Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Komfortkyla för vinrum

Uncle_Bob

Medlem
Verkar inte finnas så många wifi-element som är portabla och har lite lägre effekt ...
Så är det säkert, de är nog mer för fast installation, missade att det behövde vara portabelt. Att effekten är lite högre än du tänkt spelar mindre roll så länge det har en vettig termostat. Sen iom att det är en temporär installation med ett portabelt element så kan du ju ta ett sådant där Gnosjö oljeelement och bara ställa en billig bordsfläkt på lägsta varv bakom som blåser genom lamellerna.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nu verkar äntligen sommaren vara på G och det är snart dags att slå på kylaggregatet igen 🥶🥂. Det har varit av i 8 månader och temperaturen har hållit sig väldigt jämn under vintern med hjälp av en liten radiator och en separat termostat 😊 (termostaten på radiatorn var för seg så jag köpte en separat). Det har varit varmt de senaste dagarna och skall tydligen bli runt 20 grader i helgen så det blir intressant att se hur mycket isoleringen står emot värmen innan jag måste sätta på aggregatet.

1683880294311.png
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har haft systemet med svarta lådorna i nästan ett år nu och man plockar fram flaskor otroligt mycket snabbare på det sättet än i vinlagringsskåpen. Ett alternativ till hyllor och svarta lådor är ju Weinbox (det skulle även öka kapaciteten) men de lådor jag har funkar fint så fortsätter nog med dem till det blir platsbrist :D.
Jaha! Då var det platsbrist och en ny laddning Weinbox har anlänt! Det blir en helg med att flytta flaskor 🍾

1686308681987.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Fråga: För de flaskor som kommer insvepta i papper - tar ni bort det eller lagrar ni vinerna i er källare long term med papperet kvar?
Är det något som är en potentiell mögelrisk vid hög luftfuktighet?
 
Last edited:
Fråga: För de flaskor som kommer insvepta i papper - tar ni bort det eller lagrar ni vinerna i er källare long term med papperet kvar?
Är det något som är en potentiell mögelrisk vid hög luftfuktighet?
Jag har kvar pappret, men tittar till nån gång om året eller så. Börjar det mögla ryker det, men ska ju vara lugnt om man ligger runt 65% luftfuktighet
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har kvar pappret, men tittar till nån gång om året eller så. Börjar det mögla ryker det, men ska ju vara lugnt om man ligger runt 65% luftfuktighet
Jag ligger oftast högre i luftfuktighet. Snittet över tid är 75% MED avfuktare på, men ibland är det högre. Förstår faktiskt inte varför det är så hög luftfuktighet.
Problemet om jag drar på avfuktaren mer är att den går igång oftare och avger mer värme. Kylanläggningen reagerar då direkt på det och går också igång oftare vilket känns helt onödigt. Väldigt klurigt innan jag hittade det sambandet. Så ett snitt på 75% får vara ok.
 
Last edited:
Jag ligger oftast högre i luftfuktighet. Snittet över tid är 75% MED avfuktare på, men ibland är det högre. Förstår faktiskt inte varför det är så hög luftfuktighet.
Problemet om jag drar på avfuktaren mer är att den går igång oftare och avger mer värme. Kylanläggningen reagerar då direkt på det och går också igång oftare vilket känns helt onödigt. Väldigt klurigt innan jag hittade det sambandet. Så ett snitt på 75% får vara ok.
Jag förstår. Mögel brukar väl uppstå runt 75 % om jag inte missminner mig. Får också uppåt det på sommaren, men låter avfuktaren jobba lite hårdare då.
 

Jos

Medlem
Legat stabilt på 12,5 grader senaste månaderna men såg nu att fuktigheten i den torrare delen knappt är 60 så ska nog ställa in en hink med vatten
 
Toppen