Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem

Vart är däremot alla vinskribenter i debatten? Är det så att att alla som skriver om vin på DN, SVD och diverse kvälls, morgontidningar inte har några åsikter eller är man så bekväm med bjudluncher, bjudprovningar och att få allt serverat på silverfat hos Systembolaget som vinskribent? Magnus Ericsson som tidigare skrev på Helsingborgs Dagblad var en frisk fläkt, men verkar ha lämnat skrivandet helt och hållet för nätvinhandeln. Jag tycker att Vinbanken också sticker ut näsan och inte bara prisar alla artikelnummer från Systembolaget, även om man håller en viktig läsarservice kring viner som jag själv aldrig skulle dricka. Sedan har vi alla vinbloggar som jag för ett par år sedan tyckte kändes mindre köpta och de kändes mer oberoende än tidningarnas vinskribenter. Men nu verkar vinbloggarna även fastnat mycket för Mamma-Scan sponsring precis som en del matbloggar genom gratis varuprover. När det gäller vinbloggar finns det självklart undantag som Vintomas, Vinifierat och en del andra bloggar som inte har fastnat i varuprovsträsket, men själv känner jag att det blir svårare och svårare att genom även bloggar lita på de fina recensionerna som ett vin får.
 

Livermore

Medlem
Trevligt att Gudmundson tar upp hur Systembolaget propagerar för sitt existensberättigande. Nu behöver vi bara, som Peder skriver, vinskribenter som tar upp detta. Föga troligt som det ser ut i dag.
 

Håkan

Medlem
Jag tror att artikeln som Systembolaget lutar sin argumentation är sponsrad av just Systembolaget, det luktar det lång väg. Tyvärr är detta inte helt ovanligt med forskare som är beroende av externa forskningsmedel. Det är enbart beklagligt att forskare som annars kan anses seriösa ägnar sig åt dylik spekulation, dessutom anger man inga prognosintervall, det känns som hela prognoserna blir totalt singulära dvs hela tallinjen kommer att ingå i detta intervall.
 

Larseman

Medlem
I fredags sommarpratade Magdalena Gerger i radions P1. Första halvan är en lovsång till Magdalena Gerger och andra halvan en lovsång till Systembolaget. Att SR upplåter plats i etern till detta är för mig en gåta, hon säger ingenting intressant överhuvudtaget, enbart marknadsföring av sig själv och bolaget. Finns som podd på sr.se för den som vågar :cool:
 

Peder

Medlem
I fredags sommarpratade Magdalena Gerger i radions P1. Första halvan är en lovsång till Magdalena Gerger och andra halvan en lovsång till Systembolaget. Att SR upplåter plats i etern till detta är för mig en gåta, hon säger ingenting intressant överhuvudtaget, enbart marknadsföring av sig själv och bolaget. Finns som podd på sr.se för den som vågar :cool:

Har själv inte lyssnat på podden, men Aftonbladet sågade ganska kraftigt Magdalena Gergers sommarprat.

http://www.aftonbladet.se/sommar/article21225511.ab
 

ChristianB

DipWSET
Har själv inte lyssnat på podden, men Aftonbladet sågade ganska kraftigt Magdalena Gergers sommarprat.

http://www.aftonbladet.se/sommar/article21225511.ab
"Egentligen går alla tåg enligt tidtabell!"

Hehe, jag tycker det citatet får sammanfatta kritiken av artikeln; det är "egentligen inget fel på Systembolaget!" Personligen tror jag inte att SB kommer finnas kvar om 5-10 år, men under den tiden skulle man kunna utnyttja åren till att förbättra sig, på det att man kanske kan ha SB som ett franchise-märke i framtiden. Många vill säkert öppna eget förstås men SB har ändå ett starkt varumärke och enligt uppgift en större del av Sveriges befolknings gillande. Huruvida konsumtionen skulle gå upp eller ned är en annan fråga, men alla tecken tyder ju på att totalkonsumtionen skulle fortsätta nedåt precis som den gör idag trots att tillgängligheten har blivit bättre allt sedan lördagsöppet 2001 och fri införsel i EU från 2004. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
"Egentligen går alla tåg enligt tidtabell!"

Hehe, jag tycker det citatet får sammanfatta kritiken av artikeln; det är "egentligen inget fel på Systembolaget!" Personligen tror jag inte att SB kommer finnas kvar om 5-10 år, men under den tiden skulle man kunna utnyttja åren till att förbättra sig, på det att man kanske kan ha SB som ett franchise-märke i framtiden. Många vill säkert öppna eget förstås men SB har ändå ett starkt varumärke och enligt uppgift en större del av Sveriges befolknings gillande. Huruvida konsumtionen skulle gå upp eller ned är en annan fråga, men alla tecken tyder ju på att totalkonsumtionen skulle fortsätta nedåt precis som den gör idag trots att tillgängligheten har blivit bättre allt sedan lördagsöppet 2001 och fri införsel i EU från 2004. ;)

Hoppas du har rätt. Jag har sagt "det är borta inom 5-10 år" i snart 15 år. :)
 

Peder

Medlem
Mölstad skriver i dagens SvD att Systembolaget bör sluta jaga nätvinhandlare och Uvell Kommunikation skriver om Systembolagets pakt med IOGT-NTO och deras lotteriverksamhet. http://www.uvell.se/2015/09/17/missbrukslotteri-28399874


mölstad svd 18 september 2015.JPG

Saxat från Mölstad SvD Näringsliv 18/9-2015
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Accent, våra vänner IOGT-NTO:s tidning, har upptäckt att den Danmarks-baserade nätvinhandlaren Winefinder har fått in nytt kapital och nya ägare, och presenterar detta under rubriken: Winefinder utmanar Systembolaget. De baserar sig på den här artikeln och den här med rubriken "Winefinder: Vinbranschen är de facto avreglerad". Det är Winefinders marknadschef som säger: "Vi jobbar med EU-regelverk och svenska regelverk, och egentligen finns det inget monopol förutom för butiksförsäljning. Så jag hävdar att branschen de facto redan är avreglerad, punkt slut."

Tja, i och med att monopol för detaljhandel finns så är ju inte vinmarknaden avreglerad. Dessutom är detaljhandel inte enbart liktydig med butiksförsäljning á la Systembolaget, utan även gårdsförsäljning är förbjuden, det är inte möjligt att kombinera vinbarer med försäljning, och privatpersoner kan inte öppet/lagligt sälja gamla viner från sin vinkällare (som de själva inte längre vill ha) till andra vinälskare utan att gå via monopolauktionerna (som bara tar emot vissa viner och lägger på 35-40% marginal på transaktionen). Jag tror heller inte att Peder Molin riktigt håller med om att avregleringen är fullständig, efter att han blev fälld i tingsrätten för att ha bedrivit nischad nätvinhandel med österrikiska viner i "fel" bolagsform.

Winefinder säger också att "Hela EU bygger på frihandelsavtal så det kommer inte att gå att motivera det system vi har i dag." Jag hoppas att han får rätt, och det kan för all del bli så att EU-domstolen fäller hela monopolet om politikerna försöker utöka det igen. Men Sverige har hittills varit med i EU i drygt 20 år utan att monopolet fallit helt, så man ska nog inte vara alltför säker på att det försvinner de närmaste åren...

Nåväl, eftersom Winefinder rätt konsekvent kört med "all publicitet är god publicitetet" och att "ett argt Systembolag är ett bra Systembolag eftersom de då ofta gör bort sig i sina uttalanden" så tackar de nog och tar emot även när det är godtemplarna som skriver om dem. :)
 

Peder

Medlem
Jag tror heller inte att Peder Molin riktigt håller med om att avregleringen är fullständig, efter att han blev fälld i tingsrätten för att ha bedrivit nischad nätvinhandel med österrikiska viner i "fel" bolagsform.

Jag håller med dig @vintomas om att avregleringen inte är fullständig, men samtidigt så är den för konsumenten avreglerad om man inte gör som 99% av svenska folket och köper sitt vin på fredag och har konsumerat det inom 48 timmar. Många här på Finewines köper sitt vin på andra sätt än genom att enbart handla på Systembolaget. Innan EU-inträdet så var det reglerat på ett helt annat sätt. Själv skulle jag säga att det är avreglerat på det sätt att jag personligen aldrig kommer behöva köpa vin inklusive svensk alkoholskatt och det var något som var ganska otänkbart innan vi gick med i EU, även om man kunde köpa någon flaska i Tax-freen eller handla en 5 liters-dunk av någon kamrat på den tiden man drack starksprit. Det kräver lite mer planering och man kan inte handla lika spontant och konsumera sitt köp samma dag som man handlar, men eftersom jag personligen under många år har sett till att svenska staten har fått sin punktskatt varje månad och jag hamnade i tingsrätten och blev bestraffad av svenska staten så har jag inte mycket till övers att gynna något monopol och eftersom jag inte spontandricker så behöver jag inte Systembolaget. För min del är det avreglerat eftersom jag har en bil och gärna köper mina viner utomlands. Hade däremot marknaden varit avreglerad så hade inte Winefinder behövt sitta med dotterföretag i Danmark och personalen däremot i ett svenskt AB så deras syn på att marknaden är avreglerad är nog ett önsketänkande. Men däremot är ju frågan om det egentligen behövs vinklubbar som betalar svensk alkoholskatt eftersom det finns en distanshandel utanför Sverige som inte har sin personal sittandes i Helsingborg?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En importör vid namn ChampagneE*p*rt*n (googla om ni vill hitta deras webbplats) har i staterna tydligen hittat den diet som nästa alla på finewines.se gått och väntat på:
Drick champagne – och förlora extrakilona

Kan man gå ner i vikt utan att dra in på det roliga? Ja, med senare diet-trenden från New York. Drick bubbel och gå ner i vikt.

Många vill gå ner i vikt och det finns otaliga dieter. Men nästan alla bannlyser alkohol. Nu kommer räddningen för de som inte vill bli absolutister för att gå ner i vikt: Champagne-dieten.

Den nya bubbliga dieten tillåter inte bara alkohol utan rekommenderar alkoholkonsumtion, och vardagslyx, som en del av kostregimen.

Cara Alwill Layba, 31 år, är dietens grundare. Som skribent från New York och med jobb på bland annat MTV och Aol levde Layba ett hektiskt och socialt liv. Många snabbmatsluncher och rödvinsglas.

En dag tipsade en vän henne att prova en mer hälsosam livsstil och champange och det funkade.
– Jag hade provat allt. Jag har varit mullig hela mitt liv och alltid mått dåligt över min vikt. Nu har jag en hälsosammare livsstil och mer livslust, säger Cara Alwill Layba till DailyMail.

– Ett vanligt glas innehåller 91 kalorier och vissa till och med mindre. Bubblorna gör att alkoholen når blodomloppet fortare och därför dricker man mindre.

Champange-dietens princip är att inget är förbjudet. Den fokuserar på att äta mat med högt näringsinnehåll och kvalitet.
– Jag uppmanar folk att göra sina måltider mer glamourösa. Beställ inte en fet cheeseburgare, pommes frites och Coca cola.

Välj istället en bagel med rökt lax, sallad och ett glas champagne.
Laybas teori är att om man lyxar till det och unnar sig så värdesätter man sin kropp mer och äter mindre. Hon får medhåll från psykologer och dietister.
– Om man äter bra mat så mår man bättre och känner sig bättre, säger psykologen Dearbhla McCullough.

Dietister rekommenderar inte att man ökar sitt alkoholintag som en del av en diet. Men studier har visat att tillåta sig själv njutningar som en del av en strukturerad kostregim fungerar bra.
– Det kan få en väldigt stark psykologisk effekt om något man tycker mycket om är totalförbjudet, säger McCullough.
Visst är det trevligt att var och en kan hitta på sin egen diet utan att bry sig alltför mycket om evidens, kliniska tester och annat mossigt? Men när jag läser att upphovskvinnan titulerar sig "Master Life Coach", förutom att hon har jobbat på MTV, så känner jag mig självklart övertygad om att det hela är seriöst och inte bara hittepå från någon egotrippad typ...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När något trevligt som man gått och väntat på händer, så kan det ju vara en utmärkt idé att öppna en flaska champagne. Så tycker väl i alla fall många av oss som hänger på detta forum. Inom svensk politik är det däremot väldigt ovanligt att utomstående får se skumpa korkas upp vid politiska framgångar. Det är väl egentligen bara på valvakorna som man överhuvudtaget får ser politiskt aktiva i Sverige fira genom att dricka alkohol framför kamerorna, och då brukar ändå partiledningarna hålla hus i ett separat rum "off camera" tills det är dags för seger- eller sorgetal.

Därför blev jag lite förvånad i fredags när Kristdemokraternas riksting röstade för att lämna Decemberöverenskommelsen (som därmed föll samma kväll), och KDU:s ordförande Sara Skyttedal omedelbart korkade upp en flaska Bollinger Special Cuvée för att fira. Se t.ex. klippet inbäddat i den här SvD-artikeln. Detta var inte alldeles en stundens ingivelse, för hon hade faktiskt lagt upp en Instagrambild på flaskan några dagar innan med texten "Där står den och längtar till fredag. Hejdå decemberöverenskommelsen!". Detta hade också uppmärksammats av flera medier, t.ex. viftade hon gladeligen med flaskan framför Expressens kamera.

Hade en ungmoderat gjort så hade jag inte varit alldeles förvånad, men med tanke på att KD ofta är frimicklare och därmed nästan automatiskt IOGT-NTO-are, höjer jag definitivt på ögonbrynen! En spontan psalmsång hade på något sätt legat närmare det jag förväntade mig... Jag hittade också en tweet från henne från i mars som lyder "Det är väldigt synd om mig ikväll. Därför brutit min alkoholfasta. Hade glömt varför jag konsumerade alkohol. Minnet är alltför kort." vilket ju närmast låter som en statusuppdatering på finwines.se! Förvånsvärt sund och icke-godtemplaraktig inställning till rimlig vardagskonsumtion av dryckjom alltså. Fan trot, men det kanske finns hopp även för KD? Kanske kan man hoppas på att fler av dem tar sin inspiration från den ärkebiskop som ska ha sagt "Näst gudlighet och sedlighet finns det inget värre än små snapsglas!" :D

Men vi befinner oss ju i avundsjukans förlovade land, så självfallet kom det också gnäll. I gårdagens Godmorgon Världen! (P1), närmare bestämt i inslaget Panelen, så beklagade sig Jenny Wennberg från sossetidningen Arbetarbladet (Gävle) över att Skyttedal skålade i "450 kr-champagne" snarare än att "ta ansvar". Tänk, jag trodde att alla flaskor som säljs i "sossebutiken" faktiskt hade ett statligt godkänt pris och därmed var OK att både köpa och dricka? ;) Undrar var den godkända och "S-märkta" prisnivån ligger när man vill fira? Graham Beck, 139 kr?

För övrigt måste KD vara rätt ensamma om att ha en ordförande för ungdomsförbundet som är äldre än partiledaren, även om det bara skiljer ett halvår mellan dem (årgång 1986 respektive 1987).
 
Last edited:

Peder

Medlem
Därför blev jag lite förvånad i fredags när Kristdemokraternas riksting röstade för att lämna Decemberöverenskommelsen (som därmed föll samma kväll), och KDU:s ordförande Sara Skyttedal omedelbart korkade upp en flaska Bollinger Special Cuvée för att fira. Se t.ex. klippet inbäddat i den här SvD-artikeln.

Det var ju synd att det inte var en La Grande Année för då hade hon verkligen kvalificerat sig forumet. Men jag vet att Kristdemokrater gillar nätvinhandel då det just nu finns hos polisen en låda från en av Maria Larssons (fd. folkhälsominister) närmsta inom KD.
 
Toppen