Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Sveprod

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

sunqan skrev:
Han glömde trackingnumret åt mig med, och när jag fick det var varorna redan utlevererade hemma :) två lådor tog typ tre-fyra dar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Idag fick jag ett mail, från DHL. Fortfarande inget liv från atom så jag känner mig ändå något skeptisk till dem som handelsplats. Vad händer om något är fel med innehållet eller något trasigt..? Då vill man ju gärna ha en snabb och bra kontakt med säljaren. Någon som varit med om något sånt med atomwine?
 

Silenos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag tror du kan vara lugn. Inte heller jag fick något nummer, men grejerna kom idag, 3-4 arbetsdagar efter beställning. Jag har aldrig hört något om att Atomwine inte sköter sig. Vill du ändå ha kontakt med dem genast, ring.
 

Sveprod

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bara för ordningens skull. Paketet kom idag och allt är helt och riktigt.
Gäller alltså det som diskuterats ang atomwine..
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har ju tidigare varnat för FRW (Fine+Rare, www.frw.co.uk) och tänkte följa upp med lite bilder. Var precis i källaren och flyttade om lite och den låda med Cristal magnum 2002 jag köpte av FRW i samband med lanseringen kom fram. Förutom att FRW öppnar alla lådor som plockar de dessutom ut flaskorna och i det här fallet så glömde man lägga tillbaka skyddsfolien.

Sättet att öppna lådor får Systembolaget att framstå som proffs. Man blir ju också tveksam om vinerna ens kommer från samma låda. Då jag klagade svarade FRW att de har experter som sysslar med viner och att de öppnar alla lådor för att vara säker på att det är rätt vin i lådan? Bara det sista är en stor varningsklocka, om de har problem med nylanserade viner, var köper de då sina viner?

2013-09-28-19-05-20.jpg


2013-09-28-19-05-33.jpg


2013-09-28-19-05-51.jpg


Edit: Nu med bilder
 

KimHartman

Medlem
Carlo Merolli säljer tydligen till svenska kunder igen. För att inte behöva behöva oroa sig över den svenska alkoholskatten är handeln nu uppdelad i två moment: dels köpet av vinerna i sig, dels själva transporten av dom. Detta betyder att köparen ansvarar för skatten. I praktiken är det förstås upp till var och en att välja om man vill spela efter reglerna eller inte..
 
Trådskapare
A
Carlo Merolli säljer tydligen till svenska kunder igen. För att inte behöva behöva oroa sig över den svenska alkoholskatten är handeln nu uppdelad i två moment: dels köpet av vinerna i sig, dels själva transporten av dom. Detta betyder att köparen ansvarar för skatten. I praktiken är det förstås upp till var och en att välja om man vill spela efter reglerna eller inte..

Allt eftersom reglerna ändras så kommer vi se fler och fler uppfinningsrika personer. Anden är ur flaskan och Systembolaget, trots sin PR, kommer inte kunna stoppa tillbaka den.
 

SUPRA

Bäst
Någon mer som handlat på WEIN-KERN nu?

Jag är mycket nöjd kund, mer eller mindre allt mitt husbehov kommer därifrån nu och han har fått mig att uppskatta vitt vin.
 

Per Stade

Lege artis
Har flera gånger handlat från en vinhandlare i Tyskland, Norbert Lamla.
Han har en intressant lista på odlarchampagner där jag har hittat många
trevliga skumpor. Maila till nobsla@freenet.de och be att få en lista.
Det går bra att skriva på engelska för dem som inte är 100% hemma i
det tyska språket.
 
Trådskapare
A
Har flera gånger handlat från en vinhandlare i Tyskland, Norbert Lamla.
Han har en intressant lista på odlarchampagner där jag har hittat många
trevliga skumpor. Maila till nobsla@freenet.de och be att få en lista.
Det går bra att skriva på engelska för dem som inte är 100% hemma i
det tyska språket.

Har också handlat av Herr Lamla, fungerade helt utan problem och med bra priser
 

Silverfux

Medlem
Hej,

Jag har handlat några ggr från http://www.nickollsandperks.co.uk/ fungerar bra för mig. För enstaka/mindre mängd flaskor frakten brukar ligga på ca 20-30 pund upp till 12 flaskor (brukar variera lite) de har också då och då halva priset på frakten =) någon annan som har erfarenhet av den butiken?
 

Sundbom

Medlem
Hej,

Jag har handlat några ggr från http://www.nickollsandperks.co.uk/ fungerar bra för mig. För enstaka/mindre mängd flaskor frakten brukar ligga på ca 20-30 pund upp till 12 flaskor (brukar variera lite) de har också då och då halva priset på frakten =) någon annan som har erfarenhet av den butiken?

Handlat både whisky och vin där. Fått fel flaska någon gång, men det gjorde inte något då vi fick en bättre buteljering än vi beställde...
 
Hallå alla.
Är ute efter att köpa lite "Etienne Sauzet 2011" igentligen allt från instegs nivån till 1ercru nivå. Nån som har bra tips om från var ja kan göra det? Jag har igentligen bara hört med fine&rare men utan resultat tyvär
 

Sundbom

Medlem
Hallå alla.
Är ute efter att köpa lite "Etienne Sauzet 2011" igentligen allt från instegs nivån till 1ercru nivå. Nån som har bra tips om från var ja kan göra det? Jag har igentligen bara hört med fine&rare men utan resultat tyvär

Prova wine-searcher pro. Du får igen pengarna det kostar. Eller blir av med alla dina sparpengar.

Nåväl. Av butiker som jag har handlat från själv så har http://www.exelwines.co.uk/search.aspx?searchterm=Etienne Sauzet 2011 litegrann iaf.

Här har jag också handlat: http://www.slurp.co.uk/search/?brand=domaine-etienne-sauzet
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vill slå ett slag för mina två största inköpskanaler:
The Bordeaux Cellar (London), outstanding för en primeur och Bdx öht, med en servicenivå som slår allt annat europeiskt på fingrarna.
Www.TCWC.com The Chicago Wine Company håller regelbundna auktioner där man kan göra fantastiska fynd. Funkar dock dåligt mot den. Nord-Koreanska lydstaten Swedala. Tyvärr. Sorry. Men för oss expatrierade så är det en ypperligt yppig kanal.
 

Sveprod

Medlem
Hjälp!! Jag har tidigare handlat från en butik i Danmark eller Tyskland när det gäller en favorit - Patric Piuze och hans Chablis-viner. Men min favoritlistan på datorn försvann och jag kommer inte ihåg var jag köpte sist, och inte heller får jag hjälp på vanliga google-sök.. Någon som möjligen vet vilka sidor som brukar ha hans viner?
 

Peder

Medlem
Hjälp!! Jag har tidigare handlat från en butik i Danmark eller Tyskland när det gäller en favorit - Patric Piuze och hans Chablis-viner. Men min favoritlistan på datorn försvann och jag kommer inte ihåg var jag köpte sist, och inte heller får jag hjälp på vanliga google-sök.. Någon som möjligen vet vilka sidor som brukar ha hans viner?

http://www.gute-weine.de/frankreich/burgund/chablis/patrick-piuze.html verkar ha denna producent och frakt för upp till 18 flaskor 25 euro med en leveranstid på 15 dagar. Jag tror mig ha läst någonstans att andra har handlat från denna handlare, men har själv ingen erfarenhet av denna butik.
 
Toppen