tillgängliga viner är mycket dyrare än på motsvarande butiker, Systembolaget eller i England. Om dessa sticker ut extremt mycket så blir det lätt så att hela sortimentet får den stämpeln.

Men som sagt, iallafall jag tittar på varje enskilt vin. Om det nu är så att jag kan köpa en del intressanta viner för bra pris eller viner som jag annars inte kan få tag i så är det naturligtvis bekvämt att även beställa andra viner på samma gång, även om de är något dyrare. Det gäller inte förstås inte standardviner som Moët etc utan här är det väl viktigt att Robertson bestämmer sig för var de vill konkurrera.

PS. Ser fram emot provningarna :)
 

Jos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

bmf skrev:
Några fler exempel på viner som borde justeras till lite är Krug 2000 som kostar 5010 kr och Tinganello 1000 kr. Har för mig Krug -98 kostar runt 1900 kr på SB och Tignanello 499 kr. Helt plötsligt börjar Systemet kännas billigt!
Satan, nästan 300% dyrare! Kikade runt lite och det måste vara dyraste webbutiken jag nånsin sett. 520 spänn för en Bollinger NV... Grande Annee var "bara" dryga hundringen dyrare än systemet men va faan.. Köper folk vin därifrån?

Tillkomer frakt på dessa priser också??
 
Toppen