Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

SUPRA

Bäst
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Lite off topic, men....själv har jag börjat köpa husbehovet direkt från en liten firma i Tyskland.
Leverans direkt till dörren, frakten är typ 150 kr för 18 flarror troligen mindre än vad det kostar att starta bilen och åka till bolaget.
Hans sortiment på Champagne är lite dåligt dock, men mycket bra vita och röda i prisklassen jag klarar av för månadsbehovet.
Kommer framöver nog bara kompletteringshandla på Bolaget.
 

Håkan

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

SUPRA skrev:
Lite off topic, men....själv har jag börjat köpa husbehovet direkt från en liten firma i Tyskland.
Leverans direkt till dörren, frakten är typ 150 kr för 18 flarror troligen mindre än vad det kostar att starta bilen och åka till bolaget.
Hans sortiment på Champagne är lite dåligt dock, men mycket bra vita och röda i prisklassen jag klarar av för månadsbehovet.
Kommer framöver nog bara kompletteringshandla på Bolaget.
+1
 

Keen

slan
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

SUPRA skrev:
Lite off topic, men....själv har jag börjat köpa husbehovet direkt från en liten firma i Tyskland.
Leverans direkt till dörren, frakten är typ 150 kr för 18 flarror troligen mindre än vad det kostar att starta bilen och åka till bolaget.
Hans sortiment på Champagne är lite dåligt dock, men mycket bra vita och röda i prisklassen jag klarar av för månadsbehovet.
Kommer framöver nog bara kompletteringshandla på Bolaget.


Länk?
 

SUPRA

Bäst
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Keen skrev:

Vet inte om hans affärsidé är att sälja till svennar, men jag och några till köper. Tyskakunskaper är en fördel, men han kan lite engelska.

Han satte ihop en låda med 18 viner, röda och vita, och de flesta har varit till belåtenhet.

Prisklassen låg mellan €7 -15 per flaska tror jag, men det är ju valfritt.
Av en slump gillade jag de "dyra", röda bäst ;)


WEIN-KERN WOLFGANG KERN
Weinhändler
Walkmühlenstrasse 16[font=]D - 52074 Aachen
Telefon +49 . (0)241 . 955 911 0[/font]
wein@wein-kern.de
www.wein-kern.de
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Till er som inte fick tilldelning på Cavistes senaste släpp, som har druckit upp det ni köpte eller för den delen bara är intresserade :)

Jag var inne på noblewine.de och kikade efter annat i helgen och såg då att de har en hel del Piuze till salu och att mycket dessutom var prissänkt. Det var ett tag sen jag beställde därifrån så jag kommer inte ihåg fraktpriserna men frakten från Tyskland brukar inte kosta särskilt mycket.
Kan vara värt att kolla om man uppskattar Piuze.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

vininfo.nu skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att handla av Robertson Wine, svenska sidan...

http://www.robersonwine.se/
Har beställt lite flaskor och det har fungerat bra , ibland har något utgått ur sortimentet men
då har det fixats till på bra sätt ,dvs så jag blivit nöjd !
Priserna är både högt och lågt men med ett bra sortiment.
Krister som är Roberson "svenska" man brukar va inne på forumet ibland.

Så som svar på din fråga så är min erfarenhet bara bra...
 

Bar57

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Något som shoppat vin via Gastons online sida?

Inga viner jag känner igen direkt utom Ogier...blir lite skeptiskt när jag ser att de säljer Sylvain Mosnier 1er Cru för 220kr + och den går att köpa här http://domaine-mosnier-sylvain.delicene ... auroy-2010 12.5€. Över 100kr pålägg känns inte okej för frakten per flaska...

Även lite andra fel som särstavning på "vin import" ^^
 

kayaker

Cyklist
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bar57 skrev:
Något som shoppat vin via Gastons onlinesida?
Nej, men med tanke på vilka som ligger bakom, bl.a. Grande Bouteille & Vinopia, så lär det vara bra viner iallafall. Det är bl.a. Michel Jamais och Rikard Nilsson som ligger bakom Soil&Soul. http://www.soilandsoul.se/
 
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Vilka är era favoritsidor gällande viner från Bordeaux? Främst gällande pris (där frakten såklart är en del) men även smidighet med betalning, leverans. Med tanke på att det känns enklast om den jag köper av ordnar med frakt så är ju de engelska sidorna (förrutom Roberson Wine) borträknade.

Millesimes.com? Någon annan? Tysk sida kanske, med tanke på närheten (billig frakt)?

Jag är själv ny på detta med beställning från annat land. Bara beställt från Carlo Merolli än så länge.
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Millesimes.com är utmärkt, även om jag själv bara köpt champagne därifrån.
 

Guayabera

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hammarby_Sjöstad skrev:
Vilka är era favoritsidor gällande viner från Bordeaux?

Jag kör på winesearcher.com och begränsar till Tyskland. bordoverview.com är ett bra ställe att börja för att få översikt på Bordeaux vad gäller recensioner och riktpris. Standard pris på frakt verkar generellt vara 18 euro för arton flaskor hos de flesta tyska handlare. Kan ibland vara upp mot 30 euro men ibland också mindre eller gratis om man beställer över en viss summa.
 

Elvis

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Millesimes.com är betydligt dyrare än så, för övrigt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Elvis skrev:
Millesimes.com är utmärkt, även om jag själv bara köpt champagne därifrån.

Ej att förväxla med Millesima, som har bra sortiment och ibland bra priser och ser ut att kunna hantera hantera andra länder p.g.a. olika språkversioner av deras sajt, men visade sig vara en jävla långsamma strulpellar som krävde fullständigt astronomiska belopp för frakt till Sverige enda gången jag beställt från dem. Det kommer inte att bli någon mer gång, i alla fall inte med leverans till Sverige.

Har också mest köpt från Tyskland p.g.a. de rimliga frakterna, det breda sortimentet och för att jag gör mig begripligt förstådd på språket. Ingen standardkälla för just Bordeaux dock, för det brukar finnas lite varstans.
 

Silenos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hammarby_Sjöstad skrev:

Kolla diehls weinhandel, jag tror jag betalde en tjugo-€-are i frakt.

Sen, i allmänhet gällande språk: Det är ingenting man behöver oroa sig för. Det går förmodligen handla på svenska om man vill. Adress, en lista på viner, en summa och iban-nr...det är knappast så man behöver bekymra sig om adjektivkongrugering...
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Diehl kan rekommenderas, de har ett rätt bra sortiment av Bordeaux och ligger ofta hyfsat i pris .
Jag borde få ett paket därifrån i veckan som kommer
 
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Skulle lägga in en beställning hos Carlo Merolli igår och upptäckte att det inte går att få varorna skickade till Sverige längre. Fick detta bekräftat av Carlo via mail. Väldigt trist på en bra källa för italienska viner.
 

sunqan

Vinös
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Hammarby_Sjöstad skrev:
Skulle lägga in en beställning hos Carlo Merolli igår och upptäckte att det inte går att få varorna skickade till Sverige längre. Fick detta bekräftat av Carlo via mail. Väldigt trist på en bra källa för italienska viner.
Han har säkert fått påstötning av skattmasen (den danska), eftersom han ägnat sig åt distanshandel utan att betala in svensk punktskatt och moms. Tom Pedersen på Atomwine gick igenom det för ett par år sen.
Men det borde gå om du ordnar transporten själv och betalar in den svenska alkoholskatten i förväg.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Sveprod

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Tänkte höra med er som har erfarenhet från att handla från atomwine i Danmark. Jag la en order på torsdagen och betalade med visakortet direkt i kassan. Fick ett mail som bekräftar min order och samtidigt står det att jag ska få ett nytt mail med försändelsenummer. Detta har jag ännu inte fått och heller inte svar på mail som jag skickade igår kväll till dem. Brukar de ta lite tid på sig? För det har väl inte varit någon speciell dansk helg som hjort att de inte jobbat..?
Med vänlig hälsning, en som är van att det går undan lite:)
 

sunqan

Vinös
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Han glömde trackingnumret åt mig med, och när jag fick det var varorna redan utlevererade hemma :) två lådor tog typ tre-fyra dar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Toppen