Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I DN har Birgitta Forsberg - utsedd av Tidskriftsgalan till årets journalist 2014 - skrivit en krönika under rubriken Det kostar att leva som en höjdare, och bl.a. uppskattat hur mycket pengar en börsbolags-VD eller motsvarande företagsledare behöver, gissningsvis för att inte retas av de andra pojkarna i klassen för sin fula mössa och sin slitna skolväska:
Varför behöver cheferna så mycket pengar? Jo, det är dyrt att leva på stor fot. För många av oss skulle 20 miljoner kronor räcka livet ut. Men inte för en toppchef. Betänk kostnaderna för den överdådiga livsstil som många höga chefer anser att de måste ha. Låt oss kika bakom kulisserna för att se hur ett direktörsliv kan te sig.
(Nej artikeln verkar inte alls skriven för oss som är lite avundsjuka...) Därefter specificeras poster för bostad (25 Mkr), sommarhus (10-15 Mkr), vinterviste (5-25 Mkr), ögonfröjd (3 Mkr), hjul (1-5 Mkr), havsfärd (2,5-10 Mkr), bildning (3-8 Mkr). Detta summeras till storleksordningen 50-90 Mkr.
Jag måste ju säga att jag saknar en viktig post här: vin. En lyxlirare med sådan budget som helt missar att skaffa en vinkällare - är det verkligen tänkbart om människan inte är godtemplare eller nykter alkoholist? Om man skulle tänka sig att slänga ut 40 Mkr för sommar- och vinterresidens, känns det väl rimligare att nöja sig med 38-39 Mkr för det och lägga i alla fall 1-2 Mkr på en hygglig vinkällare. Eller varför inte strunta helt i vinteridet och lägga de pengarna på en hyggligt bra vinkällare istället? ;)
Det närmaste man kommer vin i artikeln är "När barnen ska firas – födelsedagar, studenten, examen – gäller påkostade kalas. En av de senaste trenderna är att ställa foodtrucks på gräsmattan. Maten avnjuts förstås med champagne." Låter som väldigt glesa tillfällen för champagnekonsumtion...
Nej, här tycker jag att fru Forsberg inte har genomfört sin research tillräckligt väl!
 

Mattias Schyberg

Administratör
I DN har Birgitta Forsberg - utsedd av Tidskriftsgalan till årets journalist 2014 - skrivit en krönika under rubriken Det kostar att leva som en höjdare, och bl.a. uppskattat hur mycket pengar en börsbolags-VD eller motsvarande företagsledare behöver, gissningsvis för att inte retas av de andra pojkarna i klassen för sin fula mössa och sin slitna skolväska:

(Nej artikeln verkar inte alls skriven för oss som är lite avundsjuka...) Därefter specificeras poster för bostad (25 Mkr), sommarhus (10-15 Mkr), vinterviste (5-25 Mkr), ögonfröjd (3 Mkr), hjul (1-5 Mkr), havsfärd (2,5-10 Mkr), bildning (3-8 Mkr). Detta summeras till storleksordningen 50-90 Mkr.
Jag måste ju säga att jag saknar en viktig post här: vin. En lyxlirare med sådan budget som helt missar att skaffa en vinkällare - är det verkligen tänkbart om människan inte är godtemplare eller nykter alkoholist? Om man skulle tänka sig att slänga ut 40 Mkr för sommar- och vinterresidens, känns det väl rimligare att nöja sig med 38-39 Mkr för det och lägga i alla fall 1-2 Mkr på en hygglig vinkällare. Eller varför inte strunta helt i vinteridet och lägga de pengarna på en hyggligt bra vinkällare istället? ;)
Det närmaste man kommer vin i artikeln är "När barnen ska firas – födelsedagar, studenten, examen – gäller påkostade kalas. En av de senaste trenderna är att ställa foodtrucks på gräsmattan. Maten avnjuts förstås med champagne." Låter som väldigt glesa tillfällen för champagnekonsumtion...
Nej, här tycker jag att fru Forsberg inte har genomfört sin research tillräckligt väl!
Kanske beror det på att vi vinnördar aldrig lyckas bli några "höjdare" då vi bränner allt vårt överflöd på vin? ;)
 

Peder

Medlem
Nu drar Mathem in alkoglassen trots att det är lagligt enligt Folkhälsomyndigheten. Jag är glad att jag är kund hos City Gross (som även erbjuder vinkasse) och inte hos Mathem som inte klarar av någon kritik i sociala medier tydligen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21653966.ab

Och nu är alkoglassen åter på Mathem. Det måste göra IOGT-NTO helt galna av vrede.

mathem alkoglas åter.JPG
 

Peder

Medlem
Nu har det säkert blivit ett lyft kring vinsidorna på Dagens Nyheter sedan Alf och Sanna tog över rodret från BGK. Men man ser fortfarande samma tråkiga trend bland unga vinskribenter att de inte skriver från hjärtat eller kanske Tumble själv sitter på fredagskvällen med viner från fasta sortimentet.

Screenshot_2015-11-08-18-15-26.png
 
Last edited:

Peder

Medlem
Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...

:D Inte ofta jag hört dig @Hans Artberg lyfta BGK, men kanske han förtjänar något gott också och munsvadan har det ju aldrig varit några problem med hos Kronstam. När det gäller den nya unga generationen på DN så har jag faktiskt inte den blekaste om vad dom bjuder på eftersom jag inte läst ett enda nummer av DN på 7-8 år. Jag får stå ut istället med Larsson, Kronstam och Mölstad som SvD-prenumerant.
 

chambertin

Medlem
Skitsnack! BGK bjöd i alla fall ibland på TEXTER. De nya bjuder på LISTOR...
Vore intressant med lite mer texter från dig själv Hans.
Förstår att det är tidskrävande att prova och skriva och att du ju gör detta utan ekonomisk ersättning (tror jag i alla fall).

Har svårt att "kalibrera" min egen smak mot din (och dra nytta av det du skriver) utan lite mer utförliga beskrivningar än de ganska korthuggna kommentarer du har om vinerna på din sajt. Det är ju sällan man i Sverige har både tid att prova ett nysläppt vin och sedan köpa.

Saknar också beskrivningar av det du inte gillar. Ger mig lika mycket värde och vägledning som att läsa om det du gillar.
 
Vore intressant med lite mer texter från dig själv Hans.
Förstår att det är tidskrävande att prova och skriva och att du ju gör detta utan ekonomisk ersättning (tror jag i alla fall).

Har svårt att "kalibrera" min egen smak mot din (och dra nytta av det du skriver) utan lite mer utförliga beskrivningar än de ganska korthuggna kommentarer du har om vinerna på din sajt. Det är ju sällan man i Sverige har både tid att prova ett nysläppt vin och sedan köpa.

Saknar också beskrivningar av det du inte gillar. Ger mig lika mycket värde och vägledning som att läsa om det du gillar.
Tack, en kritik jag ofta får. Men vinbeskrivningarna jag publicerar är ju spontana blindnoteringar, blir per automatik torftigare. "Uppvisningstexter" skrivna öppet under Häftiga Måltiden misstror jag...
IG-viner skrev jag mer om förr. Eftersom de betygen kräver extra samvetsgrannhet blir de lätt eftersatta vid större provningsmängder. Men jag håller med (om det är det du menar): sågningar är alltid underhållande!
 

Peder

Medlem
När det gäller SvD på fredagar så bjuder alltid Mölstad på en vänsterspalt som kan nämna till och med orangea viner, men oftast väldigt mycket text om sig själv och sin förträfflighet. Sedan i högerspalten så är det alltid dryckestips från ordinarie sortiment som inte har något med texten (vinkrönikan) att göra, och han berättar aldrig var man faktiskt får tag på det han skriver om men aldrig rekommenderar för skulle han göra det så skulle man vara tvungen att ha ett konto på Wine-searcher.com och inte stötta monopolet. :)
 

Peder

Medlem
Väldigt bra uppföljning från MatHems sida, tycker jag! Man har sett problemet för vad det är och dessutom gått på kundernas önskemål, inte vad som ger mest PK-poäng i media och Svennebananland. ;)

Det måste ha fått IOGT-NTO att gå i taket när man publicerade en artikel den 4:e november om att Mathem stoppar glassen i sin nykterhetstidning Accent: http://www.accentmagasin.se/politik/isglass-med-alkohol-stoppas/ och hur sedan den 5:e november så går Mathem ut med att man åter börjar sälja glassen. Detta har fått IOGT:are (Samuel Somo, Eva Ekeroth, Andreas Ek-Sarfraz) att fylla kommentarsfältet på Mathems facebook-sida med kommentarer: https://www.facebook.com/mathem.se/posts/10153671870346226

Andreas Ek-Sarfraz har för övrigt det här med alkoglass på sin agenda sedan tidigare då han tidigare har försökt starta namninsamlingar för att få bort Magnum Champagne som hade 0,5% alkohol. http://www.accentmagasin.se/nykterhet/efter-alkoholen-i-glassen-nu-startas-namninsamling/

iogt glas.JPG

För övrigt har jag aldrig sett en "Bar" som äter glas! :D
 

ChristianB

DipWSET
Kunde inte låta bli att svara på Andreas Ek-"Sassafras" inlägg... Han verkar lite blind för verkligheten.

"Alkohol får det utrymme som man ger det. För mycket alkohol är dåligt. För mycket socker är dåligt. För mycket av allt är dåligt. Mer än hälften av alla män i Sverige är överviktiga, 30% diagnostiseras med fetma... Att jämföra dessa siffror med antalet med alkoholproblem (knappt 2%) ger en lite mer nyanserad bild. Vad kostar alla dessa som lider av fetma samhället? Sjukpeng pga otaliga fysiska problem, sjukskrivningar, rehab, osv...."
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
-Människan är ju spritt språngande galen...
Tja, det är ju en dogmatisk extremistorganisation vi pratar om, som har sitt ursprung inom den mest intoleranta delen av frikyrkorörelsen, även om de numera ser sig som icke-religiösa. Sett internationellt så har den här typen av organisationer enbart uppstått i kalla, mörka och protestantiska länder i brännvinsbältet. Den svenska nykterhetsrörelsen är något av ett särfall eftersom den är så extremt välfinansierad tack vare deras specialundantag från "det statliga spelmonopolet".
 

ChristianB

DipWSET
Samtidigt har skattehöjning på alkohol halkat efter och alkoholreklamen når rekordnivåer.
– En fungerande alkoholpolitik måste vara proaktiv. Tyvärr har Sverige allt för ofta varit sena på bollen när nya problem har uppstått. Nu är det dags att regeringen kavlar upp ärmarna och visar vilken politik de vill stå för, säger Johnny Mostacero.

Höjdes inte alkoholskatten både förra året och i våras? Jag har för mig att det skett flera höjningar de senaste åren, men IOGT-NTO-clownerna tycker självklart att det är för lite. :p

Mostacero kommer ju med en intressant tanke här; tänk om regeringen inte vill stå för just hans värderingar? Var står han då? Jag förstår inte riktigt hur han kan förutsätta att regeringen ska lyssna blint på en hop fanatiker som "springer runt med plakat och vrålar om domedagen" bara för att Sverige inte totalförbjuder alkohol... Visst, nu raljerar jag lite kring IOGT-NTO, men det är ju fortfarande så att de allra flesta som dricker något slags alkohol gör det med sinnet i behåll. Nätvinhandeln står liksom för 0,5% av den svenska marknaden. Skulle det inte vara bättre att t ex fokusera på den olagliga införseln av alkohol?
Jag har för mig att det i veckan skrevs om införseln i Skåne (minns inte vilken artikel...) där mängden sprit som fördes in var lika stor som Systembolagets försäljning. Mörkertalet är säkert ännu större.

Men visst, Mostacero, bestraffa kollektivt större delen av Sveriges befolkning, do it! Kom inte och gnäll sedan när ett gäng arga vinnördar slänger dig på bålet av gamla fat. :p
 
Toppen