Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

LarsW

Medlem
Så nu ska man ha is i skumpan och inte bara runt flaskan om man ska vara hipp! :rolleyes:

Jag måste erkänna att jag trodde att Moet's Ice Imperial bara var en till i raden av udda flaskdesign och inte att den är specifikt gjord för att ha is i och klara av att spädas ut. Man lär sig ngt nytt varje dag.

Lite nyfiken på om någon provat detta fenomen.

Förstår att man ibland vill kyla vinet men då finns ju "isbitar" som inte smälter, detta gör jag själv ofta i varmare tider.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så nu ska man ha is i skumpan och inte bara runt flaskan om man ska vara hipp! :rolleyes:

Jag måste erkänna att jag trodde att Moet's Ice Imperial bara var en till i raden av udda flaskdesign och inte att den är specifikt gjord för att ha is i och klara av att spädas ut. Man lär sig ngt nytt varje dag.

Lite nyfiken på om någon provat detta fenomen.

Förstår att man ibland vill kyla vinet men då finns ju "isbitar" som inte smälter, detta gör jag själv ofta i varmare tider.
Detta är enbart för de som inte gillar ¨vanlig¨ champagne!:)
 

ChristianB

DipWSET
Så nu ska man ha is i skumpan och inte bara runt flaskan om man ska vara hipp! :rolleyes:

Jag måste erkänna att jag trodde att Moet's Ice Imperial bara var en till i raden av udda flaskdesign och inte att den är specifikt gjord för att ha is i och klara av att spädas ut. Man lär sig ngt nytt varje dag.

Lite nyfiken på om någon provat detta fenomen.

Förstår att man ibland vill kyla vinet men då finns ju "isbitar" som inte smälter, detta gör jag själv ofta i varmare tider.
Hade den blint i en flight för ett par år sedan, förvisso utan is, men den levererade INGET. :) Till och med den lilla gula piccolo-champagnen på SB gick att känna igen som "NV champagne" åtminstone!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Rätten i fråga är Patent- och marknadsdomstolen. En okunnig rubriksättare hos DI Digital har skrivit att Winefinder tänker "trotsa" beslutet. Det kallas att överklaga till högre instans (Patent- och marknadsöverdomstolen), och då träder inte domen i laga kraft förrän den domstolen avkunnat en dom. Det är lite samma sak som att man inte "trotsar" tingsrätten när man överklagar till hovrätten efter att ha blivit bötfälld för att stjäla en flaska Krug, trots att man bara lånade flaskan. :rolleyes:

Vid första anblick ser domslutet förvånande ut. Ska ta en närmare titt på detta när jag hinner och skriva en längre kommentar. Tills dess går det bl.a. att titta på Winefinders pressmeddelande.
 

HerrDruva

Medlem
Såg först nu att mitt tidigare inlägg redan avhandlats här. (Admin får gärna ta bort/flytta hit det.)
Jag bifogade domen men har p.g.a tidsbrist inte hunnit läsa den (såg att den var på 75 s.).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jahapp. Är det här början till slutet för alla nätvinhandlare, tro? Kanske blir en flytt till Danmark till slut.
Jag tycker inte man ska dra några slutsatser innan Patent- och marknadsöverdomstolen har sagt sitt. Nästan alla domslut i EU-domstolarna gällande det svenska alkoholmonopolet har gått tvärtom som förhandsgissningarna, så uppenbarligen är det här svårbedömd juridik där allehanda regler krockar. I de lägena är det långt från säkert att ett utslag i första instans står sig. Det finns för all del ingen automatik i att utslaget ändras heller, så visst är det här ett varningstecken.

Sedan är det ju alltid möjligt för våra politiker att ändra det föråldrade DDR-synsättet som ligger bakom svensk alkoholpolitik, genom att ändra lagstiftningen till att mer påminna om resten av Europa (utom Finland, Norge och Island). Lite komiskt att svenskar inte anses kunna hantera måltidsdrycker med samma omdöme som huvuddelen av Europa utan måste omyndigförklaras, medan vi tydligen är bättre på att hantera infektionssjukdomar efter eget omdöme, trots att det numera är samma myndighet som är inblandad i dessa olika folkhälsofrågor. :confused:
 
Toppen