Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Per Stade

Lege artis

Som lite av cognacnörd vill jag upplysa om att de riktigt häftiga godsakerna ser ut så här:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Och för att att använda det förbjudna F- ordet, detta är ett FYND:
image.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Vad var det vi sa om gänget runt Allt om Mat/Vin ?

Efter många år som Hangarounds kunde några sedan bli Prospects och vissa blev sedan fullvärdiga medlemmar, med rätten att sy in märket på jackan... och kvittera ut officiell lön från leverantören.

Är det någon som känner till något liknande utanför Sveriges gränser? "Skribenter" på konsumentsidan som mangrant kliver över till leverantörssidan?

Screen Shot 2015-10-23 at 06.46.32.png
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vad var det vi sa om gänget runt Allt om Mat/Vin ?

Efter många år som Hangarounds kunde några sedan bli Prospects och vissa blev sedan fullvärdiga medlemmar, med rätten att sy in märket på jackan... och kvittera ut officiell lön från leverantören.

Är det någon som känner till något liknande utanför Sveriges gränser? "Skribenter" på konsumentsidan som mangrant kliver över till leverantörssidan?

Visa bifogad bild 5283
Jag har dock svårt att se det konstiga med att det sker inavel inom en och samma bransch, då det sker inom alla andra branscher också och är en fullständigt naturlig förflyttning (har dock inga bra exempel att förmedla så kanske är det bara ett rent antagande från min sida). Det är ju vinkunskapen/erfarenheten som ligger i centrum trots allt, men visst leder det säkerligen ofta till bristande transparens och inskränkthet när en bransch är så liten att alla mer eller mindre känner varandra lite för väl och tenderar att klia varann på ryggen i tid och otid. Ett av problemen är således storleken på vinsverige snarare än personerna bakom i många fall. Största problemet enligt mig är som vanligt monopolet som är en alldeles för stor maktfaktor och central knutpunkt för en sund och dynamisk balans. Försvinner denna knut så löser sig nog de flesta på köpet.

Har dock ingen som helst koll på denna herre då jag aldrig har läst mer en någon enstaka artikel i Allt om Vin/Mat - faktiskt!

Att det i övrigt finns en hel del mer att önska från våra officiella vinskribenter är dock ingen överdrift. Vi saknar relevanta vinprofiler med stake utan tvekan!
 

Vino fino

Medlem
då det sker inom alla andra branscher också och är en fullständigt naturlig förflyttning
Jag har svårt för det när det handlar om konsumentperspektiv, allmänintresse, eller politisk representation. Förflyttningen därifrån till särintresse kan aldrig bli "naturlig". Därav skandaler och tidningsrubriker när det rör sig om viktiga såna förflyttningar--- det verkar som folk i allmänhet tycker att det är fel. Och misstanken finns alltid: när började förflyttningen egentligen? (Därav mitt skämt om Hells Angels ovan)

Men visst, man kan ju säga att Allt om Vin eller Livets Goda får skriva precis hur de vill, öppet eller dolt finansierade av leverantörer. Absolut. Men då är "skribenterna" inga skribenter, då jobbar de som kommunikatörer och marknadsförare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har svårt för det när det handlar om konsumentperspektiv, allmänintresse, eller politisk representation. Förflyttningen därifrån till särintresse kan aldrig bli "naturlig". Därav skandaler och tidningsrubriker när det rör sig om viktiga såna förflyttningar--- det verkar som folk i allmänhet tycker att det är fel. Och misstanken finns alltid: när började förflyttningen egentligen? (Därav mitt skämt om Hells Angels ovan)

Men visst, man kan ju säga att Allt om Vin eller Livets Goda får skriva precis hur de vill, öppet eller dolt finansierade av leverantörer. Absolut. Men då är "skribenterna" inga skribenter, då jobbar de som kommunikatörer och marknadsförare.
Jag förstår dina poänger, men det är ju svårt att rekrytera kompetens inom ett smalt område om det inte är möjligt att rekrytera inom närliggande/samma bransch. I en större ankdamm än Sverige så borde det inte innebära några problem alls om man sadlar om och använder sin kunskap inom andra delar av samma bransch. Trovärdighetsproblem kan absolut uppstå (beroende på person), men alternativet att så att säga inte anse att det är en ok förflyttning blir å andra sidan väldigt konstig i ett fritt samhälle.

I slutändan så får man helt enkelt förlita sig på sina egna smaklökar och på så vis alltid ha rätt istället för att lyssna för mycket på de professionella tyckarna som kanske inte ens delar din smak. I de fall man sympatiserar med dem så är det ju dock inga problem att lyssna på dem heller. :)
 

ChristianB

DipWSET
Vad ska IOGT, Systembolaget och Sven Andreasson säga om det här...
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12148970.ab
Eftersom det inte stämmer med deras världsbild så lär studien sågas, oavsett hur välgjord den är.
Kul undersökning, men jag gillar inte att det framhålls att alkohol skulle vara snudd på ett substitut för motion. Jag som är en flitig motionär ser ju också gärna att man blandar livets goda och inkluderar att man rör på sig!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kul undersökning, men jag gillar inte att det framhålls att alkohol skulle vara snudd på ett substitut för motion. Jag som är en flitig motionär ser ju också gärna att man blandar livets goda och inkluderar att man rör på sig!
Jag sprang 16 kilometer idag så jag borde ha tjänat ihop till en rejäl brakfylla?
 

ChristianB

DipWSET
Jag sprang 16 kilometer idag så jag borde ha tjänat ihop till en rejäl brakfylla?
Antingen det eller bara en massa schysst protein. :p Jag har ofta väldigt svårt att dricka eller äta onyttigt när jag väl har kört ett bra pass... Tror det hänger ihop med att jag blir fåfäng. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Själv är jag svag för halvflaskor! Fan vad jag önskar att det fanns fler viner i denna förträffliga förpackning!
Ja, alltså halvflaska OCH magnum är ju egentligen de bästa formaten.
Halvflaskan när man vill ha en litet glas en vardag och magnumen när man är fler än bara jag och frugan.
 
Toppen