Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

chambertin

Medlem
Tack för info.
@chambertin , jag skall kolla Decantalo. Har de även flaskor med lite ålder? Ja, jag noterade att momsen läggs på men det blir fortsatt billigare än hemma på SB.
@Silex , det var bland annat den jag var intresserad :). Över en viss peng så tror jag frakten är gratis. Det ser så ut nu.
Nej det är väl inte direkt Decantalos styrka. Mest unga nysläppta viner och ibland ngt med lite ålder.
Fanns en del där i listan (på Golden Vintage alltså) som jag också skulle vara intresserad av. Har du lagt order ännu ?
 

Mats

Gone todash....
Någon som har erfarenhet och som handlat från Golden Vintage? http://www.goldenvintage.es/gb/
De verkar ha rätt vettiga priser.
Har köpt där en gång och hämtade då ut vinerna på deras kontor i Barcelona. Var under en varm period och i deras lokal stod alla flaskor ute och svettades i sina kartonger utan någon kylning. Köpte 6 flaskor varav jag druckit 3. En Vega Sicilia Valbuena 1982 som jag tog till BYOB i Göteborg som var i bra skick, en Marquis Murrieta Carta Blanca (sp?) 1982 som var helt odrickbar (läckande kork som var hopskrumpnad), och en Clos Martinet 1999 som inte heller var bra. Jag kan ju haft otur och köpte ju inte helt unga viner men de säljer ju delvis sådant som andra lagrat privat tidigare så lite chansning är det ju.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag köpte därifrån härom veckan för första gången. Riktigt bra priser på vissa viner. Jag köpte bl a Heidsieck Blanc des Millenaires 1995 (88€). Kortbetalning och leverans gick helt utan problem (beställde måndag och leverans på fredagen samma vecka). Dock är frakten relativt dyr. Jag tror jag betalade 55€ för 4 flaskor.
Samma erfarenhet som Silex hösten 2012 (d.v.s. det är ett företag som haft stabil existens), OK priser på flaskorna, dyr frakt, men allt funkade utan problem. Intressant om de börjat bjuda på frakten utomlands över ett visst belopp!
 

Appel

Medlem
Har köpt där en gång och hämtade då ut vinerna på deras kontor i Barcelona. Var under en varm period och i deras lokal stod alla flaskor ute och svettades i sina kartonger utan någon kylning. Köpte 6 flaskor varav jag druckit 3. En Vega Sicilia Valbuena 1982 som jag tog till BYOB i Göteborg som var i bra skick, en Marquis Murrieta Carta Blanca (sp?) 1982 som var helt odrickbar (läckande kork som var hopskrumpnad), och en Clos Martinet 1999 som inte heller var bra. Jag kan ju haft otur och köpte ju inte helt unga viner men de säljer ju delvis sådant som andra lagrat privat tidigare så lite chansning är det ju.
Tack för info. Vi väntar på diverse svar från dem och återkommer med utfall :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tänkte tipsa om att det finns en hel del champagne hos Plus de Bulles som är prissänkt! Det blir väl lite av ett reklaminlägg, men för att dra sitt strå till stacken när det gäller att främja distanshandel så...

Några exempel. (frakt för fler flaskor blir självfallet billigare)! (Hoppas jag inte blandat ihop vinerna och räknat fel...)

NV Pol Roger Brut Réserve
Pris för 6 flaskor, inkl. frakt: 1870:-
Pris för 6 flaskor, Systembolaget: 2394:-
Du sparar: 525:-

NV Perrier Jouët Grand Brut
Pris för 6 flaskor, inkl. frakt: 1840:-
Pris för 6 flaskor, Systembolaget: 2370:-
Du sparar: 530:-

NV Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
Pris för 6 flaskor, inkl. frakt: 1553:-
Pris för 6 flaskor, Systembolaget: 2334:-
Du sparar: 781:-

Hela listan här!
 

Elvis

Medlem
Vad händer om man betalar säkerhet för alkoholskatt men sedan aldrig deklarerar några viner? Går pengarna in på ens skattekonto till slut då?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
vad är erfarenheten av handel via denna sida?
Köpt 1 gång. 6 fl. leverans inom en vecka till postutlämning på lokala Ica. Väldigt enkelt.
Såg dock att de hade en sida på engelska med priserna i pund och en fransk sida med euro. Samma belopp på sidorna. Jag valde att betala i euro ;)
 

akaSami

Livsnjutare
Köpt 1 gång. 6 fl. leverans inom en vecka till postutlämning på lokala Ica. Väldigt enkelt.
Såg dock att de hade en sida på engelska med priserna i pund och en fransk sida med euro. Samma belopp på sidorna. Jag valde att betala i euro ;)
hur löste det sig med alkoholskatt ? något man behöver oroa sig för?
 
Vad händer om man betalar säkerhet för alkoholskatt men sedan aldrig deklarerar några viner? Går pengarna in på ens skattekonto till slut då?
Jag har köpt från producent, betalat alkoholskatt, skickat in anmälan, betalat den beräknade skatten och efter det jag lämnat Särskild Skattedeklaration så har det inbetalda beloppet flyttats till mitt skattekonto samtidigt har den faktiska skatten debiterats mitt konto. Vi felräkning har jag vid ett tillfälle fått underskott på skattekontot och vid ett annat får överskott.
Detta borde betyda att du skickar in en Särskild Skattedeklaration som lyder på 0 kr och får hela det inbetalda beloppet överfört till det skattekonto. Det borde funka så här, även om jag inte råkat utför detta i praktiken.
 

Per Stade

Lege artis
Hur absurt det än kan låta med alla norrmän, som åker till Sverige för att handla billigt öl och vin, så kan det löna sig att åka till Norge. I alla händelser är Bollinger Grand Année 2004 på magnum 400:- billigare där med nuvarande kurs. Kanske något för @Emanuel att kolla, jag har fått för mig att du pendlar till Norge. Själv har jag pratat med en arbetskamrat vars man jobbar i Oslo.
 

mattsson

Medlem
Tjena vänner,

Någon som har handlat eler vet vart vi har :
  • Beaumont (91121)
  • Domaine Breton , 2012 Någon annanstans än på SB? Såg ju allt annat än ljust ut men lyckades få med mig en rackare hem. 2010 och 2011 är också intressant! Tack på förhand /M
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tjena vänner,

Någon som har handlat eler vet vart vi har :
  • Beaumont (91121)
  • Domaine Breton , 2012 Någon annanstans än på SB? Såg ju allt annat än ljust ut men lyckades få med mig en rackare hem. 2010 och 2011 är också intressant! Tack på förhand /M

Men.. den finns ju Systembolaget?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Enligt hemsidan finns det ju 8 flaskor utspridda i landet. Det absolut minsta du ska kräva av din lokala butik är att de ringer och ser till att de butiker med flaskan i lager skickar den till din butik. Även om de kanske inte erbjuder det direkt när de ser att en vara finns på annan ort så det ändå en mycket enkel process att göra. Om de inte vill göra det, be att få tala med deras butikschef! (Jag har själv jobbat i SB-butik och vet hur simpelt det är)
 

mattsson

Medlem
Vad jag kan se finns 1 i Karlstad och 1 i Örnsköldsvik.
Slog en signal till Sundbyberg, Fleminggatan och Saltsjö-boo där var det soprent.
Styr upp detta, så här ska de inte va en fredag och allt. :cool:
 
Toppen