Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Thirsty

Smygnykterist
Nån som vet vilket djup man vill ha i hyllorna för att bekvämt ha "två lager" eller vad man ska säga...? Alltså man lägger en flaska med botten inåt, sen en med botten utåt
Har hyllor som är 60 cm djup, lyxigt med plats. Wine box är 46 cm djup. Så någonstans där beroende på vad för typ av flaska, marginal etc.
 
  • Like
Reactions: Jos

Johan L

Medlem
Här tillåter jag mig svara, för även om jag inte vet nåt om att bygga en källare så vet jag en himla massa om att organisera vin, efter år av jobb på krog och med privata källare. Jag är inte mycket för fina, snickrade vin-hyllor. De bäst fungerande källarna jag sett är tämligen industriella, eller mer som bibliotekshyllor där man variabelt kan få plats med alla sorters flaskor, storlekar, etc.

Jag tycker hyllor av denna slags är fantastiskt bra. Nackdelen är så klart att de inte har nån "vägg". Min egen dröm, när jag fått byggt min källare är att få tag på denna typen hyllor, här sett hos Perrin-familjens krog i Gigondas. De är typ 4 m höga i delar av deras källare. Enormt välfungerande, och inte mycket spilld plats. Återstår att ses om det kan ordnas här...

Visa bifogad bild 26531Visa bifogad bild 26532


Weinboxes som du skaffat är också smart (snyggt med rullbrädorna!), så en del sådana blir det kanske också.

Känns som ett bra system om man har många flaskor av samma vin men fungerar det verkligen bra om man har en mindre vinkällare och inte så många flaskor av varje sort? Blir ju mycket pill för att få fram en flaska som ligger underst i ett fyllt sådant fack (vilket såklart inte behövs om man fyllt facket med flaskor av samma vin).
 

Arvid

Medlem
Känns som ett bra system om man har många flaskor av samma vin men fungerar det verkligen bra om man har en mindre vinkällare och inte så många flaskor av varje sort? Blir ju mycket pill för att få fram en flaska som ligger underst i ett fyllt sådant fack (vilket såklart inte behövs om man fyllt facket med flaskor av samma vin).
Nej man bör nog blanda lite. Jag försöker köpa lådvis så gott det går så är så klart färgad av det.

Bästa "individuella fack" är Wineracks by Marcus. Vet inte om de finns att få tag på i Europa.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Angående luftfuktighet:
Har köpt en liten behändig manick som kollar temp o luftfuktighet i vinkällaren som kan kopplas till app i mobilen (funkar hur bra som helst).
Har några funderingar som kanske någon (@Pontus kanske :ängel:) har input på …

Fredagkväll 17/6 i 23 tiden
avg luftfuktighet 74,8 (min 69,8 och max 79,9)
12 timmar senare
avg luftfuktighet 80,2 (min 75,3 och max 85)

Luftfuktigheten verkar variera otroligt mycket över dygnet. Avg ligger oftare över 75% än under som jag kan se av mätningarna. Dock sällan över 80%
Temperaturen verkar ligga stabilt på runt 11 grader. Det är egentligen för lågt vad jag tänkt mig men har testat att höja upp den till 13 och då går luftfuktigheten upp direkt.

Hur skall man tänka? Är det ok värden? Eller är det en avfuktare som behövs här? Jag antar att luftfuktigheten sänks om jag drar ner temperaturen ytterligare?
Vilken strategi är bäst rent ekonomiskt om luftfuktigheten är för hög? Sänka temperaturen ytterligare och skippa avfuktare vs Höja temperaturen till 13-14 grader (antar att kylaggregatet går mindre då) och koppla på en avfuktare?

Hur ser det ut på vintern? Antar att luftfuktigheten går ner då? Brukar avfuktare behövas även då eller är det mest den varma säsongen den behövs?
Påverkas luftfuktigheten av hur mycket vinflaskor man har i vinkällaren?

(Oops nu blev det 1000 frågor igen :oops:)

1655639422811.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nån som vet vilket djup man vill ha i hyllorna för att bekvämt ha "två lager" eller vad man ska säga...? Alltså man lägger en flaska med botten inåt, sen en med botten utåt
fe652cba633b09044087d59ef7315547

Bild från Wineracks by Marcus som @Arvid länkade till
 
  • Like
Reactions: Jos

Pontus

Medlem
Angående luftfuktighet:
Har köpt en liten behändig manick som kollar temp o luftfuktighet i vinkällaren som kan kopplas till app i mobilen (funkar hur bra som helst).
Har några funderingar som kanske någon (@Pontus kanske :ängel:) har input på …

Fredagkväll 17/6 i 23 tiden
avg luftfuktighet 74,8 (min 69,8 och max 79,9)
12 timmar senare
avg luftfuktighet 80,2 (min 75,3 och max 85)

Luftfuktigheten verkar variera otroligt mycket över dygnet. Avg ligger oftare över 75% än under som jag kan se av mätningarna. Dock sällan över 80%
Temperaturen verkar ligga stabilt på runt 11 grader. Det är egentligen för lågt vad jag tänkt mig men har testat att höja upp den till 13 och då går luftfuktigheten upp direkt.

Hur skall man tänka? Är det ok värden? Eller är det en avfuktare som behövs här? Jag antar att luftfuktigheten sänks om jag drar ner temperaturen ytterligare?
Vilken strategi är bäst rent ekonomiskt om luftfuktigheten är för hög? Sänka temperaturen ytterligare och skippa avfuktare vs Höja temperaturen till 13-14 grader och koppla på en avfuktare?

Hur ser det ut på vintern? Antar att luftfuktigheten går ner då? Brukar avfuktare behövas även då eller är det mest den varma säsongen den behövs?

Visa bifogad bild 26594
Generellt så ökar den relativa luftfuktigheten med sänkt temperatur, allt annat lika. Om du typ har varmare luft utanför, tar in denna luft och kyler den så ökar den relativa luftfuktigheten. På vintern gäller det omvända, då blir det gärna för torrt i vinkällaren. Det kan vara så att du bara behöver göra en initial sänkning av luftfuktigheten med en avfuktare, det kan räcka.

Anledningen till att du får högre luftfuktighet när du höjer inställning på temperaturen antar jag beror på att aggregatet avfuktar när det kör.

Jag hade nog börjat med att sätta temp lite högre och avfuktat till 60-65% (låt den vakta ett tag, fukt faller ut efterhand). Därefter stängt av avfuktaren för att se vad som händer. Om det ändå tillfälligt blir över 75-80% relativ luftfuktighet hade jag låtit avfuktaren vakta runt 75% långsiktigt.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Generellt så ökar den relativa luftfuktigheten med sänkt temperatur, allt annat lika. Om du typ har varmare luft utanför, tar in denna luft och kyler den så ökar den relativa luftfuktigheten. På vintern gäller det omvända, då blir det gärna för torrt i vinkällaren. Det kan vara så att du bara behöver göra en initial sänkning av luftfuktigheten med en avfuktare, det kan räcka.

Anledningen till att du får högre luftfuktighet när du höjer inställning på temperaturen antar jag beror på att aggregatet avfuktar när det kör.

Jag hade nog börjat med att sätta temp lite högre och avfuktat till 60-65% (låt den vakta ett tag, fukt faller ut efterhand). Därefter stängt av avfuktaren för att se vad som händer. Om det ändå tillfälligt blir över 75-80% relativ luftfuktighet hade jag låtit avfuktaren vakta runt 75% långsiktigt.
Tack :)! Ok, hittar inte något om att aggregatet avfuktar men det låter ju som att det är fallet.
"Det kan vara så att du bara behöver göra en initial sänkning av luftfuktigheten med en avfuktare, det kan räcka."
Du menar att det kan handla om en engångsföreteelse och därefter håller det sig på lägre nivå av sig själv?
 

Pontus

Medlem
Tack :)! Ok, hittar inte något om att aggregatet avfuktar men det låter ju som att det är fallet.
"Det kan vara så att du bara behöver göra en initial sänkning av luftfuktigheten med en avfuktare, det kan räcka."
Du menar att det kan handla om en engångsföreteelse och därefter håller det sig på lägre nivå av sig själv?
Precis, misstänker det.
 

Johan L

Medlem
Kylmaskiner verkar uttorkande eftersom fukt i luften kondenserar vid avkylningen (de flesta har säkert sett blöta droppspår efter sin bil på sommaren, det är kondensvatten från ACn). Det är alltså ingen särskild avfuktarfunktion i aggregatet utan det är en sidoeffekt av kylningen.

I diskussionen kan det också vara bra att förstå begreppet relativ fuktighet. Hur mycket fukt som en viss volym luft kan hålla beror på luftens temperatur. Ju varmare, ju mer fukt kan hållas i luften. Måttet relativ fuktighet beskriver hur fuktig luften är jämfört med hur mycket fukt som kan hållas av luften vid rådande temperatur. Relativ fuktighet är således beroende av temperaturen och om temperaturen svänger kommer också den relativa fuktigheten att svänga även om mängden fukt i luften är konstant.
 

Uncle_Bob

Medlem
Kylmaskiner verkar uttorkande eftersom fukt i luften kondenserar vid avkylningen (de flesta har säkert sett blöta droppspår efter sin bil på sommaren, det är kondensvatten från ACn). Det är alltså ingen särskild avfuktarfunktion i aggregatet utan det är en sidoeffekt av kylningen.

I diskussionen kan det också vara bra att förstå begreppet relativ fuktighet. Hur mycket fukt som en viss volym luft kan hålla beror på luftens temperatur. Ju varmare, ju mer fukt kan hållas i luften. Måttet relativ fuktighet beskriver hur fuktig luften är jämfört med hur mycket fukt som kan hållas av luften vid rådande temperatur. Relativ fuktighet är således beroende av temperaturen och om temperaturen svänger kommer också den relativa fuktigheten att svänga även om mängden fukt i luften är konstant.

Förstår jag rätt då om det innebär att för att ha en helt jämn fuktighet i källaren hade den behövt vara hermetiskt tillsluten, kondensvatten som återförs till källaren och helst ha access via luftsluss? För det måste väl bli så att även om man har jämn temperatur och hygglig avrinning av kondensvatten så släpper man, iaf sommartid, in varmare luft som bär med sig mer fukt varje gång man öppnar dörren även om man lyckats täta till ventilation, dörrar osv. Det krävs ju rätt mycket arbete/installation/kostnad och/eller konstant tillförande av en hel del extra el för att hålla luftfuktigheten i schack sommartid.

Vad är de långsiktiga negativa konsekvenserna av svängningarna? Jag har ju sett att jag kan få lite ytmögel på toppen av korken men det är knappast något som kommer att påverka om man inte har väldigt lång lagringshorisont och det var dessutom ett fenomen som uppstod i mina vinlagringsskåp jag hade innan källaren också. Etiketterna kan ju ta stryk men det har jag förstått att många samlare löser med plastfolie.

Missar jag något, vad behöver man ha för lagringshorisont på vinerna för att börja oroa sig för luftfuktighetssvängingarna?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Kylmaskiner verkar uttorkande eftersom fukt i luften kondenserar vid avkylningen (de flesta har säkert sett blöta droppspår efter sin bil på sommaren, det är kondensvatten från ACn). Det är alltså ingen särskild avfuktarfunktion i aggregatet utan det är en sidoeffekt av kylningen.
Aha, då är det därför jag inte kan hitta det i någon manual!
I diskussionen kan det också vara bra att förstå begreppet relativ fuktighet. Hur mycket fukt som en viss volym luft kan hålla beror på luftens temperatur. Ju varmare, ju mer fukt kan hållas i luften. Måttet relativ fuktighet beskriver hur fuktig luften är jämfört med hur mycket fukt som kan hållas av luften vid rådande temperatur. Relativ fuktighet är således beroende av temperaturen och om temperaturen svänger kommer också den relativa fuktigheten att svänga även om mängden fukt i luften är konstant.
Aha! Jaha! Man lär sig något nytt varje dag!!!! Tack!
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Förstår jag rätt då om det innebär att för att ha en helt jämn fuktighet i källaren hade den behövt vara hermetiskt tillsluten, kondensvatten som återförs till källaren och helst ha access via luftsluss? För det måste väl bli så att även om man har jämn temperatur och hygglig avrinning av kondensvatten så släpper man, iaf sommartid, in varmare luft som bär med sig mer fukt varje gång man öppnar dörren även om man lyckats täta till ventilation, dörrar osv. Det krävs ju rätt mycket arbete/installation/kostnad och/eller konstant tillförande av en hel del extra el för att hålla luftfuktigheten i schack sommartid.

Vad är de långsiktiga negativa konsekvenserna av svängningarna? Jag har ju sett att jag kan få lite ytmögel på toppen av korken men det är knappast något som kommer att påverka om man inte har väldigt lång lagringshorisont och det var dessutom ett fenomen som uppstod i mina vinlagringsskåp jag hade innan källaren också. Etiketterna kan ju ta stryk men det har jag förstått att många samlare löser med plastfolie.

Missar jag något, vad behöver man ha för lagringshorisont på vinerna för att börja oroa sig för luftfuktighetssvängingarna?
Är det vanligt med ytmögel? Det har jag aldrig märkt av i mina skåp. Vad har du för luftfuktighet i din vinkällare?
 

Uncle_Bob

Medlem
Är det vanligt med ytmögel? Det har jag aldrig märkt av i mina skåp. Vad har du för luftfuktighet i din vinkällare?
Luftfuktigheten är i samma härad som din för tillfället och den svänger säsongsmässigt, om jag förstod Johan L rätt så borde det vara rätt svårt att kontrollera om rummet inte är helt tätt och man dessutom har en dörr man öppnar regelbundet. Ytlöglet är inte särskilt vanligt och det får mig att anta att det har att göra med om det kanske inte var 100% rent vid buteljering, kanske någon droppe vin som blivit kvar på ovansidan korken eller liknande, om det inte är så att det är stor skillnad på själva korkarna som får mögel att trivas eller inte så skulle jag som sagt tro att det är något annat som blivit kvar där och agerat föda(?) åt möglet, jag har aldrig sett någon indikation på att det har påbörjat någon nedbrytningsprocess av korken. Men jag har inga flaskor som vart i min ägo mer än 8-10 år, varav senaste fem har vart i källaren innan och dess var det i ett par avintage-skåp.

Generellt har jag torkat rent, dragit korken och aldrig haft något bekymmer. Jag tar ju dock aldrig en sådan kork och sätter tillbaka i flaskan då det ju oftast är lättare att göra med ovansidan först.
 

Johan L

Medlem
Förstår jag rätt då om det innebär att för att ha en helt jämn fuktighet i källaren hade den behövt vara hermetiskt tillsluten, kondensvatten som återförs till källaren och helst ha access via luftsluss? För det måste väl bli så att även om man har jämn temperatur och hygglig avrinning av kondensvatten så släpper man, iaf sommartid, in varmare luft som bär med sig mer fukt varje gång man öppnar dörren även om man lyckats täta till ventilation, dörrar osv. Det krävs ju rätt mycket arbete/installation/kostnad och/eller konstant tillförande av en hel del extra el för att hålla luftfuktigheten i schack sommartid.

Vad är de långsiktiga negativa konsekvenserna av svängningarna? Jag har ju sett att jag kan få lite ytmögel på toppen av korken men det är knappast något som kommer att påverka om man inte har väldigt lång lagringshorisont och det var dessutom ett fenomen som uppstod i mina vinlagringsskåp jag hade innan källaren också. Etiketterna kan ju ta stryk men det har jag förstått att många samlare löser med plastfolie.

Missar jag något, vad behöver man ha för lagringshorisont på vinerna för att börja oroa sig för luftfuktighetssvängingarna?

Beror väl på vad du menar med helt jämn. Jag skulle gissa att @buteljen s kurvor kan anses som rätt jämna och helt oproblematiska i ett vinlagringsperspektiv, det är ju inga stor avvikelser från medel. De korta cyklerna beror gissningsvis på att det är rum ovan mark och att det är sommar, vilket gör att kylaren får gå ofta.

Vill man av någon anledning ha en absolut konstant fuktighet är det ett utrymme under mark som har naturlig kyla och fukt som gäller skulle jag tro.
 

Johan L

Medlem
Aha, då är det därför jag inte kan hitta det i någon manual!

Aha! Jaha! Man lär sig något nytt varje dag!!!! Tack!

För att försöka resonera kring din faktiska fråga: Att du har högre RF på dagen än på natten och att RF stiger om du höjer tempen tänker jag som lekman kan peka mot att vinrummet har luftutbyte med utomhus, antingen direkt eller via ett annat rum. Har du någon ventilation i rummet? I sådana fall kan du experimentera lite med att slå av den (skruva igen "locken" om du har självdrag). Kom ihåg att slå på/öppna upp när du stänger av kylaren till hösten bara.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
För att försöka resonera kring din faktiska fråga: Att du har högre RF på dagen än på natten och att RF stiger om du höjer tempen tänker jag som lekman kan peka mot att vinrummet har luftutbyte med utomhus, antingen direkt eller via ett annat rum. Har du någon ventilation i rummet? I sådana fall kan du experimentera lite med att slå av den (skruva igen "locken" om du har självdrag). Kom ihåg att slå på/öppna upp när du stänger av kylaren till hösten bara.
Ja jag har två tallriksventiler (heter det så?) en högt upp på ytterväggen och en i diagonalt motsatt hörn nere vid golvet. Har testat att både ha dem öppna och stängda men tycker inte det gjort någon nämnvärd skillnad. Borde jag ha dem öppna eller stängda?

Så det är mindre viktigt att ha ventilation när kylaggregatet är på? Och det beror på att luften ventileras via aggregatet?
Tycker du det är ett problem med min nivå av luftfuktighet? Skulle du ha försökt få ner den?
 

Uncle_Bob

Medlem
Beror väl på vad du menar med helt jämn. Jag skulle gissa att @buteljen s kurvor kan anses som rätt jämna och helt oproblematiska i ett vinlagringsperspektiv, det är ju inga stor avvikelser från medel. De korta cyklerna beror gissningsvis på att det är rum ovan mark och att det är sommar, vilket gör att kylaren får gå ofta.

Vill man av någon anledning ha en absolut konstant fuktighet är det ett utrymme under mark som har naturlig kyla och fukt som gäller skulle jag tro.
Tänker jämn över året, jag har som Buteljen ovan jord och kyler/värmer med luftvärmepump. Stor skillnad i RF mellan vinter och sommar men har bedömt att det inte är rimligt att reglera och är egentligen mest nyfiken på om det har någon potentiell skadlig inverkan på själva vinet. Men som du säger så antar jag att en grävd källare under mark reglerar det mycket bättre då man rimligen inte blandar ut luften lika mycket som när man öppnar en dörr i en "källare" ovan mark och det är större temperaturskillnad.
 
Toppen