Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

buteljen

Medlem
Försöker fortfarande komma fram till om jag skall köpa fler vinlagringsskåp eller fixa till ett vinrum. (Jag är enbart intresserad av lagringen, skall inte ha något fancy)
Har ett rum på 25 m2 (45m3) som jag skulle kunna sätta in någon typ av kylanläggning i.
I dagsläget är rummet ouppvärmt så det behövs någon typ av värme när temperaturen går ner under den temp man vill ha.
Talade just med en kyltekniker som menade att de har använt "Sverigepumpen Komfort" för t.ex viltkylar. Den kan man ställa in på t.ex 12 grader och när den går under det så kan den även generera värme.
https://www.sverigepumpen.se/wp-content/uploads/2021/04/Sverigepumpen-Komfort-2021.pdf
Enligt killen jag talade med så är det denna typ av pump (optimerad för att kyla större delen av året + lite värme) som är vanlig på kontinenten, medans deras luftvärmepump Primo är optimerad för vårt klimat (värma större delen av året + kyla lite).
Är "komfortkyla" = luftkonditionering :oops:? Kan absolut ingenting om detta. Skulle detta kunna funka? Det blir ju typ en tredjedel av priset jmfrt med att köpa ett kylaggregat från Prowein.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Försöker fortfarande komma fram till om jag skall köpa fler vinlagringsskåp eller fixa till ett vinrum. (Jag är enbart intresserad av lagringen, skall inte ha något fancy)
Har ett rum på 25 m2 (45m3) som jag skulle kunna sätta in någon typ av kylanläggning i.
I dagsläget är rummet ouppvärmt så det behövs någon typ av värme när temperaturen går ner under den temp man vill ha.
Talade just med en kyltekniker som menade att de har använt "Sverigepumpen Komfort" för t.ex viltkylar. Den kan man ställa in på t.ex 12 grader och när den går under det så kan den även generera värme.
https://www.sverigepumpen.se/wp-content/uploads/2021/04/Sverigepumpen-Komfort-2021.pdf
Enligt killen jag talade med så är det denna typ av pump (optimerad för att kyla större delen av året + lite värme) som är vanlig på kontinenten, medans deras luftvärmepump Primo är optimerad för vårt klimat (värma större delen av året + kyla lite).
Jag kan inte hitta någonting om "komfortkyla" på forumet. Är det det som är luftkonditionering :oops:? Kan absolut ingenting om detta. Skulle detta kunna funka? Det blir ju typ en tredjedel av priset jmfrt med att köpa ett kylaggregat från Prowein.

hittade det här om komfortkyla: https://www.luftbutiken.se/content/50-komfortkyla
det verkar alltså vara det vi förknippar med luftkonditionering

de flesta luft-luft-värmepumpar brukar gå att ställa i autoläge så att de antingen kyler eller värme, de enda begränsingarna är väl i princip vilken lägstatemperatur man kan ställa in, och hur väl termostaten fungerar (dvs även om man kan ställa in 12 grader betyder ju inte det att det är 12, det kan vara 15-16...)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
hittade det här om komfortkyla: https://www.luftbutiken.se/content/50-komfortkyla
det verkar alltså vara det vi förknippar med luftkonditionering

de flesta luft-luft-värmepumpar brukar gå att ställa i autoläge så att de antingen kyler eller värme, de enda begränsingarna är väl i princip vilken lägstatemperatur man kan ställa in, och hur väl termostaten fungerar (dvs även om man kan ställa in 12 grader betyder ju inte det att det är 12, det kan vara 15-16...)
Ja precis. Den här pumpen jag länkade till kan man ställa ner till 12 grader och det kan man vanligtvis inte göra med "vanliga" luft/luftvärmepumpar vad jag förstår. De flesta luft/luftvärmepumpar kan man normalt ställa ner till 18 graders kylning. Vissa (de flesta?) har 16 som lägsta temp. Men de är inte gjorda för att gå på denna lägsta temp (16) hela tiden vilket betyder att mintemp blir ca 18 grader i realiteten för en vanlig luft/luftvärmepump. Det var därför denna andra "komfortkyle"-variant kändes mer passande.

Och skillnaden mellan "Sverigepumpen Komfort" och ett vanligt kylaggregat från t.ex norcool är att detta även kan avge värme om rummet blir kallare än inställd temperatur. (under vintern t.ex). Vilket ju även Prowines kylaggregat gör.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Kan du ställa ner den på 12 är det som du säger garanterat ingen vanlig ac. På vår ac hemma i lägenheten kan vi köra som lägst 18
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Kan du ställa ner den på 12 är det som du säger garanterat ingen vanlig ac. På vår ac hemma i lägenheten kan vi köra som lägst 18
Precis, det är ingen vanlig AC. Har också en AC hemma som går att köra som lägst 18 grader. En vanlig AC kan väl ej heller generera värme som denna kan?
Men den kanske kategoriseras som "Air condition" ändå? Som kylkillen sa så är denna typ vanlig nere på kontinenten.
 

Jos

Medlem
Precis, det är ingen vanlig AC. Har också en AC hemma som går att köra som lägst 18 grader. En vanlig AC kan väl ej heller generera värme som denna kan?
Men den kanske kategoriseras som "Air condition" ändå? Som kylkillen sa så är denna typ vanlig nere på kontinenten.
Kanske är samma grundprodukter men olika fokus. Borde vara så att det är mer drag i kylan på de som säljs i varmare länder medan våra har mer fokus på värme, tror egentligen vår ac är en "vanlig luftvärmepump" men att vi har köpt den som ac.... Typ. Kanske därför den är lite klen i kylan vilket suger eftersom det är vad vi köpte den för... :neej:
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Kanske är samma grundprodukter men olika fokus. Borde vara så att det är mer drag i kylan på de som säljs i varmare länder medan våra har mer fokus på värme, tror egentligen vår ac är en "vanlig luftvärmepump" men att vi har köpt den som ac.... Typ. Kanske därför den är lite klen i kylan vilket suger eftersom det är vad vi köpte den för... :neej:
Jobbigt :(... vår AC funkar fint och kyler bra ner till 18.
Men det låter ju lite skumt att man kan dra ner denna till 12 grader som kylkillen sa?? Hittar ingenstans att de skriver det ... det står "Kylkapacitet från 2,5 kW upp till 8,1 kW ". Har ingen aning om hur man omvandlar det till en temperaturangivelse :D.
Med Sverigepumpen Komfortkyla får du behaglig luftkonditionering och ett bättre inomhusklimat. Glöm sömnlösa nätter då du inte kan somna för att det är för varmt trots öppna fönster. Ställ enkelt in den optimala temperaturen och med fjärrstyrningen kan du smidigt ställa temperaturen så att det är svalt och skönt lagom till du kommer hem.
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu har jag terroriserat en annan firma (från Orust) med 1000 frågor och den killen var en stjärna!
Nej, produkten jag länkade till ovan går inte alls att ställa in på 12 grader. Det är en vanlig AC med större kapacitet än en liten "vanlig" AC och han var hyfsat säker på att den bara gick ner till 18 grader. På sommaren går det att värma upp med den men inte på vintern. Den vanliga luftvärmepumpen kyler ner till 18 och den värmer FRÅN 16. Poletten trillade ner när jag talade med honom.
Så det är ett kylaggregat jag måste ha + någon typ av värmekälla när temp kommer under den tempnivå jag vill ha. Antingen Prowines för 60 000 papp eller ett billigare från Norcool + någon typ av värmekälla.
Case closed.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Nu har jag terroriserat en annan firma (från Orust) med 1000 frågor och den killen var en stjärna!
Nej, produkten jag länkade till ovan går inte alls att ställa in på 12 grader. Det är en vanlig AC med större kapacitet än en liten "vanlig" AC och han var hyfsat säker på att den bara gick ner till 18 grader. På sommaren går det att värma upp med den men inte på vintern. Den vanliga luftvärmepumpen kyler ner till 18 och den värmer FRÅN 16. Poletten trillade ner när jag talade med honom.
Så det är ett kylaggregat jag måste ha + någon typ av värmekälla när temp kommer under den tempnivå jag vill ha. Antingen Prowines för 60 000 papp eller ett billigare från Norcool + någon typ av värmekälla.
Case closed.
60 000 papp låter väldigt dyrt ;)
 

Esko

Medlem
Borde ju vara billigaste och bästa lösningen med ett kylt rum nu när du redan har rummet i fråga. Kan ju få ner kostnaden för aggregat genom att avyttra något av skåpen som du ändå inte kommer behöva sen.
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
60 000 papp låter väldigt dyrt ;)
Ja verkligen. Det var detta han på Prowine rekommenderade https://www.prowine.se/product.html/winemaster-c50in-nyhet . Tillkommer frakt o installation. Finns säkert billigare om man letar, har inte grävt mig ner i detta spår ännu (dvs specifika kylaggregat för vinrum). För 60 000 för man ju tre skåp á 294 flaskor av den modellen jag har (fast det går ju iofs aldrig in så många i realiteten) .... och så slipper man alla beslut som man måste ta när man skall bygga ett vinrum ....:rolleyes:
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Johan L

Medlem
Komfortkyla är det man i dagligt tal kallar för luftkonditionering. Det hörs egentligen på namnet att sådana kylare inte går särskilt lågt i temp, det är ju inte särskilt komfortabelt med 12 grader inomhus. Även 17 grader är rätt ruggigt när man sitter i tisha och shorts eller motsvarande.

Om du skaffar separata grejer för värme och kyla, se till att deras temperaturinställningar inte står för nära varandra. Står båda på samma temperatur kommer de jobba mot varandra, dvs den ena värmer febrilt samtidigt som den andra kyler febrilt, och du får både en dyr elräkning och kortare livslängd på grejerna. Beroende på vad du skaffar för typ av grejer kan de också ha termostat med dödband som inte heller ska överlappa. Alltså, vid vilken temperatur slår de igång och vid vilken slår de av.

I priset för vinskåpen ingår ju även hyllsystem. Vinskåp går också att ta med vid en eventuell flytt.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Orkade inte rodda runt i detta mer än vad jag gjort så det blev ytterligare två skåp :oops:. Förhandlade till mig ett riktigt bra pris på dem. Kyl/värmegubbar :vägg: + semester på det gjorde att jag insåg att det här kommer att ta tid. Jag kom så långt att det är någonting sånt här jag skall ha https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV A4 PACI WINE CELLAR 15 LR.pdf . Det är en business- och inte en privatprodukt. Den minsta varianten av denna skulle enligt utsago gå på cirkus 35 000 inklusive installation +extra el. Alltså bra mycket billigare än Prowines. Låter lite misstänksamt. Han skulle komma tillbaka med detaljer idag vilket han naturligtvis inte har gjort. Men som sagt. Det blev skåp för att få till en snabb o enkel lösning. Kan ju sälja dem sen om jag ändrar mig och går vidare med vinrumsprojektet! Tack till @Uncle_Bob som varit suveränt bollplank :)
 
Last edited:

v_skogh

Medlem
Orkade inte rodda runt i detta mer än vad jag gjort så det blev ytterligare två skåp :oops:. Förhandlade till mig ett riktigt bra pris på dem. Kyl/värmegubbar :vägg: + semester på det gjorde att jag insåg att det här kommer att ta tid. Jag kom så långt att det är någonting sånt här jag skall ha https://www.panasonicproclub.com/uploads/SE/catalogues/SV A4 PACI WINE CELLAR 15 LR.pdf . Det är en business- och inte en privatprodukt. Den minsta varianten av denna skulle enligt utsago gå på cirkus 35 000 inklusive installation +extra el. Alltså bra mycket billigare än Prowines. Låter lite misstänksamt. Han skulle komma tillbaka med detaljer idag vilket han naturligtvis inte har gjort. Men som sagt. Det blev skåp för att få till en snabb o enkel lösning. Kan ju sälja dem sen om jag ändrar mig och går vidare med vinrumsprojektet! Tack till @Uncle_Bob som varit suveränt bollplank :)
Vilket skåp är lämpligast för din "quick fix" ,;)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ok,då var detta projekt igång igen då :oops:.
Av olika anledningar funkar det inte att bygga vinförvaring i utrymmet under golvet jag skrev om i en annan tråd för ett tag sedan.

Ett annat alternativ är att ta ett hörn (typ 3*2,5 m) av ett icke-uppvärmt förråd vi har och bygga ett isolerat vinrum i förrådet:
- mura upp två väggar (mot de murade väggar som finns)
- isolera taket
- sätta dit en bra ytterdörr
- sätta dit ett kylaggregat Norcool CU 900 Vin
- en radiator får se till att rummet håller typ 12 grader höst/vinter/vår

Som ni ser på bilden är det inget gjutet golv utan Byasten som är lagda på hårt packad sand/jord. Det har legat så i nästan 20 år och inte rört sig så det känns väldigt stabilt.
Muraren var lite fundersam på om det skulle kunna komma kondens från golvet i vinrummet om det inte var isolerat underifrån. Är det risk för det? Skulle det göra något? Hur skulle det yttra sig? Som ett fuktigt golv? Borde jag ta upp och isolera golvet? Det känns lite overkill? Har verkligen noll koll och litar inte riktigt på min byggare inom detta område. Vet att det finns många här som brukar ha koll så hoppas någon kan ge lite tips :kyss:

IMG_8027.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
litar inte riktigt på min byggare inom detta område
Jag kommer inte skriva en lång bok, eftersom jag inte är expert inom bygge av vinkällare/rum. Men du gör helt rätt som inte litar på din byggare i detta läge. Det skiljer sig väsentligt att bygga isolerat rum kontra vinrum. Mitt vinrum, trots åtskillig kommunikation fram och tillbaka med byggarna, resulterade inte i den fuktighet och isolering som är lämpad för vin. Mitt enda tips är att ta hjälp av någon som bygger vinrum till vardags. Eller låt helt enkelt naturens lag giva 10 grader ibland, och 16 grader någon annan gång på året.

Golvet skulle jag säga är världsklass. Ser naturligt perfekt ut. Och vad gör lite väta?! Om du inte är rädd för vackert, fuktiga, halv-slitna etiketter. Ju fuktigare desto bättre. Tänk dig våt sten i mörkgrå färg, så kommer det se ut som värst.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Tack för input @Finewinedude !!!

Muraren har precis murat upp ett sådant här kylrum åt en annan kund i en ouppvärmd lada som verkar fungera perfekt. Var o kollade på det igår. Murade väggar av Siporex, taket isolerat med mineralull med diffusionsspärr (plast). Vanlig ytterdörr. De odlar grönsaker, så temperaturen är endast 6 grader. Dom har en jaktkyl (Minicool 10) från Frigadon. Det som skiljer är att dom har gjutet golv som är isolerat med cellplast. Det borde kunna fungera att göra likadant hemma hos mig tycker jag. Vad gäller mitt golv och väta så tänkte jag att det kanske blir risk för mögel om det blir kondens pga icke isolerat?

D9510383-AF62-4EEE-926A-7954607056C3.jpeg
 
Last edited:
Toppen