Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

kayaker

Cyklist
Öh, DHL till privatadresser levereras ju sedan några år av PostNord Logistics vad jag märkt. Till företagsadresser är det nog fortfarande egen regi.
Nej, det är inte Posten, utan det är DHL som "levererar" till privatpersoner. Med en gnutta missflyt så måste du åka till Rosenberg och hämta ditt paket. Trackingen visar ibland en del spännande händelser upp till två veckor efter att man lyckats få paketet.
 

Vino fino

Medlem
Till skillnad från många andra här så har jag bara goda erfarenheter av DHL när det gäller vin- och köksleveranser från Tyskland. De butiker jag handlat från har varit noggranna med att artiklarna skall levereras hem, dvs. det som Posten / PostNord klassar som företagspaket (leverans till dörr, inte till närmaste ombud).

Från Tyskland, från riktiga butiker, med DHL, har jag fått mina varor levererade in i vardagsrummet utan knussel. När man exempelvis beställer en bok från Amazon eller annat från en svensk nätbutik är det en helt annan historia. Då skall man knalla till någon butik de har avtal med, oavsett avstånd, och själv bära hem eländet.

Nej, tacka vet jag tyska handlare och tysk service via DHL. Kwalität.
 

kayaker

Cyklist
Från Tyskland, från riktiga butiker, med DHL, har jag fått mina varor levererade in i vardagsrummet utan knussel. När man exempelvis beställer en bok från Amazon eller annat från en svensk nätbutik är det en helt annan historia. Då skall man knalla till någon butik de har avtal med, oavsett avstånd, och själv bära hem eländet.
Att behöva vara hemma från jobbet en halv dag eller mer pga. en paketleverans är värdelöst.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Gemensamt för alla som levererar hem till dörr är att det, som i alla branscher, kan vara otroligt stor varians i sista ledet. Allt ifrån duktiga, yrkesstolta och serviceinriktade chaufförer till de som har lite mer otur när de tänker på bemötande av kund.
 

Vino fino

Medlem
Gemensamt för alla som levererar hem till dörr är att det, som i alla branscher, kan vara otroligt stor varians i sista ledet. Allt ifrån duktiga, yrkesstolta och serviceinriktade chaufförer till de som har lite mer otur när de tänker på bemötande av kund.
+1
Instämmer helt
 

kayaker

Cyklist
Gemensamt för alla som levererar hem till dörr är att det, som i alla branscher, kan vara otroligt stor varians i sista ledet. Allt ifrån duktiga, yrkesstolta och serviceinriktade chaufförer till de som har lite mer otur när de tänker på bemötande av kund.
Jag har bara stött på bottenskrapet när jag fått leveranser DHL, UPS och Schenker.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, det är inte Posten, utan det är DHL som "levererar" till privatpersoner. Med en gnutta missflyt så måste du åka till Rosenberg och hämta ditt paket. Trackingen visar ibland en del spännande händelser upp till två veckor efter att man lyckats få paketet.
Så ser det inte ut söder om Slussen. DHL-paket från Tyskland adresserade till åtminstone min adress hamnar oftast direkt hos mitt postombud.
 

kayaker

Cyklist
Då är det skickat med postdelen av DHL så att de hanteras av Posten i Sverige. Det är inte samma sak som DHL Express till nå'n gudsförgäten terminal.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då är det skickat med postdelen av DHL så att de hanteras av Posten i Sverige. Det är inte samma sak som DHL Express till nå'n gudsförgäten terminal.
Kan mycket väl vara förklaringen. Men jag hävdar bestämt att Gud har tagit sin hand från Segeltorp, som är den terminal som mina PostNord-paket går via. Någon annan förklaring kan inte finnas för försenade paket, försvunna paket, försvunna avier, skadade paket, obegripligt returnerade paket och paket som det hänt något annat irriterande med. Möjligen är terminalen infiltrerad av IOGT-NTO-medlemmar.
 

Appel

Medlem
Är det någon som haft problem med Postnord tidigare?
Igår skulle jag fått en leverans med viner men när jag kom så hade det endast kommit en avi utan någon upphämtningsadress på. Jag ringde då Postnord som sa att det paketet var levererat P U K. Detta innebär egentligen att lådan skulle vara lämnad utan kvittens.
Jag har nu anmält ärendet hos Postnord men min största farhåga är att chauffören hade dåligt med explorer och arboga 10.2 hemma så han valde att ta mitt paket då det ofta står på paketet att det innehåller alkoholhaltiga drycker.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Är det någon som haft problem med Postnord tidigare?
Igår skulle jag fått en leverans med viner men när jag kom så hade det endast kommit en avi utan någon upphämtningsadress på. Jag ringde då Postnord som sa att det paketet var levererat P U K. Detta innebär egentligen att lådan skulle vara lämnad utan kvittens.
Jag har nu anmält ärendet hos Postnord men min största farhåga är att chauffören hade dåligt med explorer och arboga 10.2 hemma så han valde att ta mitt paket då det ofta står på paketet att det innehåller alkoholhaltiga drycker.
Jo dom är knepiga, ja fick aldtig någon avi eller liknande så mitt skickades tillbaks till tyskland ena gången. dom hävdade att jag fått två avier.
 

sunqan

Vinös
Har det skickats med "Deutsche Post, DHL"? Jag beställde en router i december postnord hävdade att de aviserat mig, vilket de inte gjort, tyska trackingnumret funkade inte och postens "kundtjänst" hade noll koll ("de är ju en konkurrent till oss") dhls kundtjänst i sverige kunde inte heller hjälpa till. Gick in på konsum och förklarade läget och de hittade paketet i datan på fem minuter.
Dpd och postnord funkade bättre :) ( andra saker från Tyskland)

Posten brukar göra om försändelser från utlandet till företagspaket utan sms-avisering. Och då är man ju inte hemma... nötter!
 

Appel

Medlem
@sunqan , ja den har skickats med DHL till Sverige och sen Postnord över.

Mitt problem nu är att paketet anses levererat av Postnords system. De har dock ingen underskrift från mig. Det hade ju varit annat om de bara lämnat en avi som sa "hämta ditt paket här" men nu har de ju meddelat att det är levererat vilket är helt fel.

Var kan det ha tagit vägen?
 
Toppen