Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vad gäller mitt golv och väta så tänkte jag att det kanske blir risk för mögel om det blir kondens pga icke isolerat?
Det var det jag syftade på med etiketterna. Jag tänker också på hur en riktig källare i vin/champagne-husen ser ut. Mögel är välkomnat och en naturlig komponent i naturlig lagringsmiljö.
Men om du vill undvika det, så verkar den lösningen du visar bilder på, fungera både bra och snyggt. Personligen gillade jag ditt golv.

Kanske ett alternativ (beroende på hur mycket flaskor som ska in direkt) kunna vara att isolera vägg och tak, sen följa utvecklingen gällande fukten under ett år eller två. Tycker du att det blir för påtagligt så är ju sista steget att isolera, och gjuta golvet inte hela världen. Men skönt att spara in den kostnaden om det visar vara perfekt utan :)
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det var det jag syftade på med etiketterna. Jag tänker också på hur en riktig källare i vin/champagne-husen ser ut. Mögel är välkomnat och en naturlig komponent i naturlig lagringsmiljö.
Men om du vill undvika det, så verkar den lösningen du visar bilder på, fungera både bra och snyggt. Personligen gillade jag ditt golv.
Aha, jag förstår. Nja mögel vill jag nog inte ha. Mitt golv är snyggt och om jag måste isolera så kommer jag väl bara att plocka bort stenarna, gräva ur, lägga cellplast, fylla igen och sen tillbaka med stenarna.Antar jag i allafall ??o_O
Kanske ett alternativ (beroende på hur mycket flaskor som ska in direkt) kunna vara att isolera vägg och tak, sen följa utvecklingen gällande fukten under ett år eller två. Tycker du att det blir för påtagligt så är ju sista steget att isolera, och gjuta golvet inte hela världen. Men skönt att spara in den kostnaden om det visar vara perfekt utan :)
Varför skulle jag isolera vägg? Murade Siporexväggar har väl bra isolervärde?
Jo om det inte uppenbart är ett problem med oisolerat golv så är det ju rätt lockande att vänta med att isolera tills man märker om det behövs. Behöver nog input från några fler innan jag kan känna mig säker på hur jag skall göra :)
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Varför skulle jag isolera vägg? Murade Siporexväggar har väl bra isolervärde?
Siporex = isolering i mitt trötta pappa-huvud.
vänta med det tills man märker om det behövs
Ja det är bara att sätta in enkel mätare som mäter luftkvalitet, temp och fuktighet. Sen hålla koll på det dagligen.

Försöker själv fundera ut hur jag skall bygga om mitt vinrum. Kanske följer ditt exempel och kör Siporex. Jag har ju mitt vinrum mitt i vardagsrummet, vilket bidrar till värme runt om 365 dagar om året + 3 stora glaspartier.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Siporex = isolering i mitt trötta pappa-huvud.

Ja det är bara att sätta in enkel mätare som mäter luftkvalitet, temp och fuktighet. Sen hålla koll på det dagligen.

Försöker själv fundera ut hur jag skall bygga om mitt vinrum. Kanske följer ditt exempel och kör Siporex. Jag har ju mitt vinrum mitt i vardagsrummet, vilket bidrar till värme runt om 365 dagar om året + 3 stora glaspartier.
Vad har gått snett med ditt fina vinrum som gör att du måste bygga om?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vad har gått snett med ditt fina vinrum som gör att du måste bygga om?
Luftfuktigheten är för låg kring 34-48% under året. Temperaturen går till 13.8 men inte lägre, trots att aggregatet är inställt på 12.
Självklart finns det faktorer som påverkar den optimala lagringen då aggregatet suger luft från tvättstugan och inte utomhus.
Men jag önskar att jag hade kontaktat någon som vet vad dem gjorde.
Nu får jag pussla ihop lösningar själv. (Skall tilläggas att de byggde vinrummet utan kostnad)
 

lukastollig

Pudelfantast
Ok,då var detta projekt igång igen då :oops:.
Av olika anledningar funkar det inte att bygga vinförvaring i utrymmet under golvet jag skrev om i en annan tråd för ett tag sedan.

Ett annat alternativ är att ta ett hörn (typ 3*2,5 m) av ett icke-uppvärmt förråd vi har och bygga ett isolerat vinrum i förrådet:
- mura upp två väggar (mot de murade väggar som finns)
- isolera taket
- sätta dit en bra ytterdörr
- sätta dit ett kylaggregat Norcool CU 900 Vin
- en radiator får se till att rummet håller typ 12 grader höst/vinter/vår

Som ni ser på bilden är det inget gjutet golv utan Byasten som är lagda på hårt packad sand/jord. Det har legat så i nästan 20 år och inte rört sig så det känns väldigt stabilt.
Muraren var lite fundersam på om det skulle kunna komma kondens från golvet i vinrummet om det inte var isolerat underifrån. Är det risk för det? Skulle det göra något? Hur skulle det yttra sig? Som ett fuktigt golv? Borde jag ta upp och isolera golvet? Det känns lite overkill? Har verkligen noll koll och litar inte riktigt på min byggare inom detta område. Vet att det finns många här som brukar ha koll så hoppas någon kan ge lite tips :kyss:

Visa bifogad bild 26092
Ligger utrymmet delvis under jord? Om golvet ligger direkt mot jorden under som i sin tur ligger lite under omkringliggande mark hade jag absolut inte isolerat det. Du får lite fri kylning från marken, fukten bör inte bli ett problem. Du vill ju ha 50-70% luftfuktighet. Har själv en källare som ligger 50% under jord i framkant och 100% under i bakkant med murade väggar. Huset är 100 år gammalt så garanterat inga fuktspärrar av något slag. Etiketterna har inte trillat av. Någon enstaka flaska som ligger i papplåda har fått lite mögelpåväxt om lådan blivit fuktig (legat emot stenen någonstans) annars har det inte varit några problem. Att bryta upp golvet och lägga cellplast är dyrt och riskerar att ge mer problem än det löser.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ligger utrymmet delvis under jord? Om golvet ligger direkt mot jorden under som i sin tur ligger lite under omkringliggande mark hade jag absolut inte isolerat det. Du får lite fri kylning från marken, fukten bör inte bli ett problem. Du vill ju ha 50-70% luftfuktighet. Har själv en källare som ligger 50% under jord i framkant och 100% under i bakkant med murade väggar. Huset är 100 år gammalt så garanterat inga fuktspärrar av något slag. Etiketterna har inte trillat av. Någon enstaka flaska som ligger i papplåda har fått lite mögelpåväxt om lådan blivit fuktig (legat emot stenen någonstans) annars har det inte varit några problem. Att bryta upp golvet och lägga cellplast är dyrt och riskerar att ge mer problem än det löser.
Tack för input!!! Nej rummet ligger ovan jord. Det är en liten trappa på två steg upp till förrådets ytterdörr så typ 30-40 cm under byastenarna är packat med sand ovanför övrigt "markplan".

Jag uppfattade det mer som att det potentiella problemet skulle vara att när det är mycket kallare ute (och i resten av förrådet)) så kommer ett oisolerat golv att ha lägre temperatur än luften i vinrummet = kondens. Inte att det vandrar fukt från golvet. Men det kanske är samma sak (vandra fukt och kondens? Jag kan tyvärr ingenting om detta område :oops:) . Vi har aldrig haft problem med fukt från golvet.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Vad är problemet om det uppstår kondens på golvet? Halkrisk? Eller vill du ha kartonger liggande på golvet? Det som kondenserar på golvet är ju fukt från luften i rummet, så det blir inte fuktigare i rummet om det skulle hända.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vad är problemet om det uppstår kondens på golvet? Halkrisk? Eller vill du ha kartonger liggande på golvet? Det som kondenserar på golvet är ju fukt från luften i rummet, så det blir inte fuktigare i rummet om det skulle hända.
Det är ju precis det som var min ursprungsfråga
Muraren var lite fundersam på om det skulle kunna komma kondens från golvet i vinrummet om det inte var isolerat underifrån. Är det risk för det? Skulle det göra något? Hur skulle det yttra sig? Som ett fuktigt golv? Borde jag ta upp och isolera golvet? Det känns lite overkill? Har verkligen noll koll och litar inte riktigt på min byggare inom detta område.
Tack för svaret, jag läser ditt svar som att det är ett icke-problem
 

Jos

Medlem
Att bryta upp golvet och lägga cellplast är dyrt och riskerar att ge mer problem än det löser.
Vilka problem då? Håller på med vår källare och har grävt ur för att lägga singel, cellplast och ny betongplatta. Även om jag har funderat på att använda Isodrän/Pordrän istället för cellplast för att få extra bra dränering
 

Johan L

Medlem
Det är ju precis det som var min ursprungsfråga

Det blandades lite olika uttryck och termer som för mig gjort det svårt att följa vad det egentligen är som du, eller kanske snarare din murare, är orolig för.

Den ena varianten man kan tolka in är oro att det skulle uppstå kondens på golvet för att golvet är kallt. Kondens uppstår på ytor som är kallare än luften (tänk en kall vinflaska en varm sommardag) och det är då fukten i luften som övergår från gasform (ånga) i luften till flytande form på ytan. Detta ökar alltså inte luftfuktigheten i rummet och är inget som skadar etiketter, kartonger eller dylikt så länge de inte ligger direkt på golvet. Så länge du inte har organiskt material (trä, kartong, papper, etc) på golvet borde det inte heller ge mögelproblematik. Om man ändå vill undvika detta är väl isolering av golvet en vettig väg att gå. Eftersom du ändå ska ha det ganska svalt i rummet känns det dock långsökt att golvet skulle bli så kallt att det bildas massa kondens på det, men det beror ju helt på hur kall marken under blir.

Den andra varianten man kan tolka in är oro att det uppstår fuktvandring genom golvet, dvs att fukt från marken kryper upp genom golvet. Detta skulle öka luftfuktigheten i rummet. Dock känns för mig inte isolering av golvet som det vettigaste sättet att åtgärda detta. Och har ni inte haft problem med det innan bör det inte uppstå bara för att ni smäller upp ett par innerväggar. Tänk på att nya rummet bör ha ventilation mot omliggande rum, bl a för att utjämna luftfuktighet om det uppstår lokala skillnader. Det löser man enkelt med två s k tallriksventiler i nya innerväggarna, en högt och en lågt, men går också att lösa på andra sätt om man vill.

Oavsett bör du tänka på att inte ha kartong eller trä direkt mot golvet.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Det blandades lite olika uttryck och termer som för mig gjort det svårt att följa vad det egentligen är som du, eller kanske snarare din murare, är orolig för.

Den ena varianten man kan tolka in är oro att det skulle uppstå kondens på golvet för att golvet är kallt. Kondens uppstår på ytor som är kallare än luften (tänk en kall vinflaska en varm sommardag) och det är då fukten i luften som övergår från gasform (ånga) i luften till flytande form på ytan. Detta ökar alltså inte luftfuktigheten i rummet och är inget som skadar etiketter, kartonger eller dylikt så länge de inte ligger direkt på golvet. Så länge du inte har organiskt material (trä, kartong, papper, etc) på golvet borde det inte heller ge mögelproblematik. Om man ändå vill undvika detta är väl isolering av golvet en vettig väg att gå. Eftersom du ändå ska ha det ganska svalt i rummet känns det dock långsökt att golvet skulle bli så kallt att det bildas massa kondens på det, men det beror ju helt på hur kall marken under blir.

Den andra varianten man kan tolka in är oro att det uppstår fuktvandring genom golvet, dvs att fukt från marken kryper upp genom golvet. Detta skulle öka luftfuktigheten i rummet. Dock känns för mig inte isolering av golvet som det vettigaste sättet att åtgärda detta. Och har ni inte haft problem med det innan bör det inte uppstå bara för att ni smäller upp ett par innerväggar. Tänk på att nya rummet bör ha ventilation mot omliggande rum, bl a för att utjämna luftfuktighet om det uppstår lokala skillnader. Det löser man enkelt med två s k tallriksventiler i nya innerväggarna, en högt och en lågt, men går också att lösa på andra sätt om man vill.

Oavsett bör du tänka på att inte ha kartong eller trä direkt mot golvet.

Det är jag som är den svaga punkten här - eftersom jag har noll koll på området så kan jag ha tolkat muraren helt tokigt. Men någon av de två varianterna borde han ha menat.
Tusen tack för ett mycket informativt svar! Jag har även talat med några andra som brukar bygga kylrum/vinrum och sammantaget så blir slutsatsen att jag inte kommer att göra något åt golvet.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Det är jag som är den svaga punkten här - eftersom jag har noll koll på området så kan jag ha tolkat muraren helt tokigt. Men någon av de två varianterna borde han ha menat.
Tusen tack för ett mycket informativt svar! Jag har även talat med några andra som brukar bygga kylrum/vinrum och sammantaget så blir slutsatsen att jag inte kommer att göra något åt golvet.

Sätt in en fukt- och temperaturmätare med loggningsfunktion så kan du hålla koll på hur fukt och temperatur varierar. Blir det för hög luftfuktighet för din smak kan ju en lösning vara att sätta in en avfuktare. Förbered genom att montera eluttag, eller åtminstone dra in el i rummet, om det inte redan finns. Förr eller senare kommer du vilja ha något därinne som behöver el, om det så är en avfuktare eller något annat.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Eluttag o belysning finns redan. Har även temp o luftfuktmätare därinne för att ha lite koll o den får stå kvar! Talade med muraren idag och han menade kondensen. Vet inte riktigt varför han tycker det är så viktigt när ni andra här inte tycker det är ett problem. Men han kommer att ta upp stenar och gjuta en klack att mura väggen på. ”Då kan man ta upp stenarna i vinrummet senare o isolera under om man märker att det skulle behövas” :D.

Rummet kommer att bli ca 13 m3. Kylning kommer att behövas max maj - oktober om man vill hålla 14 grader. Norcools kylaggregat finns för 10m3 och 20m3. Är det lika bra att köpa den största varianten för 20m3 eller skall jag välja det mindre? Tror inte det skiljer jättemycket i pris.

Dörr - kan man plocka vilken ytterdörr som helst?
 

Thirsty

Smygnykterist
Eluttag o belysning finns redan. Har även temp o luftfuktmätare därinne för att ha lite koll o den får stå kvar! Talade med muraren idag och han menade kondensen. Vet inte riktigt varför han tycker det är så viktigt när ni andra här inte tycker det är ett problem. Men han kommer att ta upp stenar och gjuta en klack att mura väggen på. ”Då kan man ta upp stenarna i vinrummet senare o isolera under om man märker att det skulle behövas” :D.

Rummet kommer att bli ca 13 m3. Kylning kommer att behövas max maj - oktober om man vill hålla 14 grader. Norcools kylaggregat finns för 10m3 och 20m3. Är det lika bra att köpa den största varianten för 20m3 eller skall jag välja det mindre? Tror inte det skiljer jättemycket i pris.

Dörr - kan man plocka vilken ytterdörr som helst?
Har noll koll men tänker, varför snåla med kylning om det är liten prisskillnad?
Dörr känns spontant som att det är bra att ha något som håller tätt. Inte heller fel om den håller god säkerhet om det skulle komma oväntat besök (så är i vart fall risken lägre om än ej eliminerad att pavorna rörs).
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Har noll koll men tänker, varför snåla med kylning om det är liten prisskillnad?
Dörr känns spontant som att det är bra att ha något som håller tätt. Inte heller fel om den håller god säkerhet om det skulle komma oväntat besök (så är i vart fall risken lägre om än ej eliminerad att pavorna rörs).
Det var precis det jag tänkte, att man lika bra kan ta den större varianten (18 000 vs 13 000 är iofs nästan 40% skillnad i pris ser jag nu). Samtidigt kommer kylningen bara att vara igång halva året, men det har väl iofs inget att göra med kylkapacitet?

Dörr skall absolut vara av hög kvalitet och med god säkerhet. Tänkte även om det skall vara något minimum U-värde specifikt för vinrum :)
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Förhoppningsvis går detta projekt i lås och då har jag två Climadiff cla310a+ som använts i ett år till salu om någon är intresserad!
 

lukastollig

Pudelfantast
Vilka problem då? Håller på med vår källare och har grävt ur för att lägga singel, cellplast och ny betongplatta. Även om jag har funderat på att använda Isodrän/Pordrän istället för cellplast för att få extra bra dränering
Om du inte absolut måste ha isoleringen är det onödigt. Extra arbete och pengar. Cellplast har också kortare livstid än grus/makadam och du får en sluten konstruktion istället för diffusionsöppen. Hur menar du med dräneringen? Den ligger väl i så fall under, eller menar du dränering uppifrån vid ev vatten på golvet?
 
Toppen