Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Johan L

Medlem
Ja jag har två tallriksventiler (heter det så?) en högt upp på ytterväggen och en i diagonalt motsatt hörn nere vid golvet. Har testat att både ha dem öppna och stängda men tycker inte det gjort någon nämnvärd skillnad. Borde jag ha dem öppna eller stängda?

Så det är mindre viktigt att ha ventilation när kylaggregatet är på? Och det beror på att luften ventileras via aggregatet?
Tycker du det är ett problem med min nivå av luftfuktighet? Skulle du ha försökt få ner den?

Precis, tallriksventiler heter det. Då har du självdragsventilation i rummet. Luften ventileras (nog) inte via aggregatet, men det är ju egentligen inget behov att få in frisk luft i rummet eftersom det inte är ett vistelserum utan ventilationens funktion för vinrummet är mer att kunna hjälpa till att reglera luftfuktighet (och möjligen vädra bort eventuell dålig lukt).

Min enkla gissning är att varm luft utifrån kommer in i byggnaden och sedan vidare in i ditt vinrum. När den kyls ner där inne ökar relativa fuktigheten (när luften kyls ner kan den inte lika längre hålla lika mycket fukt, alltså går RF upp). Denna gissning gör jag lite utifrån att du verkar få högre RF på dagtid, när det är varmare ute. Det kan såklart finnas andra förklaringar, men jag hade testat denna tes genom att ha tallriksventilerna stängda i några dagar och se vad som händer.

Att RF går upp när du höjer tempen i rummet kan kanske bero på att kylaren då inte går lika mycket för att hålla rummet kallt och att den därmed inte avfuktar lika mycket.

På vintern kan det för övrigt bli omvänt, den kalla utomhusluften kan inte hålla så mycket fukt och när den kommer in och värms upp sjunker RF.

Jag är inte inläst på lämpliga nivåer på luftfuktighet, men att hålla sig mellan 70 och 80 % RF verkar ju vara optimalt om man kollar vad MFW skriver. Och då är det nog ditt medel du ska kika på, att RF är uppe och touchar på högre nivåer i några minuter gör nog inget.
 

Johan L

Medlem
Tänker jämn över året, jag har som Buteljen ovan jord och kyler/värmer med luftvärmepump. Stor skillnad i RF mellan vinter och sommar men har bedömt att det inte är rimligt att reglera och är egentligen mest nyfiken på om det har någon potentiell skadlig inverkan på själva vinet. Men som du säger så antar jag att en grävd källare under mark reglerar det mycket bättre då man rimligen inte blandar ut luften lika mycket som när man öppnar en dörr i en "källare" ovan mark och det är större temperaturskillnad.

Den potentiellt skadliga verkan på själva vinet är väl om det blir för torrt och korken torkar utifrån. Sen tycker man väl att vinet borde hålla korken fuktig, men det är det som brukar dyka upp som risk med för låg RF. Med för hög RF kan etiketterna ta skada men det påverkar ju inte själva vinet.

Att det är så stor skillnad mellan sommar och vinter beror på att kall luft på vintern är rätt så torr. Den kan ha hög RF utomhus, men när den kommer in och värms upp sjunker RF. Börja med att testa att ställa in en skål med vatten i vinkällaren under vinterhalvåret om du tycker du har för låg RF.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Precis, tallriksventiler heter det. Då har du självdragsventilation i rummet. Luften ventileras (nog) inte via aggregatet, men det är ju egentligen inget behov att få in frisk luft i rummet eftersom det inte är ett vistelserum utan ventilationens funktion för vinrummet är mer att kunna hjälpa till att reglera luftfuktighet (och möjligen vädra bort eventuell dålig lukt).

Min enkla gissning är att varm luft utifrån kommer in i byggnaden och sedan vidare in i ditt vinrum. När den kyls ner där inne ökar relativa fuktigheten (när luften kyls ner kan den inte lika längre hålla lika mycket fukt, alltså går RF upp). Denna gissning gör jag lite utifrån att du verkar få högre RF på dagtid, när det är varmare ute. Det kan såklart finnas andra förklaringar, men jag hade testat denna tes genom att ha tallriksventilerna stängda i några dagar och se vad som händer.

Att RF går upp när du höjer tempen i rummet kan kanske bero på att kylaren då inte går lika mycket för att hålla rummet kallt och att den därmed inte avfuktar lika mycket.

På vintern kan det för övrigt bli omvänt, den kalla utomhusluften kan inte hålla så mycket fukt och när den kommer in och värms upp sjunker RF.

Jag är inte inläst på lämpliga nivåer på luftfuktighet, men att hålla sig mellan 70 och 80 % RF verkar ju vara optimalt om man kollar vad MFW skriver. Och då är det nog ditt medel du ska kika på, att RF är uppe och touchar på högre nivåer i några minuter gör nog inget.
Kan berätta att alla gäster kring middagsbordet diskuterar just nu luftfuktighet, ventilation och daggpunkt :D
 

Pontus

Medlem
Precis, tallriksventiler heter det. Då har du självdragsventilation i rummet. Luften ventileras (nog) inte via aggregatet, men det är ju egentligen inget behov att få in frisk luft i rummet eftersom det inte är ett vistelserum utan ventilationens funktion för vinrummet är mer att kunna hjälpa till att reglera luftfuktighet (och möjligen vädra bort eventuell dålig lukt).

Min enkla gissning är att varm luft utifrån kommer in i byggnaden och sedan vidare in i ditt vinrum. När den kyls ner där inne ökar relativa fuktigheten (när luften kyls ner kan den inte lika längre hålla lika mycket fukt, alltså går RF upp). Denna gissning gör jag lite utifrån att du verkar få högre RF på dagtid, när det är varmare ute. Det kan såklart finnas andra förklaringar, men jag hade testat denna tes genom att ha tallriksventilerna stängda i några dagar och se vad som händer.

Att RF går upp när du höjer tempen i rummet kan kanske bero på att kylaren då inte går lika mycket för att hålla rummet kallt och att den därmed inte avfuktar lika mycket.

På vintern kan det för övrigt bli omvänt, den kalla utomhusluften kan inte hålla så mycket fukt och när den kommer in och värms upp sjunker RF.

Jag är inte inläst på lämpliga nivåer på luftfuktighet, men att hålla sig mellan 70 och 80 % RF verkar ju vara optimalt om man kollar vad MFW skriver. Och då är det nog ditt medel du ska kika på, att RF är uppe och touchar på högre nivåer i några minuter gör nog inget.
Det är inte medel man ska kika på i första hand, utan toppvärden. Dvs om man är rädd om organiskt material i källaren, inklusive etiketter. Det gäller att ha lite marginal dessutom, för det kommer perioder av väder som gör att fuktigheten går upp ytterligare. Allt över 60% är bra på sikt, så bättre att svänga runt 70% än 80%.
 

Johan L

Medlem
Det är inte medel man ska kika på i första hand, utan toppvärden. Dvs om man är rädd om organiskt material i källaren, inklusive etiketter. Det gäller att ha lite marginal dessutom, för det kommer perioder av väder som gör att fuktigheten går upp ytterligare. Allt över 60% är bra på sikt, så bättre att svänga runt 70% än 80%.

Jag fattar att en varaktig topp är värd att kolla på, men är det verkligen toppvärdena som är intressanta när de varar i någon minut så som i butleljens fall? (Det är inte en retorisk fråga, för tydlighetens skull)
 

Pontus

Medlem
Jag fattar att en varaktig topp är värd att kolla på, men är det verkligen toppvärdena som är intressanta när de varar i någon minut så som i butleljens fall? (Det är inte en retorisk fråga, för tydlighetens skull)
Ja, det tror jag, även om det är en gråskala. Det borde vara skillnad på att ligga på konstant 80 eller variation mellan 75 och 85. Mögel och liknande som trivs vid 85 lär väl överleva svängningarna? Men, oavsett bör man om man är rädd om etiketter osv ligga lägre i RF än buteljen gör. Det är verkligen på gränsen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Såg denna spännande tråd först nu.
Värt att ta med i beräkningarna för vad som är en värd satsning, är förmodligen bla följande frågeställningar:
  • Tilbury och andra jättelager av obeskattade viner runtom i världen: varför kan de fungera utan väldimensionerade kylanläggningar? Varför är vinerna som kommer ut därifrån fortfarande inte generellt värmeskadade? (Vin tål mer än vad många tror? Vin är gjort av stål? Tilbury mfl lager har magiska krafter?)
  • Alla världens lager av viner i ekfat, viner i flaska, viner i damejeanne, viner i qvevri, i amforor osv lagras i temperaturer som extremt sällan är vid 12 grader året runt. Tex i Porto, lagras de flesta vinerna "i skugga".
  • Vad finns det för vetenskap som säger att det finns en optimal temperatur för vinlagring? Kemiska reaktioner går fortare vid högre temperatur. Så, varför inte skynda på mognaden så att man mitigerar hällwättet med alla korkjäwlar som inte håller tätt, infekteras av svamp, bakterier, tca, släpper genom syre osv?
  • Vad finns det för vetenskap som säger att viner mår bäst av att förvaras liggande?
  • Osv…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
…sedan kan man ju ägna sig åt finansiella beräkningar om kapital- och totalkostnader för att hålla en omfattande källare med mognande viner (med kanske 3% waste) kontra att hålla en kompakt källare med mogna viner (och kanske 8% waste, med en ökning av inköpspris om kanske 25%, samtidigt som man slipper flera av de för tidigt dragna 'vinnarna').

Utan att ha Excellat the shit out of this, kan jag säga att en kompakt källare med viner för drickning NU är ett finansiellt korrekt val. Allt annat är kapitalförstöring. Bättre om andra ägnar sig åt kapitalförstöring, än jag. :cool:

Om man investerar i en anläggning för 50,000 kr med en årsdriftkostnad om 10,000 kr jmf med att acceptera en livslång förlust på auktionsviner om 50 lök som späs på varje år med extra 10 lök (minus kostnaden för att hålla en kompakt samling) så känns det så extremt självklart att jag hellre låter Madame Excel vila, än bemöda henne med självklarheter, acceptera ett gäng disappointments varje år och dessutom ha kapital för att ägna mig åt min hobby nummer två!

…eller, hur räknar du?
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vilken underbar anledning!
Finansiellt är det kanske inte vad din bankir skulle rekommendera, men, då hjärtat talar finns bara compliance :p
Känner mig som en hejarklack!
Finansiellt är det nog en riktigt bra investering som kommer att betala sig bra om jag någon gång vill sälja. Gården har ju några tunnland med jakträtt så vinkällaren kan även marknadsföras som jaktkyl :D
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu börjar det bli dags att bestämma vilken värmekälla jag skall köpa inför vintern. Slog av kylaggregatet för några veckor sedan och vinrummet har legat stabilt på ca 13 grader sedan dess.
Antar dock att det snart behövs lite värme för att det inte skall sjunka under 10 grader. Eller hur skall man tänka här? Hur långt ner kan man låta temperaturen gå innan man bör sätta in värme?
Någon här som kan rekommendera en bra värmekälla som inte drar allt för mycket el? Rummet är ca 7 m2 (15m3). Rummen runt omkring är icke uppvärmda + en yttervägg.
Är det korrekt att man behöver ca 400W i effekt? Vad är det för skillnad på en frostvakt och en radiator? Borde man ha en värmekälla med fläkt för att sprida ut värmen i rummet?
Ni som behöver värma upp er vinkällare under vintermånaderna, vad använder ni?
Tusen frågor igen :ängel:
 
Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Jag kör ju luftvärmepump både för kyla och värme men då pumpen har en ovana att "hänga" sig en eller ett par gånger om året har jag ibland funderat på att ställa in någon form av elradiator med vettig termostat som backup. Det finns elradiatorer med fläkt och det finns dessutom "smarta" med wifi-koppling osv också, har du rörligt elpris kan ju det vara en tanke med ett element som är lätt att styra vilka tider det skall gå, du har ju hyfsat isolerat så är det inte -20 ute borde du inte få för stora dygnssvängningar med ett element som är på nattetid då elen oftast är billigare.
 

Pontus

Medlem
Nu börjar det bli dags att bestämma vilken värmekälla jag skall köpa inför vintern. Slog av kylaggregatet för några veckor sedan och vinrummet har legat stabilt på ca 13 grader sedan dess.
Antar dock att det snart behövs lite värme för att det inte skall sjunka under 10 grader. Eller hur skall man tänka här? Hur långt ner kan man låta temperaturen gå innan man bör sätta in värme?
Någon här som kan rekommendera en bra värmekälla som inte drar allt för mycket el? Rummet är ca 7 m2 (15m3). Rummen runt omkring är icke uppvärmda + en yttervägg.
Är det korrekt att man behöver ca 400W i effekt? Vad är det för skillnad på en frostvakt och en radiator? Borde man ha en värmekälla med fläkt för att sprida ut värmen i rummet?
Ni som behöver värma upp er vinkällare under vintermånaderna, vad använder ni?
Tusen frågor igen :ängel:
Jag hade satsat på ett litet oljefyllt element. Finns såna som du kan ställa på golvet. Välj ett med en vettig termostat så du kan ställa in temperaturen på ca 10 grader. 400w borde räcka.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag kör ju luftvärmepump både för kyla och värme men då pumpen har en ovana att "hänga" sig en eller ett par gånger om året har jag ibland funderat på att ställa in någon form av elradiator med vettig termostat som backup. Det finns elradiatorer med fläkt och det finns dessutom "smarta" med wifi-koppling osv också, har du rörligt elpris kan ju det vara en tanke med ett element som är lätt att styra vilka tider det skall gå, du har ju hyfsat isolerat så är det inte -20 ute borde du inte få för stora dygnssvängningar med ett element som är på nattetid då elen oftast är billigare.
Verkar inte finnas så många wifi-element som är portabla och har lite lägre effekt ...
 
Toppen